The Butterfly Button
מותר גם סתם להנות ולהתבטל מבלי שנחשוש לבזבוז זמן?

שאלה מקטגוריה:

אשמח לקבל הבהרה
תמיד יש שאלה מציקה שאולי אנחנו אמורים ללמוד עד המקסימום ולהיות ממש מחושב על הדקה וגם על כל מילה של דברים בטלים צריך פיקוח וכן סתם הנאות העולם הזה מעבר למה שנצרך
תמיד יש את התשובה שצריך להיות נורמלי אבל החרדה שוב עולה שאולי אפשר להיות במינימום ולהישאר נורמלי מה התשובה איך אפשר לחיות נכון ובחופשיות
ועל מה יושב השאלה על חרדה או משהו דתי?
השאלה היא שמבחינה דתית יש לנו חובה למלא כל רגע או בלימוד תורה או בכל דבר שהוא עבודת ה’ אבל אין לנו שום פריבילגיה לשבת ולפטפט סתם כך על הא ועל דא
כמו”כ הנאות העולם הזה, מה התכלית מלהנות סתם? וכי עבודת ה’ יש בדבר?
עכשיו תמיד יש את התשובה שצריך להיות נורמלי ולא להשתגע
אבל עדיין אני שואל אפשר להישאר נורמלי לחלוטין ולפטפט הרבה פחות, מה ההיתר ולא יתכן שכולנו רק נישב בגיהנום
קיבלתי איזו תשובה מקווה שתעזור להתקדם
“חרדה זוהי סוגיא רגשית
כשמערבבים את זה עם השקפה מאבדים
צריך להגיע לבהירות בין חוויה להשקפה ואז אפשר לחיות נכון וברוגע

תודה רבה

אשמח למענה

תשובה:

שלום לך שואל יקר

מרגש לקרוא על השאיפות הגדולות שלך, על הכנות, שאלת חכם חצי תשובה, יישר כח על השאלה!

ברשותך תרשה לי לשים כמה סימני שאלה על מה שכתבת.

א. “אנחנו אמורים ללמוד עד המקסימום ולהיות ממש מחושב על הדקה וגם על כל מילה של דברים בטלים צריך פיקוח”?

אם תעיין ברמב”ם ובשולחן ערוך הלכות תלמוד תורה, לא תמצא כזו הלכה בשום מקום! יש חובה לקבוע עיתים לתורה ולא יותר. רק מי שחשקה נפשו בתורה ורוצה לזכות בכתר תורה צריך להשקיע יותר, מרצונו החופשי. ברור שיש מצוה בכל רגע שלומדים, אבל לא חיוב. גם מי שמדבר על חיוב, זה רק אם אין לך שום דבר אחר לעשות, בזמן שהוא פנוי לגמרי. [עיין פרק ג’ במסכת אבות]. גם ההגדרה של דברים בטלים היא צריכה דיוק, לא כל שיחה היא מוגדרת כדברים בטלים.

ב. “מה התכלית בהנאות”?

בפרשת נזיר כתוב שהנזיר מביא קרבן שציער את עצמו מן היין, הרמב”ם מביא את זה בשמונה פרקים [הקדמה לפרקי אבות], עוד דוגמא, הגמרא במסכת חולין פשוט לה שאם יש הנאה שהתורה אסרה, ברור שצריך להיות את אותה ההנאה בצורה מותרת. ” כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה”.

הרמח”ל כותב שהתכלית של הבריאה והתורה היא כדי להגיע לטוב האמיתי, לתענוג האמיתי. כך שברור שההנאה תופסת מקום חשוב מאוד בתורה. למשל, לימוד תורה הוא צריך להיות מתוך הנאה [הקדמת האבני נזר], שבת היא צריכה להיות מתוך הנאה.

ההגדרה האמיתית של עבודת השם, היא לעבוד את השם בשמחה ובטוב לבב. לצורך כך צריך להיות משוחרר, שמח, להיות איש שיחה ואדם חברותי. אי אפשר לשבת עם סטופר ולבדוק כמה זמן אני מדבר ואם זה ביטול תורה… מי שחי כך אין לו הנאות וגם הוא מפסיד חלק חשוב בתורה.

ג. מה באמת הסיפור של ההנאה בעולם הזה? למה התורה כל כך מחשיבה אותה?

על כך הרמח”ל עונה, בספר דרך השם, שהקב”ה ברא אותנו עם נשמה וגוף, המטרה היא לא לאבד את הגוף ולקיים רק את הנשמה. אלא ליצור שיתוף וחיבור ביניהם. לרומם את ההנאות של הגוף שגם הנשמה תרגיש טוב איתם. למשל מי שאוכל טוב, וישן טוב לפני הלימוד, הלימוד שלו הרבה יותר איכותי. אותו דבר לגבי שיחה עם חבר, לגבי סתם לשבת ולפטפט, זה מביא הרגשה טובה, ומשפר את איכות הלימוד, כך אנחנו יוצרים חיבור נשמה וגוף. הגוף מקבל את הצרכים שלו, וגם הנשמה מקבלת את שלה.

הבעיה מתחילה שכל אחד הולך בנפרד, הגוף רוצה להשתלט על כל העסק ולפטפט כל היום, [ואז זה פחות מביא להרגשה טובה…], והנשמה רוצה רק ללמוד כל היום, זה מביא לאסון. המטרה היא לבנות איזון נכון וחיבור נכון.

אף אחד לא יכול לעשות את העבודה הזאת במקומך, רק אתה יכול לדעת מה האיזון הנכון הייחודי לך. מה שברור שלא צריך לשבת עם שעון ולמדוד את הזמן שאתה מפטפט, כי אז כל הטעם יוצא מזה. מצד שני אי אפשר לחיות בלי חשבון. זה נקרא עבודת השם אמיתית, מתוך שיקול דעת, לחבר בין הנשמה לגוף. כך אין שום חרדות ולחצים, לא מדובר כאן במדע מדויק. כך אפשר לעבוד את השם בשמחה ובטוב לבב.

ד.

לגבי הגהנום, יש שם תנאי קבלה מאוד קשוחים, צריך להגיע לרוב חובות בשביל להיכנס לשם, שזה דבר לא מצוי. גם אם שיחת רעים היא צורך נפשי וצורך הלימוד, היא מביאה לחיבור, מה הקשר לגהנום?

בספר משלי כתוב שיראת שמים מוסיפה חיים ולא עוצרת אותה ומכניסה לחרדות, אם יש חרדה סימן שזה לא יראת שמים. לכן דבר ראשון הייתי מציע להשתחרר מהחרדה, אם אי אפשר בצורה שכלית, יש טיפול רגשי שמתאים לזה.

יכול להיות שהדברים חדשים לך, מדובר בסוגיות רחבות ועמוקות מאוד, שחלקם פחות מוכרות. אם משהו לא ברור אשמח להבהיר יותר.

באהבה רבה

יוסי ב.

Bili23364@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כיבוד הורים של אמא נרקסיסטית הוא אפשרי?
אמי מדברת באוזניי ומרכלת כל הזמן על אבי, אמרתי לה הרבה פעמים שאיני יכולה לשאת את זה, והיא ממשיכה. כיצד אני יכולה לנהוג, אם אתווכח – היא מתעצבנת. אם אשמע – זה פוצע את נפשי. אם אסרב לשמוע – היא תראה בזה חוצפה. מיותר לציין את סבלו של אבי שהוא...
מה התכלית של זה הכאב?
שאלה לי והיא מטרידתני. אפשר ותראה כמתריסה, או שמא כנודניקית ספקנית. אך, במטותא מנכון, העבירו על מידותיכם, והשתדלו לתת לה מקום של כבוד באימיילכם. החיים ריקניים הם, חסרי תוחלת הנאה ומשמעות. אינם אלא כבועת סבון אדירה ונוצצת שכיון ובאת לעמוד על טיבה מתנדפת היא בקול רחש חרישי. אשרי מי שזכה...
גיליתי שבעלי מתמודד נפש
אני נשואה שנה אחרי הכרות קצרה. לא ידעתי שבעלי מתמודד נפש. כעת אני לא יודעת איך להתמודד עם זה. יש לו התפרצויות, התמכרות ועוד. יש רגעים שממש רע לי איתו. לא רוצה להתגרש ולהפקיר אותו רק בגלל שיש לו בעיות נפשיות מצד שני מה אני יכולה לעשות? -השאלה קוצרה כדי...
איך להניע חבר ללכת לטיפול?
אני בחור ישיבה חרדי ויש לי חבר (בן 22 בערך )שלטעמי וכן לדעת רבני הישיבה וכל החברים הקרובים אליו ואפילו אלה שפחות חושבים שהוא צריך יעוץ (הבחור בעצמו מעולם לא הזכיר את הנידון בעצמו כמובן…) ראשית אציין שמדובר בבחור שעד גיל 18 ישב ולמד ללא הפסקה יש מצב שהוא גם...
איזה קושי הוא בידי ומה בידי שמיים?
ממה שהצלחתי להבין כל קושי ואתגר, שהאדם עובר בחיים הוא מאת הקב”ה. עוד דבר שאני מקווה שהבנתי נכון הוא שדרך התורה הוא בכיבוד האחר,בעזרה לאחר ובכללי בעשיית טוב לאחר בין אם זה חברים קרובים משפחה וכו. השאלה אם יש גבול מסוים או שפשוט לקבל שכל דבר מאת הה’ יתברך? האם...
איך מתמודדים עם נרקסיסטים?
יש לי שאלה שמאוד מעניינת ומעסיקה אותי. איך מתמודדים עם נרקסיזם במשפחה- כלומר הורים, גיסות, חמות, שאם אני מדברת איתם לפעמים- הם גורמים לי להרגיש בעצמי חסרת ערך , ואפילו לפעמים לכעסים חזקים- מול בעלי. וגם אני מרגישה שאלו אנשים מהצד הלא טוב של היקום. כלומר מהצד של היצר הרע-...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן