The Butterfly Button
חיבור לעבודת ה' ע"י התבודדות או לימוד תורה?

שאלה מקטגוריה:

אני בחור ישיבה בן 21
לאחרונה התחלתי לעשות התבודדויות כל יום
בהתחלה זה היה קוהרנטי ומסעיר לאט לאט זה ניהיה יותר ויותר קשה
פתאום תפסתי,הבנתי שבאופן כללי כל החיים ,החוויה שלי בעבודת ה היא כביכול שמבלי שאקריב את עצמי על המזבח בסתם לימוד, בסתם באופ"כ ,את החיים הפשוטים בעצמם אני לא מצליח לדבר אם הקב"ה
והשאלה היא איך נראת הגישה הנכונה,,,,,
אתמול למשל ליל שישי של שבת חופשית ישבנו כמה חברים להתבטל בצוותא אחר כך תפסתי שכביכול שכחתי את הקב"ה משך כל הזמן הזה
אני נחשב למתמיד לפעמים אני כזה בגלל שאני מרגיש שרק כך אהיה מחובר אליו יתברך וכשאני לא כך
לא כך כי בסופו של יום זו היא לפעמים המציאות המוכרחת בין באונס בין בפחות אונס אני מרגיש ריק מכל תוכן
אני מפחד לשנות את הגישה מפחד שאם היא פחות דיכוטומית היא תגרום לי ללמוד פחות ואני באמת רוצה רק לעשות את רצונו יתברך
אשמח לתגובה
סליחה על השאלה המבולבלת מעט

תשובה:

שלום לך בחור יקר.

ראשית, הרצון והשאיפה העמוקה לחתור לעבודת ה' אמיתית וכנה, ניכרת מאוד מבין מילותיך.

אשריך, בן עלייה אתה!

לשאלתך, גדולי ישראל ובראשם בעלי המוסר הגדולים של כל הדורות האחרונים חזרו ודיברו שוב ושוב אודות הצורך החשוב בכך שהאדם יפנה לעצמו זמן בכל יום להתבודד מעט עם עצמו ומחשבותיו.

ההתבודדות היא כלי מרכזי אשר דרכה אנחנו יכולים להכניס אל תוך חיינו ולשגרה היומיומית שלנו תוכן ממשי משמעותי ורוחני.

לימוד התורה ועשיית המצוות באופן פשוט ויבש ללא התבוננות ועבודת הלב לוקים מאוד בחסר.

הרגעים הללו בהם אנחנו עוצרים ופונים אל השם בשפה פשוטה וכנה הם רגעים נעלים וקדושים מאין כמותם.

השם ממתין לנו ומצפה לאותם רגעים בהם נפנה אליו כבן אל אביו.

ידוע ומפורסם אצל כל צדיקי הדורות כיצד היו נוהגים תדיר לפנות אל השם בשפה פשוטה בכל זמן ובכל עת ואפילו על הדבר הקטן ביותר.

סיפורי הצדיקים מלאים בכך, די לנו אם נסתפק בדוגמא אחת קטנה של מחבר הספר החשוב 'יסוד ושורש העבודה בו הוא כותב:

"ראוי לאדם שיוציא לפני הקב"ה כל רחשי לבבו כאדם המפרש שיחתו לפני אהובו".

לפעמים אדם יכול ללמוד מבוקר עד ליל ולקיים את המצוות בדקדוק ובהלכה ועדיין יהיה רחוק ממפגש אמיתי וישיר עם השם.

רק עבודת השם המלווה בעבודה פנימית ומתמדת יכולה להוביל את האדם אל קשר משמעותי ונעלה עם ה'.

ישנו סיפור מפורסם על יהודי צעיר תלמיד חכם שהגיע למגיד מדובנא ושפך בפניו את ליבו על כך שאיננו מצליח להרגיש את קרבת ה'.

אותו יהודי בכה מעומק ליבו "רבי, אינני מצליח להרגיש את קרבת אלוקים, והלא מיד כאשר אני קם בבוקר אני רץ להתפלל, לאחר מכן אני הולך מיד ללמוד בבית המדרש, לאחר מכן שוב אני מתפלל וכך חוזר חלילה, סדר יומי עמוס מבוקר ועד ליל ואינני מצליח להרגיש את ה'….

המגיד היה מעורר בדרשותיו עם הסיפור הזה את לבבות השומעים, כמה יש לו לאדם לפעול בעבודה פנימית ומתמדת תוך התבוננות במשמעות התפקיד והשליחות שיש לנו כאן בעולם הזה,

ההתבודדות ורגעי השקט יכולים בהחלט לעזור מאוד בהשגת מטרה זאת.

רגעי השקט הללו וזמן ההתבודדות של האדם עם עצמו, מעבר להיותם חשובים ונצרכים כל כך לעבודת ה', הם הינם רגעים של מזור נפשי והקשבה פנימית של כלל התחושות, המחשבות והרגשות שעברו על האדם באותו יום, והם מומלצים וחשובים לכל אדם ובכל גיל.

מנגד, אי אפשר לו לאדם להסתפק רק בלימוד מוסר וכדומה, לא ניתן לשים את כל כובד המשקל על אותה עבודה שבלב.

התורה והמצוות ובראשם עמל ולימוד התורה הם הם מרכז הקשר של יהודי עם בוראו.

אם נרצה לתאר זאת במילים פשוטות נאמר כך:

התורה והמצוות הם מהות הקשר והמוסר הוא המחזיק את הקשר.

משל לזוג אוהבים הנשואים באושר עם משפחה ברוכת ילדים,

הניהול המשותף של משק בית וגידול הילדים הוא ביטוי משמעותי של הקשר, השיחות והדיבורים של ההורים בערב על איך עבר היום, כיצד לחנך את הילדים הם הכלים אשר באמצעותם ניתן להעמיק את הקשר ולהוביל אותו אל מקום בריא ותקין.

התורה, עשיית המצוות ובראשם לימוד ועמל התורה הם מרכז הקשר, המוסר הוא המגדיר ומחזק את הקשר.

יחד עם זאת חשוב להבין כי אי אפשר לו לאדם להתנתק מצרכיו ורצונותיו.

החברה, הינה צורך בסיסי לכל אדם.

ה' ברא אותנו באופן מסויים בדווקא, זוהי צורת בריאתנו – יש לכולנו רצונות, צרכים וחשקים שונים.

לכל אדם ובפרט לבחור בגילך ישנו צורך אמיתי וחיוני של חברה, הצורך הזה הינו נפשי ומהותי ולא ניתן להתכחש אליו.

להיפך, איננו רוצים להתכחש לכך, זהו תפקידנו כאן בעולם המעשה.

הדרך הנכונה היא להצליח למצוא את האיזון הנכון בין חברה בריאה וטובה ללימוד תורה ועבודת השם.

חושבני שקביעת זמן מסויים בכל יום להתבודדות יכולה להיות החלטה טובה ומשמעותית אשר תוכל לקדם ולרומם אותך מעלה מעלה בעזרת השם.

הצלחה רבה!

שמואל

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן