The Butterfly Button
ההתחזקות שלי היא אמיתית או שהיא רק בשביל למצוא אישה?

שאלה מקטגוריה:

אני בן 27 חילוני, אני מגיע מרקע מסורתי בבית ושנות חיי המוקדמות קצת דתי אפילו. אמא שלי הגיעה מבית דתי ומאוחר יותר בחייה שחררה מעט מהקשר לדת, הכוונה שהיום אינה שומרת שבת אך עדיין אוכלת כשר צמה בכיפור מכשירה בפסח וכרגיל. לפני כחצי שנה טסתי להודו, ופגשתי שם המון אנשים דתיים מכל מיני סוגים דתיים לאומיים דתיים חרדים וכו', אני מחשיב את עצמי כאדם רוחני מאוד ומאמין בישות גדולה מאיתנו בלב שלם אין לי צל של ספק. בטיול התחברתי יותר לשורשים שלי וביליתי את כל הטיול בחברה של דתיים שומרי שבת ושומרות נגיעה וזה העלה לי זכרונות. במהלך הטיול הכרתי מישהי, באמת ללא דופי בעיניי, הבעיה הייתה שאני חילוני והיא דתייה, אז כאשר הצעתי לה לשבת היא אמרה לי שהיא תצא רק עם דתיים. כמובן שאני היססתי קצת וחשבתי על התחזקות בשבילה והצעתי לה. יש לציין כי היה לנו חיבור מעולה ואני כמעט משוכנע שאם הייתי דתי היה יכול להיות משהו.
אני אדם עם שינויי מצבי רוח תכופים בעיקר בתקופה האחרונה, ועכשיו בפסח פגשתי אותה במקרה אצל אחד החברים המשותפים, והתחלתי לחשוב על חזרה לדת ברצינות. הבעיה היא שמרגיש לי שהמחשבות האלה נובעות משתי סיבות שכרוכות אחת בשנייה וקשה לי להפריד ביניהן, מצד אחד אני מחובר לדת ומרגיש שהחיבור שלי לאנשים דתיים הוא חיבור יותר אותנטי וחיבור שיותר עם עומק מאשר עם חברי החילוניים לפעמים זאת אומרת אני אוהב לשבת ולדבר על החיים ועל דברים בעלי עומק שקשורים לנפש, מצד שני אני מאוד אוהב גם את הבנות שיצא לי לפגוש שהן קשורות לדת, הבחורות האלה הן כל מה שאני מחפש בקשר! יש עומק, אותנטיות, רגש, צניעות, עם הנידה אפשר להסתדר אבל אלה נשים אמיתיות לא כמו חילוניות רבות שיצא לי לפגוש בחיי.
אני מאוד מתקשה להבין האם ההתחזקות שאני מרגיש היא כפועל יוצא מכך שאני מעוניין להכיר מישהי דתייה או שאני באמת ובתים מתחבר יותר ויותר לאנשים דתיים בעלי עומק ומשמעות, מרגיש לי שאם הסיבה להתחזקות תהיה רק בשבילה (שדרך אגב אין שום הבטחה לכך שהיא תרצה ושזה יצליח) זו סיבה רדודה מידי.

אודה ממש לתשובה, שיהיו בשורות טובות!

תשובה:

שבוע טוב

מה שלומך?

פונה אליך ישירות, כי לאחר שבסוף השבוע האחרון קראתי והרהרתי כל כך הרבה בדבריך, קצת מרגיש בידידות איתך.

אתה נשמע כמו אדם עם נפש גדולה, אדם שיש בו נשמה פועמת שהארציות היומיומית לא מצליחה להשקיט.

אתה מספר על כך שאתה אדם עם מצבי רוח משתנים. אכן. זה חלק מהמחיר של אנשים עם רוח גדולה.

לפעמים זה מחיר קצת כואב.

סיפרת על כמה דברים ואירועים שגורמים לך מחשבות. סיפרת על הטיול להודו והשיחות עם הבחורה הדתייה שם, סיפרת על המשפחה שלך, סיפרת על המצבי רוח שלך, ולבסוף העלת את הדילמה האם לאמץ אורח חיים דתי בעקבות הבחורה איתה אתה יוצא כעת.

זה פרטים רבים, שיש בהם בליל נרחב של חוויות חיים, שאלות, ורגשות.

ארצה ברשותך לנסות ולשרטט תמונה מסודרת יותר, ולהבין יחד מה עיקרי בסיפור ומה פחות.

הבט:

מיקדת אמנם את תורף דבריך בדיון האם כדאי להתקרב לדת (מה שלדבריך תמיד גילית עניין וחיבור), בעקבות ההזדמנות לצאת עם בחורה דתייה.

ובכן, קל לראות משאלתך, כי זו אינה עיקר הדלמה. ציינת בעצמך כי בכלל לא בטוח שהיא בעצמה חפצה בכך, כך שכמובן שאין לחשוב על צעדים משני חיים על דבר שתלוי באוויר.

בנוסף, גם אם היא הייתה מעוניינת שתצאו יחד וזה היה התנאי שלה, אינני בטוח שהייתי ממליץ לך להתקרב לדת בשל תנאי שכזה.

רוחניות היא דבר שעניינו חיבור, ואין לו משמעות ללא שזה נעשה מתוך פנימיות, עומק, ונפש מבקשת.

התקרבות ליהדות כתנאי לזוגיות, סופה להיכשל.

אמנם כפי שציינתי, דומני כי גם לך דיי ברור שלא זה מה שהתכוונת לשאול.

מקריאה שוב שוב של דבריך עולה שאלה אחת והיא: "האם נכון עבורי לקחת צעד של התקרבות ליהדות"?

אין לזה שום קשר לקשר זוגי עם בחורה כזאת או אחרת, או לחוויה כלשהי שחווית בהודו, ואפילו לא למשפחה שלך.

אתה חווה חוויות יש לך קולות פנימיים חזקים שמתעוררים מפעם לפעם, ואתה שואל את עצמך האם אכן כדאי לי לעשות את הצעד? ואם כן, מהו הדרך לעשות אותו?

אתייחס לשתי נקודות שיכולות לעלות בעקבות הדיון הזה.

א. האם עצם זה שההתעוררות לקרבה רוחנית הגיעה בעקבות חוויה ארצית, אין בה כדי להניח שהרצון לקרבה הרוחנית אינו אמיתי. יש מקום לומר שרצון אמיתי לקרבה רוחנית אמור לבוא ממקום נעלה יותר ופחות מאירועים מקריים שפוקדים אותנו.

ובכן, כאדם מאמין ברור לי שטיעון כזה איננו נכון. העולם הזה כולו נועד לעורר אותנו למחשבה, וכל מקרה שפוקד אותנו אינו אלא סימן והנחייה שתפקידו לעורר אותנו לחשוב. כך שהעובדה שהמחשבה על זוגיות או הרהורים שפוקדים אותך בעקבות חוויות של טיול במזרח, הם אלו שמעוררים אותך להתקרב, זה יותר ממתבקש. זה ממש מטרת הבריאה. שמעתי פעם מרב מפורסם שמישהו שאל אותו "כיצד אדע מה אלוקים רוצה ממני"? "התשובה פשוטה" השיב לו הרב. "קום בבוקר תתחיל את היום ותראה מה יקרה. יתכן שתלך ברחוב ותראה אשה מבוגרת שרוצה לעבור את הכביש, אם כן' כנראה שה' רוצה שכעת תעביר זקנה את הכביש. בהמשך אולי תראה עוד מישהו שזקוק לעזרה. ובכן – זו המשימה שלך כעת".

מה שמתבקש מאיתנו זה רק לפקוח עיניים, להיות פתוחים, אם רק נאפשר לעצמו לראות, נגלה הרבה מאוד הכוונה מלמעלה.

אך יש נקודה נוספת שחשוב להעלות על שולחן הדיונים.

עצם הרצון להתקרב לבורא העולם, ולהתחבר לרוחניות היהודית זה רעיון ממש טוב.

על פי האמונה שלנו בה אנו מחזיקים לאורך יותר מ3000 שנה, הדרך של יהודי להגיע למימוש שלו, ובכך להביא גם למטרת בריאת העולם, עוברת דרך קיום תורה ושמירת המצוות.

היכן האתגר?

מי שמבקש להתקרב ליהדות, צפוי לאתגרים מורכבים שהוא לא תמיד צופה אותם מראש.

שמירת תורה היא אימוץ של דרך חיים מיוחדת ומעוררת השראה.

חיים של שמירת תורה ומצוות הם חיים ערכיים ומלאים בחוויות וריגושים רוחניים, אך הם כוללים גם יומיום סיזיפי ולעיתים גם מתיש.

למי שמתבונן מבחוץ קל להיתפס לתפילה מלאה כיסופים וערגה, לשולחן שבת קורן עם ילדים ששרים שירי שבת מרוממים. המראה של תפילות הימים הנוראים ובפרט התפילות ביום כיפור הוא משכר, רומנטי ומלהיב. אך הרבה יותר קשה לראות מבחוץ את הרוטינה של 3 תפילות ביום, ואת המחויבות האחרות הנדרשת משומרי תורה ומצוות.

היהדות איננה אוסף של חוויות, היהדות היא האמירה שבורא העולם הוא מלכנו ואנו עבדיו, בורא העולם הוא אבינו, ואנחנו בניו.

הנאמנות שלנו לבורא היא אבסולוטית!

המשמעות היא שגם בזמני עייפות, גם כשהרגש לא פעיל אנחנו שם כדי להיות נכונים על משמר המלך.

לעיתים אנשים חווים חוויות רוחניות חזקות, ועל סמך זה הם בוחרים לעשות צעדים מרחיקי לכת. עצם הרצון הוא חיובי ומרגש, אך לא תמיד הרצון הזה מגיע עם הבנה של האתגרים הצפויים, ובעיקר עם מחויבות לחיי הלכה מלאים.

וזה מה שהייתי רוצה שננסה להבין יחד:

האם אתה רוצה רק לטעום קצת מחיי יהדות?

האם אתה מוכן נפשית למהלך רחב ומעמיק הרבה יותר?

חשוב מאוד שהדברים יבוצעו נכון ובמתינות, כי הליכה על כל הקופה ללא שמודעים למחירים והקשיים, עשוייה להסתיים באכזבה ונסיגה.

חשוב לי לומר שעצם הרצון לקדושה שמתעורר בך הוא חשוב, וחלילה אינני מזלזל בו. אל תבין מדבריי שאני מנסה להניע אותך מלצעוד לעולם היהדות.

ממש לא!

בלב כל יהודי קיים ניצוץ שכאשר הוא זוכה הוא מתעורר ומדבר אליו.

זה מה שקורה לך כעת. אין ספק שהניצוץ הוא נכון, אמיתי, ומרגש, אך אם זה חשוב שהביצוע ייעשה נכון, כדי למנוע נזקים.

כיוון שאתה איש של רגשות, מציע לך להתחיל בכמה מצוות שידברו לך אל הרגש ולראות כיצד למשך זמן כיצד אתה לוקח פרט אחד ומאמץ אותו לחלק מאורחות חייך.

לאחר תקופה זו, תוכל להתבונן על עצמך בפרספקטיבה מעט רחבה יותר ולהבין האם אתה רוצה ללכת לצעד נוסף, או שאתה מרגיש כי לא בשלה השעה.

לך עקב בצד אגודל, ותתחיל עם דברים שמדברים אל הלב ואל הרגש.

שמעתי מהרבנית דינה ויינברג ע"ה שהייתה אישה דגולה וצדיקה, שהמליצה לאנשים שגיששו האם להתקרב ליהדות, להתחיל עם "לבוש של בגדים חגיגיים בשבת".

היא הסבירה שהצעד הזה בשבת, מעניק הרגשה של שייכות ומתיקות בשבת, ויכול לסייע בהטמעה של הרגלים של שמירת שבת.

ממליץ לך בחום להתחיל עם מצווה זו, או מצווה אחרת שתוכל לבצע מתוך נעימות וחיבור.

תוכל אולי ללמוד קצת על מצוות ציצית ועל כך שהיא מהווה לנו תזכורת להיותינו יהודים בני ה', ולהתחיל עם מצווה זו.

תחליט מה שמתאים לך, רק חשוב שיהיה משהו קל וידידותי, שמדבר ללב ולנשמה.

המלצה נוספת שאוכל לתת לך הוא לחפש לך רב שישמש לך כמנטור בתהליך.

כניסה לעולם היהדות כרוכה במורכבויות, שיהיה חכם להשתמש בעצותיו של מי שמכיר היטב את התחום.

אך גם כאן יכול להסתתר מוקש.

לא כל מי שנראה דמות רבנית הוא אכן אדם גדול, ולא כל מי שזקנו לבן, מעשיו צחים כשלג.

בנוסף, אפילו מי שהוא אכן רב גדול, לא בהכרח יכול לשמש כמנטור לאדם שרוצה להכיר את אור היהדות.

הרב צריך שיהיה לו היכרות גם עם העולם שממנו אתה מגיע ועם האתגרים הייחודיים שלך.

לכן החיפוש של רב, צריך שייעשה בתבונה באחריות. היזהר מאוד מרבנים שיש סביבם חוזרים בשאלה רבים, לפעמים זה לא סימן מבשר טובות…

כמובן שלא תמיד, אך חשוב לשמור על זהירות.

וכמובן, במידה ואתה מעוניין שנסייע לך במציאת מנטור רוחני, אנא פנה אלינו ונשתדל לסייע לך.

מאחל לך הצלחה גדולה מאוד בכל אשר תפנה, וברכת הדרך חמה.

באהבה.

דניאל אברהם.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...
אולי עשיתי טעות כשהתארסתי איתה?
התארסתי בשעה טובה לפני פחות משבוע. מצד אחד, יש לי הרבה על מה להודות. ארוסתי היא בחורה עם לב טוב, יש בינינו תקשורת טובה, פתיחות ומטרות חיים משותפות. היא רוצה באמת להקים בית של תורה, אין פערים מהותיים בהשקפה או באופי ויש בינינו חיבור. אבל מאז האירוסין, מציפות אותי מחשבות...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן