The Butterfly Button
האדם התנדבות במד"א היא ביטול תורה למי שיכול ללמוד תורה?

שאלה מקטגוריה:

להתחזק ביראת החטא

קודם כל תודה רבה על כל התכנים הנפלאים שמוסיפים לחיים המון.
השאלה שלי אני בחור בן 24 ויש לי משהו שאוכל את עצמי אני מצד אחד התורה אצלי זה ערך עליון שאין מעליו מצד שני אני בן אדם שמאוד אוהב לתת לאנשים שאין להם ולכן מכוח הכרה הנפש שלי ( מה שאני חושב כמובן) החלטתי מזה ועוד כמה סיבות שאני מתנדב במדא ובאמת ככה עשיתי אני מתנדב כיום במדא כמעט פעמיים בשבוע ולצערי הנפש שלי לא נותת לי מרגוע כיוון שכל פעם חש לי יסורים למה אתה מתנדב לך ללמוד תורה זה יותר חשוב( ואני באמת מאמין שזה יותר חשוב )ואז אני שואל את עצמי וגם אני מעביר
את השאלה העיקרית האם אדם שיכול מבחינת כוחות ללמוד עוד האם זה ביטול תורה בזה שהוא מתנדב במדא (הוא משהו אחר לא משנה מה זה כמובן) האם יש לו עבירה כי כביכול אין זה רצון השם שוב אני מדגיש אני לא מדבר על בן אדם שאומר אני לא יכול ללמוד וחבל לי על הזמן ולכן אני מתנדב אני מדבר על בן אדם שיכול ללמוד ובכל אופן הוא מעונין לעשות גם דברים אחרים האם ה' שמח בזה אוו שיעלה לשמיים ה' יגיד לו למה לא למדתה, על פי החינוך שגדלתי עליו לכאורה יענישו אותו כי כל פעם שאתה יכול ללמוד תלמד וזה מאוד כואב לי כי למה אני לא יכול לעשות דברים אחרים שאני אוהב אף על פי שאני יכול ללמוד למה ה' לא ישמח בזה?( אני כמובן מדגיש שהשירות במדא אצלי הוא רק גברים במשמרת… וכמובן שאני לא אומר לאף אחד ללכת למדא כל אחד יעשה כרבותיו)

תשובה:

שלום לך,

אפשר לחלוטין להבין את השאלה שלך. אנו כחברה, מערכת החינוך, ההורים, הסביבה, כולם מדגישים את חשיבות לימוד התורה כערך עליון ומעודדים אנשים להקדיש את חייהם ללימוד תורה, וכאן אתה שואל מה עליך לעשות כאשר נטיות לבך מושכות אותך גם לכיוונים אחרים. אם לא היית מסוגל ללמוד היה לך כנראה קל יותר, אך דווקא העובדה שאתה מסוגל ואוהב ללמוד מגבירה את הקונפליקט שאתה מצייר באופן בהיר כל כך.

לימוד תורה הוא אכן מצווה ששקולה כנגד כל המצוות ומהווה ערך עליון. במשך כל הדורות נשא עם ישראל את לומדי התורה על כפיים וראה בהם את מבחר בניו. ועדיין, בתוך האידיאולוגיה חיים בני אדם, ובני אדם נבראו שונים זה מזה ביכולות, בכוחות הנפש ובנטיות הלב. אי אפשר ולא נכון עבור אדם להתעלם ממבנה האישיות שלו ומנטיות ליבו. ניסיון לכופף אדם בכוח על מנת להתאים לתבנית מסוימת, גם אם זו תבנית אידיאלית ומושלמת, עלול להסתיים בעיוות צורה ובשבר. אפשר שגם על זה אפשר להחיל את הדרכת התורה של "וחי בהם".

מעבר לכך שהתורה היא תורת חיים, ישנו היבט נוסף. חז"ל דרשו על הפסוק "כבד את ה' מהונך", שהכוונה לא רק לכבד את ה' בממון בו הוא חנן אותנו, אלא "במה שחננך", כלומר בכל תכונה ומידה שהקב"ה נטע בנו, עלינו למצוא את הדרך לנצל אותה להרבות טוב וכבוד שמיים בעולם. קראתי פעם ראיון עם חנניה צ'ולק, מייסד ארגון החסד העצום עזר מציון, בו הוא מספר שלאחר שהקים וניהל את עזר מציון כמה שנים, חשקה נפשו לשוב לספסלי בית המדרש והוא הלך להתייעץ עם הרב שך בעניין. הרב שך ענה לו "אני אוהב לשמוע אותך כשאתה מדבר דברים ענייניים. אם אתה מדבר שטויות, תברח מכאן מהר…" הרב שך הבין היטב שאדם שהקב"ה חנן אותו באהבת אדם, ביכולת ארגונית ובהבנת צרכי הציבור, חייב לנצל את הכישורים הללו באופן מיטבי, ואם לא יעשה כך, הרי הוא מועל בתפקידו.

ברמה העקרונית אם כן, אין לדעתי בעיה להתנדב במד"א ואין בכך משום ביטול תורה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהצלת נפשות.

אולם החיים בעולם הזה אינם תמיד פשוטים וברורים, וכאשר ניגשים לקבל החלטות חשובות יש לקחת בחשבון את מכלול השיקולים שחלקם קשורים לא רק לגופו של עניין, לכאן ולעכשיו, אלא למה שעשוי להתגלגל כתוצאה מכך. לפעמים אדם נמצא במהלך מסוים בחייו ועליו להזהר מצעדים שעלולים להסיט אותו מהדרך בה הוא צועד אל עבר דרכים אחרות, גם אם הדרך האחרת גם היא טובה וראויה. אינני מכיר אותך, את שאיפותיך, את המקום בו אתה עומד מבחינה רוחנית ואת המסגרת בה אתה נמצא, וקשה לי להעריך כיצד ההתנדבות שאתה מדבר עליה עלולה להשפיע. אם למשל אתה לומד בישיבה ומכוון את כוחותיך ואת משאת נפשך ללימוד תורה באיכות ובכמות, יתכן שהתעסקות בנושא אחר עלולה לתפוס נפח משמעותי מתשומת הלב שלך על חשבון החתירה וההתכווננות לעבר מטרותיך העיקריות. אי אפשר להתעלם גם מהחשיפה התרבותית הכרוכה בהתנדבות במד"א (גם כאשר זו נעשית בחברת גברים). שוב אינני מכיר אותך על מנת להעריך אם יש מקום לחשש מחשיפה כזו. דבר אחד ברור לי – אם מישהו חושב שהוא לא יושפע מדברים שהוא עושה ומחברה בה הוא שוהה, אז שיחשוב שוב. עוד לא נולד האדם שאיננו מושפע מכך.

אז לגופו של עניין אינני רואה בעיה להתנדב במד"א, ועדיין צריך להתיישב היטב בעניין, להסתכל על הדברים במבט כולל, להבין את ההשלכות האפשריות, ורק אז לקבל החלטה. כאשר יש לי התלבטויות מסוג זה, אני משתף בהם אנשים שמכירים אותי ושאני מעריך את תבונתם ואת שיקול הדעת שלהם, ובדרך כלל הם מאירים זוויות שלא חשבתי עליהם קודם. הצעתי לך לעשות כך במקרה הזה.

אני מאחל לך שהרצון לעשות טוב ימשיך להוביל אותך בחייך, ושתמצא את הדרך הנכונה עבורך, דרך שתביא אותך למקום הטוב אליו אתה שואף.

בברכה,

גרשון

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
אפשר ללמוד בבית עם רעש הילדים?
אני בעל תשובה המון שנים, כבר עם מספר ילדים, ולא נתתי דעתי מעולם לשאול ולהתייעץ איך זה אצל אחרים? איך בית של תורה (אברך) אמור להתנהג מבחינת לימוד התורה בתוך הבית. לא גדלתי כמו שאמרתי בבית של תורה. ולכן המון שנים שאני נשוי, חשבתי לתומי שזה נורמלי ללמוד ולבקש קצת...
מרגיש אבוד בישיבה – להישאר בה? לחפש מקום אחר?
אני בחור בן 18 וחצי שלומד בישיבה, או לפחות אמור ללמוד… כבר שבועיים שאני לא מגיע לסדרים, פשוט לא מצליח למצוא את הכוחות. בהתחלה זה היה מרגיש כמו חופש, אבל עכשיו זה כבר נהיה כבד, תחושה של רִיק שאין לי איך למלא. הבעיה היא שאני לא באמת מרגיש שייך לישיבה....
אין לי יישוב הדעת ללמוד כשיש בלגן בבית
יש לי בעיה שאני מאוד אוהב סדר וניקיון. למה הבעיה? כי לפעמים אני מרגיש סתירה עם לימוד התורה הקדושה. אם אני מגיע אחריי יום עמוס ויש דברים לא מסודרים על השולחן, על הספות ועוד. או דברים זרוקים פה ושם על הריצפה כיאה לבית עם ילדים. אני מרגיש אי ישוב הדעת...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן