The Butterfly Button
מלא נקיפות מצפון

שאלה מקטגוריה:

שלום
אני אברך צעיר נשוי פלוס.
ברוב שנותי נכשלתי כמעט מידי יום בנושא הקדושה ושמירת עינים. מגיל 20 בערך אני עושה מאמצים להפסיק.
היו תקופות יותר ופחות אבל תמיד אני חוזר אחורה. אני לא מפחד להילחם ולא נשבר. הענין הוא שזה צד אחד. מהצד השני סיימתי שס ורכשתי ידיעות במקצועות התורה ואני אוהב ללמוד ומלא סיפוק מזה, מה שגורם לי נקיפות מצפון כפולות. בהזדמנות בשעה של חשבון, גיליתי שבעצם מאז שאני זוכר את עצמי הייתי שם. למעשה הזיכרון הראשון שלי
הוא מכיתה א'!!! אני מרגיש שהחיים שלי בענין הזה הם טירוף שאין כדוגמתו. אם התחלתי מגיל כזה, ומאז זה בקביעות לאורך שנים, זה אומר שלמעשה מעולם לא היה לי בחירה בזה. פשוט הפילו אותי לזה ועד שאני מבין בכלל מה אני עושה, כבר הייתי בבוץ עמוק עמוק. לפני כמה שנים ראיתי מהגר"א שאיפה שרואים שיותר קשה להזהר או שנכשלים הרבה, על זה בא האדם לתקן ושם הוא מוכן יותר לקדושה. זה קצת דירבן אותי, ניסיתי כל מיני דרכים ועדיין לא נושעתי. אני צריך איזשהו תוכנית של יציאה הדרגתית במנות קטנות ובעקביות. אודה לכם אם תכוונו אותי איך ליצור כזו תוכנית.

תשובה:

בס"ד

שלום לך כבוד הרב,

אברך צעיר שסיים ש"ס, אברך שאוהב ללמוד ונהנה מזה, מלא סיפוק, אתה יודע איזה יצור נדיר מזן נכחד אתה?!  אני מלא קנאה בך.

ולא סתם אברך תלמיד חכם שנהנה מלימוד התורה, אתה גם ביקורתי כלפי עצמך, לא מסתפק במה שאתה ורוצה לגדול בצורה שווה בכל המימדים, בן עלייה אמיתי!

שמעתי מסבי שר' אייזיק שער חתנו של האלטער מסלבודקא, שאל אותם פעם, מהו 'פרומער'? התלמידים ניסו לענות זה בכה וזה בכה, ור' אייזיק אמר להם, אמשול לכם משל, היה פעם אדם נמוך קומה, ממש גמד, שכל שאיפתו בחייו הייתה להיות בעל קומה. שמע האיש שבכרכי הים יש רופא שבידו שיקוי המגביה שפלים, מכר הגמד את רכושו, צרר את כספו בידו ונסע למקום מושבו של הרופא. משהגיע אל הרופא, בדקו ואמר לו כן, בידי להושיעך, אתן לך שיקוי, שתה אותו לפני שתעלה על משכבך, ובבוקר תקום גבה קומה. שמח האיש, שילם לרופא את שכרו, הלך למלונו ושתה את השיקוי. בבוקר התעורר בחדווה ובתקווה, קפץ מן המיטה, והנה רגלו האחת גבהה והינו כאחד האדם, אך רגלו השנייה נותרה קצרה כשהייתה. אמר ר' אייזיק, מאדם נמוך שלם הפך הוא לאדם בעל גובה ממוצע – בעל מום. כך הוא ה'פרומער', מתמקד הוא בתחום אחד ומתעצם בו ואילו שאר כוחותיו מתנוונים והולכים. עדיף נמוך קומה – שלם ולא גבה קומה – בעל מום. כך חיו בסלבודקא…

אתה מרגיש כי בתחום אחד אתה מתפתח, גדל, מתרומם, ואילו בתחום של שמירת העיניים נותרת חסר.

אני מקווה כי לא יפגום בכבודך אם אכנך ידידי, שכן עז חפצי לזכות בידידותך, ראה נא ידידי, ראשית עליך למפות את מפת האיסורים הכרוכים בהסתכלות. ישנה הסתכלות בערווה של ולא תתורו שזה איסור דאורייתא, יש הסתכלות של אל יהרהר אדם ביום וכו', יש ראייה של קרן זווית ויש שלל מצבים שחומרתם משתנה.

אתה מספר כי זכור לך שמגיל צעיר מאוד הסתכלת בסקרנות על בנות המין השני. האמנם סבור אתה כי הסתכלות סקרנית של ילד בן שש, שבע, הינה הסתכלות בעלת גוון מיני?! ברי לי כי ההסתכלות הזו נבעה מצרכים שאינם מיניים, המיניות איננה מפותחת דייה בגיל זה. יתכן, ומאז אתה נושא בקרבך איזו חוויה נעימה הכרוכה בהסתכלות הזו, יתכן והסקרנות הזו גרמה לך להרגל להסתכל בנשים, אך היא כשלעצמה תמימה הייתה.

אני לא יודע למה כוונתך כשאתה מדבר על כשלון בקדושה ושמירת העיניים, האם אתה נכשל ברחוב בראייה של מי שעוברת למולך, בהסתכלות מכוונת, בצפייה בסרטים לא צנועים,  בהוצאת זרע לבטלה, אין לי כל מושג עם מה אתה מתמודד וזה גם לא משנה כל כך, מה שחשוב הוא שאתה חווה מצוקה סביב משהו שאתה חש כי הוא לא בשליטתך, ובלשונך אין לך בחירה בזה ואתה חפץ להגיע לשליטה בזה. ממה שכתבת לא נשמע כי אלו מעשים כפייתיים שאין לך שליטה עליהם אלא אורח חיים והרגלים שרכשת ואתה לא מוצא מספיק מוטיבציה לשנותם (אני כותב זאת, כי אם מדובר במשהו כפייתי אז זו בעיה אחרת לגמרי).

האסטרטגיה שאתה חושב שתועיל לך היא תכנית הדרגתית, ואתה מבקש עזרה בתכנון הטקטי של מהלכיך בפועל.

אסטרטגיה – תיאור ניהול אופן הפעולה בתמונה הכוללת.

טקטיקה  – אופן ההוצאה לפועל של המהלכים הנדרשים.

בתורת המשחקים קיימת הבחנה בין משחק בו קיימת ידיעה שלמה, כמו בשח-מט שכל שחקן רואה את כל התמונה ויודע את כל המהלכים שנעשו עד כה, לבין משחק שאין בו ידיעה שלמה כמו משחקי קלפים שבהם השחקנים מסתירים את קלפיהם ואיש לא יודע מה ישלוף השחקן שכנגדו והאם יש לו קלף מנצח.

נדרשת אסטרטגיה שונה למשחק שיש בו ידיעה שלמה ולמשחק שאין בו ידיעה שלמה.

נראה לי, כי שדה הקרב אליו אתה רוצה להכנס, הינו שדה שאתה מגדירו, אתה יוצר אותו, ולפיכך ראוי קודם לתכננו ורק אחר כך לבחור את האסטרטגיה והטקטיקה.

אם אתה מגדיר את השדה הזה כעבודת ד' של מלחמת היצר (יצר המין), הרי שאנו פועלים בשדה שבו אין לך ידיעה שלמה, מכיוון שאינך מכיר את יצריך, את הדחף המניע אותך להסתכל בנשים, מה זה משרת אצלך ולמה זה מתקשר.

אם אתה מגדיר את השדה הזה כעבודת ד' של אימון בשליטה עצמית, הרי שזה שדה בו יש לך ידיעה רבה יותר, אולי לא ממש ידיעה שלמה אבל בכל זאת קרוב לכך.

זאת ועוד, אם השדה הוא מלחמה ביצר הספציפי הזה, אז העבודה בשלבים הינה בעייתית, שכן גם אם תבחר זמנים ומקומות בהם אתה לא מסתכל, לא יוצא אליהם, הרי שהמראות שתראה בזמנים ובמקומות שבהם אתה עוד לא מקפיד ימלאו אצלך את כל הצורך הזה ועוד ימשיכו לחיות בדמיונך. אך אם השדה הוא שליטה עצמית, יש תבונה בהצעתך לעבודה הדרגתית.

במחקר שקראתי לפני כמה שנים, גייסו מעשנים כבדים שכבר ניסו לפחות שלש תכניות גמילה במהלך חייהם. המעשנים חולקו לשתי קבוצות, לקבוצה אחת ניתנו משימות שבועיות סביב שליטה עצמית (ללא קשר לעישון) ולקבוצה השנייה לא ניתנו משימות כאלה. אחרי שלשה חודשים הודיעו לכל המשתתפים מחר אתם מפסיקים לעשן! הקבוצה שהתאמנה בשליטה הצליחה להיגמל באחוזים גבוהים מאוד (נדמה לי 78%) ואילו בקבוצה השנייה כמעט ולא הצליחו להיגמל. החוקרים תארו את יכולת השליטה העצמית כשריר שניתן לפתחו.

אחד מבתי המדרש אשר עסקו ביסודיות בסוגיות של התמודדות עם דחפים ובמיוחד עם דחפים מיניים, הינו בית המדרש של הרבי מלאדי – בעל התניא. בתורתו של בעל התניא יש טיפולוגיה – חלוקה של האנושות לטיפוסים. בעל התניא מתאר חמישה טיפוסי אישיות.

וזה לשונו בספר התניא פרק א' " אַךְ הָעִנְיָן, כִּי הִנֵּה מָצִינוּ בִּגְמָרָא חָמֵשׁ חֲלֻקּוֹת: צַדִּיק וְטוֹב לוֹ, צַדִּיק וְרַע לוֹ, רָשָׁע וְטוֹב לוֹ, רָשָׁע וְרַע לוֹ, וּבֵינוֹנִי. וּפֵרְשׁוּ בִּגְמָרָא  צַדִּיק וְטוֹב לוֹ, צַדִּיק גָּמוּר; צַדִּיק וְרַע לוֹ, צַדִּיק שֶׁאֵינוֹ גָּמוּר. וּבְרַעְיָא מְהֵימְנָא פָּרָשַׁת מִשְׁפָּטִים פֵּרֵשׁ: צַדִּיק וְרַע לוֹ, שֶׁהָרַע שֶׁבּוֹ כָּפוּף לַטּוֹב וכו'. וּבִגְמָרָא סוֹף פֶּרֶק ט דִּבְרָכוֹת: צַדִּיקִים יֵצֶר טוֹב שׁוֹפְטָן כו', רְשָׁעִים יֵצֶר הָרַע שׁוֹפְטָן, בֵּינוֹנִים זֶה וְזֶה שׁוֹפְטָן וכו'. אָמַר רַבָּה, כְּגוֹן אֲנָא בֵּינוֹנִי. אָמַר לֵהּ אַבַּיֵי, לָא שָׁבֵק מַר חַיֵּי לְכָל בְּרִיָּה וכו'". כלומר (וזו הפרשנות שלי לדברים על פי מה שראיתי שם בתניא וקישרתי למה שלמדתי מרבותי מתורתו של ה'אור ישראל' אך לא למדתי אותם מפי 'משפיע' חבד"י בעל מסורת), יש צדיק גמור שהשתלט לגמרי על דחפיו הגופניים, והוא חי במצב של תיקון היצר בתורתו של ר' ישראל סלנטר, יש צדיק שדחפיו כנועים לגמרי אבל הם עדיין קיימים וזה הצדיק ורע לו כי הוא בבחינת כבישת היצר של ר' ישראל ועליו לעמול כל הזמן לשמור עליו כבוש, הבינוני חי את דחפיו אבל איננו חוטא, הדחפים שולטים בו לעיתים, הוא מגיב ומונע על ידם אבל מספק אותם באופן המותר ואילו הרשע ממלא את דחפיו גם בצורה אסורה וגם שם יש בחינת "טוב לו" ו"רע לו" ויעוי"ש. על הבינוני הזה (כמו רבה) כותב בעל התניא בהמשך  (פרקים כו – כט) שהעבודה שלו כל חייו היא "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם" זו כל העבודה של הבינוני בעולם, לראות את הגירוי, להיות חשוף אליו, להיות מודע לו ולא לתור אחריו. ועל כך הוא מביא בשם הזוהר בפרשת תרומה, שהרגע הזה בו אדם נחשף לגירוי והצליח להסיח דעתו ממנו, הוא רגע שבו "אסתלק יקרא דקב"ה לעילא על כולא, יתיר משבח אחרא, ואסתלקותא דא יתיר מכולא". והוא מוסיף שם שלא רק דחיית סיפוקים של איסור הינה הנחת רוח לקב"ה אלא אף כל דחיית סיפוקים, גם של היתר כגון לאחר סעודתו בשעה אחת או לבלום פיו מלדבר דברים המותרים בענייני העולם מקיים האדם ה'בינוני' את ייעודו בעולם.

היכולת של האדם להביא את רוחו לשלוט בדחפיו הגופניים הינה מוגבלת שכן הדחף הינו פיזי, ממשי, קבוע, וההרגל שאתה מדבר עליו גורם לו להיות מאוד מוצק, ואילו עולם הרוח המניע לשינוי אינו כה עוצמתי וחזק. כאשר ניצבים שני מתאבקים על הזירה, האחד פיתח את שריריו והינו בריון אימתני והאחר הינו צנום ולא כל כך חזק, הדרך היחידה בה יכול הצנום למצח את הבריון היא זריזות. אם הבריון כבד תנועה והצנום זריז, הוא יוכל לנצחו. הכבדות והזריזות של הנפש הינן הדאגה העצבות והשמחה. הנפש העצבה – כבדה, הנפש השמחה – זריזה.

צא ידידי אל הרחוב, בזריזות, בשמחה, הרחוב הינו המקום בו אתה יכול לצעוק בקול גדול, בכל כוחך: "יהא שמיה רבא מבורך לעולם ולעולמי עלמיא" אך דע נא, כי גם כאשר מקדש אתה עצמך במותר לך, זהו השבח הגדול ביותר שניתן לשבח את הבורא. מצא לך את 'חדר הכושר' בו תוכל להתאמן ולפתח את שרירי השליטה העצמית שלך, כך אתה מרוויח בכפליים, זו גם עבודת ד' וגם מהלך שיביא מזור לקושי עמו אתה מתמודד.

אני תקווה כי יש בשורותי אלה תועלת מה עבורך,

אשמח להמשיך ולהיות עמך בקשר,

 

בידידות נאמנה,

אליעזר

[email protected]

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

בעלי נפל שוב-מה עכשיו?
כותבת בקצרה- נשואים 13 שנים. 4 ילדים מתוקים ב"ה. לפני כחצי שנה גיליתי שבעלי מתכתב בצאטים ובצאט וידיאו וכו' עם נשים. לצד צפייה באתרים מבחילים הלכנו לרב, הוא בטיפול, אנחנו בטיפול זוגי- והנה שוב זה קרה. הוא צפה בזה שוב. מבחינתי, מיציתי. בעיקר כי אני מבינה שזה לא משהו שישתנה....
הבן שלנו בקשר עם בנות?
מסיבות שונות יש לנו חשד שהבן שלנו בן 17 מנסה קשר עם בנות. רק חשד. ילד טוב, הולך בתלם, לומד טוב (ישיבה תיכונית, אם זה משנה). מה נכון לעשות? איך לגשת לנושא? האם צריך בכלל להמשיך לברר את החשד כל עוד אין משהו ברור? האם כדאי לדבר איתו על זה...
נחשפתי לעולם המדיה ונפלתי עמוק
היי שלום ותודה לכם על האתר הנפלא הזה!! אני בחורה בת 16 שמשתייכת למגזר החב״די ואני נחשבת בכיתה וגם במשפחה בחורה חסידית ואיכותית יחסית – מבחוץ אני נראית בחורה חסידית שברור כבר מה יהיה המשך חייה (בית חסידי וכו) אבל האמת שבתוכי מסתתרים דברים אפלים שאני לא מסוגלת לדבר עליהם...
מדוע לא מדייקים בשיח עם הילדים?
ראשית, אני רוצה להודות לכם על המיזם החשוב "אקשיבה"! אין לכם מושג כמה זה עוזר לי כצעיר, ואני מאמין שזה מועיל לכל אדם עם טיפה חשיבה מעבר למסגרת היום-יום. למרות שאני עדיין לא אבא, אני מתעניין בחינוך ילדים ויש לי שאלה שממש מציקה לי בנושא. אני מודע לכך שחלק מהגישה...
כמה אפשר לעמוד בנסיון?
אני חי בדור הזה שיש נסיונות שמלחיצים אותי ואני תמיד מרגיש כאילו אני חייב לזה ולזה אבל אני עומד בניסיון ולא נופל, אבל ככל שעובר עוד שעה עוד חמש דקות הרצון העז שלי לספק את "היצר" גובר פי אלף, ואני תמיד נזכר במאמרים האלה שלעתיד לבא אלו בוכים ואילו בוכים...
חיפוש עצמי. שידוכים. טראומה
הי, יש לי שאלה, אך לפניה אני רוצה להודות על זה שאתם כאן בשבילנו. מהרגע ששמעתי עליכם הרגשתי טוב יותר, יש מישהו שכאן בשבילי ורוצה לעזור לי, למרות ואולי בגלל כל מה שעברתי ועשיתי. אז ככה, נעים להכיר, אסתי בת 22 וזה עלול להיות ארוך… לפני כמה חודשים עברתי פגיעה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן