The Butterfly Button
התורה מתאימה לדור שלנו?

שאלה מקטגוריה:

 

צום ט' באב ממשמש ובא, ובי עלה ההרהור הבא:
הצום בא כאבל על חורבן שני בתי המקדש שנחרבו שניהם באותו תאריך.
אבל האם אני אבלה על כך?
האם הייתי רוצה שיהיה עכשיו בית מקדש? האם אני רוצה בית מקדש בכללי?
לא.
אני לא רוצה שירגמו את אחי באבנים כי הוא מחלל שבת. אני לא רוצה להרוג חיה כי נפלט לי לשון הרע, או מכל סיבה אחרת, טובה או רעה. אני לא רוצה שחייל יחזור עם ערביה מעזה/לבנון, פשוט כי הוא רוצה אותה. אני לא רוצה שאשה שחושדים בה בחוסר נאמנות תלך לכהן ותעבור את כל זה (ומה עם הגברים בכל הסיפור?). בן סורר ומורה? לא מסכימה עם זה בכלל.

אם אני לא רוצה שזה יקרה, ולהפך, אני די שמחה שזה לא קיים היום, אז למה לצום?

דברתי על זה עם חברה, והיא העלתה את הרעיון שאין היום מרכז רוחני שמאחד את כל עם ישראל.
לי עדיין קשה עם רעיון בית המקדש.
ובכל הכנות, אם הוא היה קיים היום, אני לא חושבת שהייתי לוקחת בו חלק.
ודבר אחרון. אני כן מאמינה בהרבה דברים, ואותם אני עושה. הדברים שאני לא מסכימה איתם, אני לא ממש לא עושה. אני חושבת שהתורה שנתנה לנו אז מתאימה לימים שהיו, ובזמן שלנו היא צריכה לעבור מודרניזציה כדי שהיא תהיה חלק יותר גדול בחיים שלנו.

תשובה:

בס"ד

נערה יקרה ורגישה,

 

התפעלתי מאוד מהתיאור המפורט והחושפני שאת מתארת את עצמך פנים וחוץ. התפעלתי מיכולת המודעות הגבוהה שלך לאבחנה בין השקפות ומעשים. את דורשת מעצמך להרגיש את העשייה הרוחנית בקיום מצוות  באופן שהולם את הפעולות, כל הכבוד לך. אשרייך. עוד אומר לך שודאי לי ששאלתך כבר עלתה במחשבתם של רבים מבני האנוש חלקם גם הגו אותה בפיהם, אחרים לא, וטוב שאת מעלה אותה למען הפרט והכלל.

שאלה דומה על חורבן בית המקדש ובנייתו נשאלה כאן באתר ואני מצרפת לך קישור עם תשובה מפורטת שהחכימה אותי מאוד. לעיונך והמשך מחשבה.

https://akshiva.co.il/%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%99/%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9/

באשר לשאלתך אחלק אותה לשניים כי היא העלתה בי מחשבות משני סוגים:

הפן האחד מתייחס לקיום מצוות גם ללא "הבנה" או עם הבנה כמו שלך (ועוד רבים), שהמצוות אינן תואמות את התפתחות החיים מאז מתן תורה.

הפן השני מתייחס לאבלות החורבן. כיום כבר לא חשים בחסרונו של בית המקדש ונראה אולי שאפילו טוב לנו בלעדיו אם כך מדוע לצום?

נתחיל בפן הראשון מצוות שאינן תואמות את התפתחות החיים מאז מתן תורה.

בראיה שלך בניית בית המקדש מסמלת תקופה שבה נשוב להיות תחת שלטון הסנהדרין וכתוצאה מכך נחשף לענישה מוגברת. או ענישה לא מודרנית, או תגובות לא תואמות את אורחות חיינו.

לפני שאזכיר לך (ולי) את מכלול השינויים הקשורים בבניית בית שלישי (כפי שמונה אותם הרמב"ם), בואי ונתבונן במורכבות החיים והחוקים האופפים אותנו כיום.

אולי את פחות מודעת או שמה לב,  אבל גם כיום קיימים גופים המחוקקים חוקים, ולעומתם גופים האוכפים את החוקים. במדינה מתוקנת כמעט כל פעולה שגרתית כרוכה בציות לכללים וחוקים, מרגע שאדם יוצא מביתו הוא מציית לחוק. בהליכתו, בישיבתו באוטובוס או במכונית, בעבודתו, בשהייה במקום ציבורי, בחייו הפרטים בביתו הנמצא במקום ציבורי, אם הוא מגדל גידולים, או קונה מוצרי מזון, מוכר במרכול או בשוק, קונה בית, או רכב, יולד ילדים ומחויב להם (בחוק), מתחתן, מתגרש ……. ועוד ועוד…

כל מה שמניתי לעיל כרוך בענישה כזו או אחרת בהתאם לאי ציות או הפרה של החוק.

הבה נפעיל את הדמיון ונפגוש לשיחה  יהודי מימי בית ראשון או 500 לפני הספירה ונספר לו על חיינו כיום. מסתבר, שהוא לא יצליח להבין את רוב מושגי השיחה שלנו, ואולי גם יחוש חרדה ואי רצון לחיות בעולם שכזה כשלנו תשע"ו – 2015 למניינם.

את לא רוצה שיסקלו את אחייך מחללי השבת, גם אני לא.

את לא רוצה שישחטו פרה לטהר טומאת מת….גם אני לא….

את לא רוצה שאישה שחשדו בה תעבור מסכת עלבון גם אני לא…..

אבל יותר משתינו הקב"ה לא רוצה את כל הנ"ל.

הקב"ה כשכתב את התורה, כתב אותה כתורת חיים.

יש בה כלליים לחיות חיים מתוקנים.

אני מניחה שכשאת קמה בבקר ויוצאת לעבודה או לכל מקום אחר אינך נמצאת בחיל ורעדה ובבעטה מפני כל החוקים הסובבים ואופפים את כל יומך ולילך. ומדוע?

את פשוט מתנהגת כחוק, ויודעת שהתנהגות כזו מאפשרת לך איכות חיים.

באופן טבעי גם אינך חוששת כל בקר מפני רצח, או שריפה…או…

התורה נועדה לאפשר לנו חיים מתוקנים ומסודרים כפרטים וכעם בין האומות. כיום- אנחנו לא מצליחים להבין ולתפוס את האופן שבו הקב"ה ינהיג אותנו בעת בניין בית המקדש.

המציאות כיום בהשוואה למציאות שאנחנו מדמיינים מימי בית המקדש הראשון כל כך רחוקות, שאין לנו אמות מידה לתפוס ולהבין מה יהיה. אנחנו די דומים לעמיתנו היהודי מימי בית ראשון שלא רוצה וחרד  לחיות את חיינו.

אך, אין זה אומר שהמציאות "החדשה", שתבוא עלינו לטובה,  תהיה רעה. אנחנו פשוט לא מצליחים לדמיין ולהבין אותה.

כעת אעבור לפן השני, הפן השני מתייחס לאבלות על בית המקדש.

כשקראתי את שאלתך עלו בי הרהורים רבים ואסוציאציות מאירועים בחיי שהזכירו לי את ניסיוני או ניסיונם של אחרים להכחיש את החורבן, או אולי לנסות להאמין שהחיים כעת ברגע זה הם מושלמים!

אני זוכרת כלה יפיפייה שהתבוננה מרחוק בחברים של בעלה מעשנים סיגריות אוספים את האפר ומפזרים על הבלורית המבריקה של החתן שלה. הכלה הנוצצת מחתה מרחוק על הכיעור….

אני מכירה משפחה שומרת מצוות ששיפצה את הבית באופן מדהים, והתקשתה להשאיר טפח לא מטויח כמנהג.

ואני מכירה את עצמי אומרת כמה פעמים ביום "ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימנו…" ורק בחודש אב ואולי גם קצת באלול ותשרי, זוכרת להקשיב למילים היוצאות מפי, ומנסה לחשוב על הרצון או התפילה וההתעוררות לכמיהה לבניין ירושלים.

לעומת הסיפורים הנ"ל אני זוכרת את סבי עורך תיקון חצות.

סבי היה מתיישב על הרצפה בסלון ביתו, הייתי שומעת אותו ממיטתי, מקונן ושר על חורבן בית המקדש, ומשורר על הכמיהה לבניינו. הייתי נערה צעירה, וממש לא הבנתי את בכיו.

כמעט תמיד פרשתי לעצמי את האבל שלו על החורבן, כאבל על מות סבתי, את התפילה שלו לבניין בית המקדש כתפילה לתחיית המתים ושובה של רעייתו היפה לחייו.

היום כשאני הוגה בזיכרונות, אני מפרשת אותם אחרת: הוא היה מסוגל להבין שהחיים היפים בסלון ביתו הם חורבן. הוא היה מסוגל להבין שכדאי לנו בית מקדש.

מסתבר ששני הפנים שעלו לי משאלתך מתחברים לרעיון אחד, אי היכולת שלנו להבין היום את החורבן על מהותו. אי היכולת שלנו לתפוס חורבן בזמנים טובים של חיינו כפרט או כעם, אי היכולת שלנו להבין מהו הטוב הצפון לנו בגאולה השלימה.

נערה יקרה,

יש לך מעלה גדולה, את מקיימת מצוות גם כאלה שאינך מבינה את מהותן. זוהי זכות, להיות עושה רצון ה' מבלי להבין את המהות והשורש. משורש נעשה ונשמע שאמרו אבות אבותינו יש בך הכוח להמשיך ולעשות.

קראתי לאחרונה כי הרב שטיינמן אמר כי לבקש מהדור שלנו לצפות למשיח זוהי גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה!

כששאלו אותו: והרי זה מעיקרי האמונה?

ענה הרב שטיינמן :"אנשים לא באמת ממתינים. והלוואי ונקיים את המצוות שאנו כן יכולים לקיים"

משמע: לצפות למשיח, זו לא מצווה שקל לנו לבצע.

לצום כנראה קצת יותר פשוט ומעשי.

תודה לך שהעלית נושא כל כך חשוב. תודה לך שבזכותך הגיתי בעניין שוב, והתעוררתי לבחון עם עצמי את מצב ציפייתי לגאולה.

תקוותי שתמצאי סיפוק רוחני ונחת מקיום המצוות, ותמשיך ותגדל אמונתך בתוכך למענן.

בתפילה לגאולה פרטית וכללית,

תקוה

[email protected]

 

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

האם בימי מלחמה אין מקום לחיזוק ותוספת לימוד בישיבות ובכוללים מתוך העקרון של תורה 'מגנא ומצלא'?
המסורת הליטאית רואה בלימוד התורה את התרומה הרוחנית העליונה לעם ישראל – "מגנא ומצלא". לימוד התורה נתפס לא רק כעיסוק אישי, אלא כשליחות למען העם, ובפרט בשעות משבר וסכנה. תפיסה זו משמשת כהצדקה לפטור משירות צבאי, מתוך האמונה שתלמידי הישיבות והאברכים מגִנים על העם בכוח התורה. אבל בימים אלה, כשעם...
הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
אפשר ללמוד בבית עם רעש הילדים?
אני בעל תשובה המון שנים, כבר עם מספר ילדים, ולא נתתי דעתי מעולם לשאול ולהתייעץ איך זה אצל אחרים? איך בית של תורה (אברך) אמור להתנהג מבחינת לימוד התורה בתוך הבית. לא גדלתי כמו שאמרתי בבית של תורה. ולכן המון שנים שאני נשוי, חשבתי לתומי שזה נורמלי ללמוד ולבקש קצת...
מרגיש אבוד בישיבה – להישאר בה? לחפש מקום אחר?
אני בחור בן 18 וחצי שלומד בישיבה, או לפחות אמור ללמוד… כבר שבועיים שאני לא מגיע לסדרים, פשוט לא מצליח למצוא את הכוחות. בהתחלה זה היה מרגיש כמו חופש, אבל עכשיו זה כבר נהיה כבד, תחושה של רִיק שאין לי איך למלא. הבעיה היא שאני לא באמת מרגיש שייך לישיבה....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן