The Butterfly Button
למדתי פילוסופיה ועולמי נחרב עלי!

שאלה מקטגוריה:

 

מזה שנים שמעיקות בי שאלות אמוניות רבות, בעיקר על אלוהות, אמונה, ויהדות. להרגיע את ליבי הייתי נוהג ללמוד ספרי אמונה מספריית הישיבה, דרך ה׳, אמנה ובטחון – חזון איש, וכדו׳.
לפני כשנתיים הזדמן לידי ספר פילוסופיה ועולמי ״נחרב״ . התחלתי להעמיק עוד ועוד בספרי פילוסופיה וביקורת המקרא, כיום איני מאמין עוד בתורת משה.
במקביל התחלתי לקרוא גם גישות שונות ביהדות, כרמב״ם, ליבוביץ, הרב קוק, השל וכדו׳. מצאתי את עצמי מתחבר לחלקים מסוימים ביהדות בעיקר לגישות רפורמיסטיות וליברליות יותר. דבר אחד לא הצלחתי להבין מכל שלל הגישות. למה לי לקיים מצוות? לא מבין מה מחייב אותי אם מתן תורה היא לא עובדה היסטורית. (לשיטות הטענות שהיהדות אמת אך לא כאמת היסטורית)

תשובה:

שלום לך!

בראשית דבריי אבקש לומר, כי השאלה שאתה מציג בדבר הקשר בין מהימנותה ההיסטורית של ההתגלות בהר סיני לבין החיוב הנובע ממנה לקיום מצוות, היא אחת משאלות היסוד של הקיום היהודי, בוודאי לאחר ששפינוזה, כבר במאה ה- 17 עורר אותה והציב אותה בקדמת בימת השיח ההגותי היהודי, ובפרט בעידן המודרני, המציג שלל של גישות המתייחסות לתורה ולקיום המצוות.

אני עצמי, איני חש שיש לי את המנדט או אפילו היכולת לפתור את הסוגיה הראשונה. איני בקיא ב-'הוכחות', ואיני יכול לתרץ כל מצווה ותכליתה. עם זאת, אני כן מציע להתבונן על המכלול. כלומר, להביט במבט פילוסופי ולא היסטורי על ההתגלות, ולבחון את משמעות קיום מצוות התורה לאורך ההיסטוריה.

ההתגלות היא שיאה של האמונה היהודית, משום שהיא מצהירה על הקשר בין הנברא לבורא. כלומר, הקב"ה אינו ישות תלושה שאינה אחראית לברואיה, אלא להפך. הקב"ה אחראי על האדם והקשר עמו הוא אחד מיסודות הבריאה כולה. מכאן נבין, שגם לאדם יש אחריות הן כלפי הבורא, הן כלפי הבריאה והן כלפי עצמו כתוצר של הבריאה. כעת נשאל, כיצד אחריות זו באה לידי ביטוי? והתשובה היא בתורה. משום שהתורה היא ההסדר המשפטי וההגותי המקיים את המערכת כולה. וכאן ארצה להציג הסבר מעניין המופיע בספרון ידוע שיצא בבואנוס איירס בשנת 1946 תחת הכותרת: "יוסל רקובר מדבר עם אלוקים". הספרון (שאני מאד ממליץ לקרוא אותו), מתאר דין וחשבון אישי שמוסר חסיד בדיוני בשם יוסל רקובר, טרם מותו בגטו וארשה הנצור לקב"ה.

ובאחת הפסקאות כתוב כך: "… אני אוהב אותו [את הקב"ה] אבל את תורתו אני אוהב יותר. וגם אילו התאכזבתי ממנו, את תורתו הייתי מקיים, אלוקים הוא דת אבל תורתו היא אורח חיים – וככל שאנו מתים יותר למען אורח החיים הזה, כן גדלה נצחיותו!".

זוהי פסקה מהממת! משום שהיא מפרידה בין התפיסה הפילוסופית של האלוקים כישות לה אנו מחויבים מתוקף היותנו ברואים, לבין המציאות ההיסטורית הנשקפת כתוצאה מהמחויבות הזו. כך, היא מציעה לנו להבין את התורה, לא רק כציווי משפטי חד סטרי (דת), אלא כתיווך רוחני בין האדם לקונו (אורח חיים), כפי שהציע לראות זאת הפילוסוף עמנואל לוינס. ויותר מכך, היא מציעה את התורה כהתגלמות הרעיונית והמעשית של מערכת המבקשת להעלות את הנברא מעצמו אל הנשגב, לחלץ אותו מכבלי ההגבלה של הבריאה באמצעות העמקת הקשר הרוחני, המתגלם בהתמסרות ובקבלת עול מלכות שמיים במציאות הארצית. כאן גם טמונה נצחיותה, בעצם השאיפה התמידית של האדם לחירות.

אלא שכאן גם מצויה האזהרה. התורה מבקשת לכונן מערכת חיים שבמהותה אינה משרתת את רצונו של הנברא. הנברא נע בין רצונו הפרטי לבין תכלית בריאתו. זהו מתח תמידי ומטושטש. לכן לדעתי, ברור מדוע דיברה התורה בלשון בני אדם, כלומר בלשון המובנית לבני אדם באשר הם בכל דור ודור. משום שתוכנו של הקשר משתנה עם העתים, אך צורתו בדמו התורה נשמרת. עם זאת, יש למצוא את המהות הפנימית של הציווי כדי לא להיות מולך שולל אחרי התאווה הפרטית. כלומר, כאשר אתה מציין גישות רפורמיסטיות או ליברליות. האם הן אותנטיות או שהן משרתות אידיאות ורעיונות המושפעים מרוח התקופה? האם תכליתן רדיפת שלום, אהבת שלום אהבת הבריות וקירובם לתורה, או קירוב התורה אליהם, כדי להשיג קורת רוח פרטית, גם במחיר טשטוש או עיוות מהותה המקורית כפי שזו נתגלה בסיני?

אלו שאלות קשות וחשובות, שכל אדם חייב לתת עליהן את הדעת במהלך חייו. ולצד זאת, עליו להתבונן סביב, להביט על זרם החיים היהודי שהתורה מעצבת ב-3500 השנים האחרונות, על ההגות והיצירה שהיא מפיצה, ולשאול, האם כל אלו הם תוצר של פרשנות ספרותית של כמה דמויות כריזמטיות? כמו שביקורת המקרא מציעה למשל, או שמדובר כאן בתופעה היסטורית והגותית חסרת תקדים, שהשפעתה על המציאות האנושית היא רחבה ועמוקה ונפלאה, ובידנו נפלה הזכות להיות חלק ממנה ולהמשיכה הלאה אל הדורות הבאים?

מקווה שתשובתי הועילה לך,

ליאור

[email protected]

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. יותר פילוסופיה יותר פיגועים
    האמת חביבה מהכל אבל בשביל להגיע לאמת צריך לעמול ולהתייגע
    רק הצדיקי יסוד עולם עמלי ויגיעים כדי להגיש לנו את האמת על המגש
    מי שהולך בדרך שלהם מותר לו בהחלט להתגדר במקום שהוא יכול להתגדר

    פילוסופיה היא פיזור הדעת ופיזור הרצון, אין בזה שום שכל אמיתי אחד – בהתחייבות.

    (על פי כתביו של רבי נחמן מברסלב

  2. לשואל שלום וברכה,
    ציינת כי אינך מאמין בתורת משה, ושאלת: מדוע עליך לקיים מצוות? אם כוונת מדוע עליך לקיים מצוות כאשר אתה לא מאמין בתורת משה אזי התשובה היא שאין לך כל סיבה לקיים מצוות אם אינך מאמין בתורת משה. (ואף יתכן כי אדם שאינו מאין אינו בר מצווה כלל ואין ערך דתי למצוותיו,אם כי יתכן ערך מוסרי אנושי. עיין רמב"ם מלכים פ"ח י,יא. קובץ מאמרים ואגרות לרב וסרמן א. על זה)
    אבל אם שאלתך היא מדוע אדם שכן מאמין בתורת משה, בהתגלות ובאותנטיות של המסורת שבכתב ושבעל פה יקיים מצוות אז זו שאלה אחרת, התשובה מורכבת ותמיד תביע רק חלק מהסיבות האמיתיות ובכל זאת ננסה בקצרה: מטרת המצוות להעניק לנברא קדושה וחיבור אל הטוב והנצח. יש מניעים שונים לקיום המצוות, החל מרצון להנאה או שכר בעולם הזה, רצון לשכר נצחי בעולם הבא, או עבודת ה' מאהבה לא לשם שכר או אינטרס אלא כי זה האמת כדברי הרמב"ם. ומדוע לפעול ע"פ האמת? כי כך האדם נוהג – מדוע לעזור לזקנה לסחוב סלים? מדוע להתיחס בכבוד להורים מבוגרים? מדוע להתקשר למד"א כשיש אדם שנפצע? "אלוקים עשה את האדם ישר". ויש מה להעמיק עוד ומי שרוצה להעמיק בנושא עבודה מאהבה כדאי להסתכל במפרשי המשנה על אבות פרק א משנה ג' "שלא על מנת לקבל פרס" ובדברי הרב קוק זצ"ל בספר מוסר אביך ב,ב.
    . [ויש במחברת האמונה ה5 של הרב מיכאל אברהם התיחסות לשאלה מדוע על האדם לעשות רצון הבורא עיי"ש]
    אגב בנוגע לפילוסופיה אם ברצונך לפתור את הקשיים ולהיות מאמין, כדאי להתייעץ עם רב או מומחה לתחום כמו אולי הרב שרקי, משה רט וכדו'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן