The Butterfly Button
רוצה הפעם להצליח בנישואין

שאלה מקטגוריה:

שלום רב,
אני אשה חרדית בת 29- נמצאת בשידוך עם בחור בן 33 גרוש גם הוא (חרדי)
לי ילד מנישואי הראשונים וגם לו.
עד כה הפגישות היו מהנות- יש פתיחות, הבנה וכבוד.
הקטע הוא שאני חוששת לאור החוויה הקשה בנישואים הראשונים (שגבלה בהתעללות ממש)..
אני מרגישה מבולבלת..
מפחדת שאחרי חתונה..המצב שוב יתהפך..
הייתי שמחה לקבל הדגשים למה לשים לב..
וכן עצות..
תודה רבה

תשובה:

יקרה.

ראשית – רוצה רק לומר לך כל הכבוד.

נשמע שעברת מסע בחיים, לא קל ולא פשוט, של נישואין שלא היו טובים לך, ומתעלללים (וזה עצוב, וזה כואב!) עם לידה, וגרושין ועכשיו בשידוך. כל זה רק ממה שכתבת, ואת ראויה לכל כך הרבה הערכה על כך, את מן השורדים, כך נשמע ולאנשים מסוג השורדים יש כוחות מופלאים להמשיך ולצמוח, בעזרת השם. שנית, את באה, ושואלת, מודעת לעצמך ולחששות הטבעיים שלך ובאה לבקש עצה.

היות ואינני מכירה אותך כלל, וגם לא כתבת פרטים, התשובה שלי הינה באופן הכי כללי שיש, מן שער כזה לדרך עבורך, בסדר?

פעם, דיברתי עם אישה מאד יקרה, שהתגרשה אחרי נישואים טראומתיים מאד, ובנתה בית חדש, מדהים ואיתן. שאלתי אותה מה הסוד, ומה העיצה שיש לה לספק לנשים שעברו מסעות כאלו בחייהן. והיא ענתה לי בצורה חד משמעית "לכו לייעוץ, אל תוותרו על זה, זה הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבורכם ועבור הבית שלכם. יקר? יקר. עדיף לשלם לייעוץ טוב מחיר של חדר, כדי לבנות בית".

מאד התרשמתי מהדברים שלה, רק מהנימה החד משמעית קצת מסתייגת, בתנאי אחד – לכו לייעוץ טוב, אמיתי, מיטיב, כזה שתרגישו בו מכובדים, קשובים, שיש לכם מקום ויש לו גבולות, כזה שתרגישו שהוא הן אנושי מאד והן מקצועי מאד.

אני חושבת, שזה אחד ההדגשים לשים אליהם לב בתקופת השידוך – האם הוא מוכן להתייעץ? לשאול? לבקש עיצה, לקבל תמיכה מאיש מקצוע? האם הוא קשוב לאחר? דומני, שיש לכך חשיבות רבה מאד.

הדגש נוסף נמצא בבחינה העצמית. מה הנישואין הקודמים באו ללמד אותי? אתן לך דוגמא. יש למשל אישה מאד טובת לב, מסורה ואוהבת עד בלי די, שבעלה למד לנצל אותה, לרמוס ולהשפיל. אישה כזו, בבואה לנישואין שניים, תצטרך ללמוד לשים גבולות מאד ברורים, להשמיע קול, לעצור, להיות קשובה מאד לעצמה, לפני שהיא קשובה לאחרים.

אישה אחרת, תצטרך ללמוד להפך, להיכנע, להקשיב לאחרים, לתת להם מקום וכבוד, כדי שיכבדו גם אותה.

הגר"ח וולבא בספרו "עלי שור" כותב, שהתכלית לכל עבודת האדם, היא "דעת עצמנו" כלומר- להכיר בכוחות שמניעים אותנו, ורק אחרי הכרות פנימית כזו, לדעת על מה לעבוד וכיצד. יש מי שיצטרך ללמוד להיות עניו, ויש מי שיצטרך ללמוד להיות קצת גאה בעצמו. לכל אחד דרכו שלו, וכדי לדעת באיזו דרך לצעוד, צריך, ראשית כל , להכיר את עצמנו אנו.

להכיר את עצמנו על ידי שיח קרוב וכנה עם חברה טובה, או על ידי הליכה לדמות מקצועית מטפלת, כדי לבדוק, להכיר, להקשיב לנו ולאן אנחנו צריכים להמשיך ולצעוד, להמשיך לעמול…

מעבר לכך,

מעתיקה לך דברים, מתוך כתבה שהתפרסמה בעבר בעתון "בתוך המשפחה" על נשים שחוו שני אובדניים של בעלים בחייהן, ונישאות בפעם שלישית. אולי זה יוכל לתת לך נקודות מבט נוספות.

"דר' רונית לזר, עו"סית קלינית ומדריכה פסיכואנליטית בכירה, מסבירה על מה שקורה בפנים:

"את הרגע הכי ראשוני שלנו עלי אדמות, בעצם הלידה – אנחנו עוברים מתוך טראומה. היציאה: ההפרדות הכואבת מתוך מקום בטוח, עוטף ומגן לעולם שבו צריך לנשום לבד, להיות מוזן על ידי מאמץ, לספוג אור ומגע לא מתואמים, כל אלו נחווים כטראומתיים עבור הרך הנולד.. מה שבכל זאת שמאפשר את החיים לאחר הטראומה הזו, זהו אותו יצר הישרדותי יצירתי שרוצה להתהוות. לקום. לחיות. נראה תינוקות שנקברים תחת מפולות באסונות טבע, נראה אנשים שצולחים צונאמי והרי געש, בזכות אותו יצר חיים, שהוא זה שמאפשר לנו לייצר בחיינו וליצור – לכתוב, לעסוק באומנות, לבשל, לתת מעצמנו אל השני.

"אדם שחווה אובדן, ובמקרה הזה – אפילו שני אובדנים חוזרים על עצמם וקשים, והוא עדיין מבקש לבנות ולייצר תיקון, מעיד על עצמו שיש בו את אותה חיות, את אותו דחף ורצון לחיות ולשמר את התקווה ואת הניצוץ למרות הכל. אישה שנכנסת למערכת זוגית שלישית, לאחר שני אובדנים, מגיעה מתוך אותה אמונה בסיסית שמגיעים לה חיים, שמותר לה לחיות עם אדם קרוב, בזוגיות טובה, עד שיבה. יש בה את אותו משהו שרוצה להתהוות ולפרוח, לתת ולקבל, יש בה את כח החיים הגולמי הזה.

"אם הייתה סביבה טובה ומספקת להכיל את הרגשות והבילבול סביב אובדן, הרי שיש לאחר מכן את המוכנות להיכנס שוב להתנסות מחודשת, על אף, שאולי, היא תהיה שוב כרוכה בכאב. כמו אישה שמוכנה ללדת שוב לאחר שישבה על משבר וחוותה את ה"חיל כיולדה " במלא עוזו, בזכות אותו כח חיים שמפעם.

יחד עם זאת, למערכת של אחרי אובדן, ויותר מכך, לאחר שני אובדנים, יש את החוויה של "חזקה". וזה קורה עוד יותר לאחר אובדן שני, שבעצם זה שחוזר על עצמו, הוא, בנוסף, מחזק גם את אותם רגשות של אותו אבל ראשון. מעצים אותן בנוסף לאבלו הוא. מלבד זאת, יש את התחושות של האשמה ("בגללי הוא נפטר" "אני אישה לא טובה מספיק" "אני לא מצליחה ליצור מערכת יחסים") פחד ("הוא נוסע בכביש המהיר" "יש לו נקודת חן חשודה" "הוא לא מתייחס אלי כמו שצריך") החל מחוויה של "הכל תלוי בי" והמשך בחוויה של הכחשה מוחלטת של חוויות הקשר הקודמות. מן רצון שכזה לפתוח דף חדש, בעוד זה הקודם – נעלם ואיננו, מתוך רצון ש"שום דבר לא יתערבב". חשוב לדעת, שמחיקת העבר איננה אפשרית וגם לא בדיוק מומלצת. מערכות היחסים והקשרים שלנו משלבות בתוכן מערכות קודמות. ההכרה בכך היא חלק מהתהליך. חלק מלהיכנס לאותו 'חדש', הוא לא להכחיש את ה'ישן'. ההתנסויות הקודמות עשויות להבשיל את האישיות, להעשיר אותה, לעזור לה להיות יותר יציבה ומודעת.

"מאידך, ישנה אפשרות נוספת. לאחר אובן, אנחנו חווים פעמים רבות אידיאליזציה. מן תחושה שהכל לפני כן היה מושלם ואידיאלי, למרות שייתכן מאד שגם באותה מערכת אבודה היו קשיים והיתקלויות. גם זה עלול להעיב על הזוגיות החדשה הנירקמת, וגם כאן, כלל הזהב הוא – מודעות. ככל שנהיה מודעים לאותם מניעים שמנהלים אותנו, נוכל אנחנו לנהל אותם.

"באופן כללי נוכל לומר, שלהיות מודעים לחוויות הריגשיות, להכיל אותן ולהבין שאם יש משהו מוקצן, זה לא תמיד קשור לחוויה הנוכחית אלא לזו קודמת, יוכל להועיל למערכת החדשה הנארגת.

"תחושות, כמו אמון ודחיה, נטישה וקורבנות – שאישה חוותה אותן בשתי מערכות יחסים, הרי שעליה כבר לדעת את ה'טכניקה', ולעשות איתה עיבוד ועבודה. היא נכנסת עם תקווה שיהיה אחרת, מסתבר שהיא עשתה את אותה עבודה פנימית שנדרשת, ראתה את החלקים שלה בקשר הזה, ונכנסת לקשר מתוך מקום מודע יותר ובשל. ואם התפיסה היא של "מה שהיה הוא שיהיה", חווית ההכחשה של בת יענה או של "זה המזל שלי, מה לעשות" אז למה שזה בדיוק לא יתגשם?

"אבל לפני הכל חשוב לזכור, שבאופן טיבעי – ארוע טראומטי פוגע באותה חיות והתחדשות, ובזמן הראשוני של האבל והאובדן האדם משקיע את כל כולו באובייקט שאבד, יש חשש טיבעי לחלוטין להיכנס להתנסות מחודשת. עם חלוף הזמן והעיבוד חוזרות יכולות החיים ומתחדשות, חוברות לייצר החיים הטיבעי והמולד.

ואז יש גם את הרצון והמשאלה להגיע לתיקון. בכולנו יש את החלק שרוצה לתקן את הכשל. ההתבוננות בדפוסים ובהסטוריה, היא זו שמאפשרת את התיקון, כמו אותו ילד שבונה מגדל קוביות והוא שוב ושוב מתפרק לו, כי את הקוביות הקטנות הוא שם למטה ואת הגדולות למעלה, מה שגורם למגדל לאבד את שווי המשקל. אם הילד יתבונן ויבחן את הדפוס של הבניה שלו שמוביל לכשל, יש סכוי לתיקון וחידשו אמיתי, יש סכוי לשוב ולפרוח".

ולסיום – מקווה שנתתי מעט כיוונים, מייחלת שתמצאי אותך בקשר בריא, תומך, אוהב, ככה. כי מגיע לך.

ואם צריך, אני כאן.

תמר ע.

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן