The Butterfly Button
איך זה יתכן????

שאלה מקטגוריה:

ערב טוב אנשי אקשיבה היקרים
לא בדיוק יודעת אם אתם הכתובת לשאלה
אבל מרגישה צורך לכתוב את זה למישהו משו

אני לא ממש יודעת לנסח את שאלתי
אבל אני מאמינה שאני פה לכמה נשים
וגם אם לא אני ממש אשמח
להסבר
תגובה
תשובה
משהו שיניח את הדעת
מה זה הטירוף הזה שנבחרי ציבור חרדים הלכו לבקר עבריין שעשה פשעים כל כך חמורים???
מה זה זה?????
זה ממש מוציא אותי מדעתי!!!!!
ומכיון שהדעת לא יכולה להכיל את המחשבה הזו
עולה המחשבה אולי החסידים שלו צודקים והכל שקר?
והוא לא עבריין???

מישו יכול להסביר מה הולך פה??
זה ממש מרגיז מתסכל ומקומם
טירוף.
תודה רבה

תשובה:

שואלת יקרה שלום רב,

כאב עמוק בוקע מתוך שאלתך, הן תוכנה והן סגנונה. אין לי אלא להביע הזדהות מלאה אתו.

לצערי, הפוגע שעליו את מדברת אינו היחיד שזכה לביקורי מנהיגים חרדים; גם ה”משגיח התוקף” שזעזע במעשיו המפלצתיים את אמות הסיפים של החברה הליטאית, זכה אף הוא לביקור אבלות של מנהיגים מהשורה הראשונה של המנהיגות הרבנית.

כמובן שביקורים אלו הם סכין מושחז בלבם של הקרבנות. לא פחות. חלילה לפקפק בשל כך בחומרת המעשים שבוצעו, בפגיעות הנוראיות בנפש הקרבנות ובמשפחותיהם (את חלקם אני מכיר אישית), ובחומרת העונש המגיע לפוגעים. מאחר שהתבררה חומרת המעשים המזעזעים יש להוקיע לחלוטין את הפוגעים מתוך החברה, ללא היסוס וללא רחם.

אז למה בכל אופן זוכים הפוגעים לביקורים “ממלכתיים” מבכירים? ברוב המקרים, התשובה המצערת היא בגלל שיקולים שלא מן העניין של מקורבים כאלה ואחרים.

רבנים בכירים כמובן לא ראו את כתבי האישום, לא דיברו עם הקרבנות, אינם מעורים בפרטי הפרשיות, ולכן ניתנים למניפולציה של “אנשי חצר” בעלי אינטרסים שונים. הדבר גורם כמובן לזילות הרבנים, לפגיעה בכבוד התורה, ולרמיסה של אימון הציבור בממסד הרבני בתוך הציבור החרדי.

כן יש במעשים אלו חילול ה’ נורא: במקום שאותם רבנים ומנהיגים יצאו בשצף ובחריפות נגד הפוגעים בקרב המחנה, הם נתפסים כמי שמחזקים את ידיהם, שמי שלא מבינים את חומרת המעשים ולא מוכנים לעשות בביעור הרע וטיהור המחנה. הנמצא בעמדת מנהיגות של כל חברה – קל וחומר חברה המבקשת להיות ציבור מוביל בקרב “עם חכם ונבון” – חייב להיות מודע לעובדה שמסתכלים עליו, מפנים ומחוץ, ולשקול לא רק את האפקט הפנימי של המעשים אלא גם את הממד ההצהרתי כלפי חוץ.

יש להדגיש בהקשר זה את מה שאמרו חכמים: “כל מי שאפשר למחות לאנשי ביתו ולא מיחה – נתפס על אנשי ביתו; באנשי עירו – נתפס על אנשי עירו; בכל העולם כולו – נתפס על כל העולם כולו” (שבת נד, ב). מי שבידו למחות, מי שיכול להשפיע על אחרים ואינו עושה כן, נתפס באותו עוון. במקרים קשים ונוראים כאלה, מוטלת חובה על מנהיגים ואנשי ציבור למחות ולומר דברים ברורים, לדאוג לכך שאחרים ישמעו וייראה ולא יוסיפו לעשות.

באשר לפוליטיקאים, אני מניח שהאינטרס הפוליטי גובר על השיקול המוסרי. על הציבור – עלינו – לומר בפה מלא שאיננו מקבלים אבחנה כזאת, וכי על הממסד הפוליטי להוקיע עבריינים מהסוג המדובר בדיבור ובמעשה. גם בהעדר “בחירות מקדימות” במפלגות החרדיות, דעת הציבור עדיין חשוב לממסד הפוליטי, בפרט בעידן של חיזור מתרחב אחר הקול החרדי.

הצד החיובי בסיפורים נוראים אלו הוא שאצל רוב הציבור, כולל הרוב המכריע של רבנים ופוליטיקאים, העבריינים המדוברים אכן הפכו ל”מוקצה מחמת מיאוס”, ושמותיהם הפכו למשל ולשנינה לרוע הקיצוני שלעתים מרים את ראשו. רבים וטובים התפלאו על הביקורים שעליהם את תמיהה, ואלו לא השפיעו על הציבור הרחב ביחסו לפוגעים הנלוזים. עם כל הנזק של סיפורים אלה, הם גם סייעו להעלות לתודעה הציבורית את הסיכון ביחסי כוח ותלות עם רבנים ואנשי ציבור, את אמתות דברי חכמנו ש”אין אפוטרופוס לעריות”, ואת הצורך לנקוט במשנה זהירות וערבות בכל אינטראקציה חשודה.

רק חבל שלא שומעים מספיק את קול המגנים ואת זעקת המנהיגים.

הלוואי שלא תהיינה עוד פרשיות מעין אלו במחננו – ובכלל – ושנדע כציבור השואף מעלה לטפל בעשבים השוטים בכנות ובנחישות.

בברכה

יהושוע

yehoshuapfeffer@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

4 תגובות

  1. ,תודה על התגובה שנכתבה ברגישות ובנחישות….
    אכן,
    הביקור הנ”ל היה מזעזע ומקומם כאחד.

  2. ואולי למען אותן נפגעות מפרשת הביקור הציבורי הזה צריך לעשות משהו? נבכה גם אנחנו הציבור ונגיד זה פוליטיקה וכו והכל ימשיך כרגיל? מה עם כבודם של הנפגעות מי ישיב אותו? להם לא מגיעה איזה תמיכה של לפחות גינוי הביקור הזה?

    1. אל דאגה ב”ה
      כיום ישנם מעל שלש מאות פעילים
      המטפלים בכלל הנושא וחלקם מתעסקים
      בפרטיות בכל פגיעה ופגיעה ע”פ חוקות המדינה ופלילי
      וכן עפ”י בתי דינים מיוחדים לנושאים אלו.

  3. שלום לכם יהודים יקרים מאמינים!
    פשוט אין לי מילים על התמימות והפשיטות מחד ומצד שני העוצמה והכנות היהודית המקיפה
    את נשמתכם וכל כולכם ובפרט בנושא כאוב וכואב זה
    שכאחד שפועל ללא יאות יחד עם עשרות פעילים הפזורים ברחבי העולם
    בכל הכוח וכל פעולה אפשרית למגר את אותם נגיפים שהארכי-נואף הזה השאיר בעקבותיו
    ה”י והנה בעצם שאלתכם [והתגובה הנפלאה כאחת] בוקעת ועולה קולה של השכינה שנשמתינו לקוחה ודבוקה בה , אשר בוכה לנוכח החורבן הנורא שדייקא בתוך מקום התקווה
    שנועדה בעצם לקרב באמת וח”ו לא להיפך דוקא פה זה קרה……..וכו’ וכו’
    ואין כאן המקום להאריך בגודל החורבן וצער השכינה שנגרמת ע”י סטיה והריסה לדורות זו!!!
    אבל יהודים יקרים לא באתי כעת לקונן ולפרט את הכאב שכן ברורים הם לכל בר-נפש
    אלא פה בהזדהות אמיתית עם כל הנ”ל חייב אני לומר לכם מילה אחת ‘אשריכם’!!
    אשריכם שזכיתם להיות מאלו שבזכותם ובזכות קול זעקתם נזכה כבר להפרד מאותה עורלה
    לנצח, ובאמת אשריכם ואשר חלקחם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה אין לי בחירה על עצמי כאישה?
שאלה חשובה לי: ילדתי לפני חצי שנה, הרב שלנו התיר לי רק שנה למנוע. האמת שמאד קשה לי ,המעבר, להיות לאמא , להיות רק סביב התינוק , בלי זמן לטפל בבית לבשל , לעבוד בעסק , כאחת שלפני עשתה, ופעלה , והרוויחה ,בבת אחת להיות בבית ,( כן , גם...
אני אמורה להקשיב למה שהרב אמר אבא שלי?
מסלול החיים שלי בתור דתייה לאומית בהגדרה, עד לפני זמן מה, כבר היה די קבוע מראש. יסודי, חטיבה, תיכון ו… שירות לאומי או צבא. אבא שלי התייעץ עם הרב, מעין מנטור שלו וחרדי כמדומני, כדי לדעת מה עדיף עבורי, והרב אסר את שניהם ואמר שאגש ישר לאוניברסיטה. מצד אחד, נורא...
הרבנים מבינים בנושאים שהם מורים בהם לציבור?
רציתי לשאול בכלליות למה הרבנים מדברים על נושאים שהם לא מבינים בהם? איך הם יכולים לצפות שנאמין ברוח קדשם, ובזכות הנרכשת בד בבד עם לימוד וידיעת התורה? הם יודעים מה זה אקדמיה? מה זה אינטרנט? קומה כשרה? חיסוני קורונה הם שמעו משהו? אני לא חושב שמתקבלות על הדעת תשובות כגון...
האם חובתי לשמוע להוראות ציבוריות שאינן הלכה?
שאלתי היא הרי ידוע שאנחנו בתור ציבור חרדי צריכים לשמוע לרבנים, השאלה שלי עד כמה, כלומר יש מלא דברים שהם לא כתובים בהלכה ורבנים בתקופה הזאת אסרו, כגון מכללה חרדית, פלאפון מוגן, ועוד מלא דברים שאסרו בגלל גדר, ואני מבין את זה לציבור כללי אבל עד כמה אני מחויב בתור...
איך חיים עם התהפוכות של הדור הזה?
היי, שלום לכם ותודה מראש על מתן האפשרות לשאול באנונימיות ולפרוק את כל מה שיושב על הלב ומעיק. וחוסם. ולוחץ. האמת היא שאני ממש מבולבל מכל המצב. מערבולת של תחושות. מצד אחד ”הלא תדעו כי שר וגדול נפל היום בישראל” כלשונו הטהור של דוד מלך ישראל. האבידה גדולה. איך בדיוק...
איך קמים לעולם לעולם שבו שר התורה איננו איתנו?
מה עושים עכשיו? איך ממשיכים? לאיפה מתקדמים? העולם השתנה בשנייה. עד לא מזמן היה לנו את גדול הדור איתנו. והנה פתאום. איך בכלל אפשר לכתוב זצ”ל אחרי שמו? איך מעכלים את הבשורה? איך קמים בבוקר לעולם שבו שר התורה איננו איתנו?

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן