The Butterfly Button
לימוד תורה הוא רק גמרא?

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה,
אני בעל תשובה מעל 10 שנים,עובד וקובע עיתים לתורה,כפי יכולתי.
בעבר למדתי כשנתיים באחת הישיבות למתחזקים של הזרם הליטאי,לאחר מכן עוד כמה שנים במדרשיות ערב למיניהם.
הבעיה שלי היא שאני מרגיש סוג ב' בגלל שאני לא מתחבר ללימוד הגמרא וחלש מאוד בלימוד,בפרט קשה לי עם הארמית,אותה בעיה הייתה לי בבית ספר עם אנגלית,לא קולט שפות,אומרים לי פירוש של מילה ואחרי 5 דקות שוכח.
בניגוד לבית ספר החילוני שם יש כמה מקצועות,בישיבה הכל זה סביב הגמרא,ואיך אתה בלימוד וזה גם קובע את המעמד שלך בחברה מבחינת שידוכים,הכנסת ילדים למוסדות וכו'.
אז הייתי שנתיים בישיבה ליטאית ושמעתי את כל סיפורי החזרה בתשובה בנוסח "ערכים" ו"הידברות",על כל הדוגמנים/שחקנים/ספורטאים וכו,שהיו להם את כל ההנאות והתאוות שבעולם והכל לא שווה שניה אחת מול דף גמרא,שזה הדבר הכי מענג ומתוק וכו…מצטער,לא הרגשתי את זה בכלל.
תמיד היה קורה אותו דבר: פעם בכמה זמן,אני מרגיש ריקנות ולא בסדר עם עצמי,שאני לא מספיק מחובר לתורה,אין לי כיוון בעבודת השם וכו,מה שבאמת נכון,ואני רוצה להתחזק…ואז הולכים למדרשה של "לב לאחים" או משהו אחר באותו סגנון,ולומדים עם אברכים,מה לומדים?תמיד גמרא,כל פעם מסכת אחרת,אבל אותה שיטה,אותו עיקרון. תמיד אחרי כמה חודשים אני מרגיש חוסר סיפוק או עניין ו"נושר" מהמסגרת או מחליף חברותא או קבוצה וכו',עד הפעם הבאה,כבר יותר מ-10 שנים.
יש לציין שאני לא "לייט",וחשוב לי מאוד עבודת השם,לימוד תורה,הקפדה על ההלכה וכו,ויש לי סדר לימוד קבוע של חומש עם רש"י,משניות,מוסר והלכה,אבל גמרא זה לא הקטע שלי. לצערי בישיבה מאוד שטפו את המוח עם הקטע הזה שמי שלא מתחבר לגמרא הוא "סוג ב",לא "בן תיירה",לא "חרדי" וכו',לא אמרו את זה במפורש אבל זו הייתה האוירה.
עכשיו לפני ראש השנה,אני באמת רוצה לקבל על עצמי להתחזק ולעלות על דרך המלך בעבודת השם,אבל לא לדפוק את הראש שוב באותו קיר.
אשמח לקבל ייעוץ והכוונה,בברכת שנה טובה ומתוקה.

תשובה:

בס"ד

שואל יקר!

ראשית, הרשה לי וידוי קטן.

קראתי את דבריך הכואבים וקנאה התעוררה בי. קנאתי בשאיפה הטהורה לעלות ולהתעלות בעבודת ה', הנובעת ועולה מכל שורה ושורה בדבריך. אין זה דבר המובן מאליו בעידן של "ואנוכי הסתר אסתיר" כשהעולם החיצוני משדר רפיון וחוסר אמונה, ומדובר בנכס רוחני גדול שקנית בוודאי בעמל רב. אין ספק כי בעזרת השאיפות הללו תמצא את הדרך בה לבך חפץ לעבוד את ה' ותצליח להמשיך הלאה לצעוד במסילה העולה בית ק-ל.

לגופם של דברים:

עולם הישיבות הליטאי בנוי רובו ככולו על לימוד תורני עיוני המרוכז סביב הגמרא. מאז ישיבת וולוז'ין, מורת הדרך של הישיבות הליטאיות, מתאפיין סדר היום הישיבתי בלימוד גמרא – כאשר נלמדות אך ורק מסכתות ספורות מהתלמוד הבבלי ולא התלמוד כולו. בעולם הישיבות התגבשה רשימה מצומצמת של מסכתות 'למדניות', שייחודן באפשרות פיתוח שיטות ניתוח והגדרה, ורק הן נכללות במחזור הלימודים הישיבתי. למותר לציין כי נושאים כמו אמונה, מחשבה, תנ"ך, ואף חסידות אינם מוצאים את מקומם במערכת השעות של הישיבה הליטאית, ותלמידים החפצים בכך יכולים להשלים לימודים אלו באופן עצמאי בזמנם הפנוי.

ולמה חשוב לדעת זאת?

כי היסטורית היו הישיבות הליטאיות הראשונות שהתפתחו בארץ בדור שלאחר השואה, ועל כן ינקו מרבית הישיבות בישראל מדמותה של הישיבה הליטאית. גם ישיבות חסידיות, גם ישיבות מזרחיות, ואף חלקן של הישיבות הדתיות לאומיות, נבנו בדמותה של הישיבה הליטאית. הן אימצו את אותן סדרי לימוד, נוקטות את אותה שיטת לימוד וממקדות את המאמץ הלימודי האינטלקטואלי סביב לימוד הגמרא. גם אם נראה לנו כי זוהי דמותה הטבעית של ישיבה וכי זו הדרך ללמוד תורה, הרי שזוהי רק שיטה אחת מני רבות של לימוד תורה.

בשנים האחרונות ישנן יותר ויותר ישיבות, הן דתיות לאומיות והן חרדיות, המשנות דגם זה ומתמקדות בלימודי אמונה וחסידות לצד לימוד הגמרא. יותר ויותר רבנים וקהילות עוברים להדגיש דרכים נוספות בעבודת ה', ומגוון האפשרויות לעבוד את ה' בדרכים שונות, הולך וגדל. יש המדגישים עבודת ה' מתוך שמחה ודבקות, יש המתמקדים בלימודי המוסר ועבודת המידות, יש הבוחרים להתעמק ביסודות האמונה ויש הלומדים מחשבה קבלית תוך התמקדות בספריהם של הרמח"ל, המהר"ל ואחרים. מגוון זה גדול במיוחד בקרב קהילות בעלי תשובה, שבשנים האחרונות מתפתחות לאפיקים מגוונים, כשכל קהילה בוחרת להתחזק בעבודת ה' בדרך האופיינית לה. בירור שתעשה יגלה לפניך מגוון קהילות וישיבות המדגישות חלקים נוספים של עבודת ה' מלבד הגמרא. בישיבות אלו תוכל לעלות ביראת שמיים מבלי להיות כבול ללימוד גמרא ומבלי לחוש סוג ב' כאשר אינך מתחבר אליה.

ועוד דבר שחשוב להוסיף:

האומץ הגדול לעזוב מאחוריך אורח חיים אליו הורגלת במשך שנים, ולהתאים את מהלך חייך לרצונו של הקב"ה, הינו מרשים ומעורר השראה. לא בכדי אמרו חז"ל "במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים יכולים לעמוד" (ברכות לד), שכן למעשה אמיץ שכזה היו מסוגלים אך מעטים מבין אלו שנולדו למשפחות שומרי תורה ומצוות. הנך משתייך ל"יחידת עילית" של אלו שזכו לעבוד את ה' מתוך בחירה ואף לשלם על כך מחיר לא פשוט, ולא רק לעובדו כי כך חונכו "מצוות אנשים מלומדה".

קושי בחיבור לגמרא עשוי לנבוע במקרים רבים מכך שמוריך לימדו אותך שלא בצורה מיטבית, אך גם אם טבעך הוא זה ש"אשם" בקושי שלך להתחבר לשפות חדשות, הרי שאין בכך כדי לגרום לך תחושה לא נוחה. ניתן להיות ירא שמיים גדול ואף תלמיד חכם ובר אוריין, מבלי להיות בקי דווקא בדפי הגמרא. הכרתי תלמידי חכמים ורבנים גדולים שעיקר מומחיותם התבטאה בידע הלכתי רחב שהפך אותם למו"צים ומורי הלכה. לימוד התורה שבעל פה ככלל ולימוד הגמרא בפרט הוא חשוב, אך התורה רחבה מני ים, ובוודאי תמצא מקום להתגדר בה ולהתעלות בהתאם לכישרונותיך הברוכים.

מאחל לך שתמצא במהרה את הדרך לבטא את שאיפותיך בעליה בתורה וביראת שמים

בברכת גמר חתימה טובה

דניאל

[email protected]

נ.ב. במידה והנך מעוניין למצוא מקומות לימוד ו/או קהילות המתאימות לדרכי לימוד שונות, נא צור קשר בפרטי ואשמח לעזור ולהפנות.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
אפשר ללמוד בבית עם רעש הילדים?
אני בעל תשובה המון שנים, כבר עם מספר ילדים, ולא נתתי דעתי מעולם לשאול ולהתייעץ איך זה אצל אחרים? איך בית של תורה (אברך) אמור להתנהג מבחינת לימוד התורה בתוך הבית. לא גדלתי כמו שאמרתי בבית של תורה. ולכן המון שנים שאני נשוי, חשבתי לתומי שזה נורמלי ללמוד ולבקש קצת...
מרגיש אבוד בישיבה – להישאר בה? לחפש מקום אחר?
אני בחור בן 18 וחצי שלומד בישיבה, או לפחות אמור ללמוד… כבר שבועיים שאני לא מגיע לסדרים, פשוט לא מצליח למצוא את הכוחות. בהתחלה זה היה מרגיש כמו חופש, אבל עכשיו זה כבר נהיה כבד, תחושה של רִיק שאין לי איך למלא. הבעיה היא שאני לא באמת מרגיש שייך לישיבה....
אין לי יישוב הדעת ללמוד כשיש בלגן בבית
יש לי בעיה שאני מאוד אוהב סדר וניקיון. למה הבעיה? כי לפעמים אני מרגיש סתירה עם לימוד התורה הקדושה. אם אני מגיע אחריי יום עמוס ויש דברים לא מסודרים על השולחן, על הספות ועוד. או דברים זרוקים פה ושם על הריצפה כיאה לבית עם ילדים. אני מרגיש אי ישוב הדעת...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן