אני בת 44. קצת מוזר להתחיל שאלה עם הנתון הזה. אבל לכאורה זה הנתון שהפך עלי את העולם ולכן אני מתחילה איתו …
השאלה שלי בקיצור היא : הרב ממליץ לי להתחיל למנוע הריון ואני לא מרגישה מסוגלת לקבל את ההמלצה…
אני מבקשת מראש סליחה אם השאלה תהיה כתובה בחוסר סדר ובילבול, אני כותבת מתוך הרבה כאב …ואחרי הרבה דמעות … וגם תיסכול במידה מסוימת …
חברה שלי, שהיא בגילי ,והיא בעלת משפחה ברוכה ,ילדה לאחרונה בת . והבת נולדה עם תסמונת דאון. (כידוע הסיכון לכך גדל כאשר האם היא בגיל מבוגר) בעקבות כך נולדו אצל בעלי חששות שהוא שטח אצל הרב שלנו והרב המליץ על מניעת הריון ע"י התקן תוך רחמי.
ואני מאז ששמעתי על כך ולמרות הניסיון של בעלי לספר לי על כך ברגישות ובעדינות , מרגישה כמי שהנחיתו עליה פטיש עשר קילו!!! כל כולי מתנגדת לכך : בשכל, ברגש ובגוף .
אני נרתעת מעצם הרעיון של מניעה, ובנוסף מהרעיון של התקן כזה , ואם אני מנסה לעשות סדר , הרתיעה היא :
1 – הלכתית
2- השקפתית
3- טכנית
אני לא דנה אף אחת שהיתה צריכה היתר למניעת הריון, וביקשה וקיבלה היתר , אבל אני- מה לי ולזה ??? זה לא נראה לי קשור אלי בכלל!
נישאתי בגיל מבוגר יחסית, זכינו בחסד הבורא לארבעה ילדים . לא זכיתי להיות פוריה במיוחד . לא היה לי את הניסיון של הריון שנה אחרי שנה . כאמור- אינני דנה אף אחת שהיתה בניסיון וביקשה היתר , אבל אני לא מבקשת היתר כזה!
עברו כבר 7 שנים מאז הלידה האחרונה שלי , ואני בטוחה שאם היינו זוכים לעוד ילדים בשנים הללו היינו ממש שמחים, אבל המציאות היא שבלי אף פעולה של מניעה מצידנו (וגם כאמור לא היה רצון למניעה ) – לא הריתי כבר שנים.
אז מה פתאום התקן תוך רחמי עכשו ???? למה לחשוש ????
כל השנים ההשקפה וההלכה הסתדרו לי בראש היטב ביחד – בורא עולם יודע מה הכי טוב בשבילי , יודע יותר טוב ממני, אני סומכת עליו ולכן עושה את ההשתדלות הטבעית וזהו.
ועכשו פתאום התשובה של הרב הופכת לי את העולם !
אחרי ההלם הראשון, דיברתי גם אני עם הרב , הוא אמר לי שהתשובה לבעלי זה לא בגדר חיוב אבל כן בגדר "המלצה נכונה מאד" . שזה מה שמורים הרבנים בימינו . וזה לא רק למי שחושש אלא זו ההמלצה הנכונה.
ז"א לפי מה שהבנתי הרב אומר לי שהיום ממליצים בגיל מסוים שבו יש חשש להולדת ילד שאינו בריא – למנוע הריון. בדרך של התקן-תוך-רחמי.
אני מעריכה מאד את הרב שלנו, הוא ת"ח עצום ומו"צ בבי"ד חשוב בירושלים, יראתו קודמת לחכמתו ובעל ענווה עצום,
ועדיין- נשארו לי שאלות…
ולא את כל השאלות שלי העזתי לשאול את הרב …
(נראה לי שחלקן אולי עלולות להתפרש כהתרסה או חוצפה… למרות שזו ממש לא כוונתי … )
לכן אני כ"כ מעריכה ומודה על האפשרות לשאול באתר באופן אנונימי!
שאלות מבחינה הלכתית –
1 – זכינו לארבע בנות . בלי בנים ז"א בעלי לא קיים "פרו ורבו" . אם כבר עושים איזושהי התערבות שלא טבעית, אולי בעצם בעלי היה צריך לשאול שאלה הפוכה! אולי השאלה היתה צריכה להיות אם לא חובה לקחת איקקלומין כדי לנסות להביא בן ולקיים מצוות פרו ורבו ?
2 – בספר "טהרת בת ישראל" שלמדתי לפני החתונה מובא כך :(זכרתי את רוח הדברים אך מאז התעורר הנושא חזרתי ופתחתי כדי לראות את הדברים כלשונם באופן מדויק) :
"מניעת הריון באיזו צורה שלא תהיה היא אחד מהאיסורים הכי חמורים. ולכן יזהרו הבעל ואשתו עד מאד שלא להיכשל בעוון חמור זה וגם אם הרופאים אומרים שיש לחוש לסכנת נפשות במקרה של הריון אל יפסקו דין לעצמם אלא ישאלו שאלת חכם…"
איך ומתי השתנתה ההלכה ???
אני רואה בפרוש שהשתנתה כי לא שמעתי מעולם הוראה כזו
היום פוסקים אחרת – מה המקור ? על מי נסמכים בפסיקה שבגילי מומלץ להכניס התקן תוך רחמי ? (ולא כהיתר למי שמבקש היתר! אלא כהמלצה גם למי שלא רוצה היתר ,כמוני! )
3. לא נעים לומר , אבל אחת המחשבות הראשונות שעלתה לי היא – אם אומרים לי שצריך לחשוש מלהביא ילד שאינו בריא, אז למה דווקא בדרך של התקן? אני מוכנה לוותר על העונה שלי!!!
אפשר לעבור מעונת ת"ח של פעמיים בשבוע לעונת הספנים, אחת לשישה חודשים ואז גם הסיכון יורד … למה זה לא פתרון ?
(בפעם בחצי שנה אפשר לקחת גלולות שאמנם זה לא פותר לי את הבעיה ההשקפתית על הנושא אבל כן את הרתיעה מהתערבות של התקן שנראית לי אגרסיבית מידי . הרב הסביר לבעלי שמניעה תרופתית לא אפשרית לזמן ארוך ולכן זה לא הפתרון המומלץ . אבל אני חושבת שאם יורדים לעונה פעם בחצי שנה אז אפשר לקחת תרופה בתדירות כזו נמוכה)
4. לא יודעת אם לציין את זה כשאלה הלכתית או השקפתית – אבל אם הפוסקים בדורינו אומרים שנכון וראוי לכל זוג ,בגיל מסוים, להימנע מהריון בגלל הסיכון הגובר עם הגיל להוליד ילד חולה, איך זה יתכן שלא אומרים את זה אלא רק למי שבא ושואל ??? כולם לומדים מהספרים את האיסור החמור במניעת הריון ורק מי שבא ושואל אומרים לו להימנע החל מגיל מסוים ושזה מה שהקב"ה רוצה ממנו – ואם הוא לא היה בא ושואל???
למה לא כותבים בספרים "החל מגיל 50 ראוי לשים התקן תוך רחמי ולמנוע הריון, ואם בגיל המתקרב ל50 אומרים הרופאים שיש סיכון גדול להולדת ילד חולה, ישאלו רב" או משהו דומה לזה ?
וכל הזוגות שממשיכים להביא ילדים גם בגיל מבוגר וגם אחרי שיש להם 10 או 11 או 12 ילדים ולמרות שזה לא קל הם עושים זאת בשימחה כי רואים זאת כעבודת השם וחושבים שזה מה שבורא עולם רוצה מהם, אז אחרי 120 הם יגלו שבעצם היתה להם טעות וזה בכלל לא מה שהיו צריכים לעשות ? ושאם היו שואלים רב היו מקבלים תשובה שזה לא מה שבורא עולם רוצה מהם ??? זאת לא טרגדיה ???
מבחינה השקפתית
כפי שכתבתי , ההלכה וההשקפה הסתדרו לי מצוין :בורא עולם יודע הכי טוב מה הכי טוב בשבילי , יודע יותר טוב ממני, אני סומכת עליו ומקבלת באהבה את מה שהוא נותן לי.
(אני יכולה לציין שזו ההשקפה שלי בחיים לא רק בתחום הילודה, אלא זה הקו הכללי שלי בחיים, אני לא מחפשת שינויים ותחליפים , לא להחליף עבודה ולא לשפץ בבית, עובדת באותו מקום … טוב לי עם מה שיש , עושה השתדלות במסגרת הקיימת ומודה לה' על מה שיש )
אז אם פתאום אני שמה התקן מה זה אומר- שהפסקתי לסמוך על הקב"ה ??? מה קרה פתאום שמצריך שינוי ???
הוא אף פעם לא איכזב אותי – מה פתאום להפסיק לסמוך עליו ???
2 – גם בתקופות שלא זכינו לילדים עדיין, הבנתי שהחיבור הוא מצווה ומובא בספרים הקדושים שמוליד נשמות (גם כשאין עיבור) אבל כל זה כשמכניסים את הקב"ה לתמונה.
אני מרגישה שלשים התקן -מה שאומר שבפרוש לא רוצים הריון- הופך את המעשה למעשה בהמה ,
בעצם "שלושה שותפים באדם: הקב"ה, אביו ואימו" אבל אם שמים התקן כאילו אומרים לבורא עולם : "בבקשה אל תתערב לנו כאן, לא רוצים אותך כאן. בטח שאתה יכול להביא הריון גם עם ההתקן ולמרות ההתקן אבל בבקשה ממך אל תתערב כאן" , מה שהופך את המעשה בעיני למעשה בהמי וחומרי .
3 – לא יכולה שלא להיזכר ברש"י בסוף פרשת בראשית על דור המבול שהיו נושאים שתי נשים ואחת משקין אותה כוס של עקרות . מרגישה שאם אני מסכימה שישימו לי התקן אני בעצם נהיית דומה לדור המבול. (הרגשה מגעילה)
לא יודעת מה הקב"ה רוצה ממני …
אולי יש לי בעיה באמונת חכמים לקבל את דברי הרב, אבל הוא בעצמו אמר שזו לא הלכה שאני חייבת בה … אלא רק בגדר המלצה (יותר מדויק "המלצה נכונה מאד")
מצד שני- בטוחה שיגידו לי : אם את מרגישה שההוראה/המלצה לשים התקן-תוך-רחמי ,הופכת לך את העולם, תחשבי מה תרגישי אם ח"ו יוולד לך ילד חולה כמו הילד של חברתך, זה הופך את העולם עוד יותר…
זה נכון במידה מסוימת וכולי תפילה שלא נבוא לידי ניסיון אבל בגדול קל יותר להתמודד עם דבר שבא מלמעלה מאשר עם ניסיון שהוא מעשה ידי אדם.
הרי גם אם ילד בכור נולד עם תסמונת דאון זה ניסיון קשה אבל אף אחד לא חושב למנוע הריון מאישה בת ארבעים+ שעוד אין לה ילדים , רק בגלל החשש לתסמונת דאון …
האם רק בגלל שאני מתקרבת לגיל 44 אסור לי לרצות עוד ילדים???
האמת שאם ישאלו אותי " האם את רוצה עוד ילדים" התשובה לשאלה זו היא "אני רוצה את מה שהקב"ה רוצה ממני"
אבל מה , עכשיו, אחרי שהרב המליץ למנוע הריון, אם אני לא אשמע בקולו וח"ו יבוא ניסיון של ילד חולה ,אני אחשוב שזה אולי בא כעונש על שלא שמעתי בקולו , ושאם בעלי לא היה שואל זה לא בהכרח היה קורה …
אנא עזרתכם בכל הבילבול הזה …
הלוואי שתוכלו לענות בהקדם…
(אם הרב יוכל להתייחס לפחות לשאלות ההלכתיות … )
אלפי תודות מראש .
תבורכו מן השמיים.
תגובה אחת
לא הובאה התייחסות לשאלת האשה בעניין הולדת בן וקיום מצוות פריה ורביה
האשה ציינה בשאלתה שיש להם רק 4 בנות ללא בנים.
אודה להתייחסות.