The Butterfly Button
אני כעסנית - אין לי כוח לחיות עם עצמי !!

שאלה מקטגוריה:

אני כועסת באופן נורא.
כל הזמןןן..
על כל דבר קטן ואני מתביישת בעצמי..
לדוגמא: אני לחוצה נורא כל הזמן להספיק את האוטובוס בחזור מהלימודים ואני נורא עצבנית..
ועצבנית כשאני מספיקה אותו..
עצבנית על הכל בחיים!!!
וכשקורה משהו מעצבן לצערי אני אומרת ש:"החיים שלי מעצבנית וכו.."..
ואומרת ש:" בטח השם שונא אותי.."…
נמאס לי מעצמי. ומהחיים הללו.
אני בת 17!! 17!!!!!!!! אתם מבינים??
ואני עצבנית….
מסכן מי שיתחתן איתי….
ואיי כמה כעססס יש בייי..כמה כעס על העולם..כמה כעס על המשפחה.. כמה כעס על מספר חברות..
באלי לצעוק הכי חזק: דיייייייייייייייייייי….
נמאס לי מעצמי. באמת.
איך אפשר לחיות עם אדם כעסן בכלל?
אז איך אני יכולה לחיות עם עצמי?!
אין לי כוחחח..
אומרים שהכעס הורס את הגוף..
אני מרגישה ..
מאד מאד מגישה!!
כל גופי בועררר מאשש הכעסס!!
(מאש הגיהנום רח"ל..)
אני צועקת הצילוווווו מעצמי…
ומבקשת עזרההה עם הכעססססס…
כי קשה לי לחיות!!!

ואני צועקת:
הצילוו אותי מהכעס..
בבקשה תייעצו לי מה לעשות..

תשובה:

שואלת יקרה!

כואב לקרוא את הקושי הגדול אתו את מתמודדת. כעס שממלא את כולך, בוער בתוכך ומאיים להחריב כל חלקה שלווה בחייך. כעס שגורם לך לחשוב שאולי אפילו אין טעם בחיים האלו…

הצלחת להעביר בשורות ספורות את רגשותייך העזים. היטבת לתארם בצבעים חיים את הפחד הגדול שלך מעצמך, התסכול, חוסר האונים והייאוש שמרסקים לך את הלב.

תיאורך הנוגע ללב הוא זה שגם נוטע תקווה כי בכוחך להצליח ולהתמודד עם הכעס הנורא.  בכתיבתך הוכחת כי ניחנת במודעות עצמית גבוהה! וכי את יודעת היטב מה את מרגישה, מה את חשה, מה מכעיס אותך ומה זה עושה לך. אלו תכונות אופי חשובות וטובות מאוד! תכונות אלו הן בסיס איתן לתחילתה של דרך להתמודדות עם אתגרי וקשיי החיים. תכונות אלו הן שסייעו בידך לפנות לעזרה ולא לוותר.

כפי שכתבת, אין מקל קסמים שבהנפתו אנו מתפטרים מכל הכעס שמציף אותנו. אין קיצורי דרך… יש עבודה! והדרך הארוכה היא זאת שמתבררת לבסוף כקצרה ביותר.

אבל לפני העבודה עצמית אתן לך מספר טכניקות קטנות שיוכלו לעודד אותך בדרך, לסייע לך בתהליך.

הרפייה

  • לנשום עמוק בעזרת הסרעפת. נשימות דרך החזה לא יוצרות הרפיה. דמייני שאת  נושמת "מהבטן".
  • חיזרי לאט על מילה מרגיעה, כמו "תירגעי", "קחי את זה בקלות". חיזרי על המילה  לעצמך תוך כדי הנשימות העמוקות.
  • השתמשי בדמיון ודמייני חוויה מרגיעה, מזיכרון או שיצרת בעצמך בדמיון.
  • תרגילי יוגה קלים ואיטיים יכולים להרגיע את השרירים ולעזור להרגיש יותר שלווים.

תרגלי את הטכניקות האלה מדי יום ולימדי להשתמש בהם באופן אוטומטי במצבי מתח ולחץ.

שינוי שפה

כשאנו כועסים אנו נוטים לקלל ולהאשים את כל העולם במצבנו. התגובות בשעת הכעס הן בדרך כלל פומפוזיות, דרמטיות וחסרות היגיון. הכעס הוא קשה  לשליטה אבל אפשר לרסנו ולהמעיט בכוחו על ידי שימוש במילים נכונות. המילים שנבחר ימסו לאט לאט את מצבורי הכעס שבתוכנו. לדוגמה: במקום לומר "אוי, זה נורא, זה איום, הכל נהרס" נגיד לעצמנו "זה מתסכל, וברור שאני עצבנית בגלל זה, אבל זה לא סוף העולם והכעס שלי לא יפתור שום דבר". במקום לומר "אחרתי שוב את האוטובוס, אין לי סיכוי יותר" נגיד "אני מתוסכלת ועצבנית בגלל האיחור של האוטובוס, אבל יבוא אוטובוס אחר". היזהרי ממילים כמו "אף פעם" "תמיד" או "אני תמיד לא מצליחה". המילים האלו מעבר לכך שהן לא מדויקות ולא נכונות, הן גם גורמות לך להרגיש כי הכעס שלך מוצדק ושאין פתרון אחר לבעיה. השימוש במילים הנכונות יסייע לך גם לשנות את החשיבה אודות עצמך ולראות גם את החלקים החיוביים והטובים שבחייך. השימוש בשפה הנכונה גורם לנו להחזיר את ההיגיון הקר ולהבין כי כולם נפגעים או מתאכזבים כשהציפיות אינן ממומשות  ומה שרצינו לא הלך, אבל הכעס לא עוזר לנו לפתור את הבעיות. ולכן אם במקום לומר את המילים "אני חייב" "אני מוכרח" נאמר "הייתי רוצה" נגרום לכך שגם כשדרישותינו לא ייענו, או ציפיותינו לא יתממשו, הכאב והאכזבה  לא יגרמו לנו לכעוס.

שינוי סביבה

לעיתים הסביבה המידית שלנו היא זו שגורמת לכעס. לדוגמה, הדקות הראשונות כשאנו מגיעים הביתה מהעבודה, מראה החדר המבולגן וכדו'. אם נדע מה הסביבה שמרגיזה אותנו נוכל להימנע ממנה ולהחליט למשל שאת הדקות הראשונות בבית אנו מקדישים למנוחה במיטה/לשמיעת מוזיקה.  אם היציאה לעבודה או ללימודים מרגיזים אותי אפשר ללכת/לנסוע ללימודים/לעבודה בדרך אחרת, בדרך מעניינת יותר עם נוף מרגיע. אפשר לשנות את האווירה והעיצוב בחדר שלי וכן על זה הדרך.

הכעס כקרחון

כיון שניחנת במודעות עצמית ורגשית גבוהה, אתן לך תרגיל שיוכל לסייע לך להתמודד עם האתגר מהשורש.

הכעס הינו רגש שניוני. כלומר רגש שבא בעקבות או כתוצאה מרגשות אחרים. הכעס הוא רגש שני ולכן המטרה היא להגיע לאותם רגשות ראשוניים ולנסות להתחבר אליהם על מנת לגעת בלב הבעיה. הכעס יכול להגיע מרגשות שונים כמו: פחד, פגיעה, דחייה, השפלה, תסכול. דמייני את הכעס כקרחון שצף על פני המים. רק קצה הקרחון צף ומציץ מעל גבי המים, אך רובו מכוסה ונמצא עמוק במים. מה שבתוך המים אלו הם הרגשות המכוסות מהעין, הרגשות שבעין רגילה הם  בלתי נראים אך למעשה הם אלו שתומכים ומחזיקים בפועל את פסגת הקרחון.

כעת נסי את תרגיל הקרחון לפיתוח מודעות עצמית, שיעזור לך להבין את הרגש המורכב הזה.

  1. ציירי קרחון כשעל הפסגה שלו רשומה המילה "כעס".
  2. חישבו על מצב שבו הרגשת כעס.
  3. רישמי מה עשית עם הכעס בחלל שמעל פני המים. מה היו התוצאות?
  4. היות וכעס הוא רגש שניוני, מה היו הרגשות שמתחת לפני השטח? רישמי אותם מתחת לפני המים על הקרחון.
  5. האם הבעיה נפתרה? האם את עדיין רוצה להגיד לאנשים שהיו מעורבים בתקרית איך הרגשת?
  6. תני הערכה לתגובות שלך. מה יכול היה לקרות אילו בחרת בדרך אחרת להתמודד עם הכעס שלך

ייעוץ מקצועי

יחד עם כל הטכניקות והדרכים שכתבתי לך, אם את מרגישה שהכעס שלך יוצא מכלל שליטה והוא משפיע רבות על חייך או שאת מרגישה שאינך מסוגלת להתמודד לבד, כדאי לך לשקול לקבל ייעוץ מקצועי כדי ללמוד להתמודד טוב יותר. בעזרת איש מקצוע תוכלי ללמוד יותר על עצמך ולגעת ברבדים עמוקים יותר בנפשך. בנוסף תוכלי להיעזר בו  שילמד אותך טכניקות לשינוי החשיבה וההתנהגות.

 

בהצלחה גדולה!

אהרון

[email protected]

 

 

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. מאוד מזדהה. אצלי זה בעקבות פגיעת ראש ישנה. אחרי עשרים וחמש שנה ניסיתי לראשונה ציפרלקס וזה הסתדר. פשוט נגמר.
    אז הפסקתי עם הציפ' וזה חזר. מאז אני עם לוסטרל. במינון התחלתי כבר שנים. מדהים,זה פותר את זה. יש לזה תופעות לואי קצת עיפות. הציפ' יותר מעייף. בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כמה זה חמור חוסר כיבוד הורים עקב התעללות בילדות?
  אני בת 19 ויש לי שאלה שמטרידה אותי מאוד מבחינה רוחנית והלכתית. עברתי ילדות קשה ביותר. הורי שניהם עם התמודדויות קשות, ולכן במשך שנים ניסיתי להבין אותם,  ולדון אותה לכף זכות. בילדותי חווינו קשיים רבים בבית. גרנו לעיתים בתנאים שלא היו תקינים, היו בעיות של היגיינה ותחזוקת הבית חמורות,...
איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
מה תוקע אותי? מה הבעיה שלי?
ראשית, תודה ענקית על המפעל החשוב הזה אתם, בשונה מחלק גדול בציבור שלנו לא מתעלמים מהמציאות של הרשת והאתגרים שהיא מביאה אלא משתמשים בה בחכמה לעוד כלי בעולם בשביל לעשות רצון ה' אני בחור ישיבה ממשפחה טובה וישיבה מעולה, אחלה חברים בקיצור מעטפת טובה. אני נמצא היום במצב לא טוב...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן