The Butterfly Button
התמודדות באירוח אצל ההורים בשבת

שאלה מקטגוריה:

אנחנו משפחה של אחים שהתחזקו ב"ה ומאד שמחים להפגש אצל ההורים לשבת.
יחד עם זאת בכל פעם שאנחנו מגיעים אנו מבינים שאנחנו עומדים לקראת התמודדות עם היחס של אבי שמביע קוצר רוח וחוסר סבלנות כלפינו וכלפי הילדים בכלל,
הערות עוקצניות, ביקורת , ורוח של מרמור … מפאת הכבוד שאנחנו משתדלים לרכוש לו אנחנו לא מעירים ,
ויחד עם זאת ילדינו כבר שעומדים בפני התבגרות מקבלים נזיפות לא נעימות מצידו , שמאד פוגעות בהם ואני מוצאת את עצמי לא כ"כ יודעת איך להתמודד מול זה
אוסיף כי בשל כך אנחנו מגיעים ממש אחת למספר חודשים ומוודאים מול ההורים טרם ההגעה כי הם באמת מסוגלים לכך ושזה לא יכביד וכו'…
אודה לעצתכם האם ישנה דרך מסוימת שבה עלי לנהוג כלפי ילדי ואולי גם כלפי אבי …?

תשובה:

שלום שואלת יקרה,

(התנצלותי על האיחור הממושך בתגובה.)

אני רואה בעיני תמונה יפה של משפחה שעשתה כברת דרך חשובה ואמיצה, וכחלק מן השינויים האלה היא כוללת את ההורים בתמונה. ענין של כיבוד הורים, ולכידות משפחתית, וקשר בין דורי ועוד ועוד רווחים חשובים של העניין הזה.

ואתם רוצים מאד שההורים ישתפו פעולה עם המהלכים שלכם, הכל מוכן וצריך רק לבוא ולקטוף את הנחת. אבל זה לא עובד. ההורים, או לפחות אבא, אינם מקיימים את חלקם ב'חוזה' הזה. זה מאכזב וכואב.

ההורים אינם שותפים לתהליכים שעברתם, ואבא לא ממש מקדם אתכם בשמחה, כפי שהיה מצופה, וכפי שאב אמור להרגיש כלפי ילדיו. זו תחושה קשה של דחיה – אנחנו רוצים לבוא, עושים מאמץ, מכינים את הילדים ומרפדים את בואנו ככל האפשר – וכל שאנחנו מקבלים הוא קוצר רוח ותחושה שאנו מיותרים. זה כואב. האם היחס מצד אמא שונה? אולי זה מה שמביא אתכם שוב, ואולי אתם רוצים שלפחות היא תקבל את שלה.

אתייחס לשתי השאלות שלך בנפרד:

האחת, מה המחויבות שלנו כלפי הילדים?

והשניה, איך לנהוג ביחס לאב, במקרה של פגיעה בנו ובילדים?

נתחיל בילדים. הם נפגעים, והם אינם אשמים. הם באו כי אתם באתם, אין להם כל ברירה. יום יבוא ותהיה להם דעה משלהם ואולי יסרבו להגיע. עד אז אולי הקשר עם הסבא והסבתא כבר יינזק לגמרי. כך שקשר בין דורי לא ממש יושג בדרך זו.

כלומר, קשר כפי שאתם מעוניינים בו – לא יהיה כרגע. אבא לא ישנה את סברו ולא יפסיק להתמרמר ולנזוף בילדים. כעת המחויבות הגדולה שלכם היא כלפי הילדים – הם אינם אשמים, והם נגררים לתוך מערכת שלא טובה להם אבל אין להם זכות וטו. הם תחת חסותכם ואנוסים לבוא לכל מקום שתחליטו. משום כך, רווחתם וטובתם צריכה לעמוד מעל כל שיקול שהוא.

אביכם אדם מבוגר ואחראי למעשיו. ילדיכם תלויים בכם. הם זקוקים למודלים בריאים של התנהגות, ולהורים היכולים לבוא לעזרתם ולהגן עליהם במידת הצורך. אם הם אינם אוהבים ללכת לבית הסבא והסבתא (וניתן לשאול אותם על כך), לא יהיה נכון לעשות זאת בעל כרחם. כמובן, לא מדובר על פיקוח נפש ומצב של אין ברירה, שאז ניתן לבקש מהילדים להפגין מסירות נפש מפעם לפעם למען כיבוד הורים (לא על בסיס קבוע). כאן כפי שעולה מן הדברים, לא זה הענין. וכשעליכם לבחור בין הוריכם לבין ילדיכם – ילדיכם קודמים. הם נמצאים בתקופת גדילה והתפתחות, ופגיעות הנשלחות לעברם מאנשים משמעותיים בחייהם עשויות להותיר השפעות ארוכות טווח. ואין להם יכולת תמרון שיש לכם כמבוגרים. אתם הולכים להוריכם מבחירה, אבל הילדים לא. הם אינם חשים כלפי הוריכם אותה מחויבות ואותו קשר נפשי שאתם חשים. הם גם אינם מכירים את סוג מערכת היחסים הזו, שאתם רגילים אליה מן הסתם מילדות, ולמדתם להתמודד אתה. לגביהם – אלה סבא וסבתא, לא הורים. והם במלכוד. בשלב זה של חייכם, טובת הילדים צריכה להיות במקום הראשון.

ואגב, מה אומרים בני הזוג שלכם? מהי העמדה שלהם כלפי הענין? זה חשוב, וכמובן פרמטר נוסף במערכת השיקולים. כששני ההורים שותפים להחלטה ולמהלך, ולא רק האחד 'סוחב' את השני כי 'עכשו תורו', הילדים יכולים להתאים את עצמם ביתר קלות.

כעת, לענין הנוסף: איך לנהוג כלפי אבא? זה נושא רגיש, וכולל הרבה אמוציות, ורגישויות, ועניינים הלכתיים ומשפחתיים מורכבים.

את מחברת בין שני הדברים, ההתחזקות שלכם והרצון להפגש בבית ההורים, אולם הדברים האלה לא קשורים בהכרח. האם יחסו של אבא השתנה בעקבות ההתחזקות? הוא כועס עליכם? חש שאתם מקשים עליו? מגבילים אותו עם כל מיני הקפדות ו'החמרות', לשיטתו?

אם זה הענין, צריך לבדוק אם אתם או בני זוגכם לא מעבירים תחושה של התנשאות, של 'אנחנו יודעים יותר טוב' ושל 'אתם טועים וחוטאים'. יש לכבד את ההורים על המקום שלהם, שהגיעו אליו לאור נתוני חייהם, ולזכור שאם כולכם עשיתם צעד קדימה, אין ספק שההורים העניקו לכם בסיס טוב ואיתן להתחיל ממנו. הם גם התאימו את הבית אליכם, באופן שתוכלו להתארח בו ללא חשש – זה ממש לא מובן מאליו. הכרת הטוב וכבוד למה שהם, הם המינימום שאתם יכולים להביע כלפיהם. זהו גם שדר שחשוב להעביר לילדים.

לא קל להורים להרגיש שילדיהם מזלזלים במה שקיבלו מהם, והם מצאו דרך טובה יותר. כשהילדים טורחים להדגיש כמה המקום שהם הגיעו אליו התאפשר בזכות מה שקיבלו בבית ההורים, הם מעבירים את השדר שגם ההורים שותפים למסע הזה, ושהם לא נשארו מאחור. זה לבד משחרר כעסים ומנקה את החלל שביניכם ממטענים.

אם לא זה הענין, ואתם מודעים לכך שאבא הוא טיפוס נרגן וקשה, בדקו – האם היחס השלילי מופגן במיוחד כלפיכם? או כלפי כל האחים במידה שווה? אם יש אח שמתקבל יותר בברכה, רצוי לבדוק מדוע. האם מספר הילדים 'אשם' בענין? האם האח הזה יודע לגשת ללבם?

האם היחס הזה מוכר לכם מילדותכם? אולי אתם רוצים לתקן איזשהו קשר קדום שלא היה טוב, ומקווים שהעובדה שהתחזקתם תשנה את התמונה – אתם תהיו יותר סובלנים, מכילים, לא תענו ותכבדו, ואבא ישתנה. אבל בפועל זה לא עובד. הוא לא נענה לשינוי מצדכם.

אם זוהי תמונת המצב, צריך לזכור שההתנהגות הזו אינה קשורה אליכם. אתם עושים את מקסימום המאמץ מצדכם, או את הקרוב לכך, והשאר בידיים שלו. בקשר, תמיד יש שני צדדים. זו מעשיה יפה לטעון שרק אם נשנה את יחסנו, השני ישתנה גם כן ויתהפך ב-180 מעלות. גם לשני יש מורכבות רגשית והיא לא בהכרח קשורה אליכם. אולי הוא זקוק לפרטיות רבה, ואולי בגילו הרעש והבלגן כבר מקשים עליו מאד. אולי הוא פשוט רגיל לזרוק את תסכוליו על אחרים.

יתכן שאתם מרגישים כי חובה עליכם לספוג את ההתנהגות הזו, כחלק מכיבוד הורים. אולם בהייררכיה של כבוד, אנחנו מחויבים קודם כל לעצמנו. התנהגות פוגענית תובעת מחירים, ואת המחירים תשלמו אתם, בני זוגכם וילדיכם. אינכם אמורים להרשות זאת.

מה אפשר לעשות, אם כן?

חשבו על אפשרויות חלופיות. אם להורים קשה לארח אתכם, לכו לביקורים קצרים. האקט הזה עצמו יעביר את השדר 'איננו מרשים לפגוע בנו או בילדינו'. אין חובה לסבול פגיעה. משום אדם. ייתכן שאתם כבר רגילים לצורת התקשורת הזו ופחות נפגעים ממנה, אבל גם במקרה כזה מדובר במודל לא בריא. לספוג ולשתוק. או להתפרץ ולענות. שתי האפשרויות משאירות אתכם עם חוויה קשה שלא מוסיפה נקודות לדימוי העצמי שלכם. לא משנה מי הפוגע – השדר צריך להיות: אינני מרשה לפגוע בי. כבר אינכם ילדים הנתונים לגחמות של אבא, אתם מבוגרים העומדים ברשות עצמכם, וזכותכם לבקש את היחס הראוי לכם.

ביקורים קצרים יאפשרו לכם לקיים את מצוות כיבוד הורים במינונים ששני הצדדים יכולים לעמוד בהם. גם אם מדובר בנסיעה ארוכה מחוץ לעיר, שווה לחשוב על אלטרנטיבות. נסיעה של יום אחד ארוך, שגבולותיה קצובים, או הזמנה של ההורים אליכם, לשבת או ליציאה משותפת, עשויים להיות תחליפים טובים לביקורי שבת המסורתיים. (ייתכן שבמשך הזמן, כשהשדר הנכון יעבור הלאה, תוכלו לנסות שוב את הדגם הישן, אבל זה ייקח זמן.) אפשר לשקול אפילו שהייה בדירת ארוח סמוכה, וביקור בבית ההורים רק למשך הסעודות (ניתן למצוא אמתלה מתאימה). כשהביקורים אינם ארוכים, ניתן לומר לילד 'לא נורא, ככה זה אצל סבא, הוא כבר מבוגר וקשה לו'. זאת לעומת ארוח מלא שהוא עינוי מתמשך עבור ילדים. בדרך זו תוכלו לשמר דמות טובה של סבא וסבתא, מבלי שתינזק מקשר קרוב מדי.

אם העניין הוא לכידות משפחתית, שקלו לארגן שבתות משפחתיות עם האחים ובני הדודים, או יציאות וטיולים משותפים. יתכן שבפורמט כזה שבו לא ההורים הם המארחים, ולא מדובר בביתם הם, הנוכחות שלהם תהיה נינוחה יותר. ויתכן שתצטרכו ליזום מפגשים גם בלעדיהם. זה תלוי במבנה המשפחתי שלכם, במידת הגמישות של האחים, בתקציב העומד לרשותכם, בגיל הילדים וכו' וכו'. כך שקשה לומר מה מתאים לכם ספציפית. תצטרכו לגלות יצירתיות, גמישות וסבלנות, עד שתמצאו את המתכון שיתאים לכם.

בכל אופן, קשר קרוב איננו אמור להיות מקור לסבל. יהיו סיבותיו אשר יהיו. אינכם עושים טובה להורים בכך שאתם מאפשרים להם התנהגות פוגענית. עשו מה שתוכלו כדי להיטיב את איכות הקשר. תצטרכו לצאת מהקופסא ולמצוא פתרונות. במקרה שלכם, היותכם כמה אחים המתמודדים עם אותה בעיה – פועלת לטובתכם. ובוודאי תעמוד לזכותכם העובדה שאתם מתאמצים כל כך לשמח את הוריכם. בע"ה תגיעו לנוסחה הטובה לכם, והקשר המשפחתי יהיה מה שהוא צריך להיות – מקור לחיזוק הדדי, לשאיבות כוחות, לחמימות ולקרבה.

אשמח להיות לעזר בהמשך ככל שתצטרכי.

כל טוב, והרבה שמחה ונחת,

אורית

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כמה זה חמור חוסר כיבוד הורים עקב התעללות בילדות?
  אני בת 19 ויש לי שאלה שמטרידה אותי מאוד מבחינה רוחנית והלכתית. עברתי ילדות קשה ביותר. הורי שניהם עם התמודדויות קשות, ולכן במשך שנים ניסיתי להבין אותם,  ולדון אותה לכף זכות. בילדותי חווינו קשיים רבים בבית. גרנו לעיתים בתנאים שלא היו תקינים, היו בעיות של היגיינה ותחזוקת הבית חמורות,...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
התמודדות קשה עם אמא רעילה
אני בן יחיד לאמא חולה בדיכאון כרוני והפרעות נפשיות.אבא שלי כיום חלש אופי. מאז הילדות שלי  אמא שלי עברה אפיזודות נפשיות שבה הייתה מקללת אותי והאשימה אותי בכל המחלות שלה ,הייתה מאחלת לי דברים איומים ואז כשהייתה מאוזנת הכל היה טוב כאילו לא קרה כלום ,היא אף פעם לא הייתה...
התמודדות עם ילד מאתגר
משיב/ה:דב|
יישר כוח על הפלטפורמה המאפשרת לשלוח שאלות חיוניות באנונימיות ולקבל תשובות מותאמות אישית. יישר כוח על הזמן והסבלנות לקרוא, לענות ולהתייחס. לרדת לפרטים הקטנים ולייעץ. מה עושים עם ילד שעוד לא בן 12 והוא כבר מסובב אותנו על האצבע הקטנה. הוא מנהל את הבית. אם משהו לא מוצא חן בעיניו...
אלה החיים שלי?
קודם כל תודה על האתר הנפלא ועל עבודת הקודש. התלבטתי אם לחלק את מה שאני רוצה לכתוב לכמה שאלות, אבל אז החלטתי שכל המכלול הזה זה המחשבות שלי כרגע, ואני אפילו לא יודעת מה אני מצפה לשמוע, כבר עזר לי עצם הלפרוק את זה בכתב, ברצף בלי כלכך קשר בין...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן