שלום לך
שמחה שאת חוזרת עם שאלה יותר ספציפית ואשמח לענות לך. זה שאת שואלת מראה שאכפת לך שאת מרגישה שאת חלק מזה ורוצה להבין. כי אם לא אכפת לך ולא מעצבן אותך ולא כואב לך זה מראה שאת לא קשורה לזה כמו שלא אכפת לך מטקס מסוים שמתרחש בכפר באפריקה. בזה שאת שואלת את מראה שאת חלק מהמערכת ואת חכמה ורוצה להבין.
ראשית אני אענה לך באופן כללי:
אין יותר הנחיות ספציפיות לנשים מול גברים אם כבר הפוך שהרי יש לגברים יותר מצוות מנשים.
בשאלה שלך את מערבת בין הלכה, כמו טבילת נשים, וההקפדה הרבה הנלוות אליה. לבין מציאות של אישה זונה, שהיא פשוט מציאות שקיימת בעולם… אולי את מתכוונת לעובדה שלגבר מותר לשאת כמה נשים ולאישה מותר רק גבר אחד? אבל גם כאן לא מדובר על זנות אלה משהו אחר לגמרי שהיה קשור בעיקר למהות החברתית העתיקה שהיתה מקובלת ואסורה היום הלכתית.(לפחות לכל הקהילה האשכנזית והספרדית שקיבלו עליהם חוץ מתימנים) כך שאני לא בדיוק מבינה מה השאלה שלך שם. לבין מנהגים או מסורות מסוימות שאנשים נוהגים בהם שאין ביניהם לבין ההלכה כלום. כמו הנהגה מסוימת שהיא לא הלכה כלל "שאישה צריכה להיחבא אל הכלים" שזה הנהגה יפה למי שזה מתאים לה ולא הלכה כלל. והגדלת לעשות שהבאת משהו שמעולם לא שמעתי עליו שהגבר צריך להשגיח על האישה. ככל הידוע לי יש באיסלם מנהג כזה שנקרא "מוחרם" אולי יש מקומות שאימצו אותו אבל אין כזאת הלכה . אולי כדאי להפריד בין ההרצאות של מורות על הנהגות טובות (או לא) של צניעות לבין ההלכה עצמה.
הדוגמאות הרבות שנתת כאילו שחודרות לחיי הפרט של האישה וכביכול מפלות אותה הן מתמקדות בגזרה מאד צרה. על הגברים בדברים שנוגעים אליהם יש פירוט לפרטי פרטים עד הדקויות עצמם.
למשל הלכות תפילין:
איך הם אמורות להיות מוכנות, מאיזה חומרים, מה אמור להיות כתוב באיזה צד, איך צריכים להיות הרצועות והקוביות מוכנות מבית ומחוץ איך מותר להניח אותם בתוך הקופסאות. באיזה זוית מותר להניח אותם. ניקיון הגוף של הגברים לפני שהם מניחים אותם הזוית שהם מניחים אותה על הראש. הזמן שזה שמותר או מותר להניח וכו'. אגב בזמן שבית המקדש היה קיים וגברים היו מצווים על טבילה מדאורייתא כל הפרטים שקשורים לטבילת נשים חלו עליהם. באותה רמת דיוק.
כל תחום שאנחנו מתייחסים אליו ברצינות דורש דיוק, למשל אפיה, אך אחד לא יגיד טוב עוד כפית אפיה פחות כפית אפיה, זה או שהעוגה תעלה או שלא. ויותר מזה כמה שדבר הוא יותר חשוב הוא יותר מדיוק. בתרופות מיליגרם נוסף שלא במקום יכול להרעיל ולא לרפא. או אפילו כתובת מיל. מה אם משהו יגיד פחות נקודה, יותר נקודה. מה זה חשוב? אם זה כתובת מייל חסרה נקודה למשל זה פשוט לא יישלח. שדבר הוא חשוב יש צורה מאד מדויקת לעשות את זה וכל דבר הכי קטן הוא קריטי. טבילת נשים היא דבר קריטי, היא מדאורייתא ולכן יש עליה הקפדות רבות. שגברים מבצעים דברים קריטיים למשל אפית מצות שיכולות להחמיץ אם עובר הזמן, יש עליהם עשרות חומרות ואיסורים והשגחה קפדנית.
לגבי החלק על צוויי הגברים: כתוב "ולא תתורו אחרי עיניכם ואחרי לבבכם" כלומר רק הגברים ולא הנשים מצווים לשמור על עיניהם ולהיזהר ממראות אסורים זה דאוריתא לגברים ולא לנשים. וכתוב הרבה הוראות לגברים כיצד עליהם לנהוג בחייהם עם נשותיהן.(מי שהוא בעל רע אשתו לא רואה גהנום. וצריך אדם לא להטיל אימה יתרה בביתו. וצריך אדם לכבד את אשתו יותר מגופו. ועוד המון המון הוראות) באופן כללי ההלכה הרבה יותר מקפידה עם גברים ויש להם הרבה יותר מצוות. את כנראה לא מכירה אותם כיון שאת אישה ולומדת ומכירה את הדברים הרלונטיים לך. ולכן את מקבלת רושם כאילו לנו יש הרבה יותר הוראות מאשר להם, ואלינו נטפלים. אבל זה רק בגלל שאנחנו מתעמקים ולומדים את הדברים שרלוונטיים לנו.
בכלל אני חושבת שכדאי להפסיק לחשוב למה הם כך ואנחנו כך. אם משהו עצמו קשה לך תשאלי עליו. לדוגמה: האיסור הזה והזה קשה לי. ההלכה הזאת קשה לי לביצוע. וזה לא בהשוואה לנשים אחרות או לגברים או חתולים.. משהו לא נהיה יותר קל רק כי גם הגברים גם מצווים עליו. האם שמירת השבת קלה יותר כי גם הגברים מצווים עליה. או שמירת הכשרות וכו'.
אני יודעת שאת שואלת כי את מרגישה שאין כאן שיויון אבל חשוב להבין אנחנו לפעמים מתבלבלים בין צדק לשיווין. שיווין אומר שכל מי שעולה לאוטובוס משלם 5.8 ₪ לא משנה אם הוא בדרך לביטוח לאומי לקבל הקצבה חודשית לבין אם הפאררי שלו במוסך. זה שיווין אבל זה לא צדק. הצדק היה אומר שמי שבדרך לביטוח לאומי לא בדיוק ישלם. לכן את צריכה אולי לתהות האם יש צדק בתורה האם הנשים קיבלו עול שגדול עליהם? האם היחס אליהם לא הוגן. לא האם יש בין גברים לנשים שיווין ולמי יש פחות או יותר מצוות. (יש לנשים פחות כיון שיש להן תפקידים אחרים) מקווה שעזרת לך.
מאחלת לך להמשיך לחשוב, ולשאול ולהתעניין ולחיות חיים של משמעות
בהצלחה
נחמה
[email protected]