The Butterfly Button
לומר ברוך השם?

שאלה מקטגוריה:

שלום לכם,
השאלה הבאה אינה שאלה עמוקה במיוחד, אלא מבטאת דילמה יומיומית שאני נתקלת בה.
אני עובדת כעצמאית מהבית ומבצעת שיחות טלפון רבות ללקוחותי, אנשים אנונימיים שאיני מכירה כלל המשתייכים לכל המגזרים: יהודים ולא יהודים; חילונים ודתיים; נשים וגברים.
שיחות הטלפון הינן בדר”כ קצרות ואינפורמטיביות כשלעיתים השיחה מתפתחת לשיחה ידידותית מעט יותר ומעט יותר ארוכה- מתוך מטרה עסקית כמובן, וסתם בגלל שאני בנ”א נחמד:)
עכשיו לשאלה: כנהוג בשיחות כאלו אנשים שואלים “מה שלומך?” מתוך נימוס או מבוכה. ואני עונה “בסדר, תודה”. במגזר שלנו היה נהוג להוסיף גם “ברוך ד'” אך מכיון שאין לי מושג עם מי אני משוחחת אני לא רואה לנכון להגיד ברוך ד’ מכיון שאני לא רוצה להכניס אלמנטים אישיים לשיחה; בדיוק כמו שאני לא מציגה את דעתי הפוליטית או מצבי האישי. בנוסף האנשים שעונים ב”ה מחוץ למגזר שלנו פעמים רבות אינם משתייכים לסגנון האנשים איתם אני מדברת ואני לא רוצה ליצור רושם כזה.
אני בסדר גמור עם הגישה הזו ולא רואה בה כלל בעיה. הענין הוא שבעלי נמצא בבית בשעות העבודה שלי, שומע את השיחות ומעיר לי עליהן בכל פעם מחדש. לדידו זה שאני לא אומרת ב”ה מראה על מצבי הרוחני. בכל פעם שמישהו חילוני אומר ברדיו/במקום ציבורי ב”ה הוא אומר לי “את רואה? גם את צריכה להגיד ב”ה”.
אשמח לדעתכם, כיצד אכן ראוי לנהוג?
אני מנצלת את הבמה לשאלה נוספת שצצה תו”כ הדברים. כפי שציינתי אני בנ”א נחמד ושירותי מאד. בלי להתכוון אני יוצרת שיחה נעימה באווירה טובה, ובעלי מתלונן אח”כ שאני מידי נחמדה עם גברים בטלפון. מדובר בשיחה שאינה חוזרת על עצמה, טלפונית בלבד ואורכה דקות ספורות.. יש בעיה בלהיות נחמדה ושירותית בטלפון?
תודה רבה

תשובה:

שלום שואלת יקרה

יש משהו מרגש בשאלה שמגיעה מתוך עולם המעשה של 2020. אישה עובדת, יוצרת, מחוברת למעגלים שונים ומציבה סימן שאלה לגבי האופן בו נכון לנהוג כעובדת (וכרעיה) יהודיה. מעריכה!

השאלה התעוררה אצלך בעקבות הערותיו של בעלך, שמציב לפניך את המשוואה: את לא מזכירה שם שמיים בדיבורך= את במצב רוחני ירוד. אך הבה נבחן את הדברים בסדר כרונולוגי ואקווה שהמקום של כל אחד מכם יתבהר:

כשהיית בסביבה חרדית היה אך טבעי בעיניך להשיב לשאלת ‘מה נשמע’ ב’ברוך השם.’

אני משערת שזה השלב בו נמצא בעלך. שלב בו לא נדרשים לחשיבה מה המהות של אותו ברוך ה’ רוטיני, אלא פשוט אומרים אותו כי כך מקובל.

עם כניסתך לתחום עבודה עם יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות בהכרח וזו אינה הטרמינולוגיה המובנת מאליה עבורם, את מרגישה אי נוחות מאמירת ברוך ה’ ורואה אותה כמיותרת.

האמירה כי הימנעות מברוך ה’ מצביעה על מצב רוחני ירוד היא אמירה שקשה לי לקבל אותה. כלומר, הזכות והחובה בידייך לבחון את מצבך הרוחני ולתקן את הדרוש תיקון, אך ספציפית לגבי ברוך ה’- אי הנוחות שאת חשה היא אך שלב טבעי במעבר משפה הננקטת בחברה החרדית ומובנת מאליה בחברה זו, לבין דיבור עם אנשים מחוץ לחברה .

הייתי מציעה לך לחבר את אי הנוחות הזו עם סימן השאלה ששלחת הנה, ולראות באלו תהליך רציף אחד שמשמעותו עשיית דברים שעד כה היו מובנים מאליהם, מתוך בחינה מחודשת ומודעות למשמעות.

יש לך התנגדות כפולה לאמירת ברוך ה’: את לא רואה צורך לשתף אחרים באלמנטים אישיים (כלומר, באמונתך?) ולא נוח לך עם ההתבטאות שמקטלגת אותך כשייכת לחברה חרדית.

אין חובה הלכתית לענות לשאלת מה נשמע בתשובת ברוך השם.

יש משמעות לאמירת ברוך השם.

היא מביעה אמונה, שכן היא גורמת לנו להזכיר באופן תדיר את השם, ומביעה את היותנו חלק מחברת עובדי השם, שכן זו צורת ההתבטאות המקובלת בחברה זו.

לעניות דעתי זוהי אכן הכרזה כלפי הפרטנר שלנו לשיחה, כזו ש”מפיצה את הבשורה”, אבל לא פחות מכך כלפי עצמנו, סוג של מנגנון שבמצבו האידיאלי מבטיח אנטי חלודה בגלגלי היהדות- חרדיות שלנו (כרכתי את שתיהן בגלל שתי המשמעויות שמצאתי לאמירה.) השגרה הרוטינית של המנגנון הזה אינה אידיאלית, כמו כל מצוות אנשים מלומדה שמעקרת מאיתנו את הכוונה והמשמעות וממילא את ההשפעה הגלויה עלינו.

האם תרצי לראות בדילמה הקטנה הזו הזדמנות לבחינת דברים קטנים של שגרה במשקפיים של משמעות ויציקת תוכן?

זו עשויה להיות תפיסה שמרוממת אותך ולא משנה מי הפרטנר לשיחה. ושוב, אין כאן חובה, יש כאן מעלה. שאלת מה ראוי וזו בהחלט הנהגה שראוי לשקול אותה כראויה…

אגב לגמרי, ממה שאני חווה וגם שומעת מהסובבים, המענה ברוך ה’ לשאלת מה שלומך הוא נרחב מאוד ונפוץ גם אצל אלו שאינם יוצאים ובאים בשערי שטיבלאך או סמינרים…

לגבי החלק השני של שאלתך:

אני מאמינה שאת הגישה ההלכתית הפשוטה: להיות ענייניים ולשאול לשלום וכו’ כשהנימוס מחייב זאת, ללא ידידות, את מכירה.

יש גם שטחי אפור בתחום שההכוונה הנ”ל יכולה לעזור בהם אך לא באופן אחיד וחד משמעי . מה זו אובר נחמדות? מה זו שירותיות? לי אישית היה קל יותר אם היה ברשותי את המדריך הכתוב לכל הניואנסים הנדרשים בשיחה. אין לי.

לא בטוחה שיש הבדל בין טלפון לבין פנים אל פנים, מצד ההלכה. לא שאלתי פוסק.

הבחינה העצמית לאור ההכוונה ההלכתית, נדרשת בסיטואציה שלך. דווקא כי את לא בגישה של ‘אסור וזהו.’

אולי תאהבי כמו שאהבתי אני לקרוא על התמודדות שונה אך מאותו שדה, ותשובה מאירת עיניים של דבורה המשיבה, כאן:

https://akshiva.co.il/צניעות/צניעות-10/?sa=X&ved=2ahUKEwjK3KLjjaLnAhVE8aYKHXQTB3cQFjAFegQIBBAB

אני מציינת נקודה נוספת: אם הענין עולה מצד בעלך כדאי לשקול אותו גם זוגית ולא רק אישית. זה מפריע לו אז תראו למצוא מענה. גם אם את לא רואה צורך בשינוי אבל כלפי הזוגיות שלכם את מחויבת בהידברות והסברה. וזה יכול להיות הדדי. מה מפריע לו? ומה מפריע לך? מה קורה ביניכם כשמתבצעת שיחת עבודה שלך? מה אפשר לשפר רעיונית ותוכנית ומה פרקטית או כדרך ‘עוקפת מכשולים’?

שאי ברכה וראי שלום

שיהיה שם שמיים שגור על פיך ומתקדש על ידך בדיבור ובמעשה

בלימי

blimizo@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

האם חייב בהכרח להיכנס לחברה מסוימת בשביל לעבוד את הקדוש ברוך הוא?
שלום לכם ותודה רבה על ההיענות העמוקה והרחבה, לפני פחות משנה זכיתי תודה להשם, לחזור בתשובה כשאני לוחם בצבא. כיום עדיין משרת ובעזרת השם כשאסיים השנה אני רוצה להיכנס לישיבה וללמוד תורה באופן מסודר וביישוב הדעת ולהקים בית יהודי כשר ולעסוק וללמוד תורה כמה שרק אפשר. מרגיש לי שאם אני...
מותר לי לכעוס על הקב"ה?
כבר זמן מה אני מטופלת הכדורים פסיכיאטריים . כשאני לא לוקחת אותם. לעיתים אני כועסת על החיים ועל בורא עולם. האם מותר לי להגיד את מה שאני מרגישה ולהוציא כעס. או שזה נקרא להתלונן ואסור. אני בד”כ מאוד מעריכה מודה לה’ על כל הטוב . אבל יש לי גם קשיים...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
לא מתחשק לי להתפלל
אני מרגיש מאוד נבוך בנושא התפילה בעת צרה. ממש לא מרגיש לי חשק ותשוקה להתפלל או אפילו לקרוא תהילים. במהלך החיים עברתי הרבה. בגוף ובנפש. וגם התפללתי הרבה. ביקשתי התחננתי עשיתי סגולות מסגולות שונות. לא אומר שלא עזר כלום אבל בגדול רוב רובם של הבעיות המרכזיות מלווים אותי עד עצם...
הרב פוסק לי אחרת ממה שאני לומד בהלכה
מה אני אמור לעשות כשאני רואה בהלכה דעה מסויימת שנכתבה ללא חולק ואז הרב פוסק לי לעשות הפוך? ובחדא מחתא מחד גיסא מעודדים את הציבור ללמוד הלכות, ומאידך גיסא מעודדים אותם שלא לפסוק ע”פ ההלכה שלמדו אלא להציג כל שאלה לרב. ממה נפשך. אם אני לא אמור לפתוח ספר ולפסוק...
תמיד יש כוח לניסיון?
אשמח למענה עבור שאלה שמפריעה לי מאוד. לא ארחיב . בקצרה , יש משפט/פסוק שאומר “לא נותנים לאדם נסיון שהוא לא יכול לעמוד בו” ועוד כל מני משפטים בסגנון של: אם קבלת את זה קבלת את הכח להתמודד עם זה וכ’ כן זה משפט שמעודד, כי הוא אמר שחור על...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן