The Butterfly Button
לא מספיקה לעבוד את ה' כמו פעם

שאלה מקטגוריה:

שלום רב
ב”ה זכיתי לפני שנה, בתקופת החגים, ללדת את בני הבכור. זה הכניס לחיי שמחה, נחת ומשמעות שונים בתכלית ממה שהכרתי לפני, ברוך השם. ויחד עם זאת זה הביא איתו, מן הסתם, קשיים שלא הכרתי. בין היתר, כבר תקופה שאני מרגישה שעבודת ה’ שלי התמעטה בצורה דרסטית לעומת פעם. וזה כל כך מפריע לי.
בשעות הבוקר אני עובדת, משם ממהרת לנסוע במשך חצי שעה להוציא את בני מהגן ונמצאת איתו עד שעות הערב שהוא הולך לישון. כאמור, הוא בן שנה, הוא כבר מאוד אנרגטי ומצריך הרבה כוחות. אחרי שהוא נרדם אני צריכה לאפס את הבית בחזרה, שנראה לרוב כמו זירת קרב. בעלי משתדל לעזור לי לפעמים אבל הוא כל יום עובד עד מאוד מאוחר, הרבה אחרי שהילד הולך לישון.
כל זה מוביל לכך שאני מסיימת את היום מעולפת מעייפות. כשאני שמה את הראש על הכרית, לא עוברות 10 שניות ואני נרדמת בלי שהספקתי להגיד קריאת שמע. בבוקר עם ההתארגנות שלי ושל הילד אני לא מספיקה להגיד ברכות השחר ולפעמים יוצא שאני אומרת רק כמה דקות לפני השקיעה (!). על תפילת העמידה אין בכלל מה לדבר, אין לי זמן לזה. העניין הזה מכרסם בי כל הזמן אך היה מורגש ביותר לאחרונה, מהרגע שהתחיל חודש אלול. לצערי לא הספקתי לעשות הכנה רוחנית לחגים, לא חשבון נפש ובעקבות זאת לא נכנסתי לשנה החדשה בנחת. גם בחגים עצמם כל כולי הייתי סביב הילד, כמו כל יום רגיל. את כל ה”פירות” והסגולות שיש לחגים להציע לי, לא קטפתי ובעצם אני מרגישה שהחגים די עברו לידי. חוץ מזה שמלמלתי תפילה כמה דקות לפני שכל חג הסתיים. כדי להתפלל לה’ מהלב וכדי לעשות חשבון נפש אני זקוקה לשקט שלי בלי מסיחי דעת, ופשוט לא הצלחתי לגייס אותם בתקופה האחרונה. זה חורה לי מאוד במיוחד כשאני משווה לשנים עברו בהן הייתי במדרשת אלול והייתי לגמרי בענייני החגים והתשובה. ב”ה ברור לי שהמשימה (או אפילו המצווה) שלי כרגע היא לגדל את דור העתיד של עם ישראל ועדיין אני מתבאסת שלא ניצלתי את התקופה כמו שצריך וחוששת שה’ מאוכזב ממני.
באופן אירוני, מה שכן הצלחתי לעשות, בין לבין, זה לזכות את הרבים. מה שנקרא – הסנדלר הולך יחף. בשנים האחרונות אני מנהלת (בהתנדבות) קהילה ברשת של דברי תורה ואמונה. ב”ה הצלחתי לקחת תכנים של תקופת החגים משנים קודמות (הלכות, סגולות, מנהגים וכו’) ולשחזר אותם גם השנה, מה שהוביל לחשיפה של עשרות אלפי אנשים. זה משמח אותי ומביא קצת נחמה שאולי מישהו התחזק בזכות זה. אבל עדיין זה לא כמו להתפלל ולעשות תשובה בעצמי.
אשמח לנקודת המבט שלכם, אולי אצליח לשנות את התפיסה במקום להלקות את עצמי בלי סוף.
תודה רבה!

תשובה:

בס”ד

שלום לך שואלת יקרה,

כל כך רציתי לשבת ולענות לך תשובה מיד כאשר קיבלתי את שאלתך, הבטחתי לעצמי שמחר בערב לאחר ההשכבה של הילדים לישון אשב ואכתוב, אך בערב התינוק שלי בכה והיה על הידיים כל הערב… ולמה אני מספרת לך את זה? כי אני חושבת שהפער הזה בין הרצון לעשות מעשים יפים ונאצלים (כמו לשבת בהתנדבות ולענות תשובה לאמא נבוכה המבקשת הדרכה?) לבין היומיום התובעני שלנו, הוא הבסיס של שאלתך.

בפרשת השבוע קראנו על בריאת האדם, האדם הוא יצור כלאיים: “עפר מן האדמה” מחד, ומאידך “וייפח באפיו נשמת חיים” – יש בנו חלק אלוק ממעל ממש. מצד אחד עלינו לתת ביטוי לאותה חלק אלוקי, להאיר איתו את חיינו הפרטיים ואת העולם כולו, עלינו להשקיע זמן בטיפוח הנשמה ובדאגה לה דרך תפילה, תורה, תיקון המידות, מצוות ומעשים טובים ומצד שני אנחנו חיים בגוף שגם הוא זקוק להזנה וטיפוח, השקעה והתמסרות, והאתגר הגדול שלנו כיהודים הוא להצליח להחזיק את הגם וגם, להשקיע לגמרי ברוחניות, ולהיות מחוברת לגמרי לעולם הגשמי.

אפשר לומר כי האפשרות לחיות את הגם וגם היא בשתי דרכים – האחת מבקשת מאיתנו להתעלות מעל החומר, לקדש אותו, לזכך אותו, לתת לו את המקום הראוי לו כחולף וארעי ותו לא, ולהשקיע זמן ואנרגיה, מחשבה ומשאבים דווקא בחלק העליון הרוחני. ובמילים אחרות: להעלות את הארץ אל השמיים.

הדרך השניה מציעה לנו להשתמש בכלי העולם הזה, להשקיע בהם שיוכל אור ה’ להאיר דרכם, שבחומריות הדברים תבוא לידי ביטוי הנוכחות האלוקית, לפעול את הפעולות הגשמיות באופו כזה שבו הן משקפות את רצון הבורא, את תכלית הבריאה, ובמילים אחרות: להוריד את השמיים אל הארץ.

בהכללה גסה, הדרך הראשונה הינה הדרך הזכרית – שדרכו לכבוש את יצרו ולהתגבר עליו, והדרך השניה היא הדרך הנקבית – שכל עבודתה היא עבודת הגוף.

אבל עכשיו ישנה בעיה – הדרך הגברית הינה דרך סלולה – ישנן שלוש תפילות ביום אליהן יוצא היהודי מביתו ומעיסוקיו ומפנה ליבו ומחשבותיו אל אביו שבשמיים, ישנם עוגנים בזמן של מצוות עשה המנתקים את האיש משקיעות בעולם החומר ומזכירים לו את התכלית, ותמיד תמיד ממתינה לו התורה הקדושה שיבוא וישקע בה ויחבר נפשו אל העולמות הרוחניים.

לעומת זאת, דרכה של אשה היא באוהל, דרך מוצנעת, אינדוודואלית, משתנה כמו הלבנה שעיתים מלאה ועיתים חסרה, תלויית הקשר וזמן, תלויית סיטואציה, קלה לנוע ממקום למקום, מחייבת גמישות, נדידה ושינוי.

לפני כמה שנים כתבתי עבודה על חילופי זכר ונקבה במקרא – דרכה גיליתי דבר מענין, בכל פעם שהתורה מתייחסת לנערה בתולה, הנערה כתובה “נער” אך מנוקדת “נערה” – ופרשנינו מסבירים כי רק ההתחברות לחלק המקודש של קיום יחסי אישות מביא לידי ביטוי לגמרי את הצדדים הנשיים באישיותנו, ובהיותנו נערות צדדים אלו נחבאים והצדיים הגלויים יותר הם אלו הזכריים. זאת אולי הסיבה לכך שדרך ההתעלות הרוחנית זכרית מושכת אותנו אליה בשעות הנעורים, אנו מתפללות בבית הכנסת ולומדות תורה, מקיימות מצוות בעקביות ומשקיעות זמן בתפילה – הדרך המופלאה הזאת מכניסה לחיינו אור רוחני גדול, ואנו טועמות טעמה של עבודת ה’.

אך מה מבלבל הוא המעבר הפתאומי אל חיי הזוגיות והאמהות בו אנו אמורות לפנות אל הדרך השניה, האישית, המותאמת לנו, לביתנו ולמשפחתנו. הנביא אומר: “הסולל בים דרך” – מי שהצליח אי פעם לעבור בים, לא השאיר אחריו שביל לבאים אחריו. וכן הדבר בים החיים – הדרכים אמורות להיסלל בכאן ועכשיו, בשטיפת הכלים, בקניית השמלה, בהחלפת הטיטול ובטיגון הבצל. והשאלה היא איך אני אמורה לחוש  לאחר שהתרגלתי לפידבק רוחני זכרי ? אני חושבת שכאם טמונהמלכודת. נשים רבות שהפנימו כי תפקידן הוא בבניית החיים, בשימורם וטיפוחם, דבקו בחומריות לשם חומריות, משם קלה הדרך לאבדן הקשר עם השמיים, והארץ הולכת ונסדקת, צמאה, יבשה, דחויה ונעלבת. לעומתן, נשים אחרות ממשיכות לדבוק בקודש, פותחות את ליבן בתפילה אישית, תוך כדי עשייה, או מתוך הסידור, מזכירות לעצמן דרך שיח חברות, התבודדות או לימוד את מטרת הימצאותן כאן בעולם, מחוברות אל החומר באהבה – בשל היותו כלי לאור, ולכן לא מוותרות בשום אופן על האור. שלא יכבה, הן מבקשות, ומוסיפות עוד ועוד כלים, לריבוי אור.

את מוזמנת לקחת את מפת הדרכים שהשתדלתי לשרטט עבורך ולמצוא בה קריאה להוריד את השמיים שכל כך היית שרויה בהם בשנים עברו, אל הארץ שאותה את חיה באינטנסיביות כזאת שלא מאפשרת לך מרחב נשימה. אל תחששי לאכזב את ה’ – ימינו פשוטה לקבל שבים, אך גם אל תנסי לרצות אותו בדברים שהנשמה שלך חשה שלא הם ממלאים אותה (אני כמובן מעודדת אותך להמשיך ולחזק את הרבים, אך זה לא במקום הזנה ומקום ומרחב לנשמה שלך), תני לנשמתך את המקום שלו היא זקוקה (בכוונת הלב! בתפילה. בדקה של הוויה) אל תאמיני לקול שאומר לך שהכל זה חוסר בזמן. יכול להיות שכאשר תספרי לנשמה שלך את הסיפור האמיתי – אני סוללת דרך ייחודית להשכין את ה’ בבית החד פעמי שלנו, שכמוהו לא היה וכמותו לא היה, היא תפסיק לאותת לך על צורך ברוחניות זכרית. אבל כדי שהיא תאמין לך, זה צריך להיות כנה, ושלך ואמיתי, אז אולי תגלי שאת לא כל כך רוצה לברוח אל השינה ושאר עיסוקים, כי נעים לך ונח במחיצת נשמתך, שמאירה בגופך ומודה לו על היותו נושא אותה ומביא אותה לידי ביטוי בכל כך הרבה אופנים.

שתזכי לכלים רחבים ומתוקנים ולאורות גדולים המאירים בהם.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. חנה האלופה תודה רבה!!
    ענית כל כך יפה על השאלה שמעסיקה אותי זמן רב איזה כייף שמישהי שאלה וכל כך כייף שאת ענית ברוך השם פשוט השגחה פרטית שקראתי את זה
    תודהה

  2. איזה מרגש! התרגשתי עד דמעות ממש לקרוא את התשובה המחוברת ןהכנה כל כך!
    אני נשואה, אמא לשני קטנים, סטודנטית ועובדת במשרד הרווחה, ומרגישה איך ביום יום שלי אני חיה על קידוש ה! אם זה בתפילה, הקצרה אומנם, אך עם כוונה, שאני מתפללת בדרך לעבודה ואני מודה חה על כל הטוב שסובב אותי, אם בשאלות שחברות חילוניות שואלות אותי, כמו מה מברכים על דברים, אם בהשקפה שאני גם מוצאת את עצמי עשירה בידע ומשפיעה על הסביבה…
    מאד נהניתי לקרוא את מה שאני חווה בתשובה מפןרטת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

פריצת גדר בשמירת שבת
בתחילת המלחמה הייתי לחוצה מאוד והתפתיתי לפתוח את המחשב בשבת כדי לבדוק חדשות. מאז שעשיתי את זה פעם אחת כאילו נפרצה איזושהי גדר ואני לא מצליחה לחזור לשמור שבת באופן מלא. השבת חשובה לי, ניסיתי לארגן לעצמי תעסוקה ולהיות ליד אנשים אחרים כדי להימנע מחילול שבת, ועדיין ברוב המקרים אני...
לבחור שאני נפגשת איתו אין להט בעבודת השם-יש בזה בעיה?
קודם כל תודה על הזכות אני בעלת תשובה כארבע שנים,ומודה לבורא עולם כל יום מחדש על הזכות לגלות את מי שאמר והיה עולם. בשנה וחצי האחרונות עברתי תהליך ארוך אני מלווה ברבנית התחזקתי בצניעות מלאה ומחכה לרגע בו אזכה להקים בית קדוש וטהור להשם יתברך. אני כרגע יוצאת לפגישות,הכרתי בחור...
מה התכלית של זה הכאב?
שאלה לי והיא מטרידתני. אפשר ותראה כמתריסה, או שמא כנודניקית ספקנית. אך, במטותא מנכון, העבירו על מידותיכם, והשתדלו לתת לה מקום של כבוד באימיילכם. החיים ריקניים הם, חסרי תוחלת הנאה ומשמעות. אינם אלא כבועת סבון אדירה ונוצצת שכיון ובאת לעמוד על טיבה מתנדפת היא בקול רחש חרישי. אשרי מי שזכה...
איזה קושי הוא בידי ומה בידי שמיים?
ממה שהצלחתי להבין כל קושי ואתגר, שהאדם עובר בחיים הוא מאת הקב”ה. עוד דבר שאני מקווה שהבנתי נכון הוא שדרך התורה הוא בכיבוד האחר,בעזרה לאחר ובכללי בעשיית טוב לאחר בין אם זה חברים קרובים משפחה וכו. השאלה אם יש גבול מסוים או שפשוט לקבל שכל דבר מאת הה’ יתברך? האם...
מותר גם סתם להנות ולהתבטל מבלי שנחשוש לבזבוז זמן?
אשמח לקבל הבהרה תמיד יש שאלה מציקה שאולי אנחנו אמורים ללמוד עד המקסימום ולהיות ממש מחושב על הדקה וגם על כל מילה של דברים בטלים צריך פיקוח וכן סתם הנאות העולם הזה מעבר למה שנצרך תמיד יש את התשובה שצריך להיות נורמלי אבל החרדה שוב עולה שאולי אפשר להיות במינימום...
האם אפשר שתהיה תכלית לחיים בלי חיבור לקב"ה?
כחרדים ויהודים מאמינים אנו יודעים שיש תכלית לאדם בעולמו , שיש עולם הבא , שכר ועונש וכו.. השאלה שלי היא למה בעצם אומרים שלחילונים אין תכלית בחיים? להתחתן זה לא תכלית? להביא ילדים? להקים משפחה, למה לכאורה זה לא נחשב לסיבה מספיק טובה לתכלית האדם בעולם, הרי זה המשכיות זאת...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן