The Butterfly Button
למהר לסיים את הש"ס?

שאלה מקטגוריה:

הי השאלה שלי האם יש שבח גדול לסיים את השס בסוף גיל 17,כי אני עושה באדר 18,אבל אני רוצה לסיים לפני היום הולדת כל עוד אני בן 17,כי אני חושב שזה הרבה יותר מכובד, אבל בקטע שיהיה לי מרץ ,זאת אומרת יהיה לי יותר מרץ ללמוד בשביל יותר כבוד נגיד,אבל אפילו שזה מלחיץ יותר,כי מה הטעם בלסיים בגיל 18 אם אני יכול לסיים גם עוד שלוש מאות ימים,כי אני לומד הרבה כי אני אוהב ללמוד במיוחד בגיל 16 אהבתי מאוד ללמוד ואני לא רוצה שזה ילך לפח עדיף שאני יקבל לפחות יותר כבוד על זה ולהמשיך ברצף,מאשר להסתכל אחורה ולהגיד שלמדתי סתם הרבה,כי לסיים בגיל 17 בשבילי זה סגירת מעגל שלא עשיתי הכל לחינם ,כי אני ממש השקעתי בישיבה הקטנה אז למה שהכול ילך לפח ,אני מקווה שהיה לך נוח לקרא את השאלה ,סליחה על כל ה-כי

תשובה:

שואל יקר שלום!

בפתח התשובה- הערכה גדולה על השקעה לא מצויה כל כך בזמנינו- ללמוד ולגמור את כל הש”ס בגיל צעיר כל כך! אשריך! יהי רצון שתזכה להמשיך ללמוד ואחר כך גם ללמד, לשמור ולעשות!

ולשאלתך.

מערכת השיקולים שאתה מציג חסרה מאד. אינך מתייחס לצד השני של לסיים מאוחר יותר, ובעיקר אינך מפרט מהו סדר יומך ועל חשבון איזה לימוד או עיסוק יבוא המאמץ להשלים את הש”ס במהירות. כמו כן- כדי לענות במדוייק על השאלה – צריך להכיר אותך ואת כישוריך, דבר שלא מתאפשר בפורמט אנונימי זה. לכן, ברשותך, אתייחס לעקרונות הכלליים שלהם קשורה שאלתך, ואקווה שתוכל להסיק מהם מסקנות ביחס לספק הספציפי שאתה מעלה.

ראשית והחשוב מכל- גיל 18. בעולם האזרחי גיל 18 מהווה נקודת ציון של התבגרות, לפני כן האדם נחשב קטין והיחס אליו מבחינת חוקי העונשין הוא כאל אדם עם אחריות מופחתת, ואחרי גיל זה הוא בר עונשין לכל דבר. לכאורה- אין ליהדות קשר לזה, שכן נער על פי היהדות חייב במצוות ובנזיקין מגיל 13. אבל לא לגמרי. 18 הוא הגיל המומלץ על ידי התורה לנישואין. משמעות הדבר היא שגיל זה הוא הגיל בו אדם יכול להיות אחראי לא רק על עצמו, אלא גם על תא משפחתי שלם העומד להיות תלוי בו. זו אחריות כבדה מאד המוטלת על האדם מתוך ידיעה שבגיל זה כוחותיו בשלים להבחין בין טוב לרע ברמה עמוקה, והוא יכול לתת משקל נכון לכל גורם במערכת המורכבת של החיים.

גם אם היום אנו דוחים קצת את גיל הנישואין, אנו מוכרחים להתכונן ולכוון אל האחריות המתפתחת בגיל 18. אחריות ורצינות זו צריכות לכוון את חיינו בכל רבדיהם, ואדם שעוסק בלימוד תורה צריך להשתמש בהן כדי לעצב את צורת לימודו ואת הגישה הנכונה אליו.

בהקשר של שאלתך- האחריות מחייבת לתת משקל נכון להספקים לעומת הצורך בהעמקה ובהבנה. גם של התורה הנלמדת בעצמה, ובעיקר במהות עניינו של לימוד התורה ומשמעותו לגבי החיים. אין מקום כאן להאריך, לכן אכוון אותך לספר דרך ה’ של הרמח”ל בחלק רביעי בפרק העוסק בלימוד תורה. כדאי להעזר בתלמיד חכם להבנת הדברים אך אתמצת בקצרצרה את הנאמר שם.

עניינו של לימוד התורה הוא יצירת הדבקות והחיבור לקב”ה. התורה היא הכלי העליון שבאמצעותו זוכה הלומד לדבקות זו. גם החומר הנלמד וגם צורת הלימוד מושפעים מאד מעיקרון זה והשגת הדבקות שהיא בעצם תכלית קיום האדם תלויה ביחס הנכון לתורה ולימודה. האחריות ושיקול הדעת הנכון ההולכים ומוטלים עליך בימים אלו- מחייבים להתבונן ולעצב את הלימוד שלך לכיוון הנכון- כי הם חיינו ואורך ימינו.

בנוסף כדאי ללמוד בהרחבה ובתשומת לב את היסודות המעשיים של מצוות לימוד תורה. מה בעצם מצווה זו כוללת האם לדעת הכל? האם להעמיק על חשבון הבקיאות או להפך?

ספרים שלמים נכתבו על דרך הלימוד והגישות שונות ועלולות לבלבל. בסופו של דבר התשובה לשאלה זו היא מאד אישית ותלויה בכשרונותיו ובהעדפותיו של כל אדם וכמובן גם במידת הזמן שהוא יכול להקדיש ללימוד. לכן- חובה להתייעץ עם דמות חינוכית קרובה אליך במסגרת שאתה נמצא בה ולבחון ביחד את סדרי העדיפויות הנכונים לך בזמן ובמקום בו אתה נמצא.

אסיים בברכת הסיום-

יְהִי רָצוֹן כְּשֵׁם שזכית לְסַיֵּם כן תזכה להתחיל מַסֶּכְתּוֹת וּסְפָרִים אֲחֵרִים וּלְסַיְּמָם, לִלְמֹד וּלְלַמֵּד, לִשְׁמוֹר וְלַעֲשׂוֹת וּלְקַיֵּם אֶת כָּל דִּבְרֵי תַלְמוּד תּוֹרָתֶךָ בְּאַהֲבָה. וּזְכוּת כָּל הַתַּנָּאִים וְאָמוֹרָאִים וְתַלְמִידֵי חֲכָמִים יַעֲמוֹד לך שֶׁלֹּא יָמוּשׁ הַתּוֹרָה מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך עַד עוֹלָם, וְתִתְקַיֵּם בך”בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמֹר עָלֶיךָ וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִׂיחֶך”

יהודה מ.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
אפשר ללמוד בבית עם רעש הילדים?
אני בעל תשובה המון שנים, כבר עם מספר ילדים, ולא נתתי דעתי מעולם לשאול ולהתייעץ איך זה אצל אחרים? איך בית של תורה (אברך) אמור להתנהג מבחינת לימוד התורה בתוך הבית. לא גדלתי כמו שאמרתי בבית של תורה. ולכן המון שנים שאני נשוי, חשבתי לתומי שזה נורמלי ללמוד ולבקש קצת...
מרגיש אבוד בישיבה – להישאר בה? לחפש מקום אחר?
אני בחור בן 18 וחצי שלומד בישיבה, או לפחות אמור ללמוד… כבר שבועיים שאני לא מגיע לסדרים, פשוט לא מצליח למצוא את הכוחות. בהתחלה זה היה מרגיש כמו חופש, אבל עכשיו זה כבר נהיה כבד, תחושה של רִיק שאין לי איך למלא. הבעיה היא שאני לא באמת מרגיש שייך לישיבה....
אין לי יישוב הדעת ללמוד כשיש בלגן בבית
יש לי בעיה שאני מאוד אוהב סדר וניקיון. למה הבעיה? כי לפעמים אני מרגיש סתירה עם לימוד התורה הקדושה. אם אני מגיע אחריי יום עמוס ויש דברים לא מסודרים על השולחן, על הספות ועוד. או דברים זרוקים פה ושם על הריצפה כיאה לבית עם ילדים. אני מרגיש אי ישוב הדעת...
השתנה אצלי היחס של הוכחות מהמדע לדברי חז"ל
אני ממש לא מבין את עצמי. משני בחינות הפוכות לחלוטין. תמיד ידעתי שדברי חז״ל קודש קדשים ואין עורר עליהם ואין להטיל ספק בהם. ואם ה״מדענים״ בעיני עצמם למינהם ״מוכיחים״ הפוך הרי שכל מה שצריך זה לחכות למדען הבא שיפריך את קודמו, כפי שהיה מאז תחילת ה״מדע״. והנה פתאום בתקופה האחרונה...
איך תיתכן מכירת יוסף? זה בלתי נתפס..
רציתי לשאול איך האחים של יוסף מכרו אותו הבנתי שזה משהו הרבה יותר רצינים מי מה שחושבים אבל עדיין לא הבנתי איך אפשר לעשות כזה דבר שבעיני הוא ממש מזעזע

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן