לחרדית המדהימה שהתיאשה מעצמה.
אז באמת שלושת המילים הראשונות שעפו לי בראש ובלב תוך כדי שאני קוראת את שאלתך הן :צדיקה. מתוקה. נשמה.
וזה לא בגלל שאני מבקשת להתחנף אלייך או להסיר ממך אחריות, אלא כי באמת:-
במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים יכולים לעמוד ומשהו בכתיבתך כל כך זורם ומתוק וכנה .וכל הוויתך שעולה מן הכתב מחפשת חיבור לנשמתה הפנימית מתוך הבנה שכל הטראש הווירטאלי על מאות ג’יגותיו אינו יכול להחריש באמת את המית הרוח הגדולה.
אז מה קרה לך? שילוב של גיל התבגרות ,שבו העולם חדש לנו ,ומערכת היצרים משתוללת הכי חזק שאפשר וחשיפה לעולם תוכן שכבר חז”ל (עוד טרם הוליווד המשוגעת ופיקסאר עוצרת הנשימה) אמרו עליו :”גזל ועריות –הנפש מחמדתן”. ככה ,מבית מדרשם הצנוע ביבנה או בירושלים הם ידעו כל כך טוב על טיבה של הנפש האנושית שלא משנה אם גדלה בבית יעקב והתכסתה בגדים לפי או כמעט ההלכה או הרחיקה נדוד ונולדה במחוזות של חולין או טומאה.
נפש- כל נפש ,מחמדת את הענינים הללו של מערכות יחסים אינטימיות . את מספרת לי שבבית הורייך יש אינטרנט שאינו חסום ומיד אני נזכרת בלשון חכמים שמבקשים לדון לזכות אנשים שכשלו והם משתמשים בביטוי ציורי : “לא עכברא גנב אלא חורא גנב.” לאמר: העכבר המכרסם בגבינה העסיסית ונמלט עימה לאופל המחשכים- לא בטוח שהוא אשם. לו היו בעלי הבית סותמים את החור ממנו הגיח ואליו חזר- לא היתה מתרחשת הגניבה וגבינתינו היתה נחה לה בשלום צהבהב על הטוסט.
חכי- אני לא פוטרת אותך מאחריות , אני רק מבקשת ממך שלא תעמיסי על עצמך אשמה מיותרת- ראשיתו של המעשה בפרצה שאין לך אחריות עליה- נחשפת שלא באשמתך ,היתה לך גישה למשהו שאינו אמור להיות בהשיג יד והנפש חימדה והשכל קצת נבהל או טיפה נרדם.
עכשיו –כמה תקווה, כמה חוזק, כמה עצמה יש בזעקת ההצילו שלך. כל החלקים הטובים, הבריאים, החיוביים שבנפש שלך התגיסו לאמר: “לא עוד “! את גם מספרת שעשית ממש מעשה והתפטרת מחומרים שהיו לך. וזה נפלא.
יש מחשבות, יש הבזקים ממה שראית .וזה אך טבעי ונורמלי אני מציעה לך לא להלחם איתם בכוח אלא להרבות בעשית טוב שלאט לאט יחלחל אל עולמך הפנימי וימלא אותו –להתנדב, למצוא איזה שיעור שאת נהנית לשמוע או ספר מחזק שמדבר בשפתך, לקרוא, להשקיע בלימודים על מנת להיות עסוקה בדברי חכמה ,לעזור בבית .לתרום לעולם- על מנת לא להשתבלל אל תוך הרגשות השחורים האומרים שאינך בסדר.
כולנו, כל האנשים השפויים והבריאים רוצים מאוד מערכת יחסים אינטימית שיש בה קרבה פיזית ונפשית ורוחנית. בגיל ההתבגרות קשה לעיתים להבין מה טיבה של מערכת יחסים זוגית שכזו ועל כן לרצונות שלנו ולדמיונות על כך מתלווה גם בושה או מבוכה או תחושה שאיננו בסדר ,שאנו טמאים או מגעילים.
הרב וולבא זצ”ל מדבר על כך שהתורה מכונה עולם הידידות .חלקים נרחבים ועצומים ממנה עוסקים בפיתוח ובטיפוח של מערכות יחסים שיש בהם חום ואהבה איכפתיות ושמחה. בין אדם לחברו, לשכנו, לאשתו ,לילדיו ,לקהילתו ולעולם כולו.
כל הלכות שמירת הלשון, כיבוד הורים, הונאת דברים, השבת אבידה, חסד, דיני ממונות, זיכוי הרבים, צדקה ואפילו צניעות – שיש לה קשר הדוק להתחשבות בזולת נועדו על מנת להרחיב את ליבינו להיות ידידים.
העולם המערבי שכל כך קושר כתרים לאהבה -ולצורך כך מערטל נשים וגברים ומשקיע את הונו ואונו ביצירת מצגי דמיון מערבבי שכל -בעצם חסר אותה חסרון אמיתי. כי אהבה (גם זו הפיזית והאינטימית ביותר ) אינה מחזיקה מעמד אם נקודת המוצא שלה מתחילה ומסתימת אך ורק במימד אחד צר וגופני .אהבה –אינה אהבה כלל אם העיסוק בה נע הלוך ושוב על רצף שטחי שבו שני אנשים מחפשים איזו הדלקות סוערת שתשלים להם את החסר ובדרך להשלמתו הופך מי שנקרה בסיבוב( יפה ומושך ככל שיהיה …)לבובה שנועדה לספק את הפוגש אותה.
למה אני כותבת לך את כל המגילה הזו?- כי אפשר לעשות תשובה ממקום קטן ומבוהל “מה עשיתי ואיזה עונש נורא אקבל ובטח פיספסתי את החתן הטוב והראוי”…
ואפשר לעשות תשובה ממקום עמוק יותר שמבין מדוע היהדות הידידותית רואה את כל עולמות התוכן הווירטאלייים כערוצים צבעוניים וקסומים אל עמקים של בדידות, ניכור וצמאון אדיר לדבר האמיתי.(שאולי הנה יגיע בסדרה החדשה …אופס …גם את הצפיה בה סיימנו מרוקנים עוד יותר).
תשובה כזו אינה מפוחדת או עשויה מלקות ארבעים, תשובה כזו מגביהה את הדעת ונותנת טעם אמיתי ומתוק להמנעות ממראות מיותרים.
התשובה ,יקירתי הבית יעקובית, אינה שיכת לאף אחד. לא החרדים, לא החילונים ולא הגויים רכשו בעלות עליה.
התשובה היא אחת מן היצירות המופלאות שברא מלך הרחמים ממש מיד אחרי שברא את העולם בדין והבין שאי אפשר לו לעולם להיות ככה תמיד מדוד ומדויק.
התשובה היא מתנה טובה ונהדרת שנותנת לנו הרבה מאוד תקווה, שמאפשרת לנו לא להתקע בהרגלים הישנים, לזוז, להתגמש, להתפתח.
להמציא את עצמינו כל יום מחדש, לקחת אחריות על מה שעשינו ולבחור לעשות אחרת.
התשובה(עם חצאית פליסה כחולה או מכנסי גינס –אישה ובחורה ממקומה ומדרגתה) מגדירה אותנו-לא כחתולים, שרקנים, או אריות ים. היא שמה על ראשינו את כתר התפארת המכונה: “אדם אתם”.
את כבר עמוק בתוך חווית התשובה- כבר עזבת (זרקת את כל הג’יגה והג’יפה) ,חשבת איך לתקן (ביקשת עצה מאיתנו) הצטערת די הרבה (ככה עולה ממה שכתבת).
בטח את רוצה להבטיח לעצמך שלעולם לא תשובי לזה. זה חשוב לראות את עצמך במקום אידאלי ,אך חשוב גם לדעת שיש עליות ומורדות, זמנים קלים יותר ותקופות שבהם הקרקעית הרדודה ממש רוצה לחבק אותך בחום ואת שוב תהיי שם לאי אילו רגעים או שעות. ושוב תתאזרי חיל ותרצי להיות שיכת לעולם הידידות .
אל ייאוש כלל.
המלחמה עם הרע שבנו,כך אומר רבי נחמן מברסלב, משולה למאבק של מתאגרפים, מכה כאן, פנס בעין שם. אי אפשר לנו שלא “נחטוף” על במת העולם הזה חבורות וחבלות ממלחמת היצר, העיקר הוא –מי נותן את המכה האחרונה. מי מכריע בסוף. בהשמע שריקת הסיום.
לאט לאט,עם הגדילה וההתפתחות שלנו, אנחנו מבינים עד כמה טוב לחיות בעולם ידידות עמוק ומתמסר, ועד כמה האהבה הווירטואלית היא מצג שווא שאין בו כדי להחזיק את הנפש ולשמח את הנשמה.
שאי למרום עינך ,היי ברוכה, היי לעצמך-הסליחה.
בידידות אלמונית ועמוקה
הדסה
3 תגובות
תשובה מיוחדת במינה. חשובה מאין כמוה לכל כך רבים ורבות. בעיניי, זו תשובה שצריכים ללמד אותה.
בס”ד
תשובה מדהימה? האם ניתן ליצור קשר במייל עם הדסה כותבת התשובה?
א. כשאכפת לך, זה מראה שאת ברמה, ובודאי שיש לך את הכוח לחזור בתשובה. וכמו שהתאריך רבינו יונה בשערי תשובה שגם מי שהעמיק לחטוא, יכול לחסור בתשובה וה’ יקבל את תשובתו. וגם בסליחות אנו מבקשים: “קבל תשובתי במעמדי” כלומר היכן שאני נמצא כעת.
ב. חובה עלייך להשפיע על ההורים באיזה דרך שהיא (דמות תורנית, מישהו שהם מכבדים וכד’), שיתקינו חסימה לאינטרנט! וכמו שהורו כל גדולי ישראל שזה בגדר יהרג ואל יעבור! ובלי הניתוק נחשב כטובל ושרץ בידו! ובודאי מעולה שמחקת את הסרטים, אבל אם האינטרנט פתוח עדיין יכולים להיות לך ניסיונות. לכן צריך דבר ראשון להתקין חסימה.
ג. ראינו בנים ובנות שנפלו, חזרו בתשובה והקימו בתים ל ת פ א ר ת!
עכשיו זה תלוי אך ורק בך!!!
בהצלחה בדרכך החדשה והטהורה!