שלום לך
שאלתך חכמה ומחכימה מאוד, ניכר שאת חושבת לעומק ולא מתפשרת על שטחיות, בעיני זו הדרך האמיתית והמבורכת של צמיחה רוחנית שיש לה פירות, אשריך!
לעצם השאלה, הנקודה המרכזית של שאלתך היא מה המובן של בית מקדש שרלוונטי לנו כבני אדם וכיהודים בני ימינו? מהו בעצם בית המקדש ומה הוא נותן לנו, אז בוודאי שזה לא הקרבנות, או הבניין היפה והמרגש, כל זה הוא בבחינת מה שאמרו חזל “שפך חמתו על עצים ואבנים” גם הנביאים אמרו ושנו ושילשו שאין העיקר בקרבנות אלא “להקשיב מחלב אילים” . ההקשבה בקול ה’ היא העיקר, ואז נשאלת השאלה שאת ההקשבה הזו אנו יכולים לעשות גם בימינו אז מה חסר. ונכון לא פחות, אז בהחלט לא היה עולם מושלם, אפשר להתרשם בקלות מהתנ”ך ומחז”ל שכך הוא, אז גם הממד הגשמי הוא לא הסיפור, אז מה נשאר??
אך הנקודה בבית המקדש היא אחת בלבד, שכל השאר נובע ומסתעף ממנה, בית המקדש הוא ביטוי לכך שה’ נוכח בתוכנו, כלומר שבו עם ישראל מצליח להביא את הקב”ה לתוך המציאות הממשית, אנחנו כעם קיבלנו משימה מראשית היווצרותינו, שהיא לממש את הנוכחות של ה’, ואת התפיסה שהוא הנחיל לנו על משמעות החיים וטעמם, על דרך החיים האמיתית והעמוקה הנותנת משמעות בכלל לכל חיי האדם והעולם, ושבמידת מה היא הפוכה מהחיים הרגילים שכל העמים חיו ומימשו. אך היא הדרך היחידה לתיקון וריפוי אמיתי של העולם מכל המחלות האנושיות שלו. זו למעשה המשימה האלמותית שלנו ובמידת מה, זכות קיומנו כעם בפני עצמו, כל זה התממש לתקופות קצרות בהיסטוריה, תקופת דוד ושלמה בעיקר וכל השאר הם ספיחים או זמני ירידה ודעיכה, רוב השנים חיינו בגלות, כאשר עם ישראל אמנם מצליח לשמור על עצמיותו הפנימית, אך כלפי העולם היה הוא בטל ומבוטל, עד שעמים שינקו מהיהדות יכלו לומר כי בעצם ה’ עזב את עם ישראל והם ירשו אותם, הם ישראל האמיתית. בעידן החדש אמנם נראה שהדבר השתנה, עם ישראל חזר להיסטוריה כעם מכובד ומתפתח, אך במידת מה עם ישראל כשלעצמו, עד לימינו אנו, לא מאמין מספיק בחזון שלו, באמת העמוקה שלו כאמת שיכולה לרפא ולתקן את כל תחלואי העולם , שכולם נובעים מהתרחקותו של העולם והתרחקותה של האנושות מצור מחצבתם. גם עם ישראל שחזר לארצו לא הולך בביטחון עם תורתו ולא רואה בה מספיק דבר גדול ורלוונטי לחיים כיום ומשמעות שליחותו בעולם, וזה אות וסימן לכך שהוא לא מממש עדיין את ייעודו ההיסטורי, לא הבין הוא את גודלו האמיתי ואינו יודע בצורה ברורה וקולחת מה להביא לנוער ולאן לקחת את הספינה ששמה ישראל..
לצערנו, זה לא רק עניין של חילונים בלבד, גם היהדות הדתית לגווניה אינה רואה באמת את הגודל של הבשורה, את האור של התורה כדבר שיש לו משמעות לחיים הממשיים של כל אדם בעולם, יש כן תפיסה כזו אך בצורה מוגבלת ביותר. ממה נובע עיוורון זה? הוא נובע ממוגבלות של כלי האנושות להכיל את הבשורה הזו, גם היום אחרי אלפי שנים הדיבור האלוקי אינו מוצא את עצמו שורה בלב כל אדם כאפשרות הקיום היחידה וכאפשרות תיקון העולם. אך הכרה זו שלנו, פקיחת העינים לראות כי זה הטוב והאור הגדול הרבה מעבר לכל אידאולוגיה או תפיסה ערכית כלשהי, ולא רק בתור סיסמה אלא לראות עין בעין כיצד ולמה הוא בעל משמעות כה גדולה, אנו עדיין לא שם לצערנו, למרות שאפשר לראות סימנים של התעוררות בעם, סימנים של הערכה מחדש של ערך יהדותנו וקיומנו, אך זה עדיין לא מספיק למהפכה בסדר גודל כזה,
בית המקדש שאנו מתגעגעים אליו למעשה לא נבנה מעולם, האגדה אומרת כי הוא יבנה ע”י ה’ בעצמו, בית המקדש הוא הרגע בו החזון שעם ישראל, שאנחנו מחזיקים על העולם כעולם של מלכות ה’, יהפוך לממשי, וכל עוד שאנו לא נמצאים שם, נתאבל אמנם על מה שהיה, אך מה שהיה לרגעים בהיסטוריית העבר אינו אלא סימן לבאות, וגם האבל שלנו כיהודים אינו באמת על העבר, העבר הוא רק שריד היסטורי שנותן לנו עוצמה וכוח בכדי להתאבל על ההוה ולהאמין עם זאת ובד בבד, שהדבר אפשרי, כי בידינו לעשותו בבחירתנו.
אנו מתאבלים על ההווה משום שאנו יודעים ומאמינים שהעולם אינו כפי שהוא צריך להיראות, ואנו יודעים גם מה הכיוון עליו עלינו ללכת, ובכל זאת מסתבכים אנו כל העת, כי אין לנו אפשרות לראות עין בעין, לתפוס את הטוב האלוקי והאמת האלוקית באופן מלא ואמיתי, עם כל השתדלותנו העולם פשוט עדיין לא שם ולכן הבנתנו ביחס לתהליך הזה עוד מוגבלת, כי ההבנה באה יחד עם החיים ועם המעשה
חשוב להבין שבית המקדש נבנה גם כתוצאה מכך שהעם עבר תהליך שהכשירו לכך, שכינת ה’ בעם ישראל היא רק כשעם ישראל מממש את האידאל שלו כעם ה’, כשכל האומות מסתכלים כלפיו בהערצה רוחנית, כיודעים להעריך את האוצר שבידיו, ואי קיומו מעיד יום יום על כך שלא קלענו את המטרה, שהעניין הוא לא תמיד קיום הלכה זו או אחרת אלא דברים שבמהות. אין אנו יכולים להיות מודעים לכל המשמעות של דבר זה, ו”הנסתרות לה’ אלהינו” אך הנגלות הם לנו, הקב”ה מבקש שנעשה כל שאפשר בכדי להתקרב באמת, כי אין הדבר תלוי אלא בנו והוא כבר ישלים את החסר ולא בשליטתנו.
.
קיצרתי במקום שראוי להאריך כי זה נושא שהוא ביסודי היהדות , אני מציע גם שתתעמקי בנושא באופן עצמאי, מה זה מלכות ה’, מה המשמעות של זה ביחס לתיקון העולם, זו תפיסה רוחנית שלמה שיש לקנותה מלימוד תנ”ך וחז”ל ברצינות, ואם את מסוגלת לכך מה טוב ומה נאה.
שנה טובה וגאולה שלמה במהרה
בברכה
אריה מ.
תגובה אחת
תשובה מדהימה!