The Butterfly Button
מחפש את הדרך שלי..

שאלה מקטגוריה:

אני עומד על פרשת דרכים .

אני גדלתי עד כיתה ח' בתלמוד תורה , לאחר טראומה משפחתית עברנו דירה ומשם הידרדרתי … קיצור עד גיל 15 וחצי ישבתי בבית מדי פעם עבדות וכו ..

עברתי משברים פסיכולוגים קשים , אולי בגלל שאני חריף קצת בשכל , לא עברתי את זה עם תמיכה כלשהי , פשוט עברתי , היו תקופות שהרגשתי ממש כחולה נפש , היום , במבט לאחור , מה שהייתי צריך זה חיבוק ויד שמכוונת ומסבירה שמה שעובר עליי זה נורמטיבי לגמרי , סה"כ שואל שאלות מוזרות .יש לי הרבה שאלות על לימוד תורה.

גמרא זה מעניין אותי כיוון שזה מפתח את הלוגיקה של השכל .
2. אני רוצה ללמוד תנ"ך ויהדות והכוזרי , אך ממי ? לבד ? התחלתי , אך אני צריך יהודי שידריך אותי , אני סה"כ נחתתי על הקרקע לפני כמה חודשים .. אני לא יודע מה אני , מי אני , על מה גדלתי וכו
3. למה בחרדים לא לומדים על היהדות ? למה לא לומדים תנ"ך ? הכוזרי ? אקטואליה ? לנחות מהענן שלפני מאתיים שנה , העולם אתאיסטי , מה עונים ?
ועוד בנוסף, להכל אני יותר ויותר מתחבר לדתיים לאומים , יש שם תכלס , מה אני צריך , לא הוויות דאביי ורבא והמון ייסורי מצפון בלי קשר לדור , איפה אני לומד על כל ההשקפות הללו ? איפה אפשר לראות רב דן עם רב אחר על החוט שמבדיל בנינו לבינם ? אני משתדל לחקור בשכל …אבל לפעמים .. אין לי כוח .. אין לי דירבון .. . בדרך כלל יושבים עם חברים ומלבנים את הדברים .. דנים וכו .. אני בתוך תוכי רוצה לסיים עם זה .. להגיע לשלב אחר כבר באמונה .. אך אני בקושי מתקדם … אני דיי עצלן … ולפני כמה ימים הגעתי למסקנה שאני פשוט חושב מהרגש כל הזמן , כלומר השכל אצלי לא פועל הרבה , ויש לי יכולות להשתמש בו הרבה , אני דיי שקוע בתאוות .. וכמו שציינתי בשאלות קודמות .. ישיבה זה לא כ"כ המקום שלי … עבודה בקושי … מה אני עושה ?! אני רוצה לחקור , לשאוף , לכבוש , אך אין לי מאיפה להתחיל , אני עצלן , תאוותן , עייף , שקוע , ממש בגלות מעצמי והשכל שלי , אני לא יודע מאיפה להתחיל , איך לדרבן את עצמי לדברים , איך לשאוף .

תודה רבה לכם !

תשובה:

שלום לך בחור יקר!

 יכולת ההכלה והחיפוש שלך מעוררת הערצה והשתאות. אין ספק כי הדרך הארוכה אותה עברת תרמה ליכולותיך המעולות להעמיק חקר, לפתוח את לבך לאפיקים חדשים ולהיות כנה עם עצמך ועם אלוקיך.

 בסערת דבריך הנכוחים, שאלת לא מעט שאלות, שהתשובות לחלקן כרוכות זו בזו והתשובות לאחרות קשורות פחות. אנסה להשיב אחת אחת, ומקווה שאצליח לענות לפחות על חלקן:

 היהדות והתורה המסורה לנו מסיני, הנן רחבות מני ים ובהן מגוון דעות וגישות. עד ימי הלל ושמאי השתמרה המסורת בדעה אחידה, כאשר מזמן תלמידיהם החלו מחלוקות והן היו לגיטימיות, בבחינת "אלו ואלו דברי אלוקים חיים".

 יצאת, למדת, ביררת ומצאת דעות שונות. אין זה אומר שהן מנוגדות אלא כל אחת לקחה לעצמה פיתוח פלח אחר של היהדות, בסופו של דבר הן משלימות זו את זו, עד שמי שמסתכל על המכלול מקבל "דבר נאה ומתקבל". קבוצה אחת דואגת ללימוד התורה שלא יישכח, אחרת דואגת לפיתוח מחשבה יהודית מעמיקה, עוד קבוצה דואגת לבניין א"י ואחרת מבססת את תפיסת היהדות מול אומות העולם.

 ישנם כאלו המנסים לומר "בשבילי נברא העולם" ודרכי היא הנכונה והברורה, אך מי שיעשה כמעשיך ויביט על פסיפס הקהילות והגישות המתאמצות להרבות בעבודת ה', יבחין במארג נפלא של שיטות המשלימות זו את זו.

 לכן, אין זה נכון לשאול על קבוצה מסויימת "מדוע היא לא עוסקת בלימוד אמונה?" או על הקבוצה האחרת "מדוע היא לא מעמיקה בגמרא?", כל קבוצה מצאה לה את הנישה שלה ובה היא מתגדרת. זו תרומתה הייחודית לדורנו היתום, ועלינו לאחוז בזה וגם מזה לא להניח את ידינו.

 לגבי הגמרא: אין פסול בכך שבחרת ללמוד במקום שלבך חפץ, ולעסוק יותר בתחומים אחרים של התורה מאשר בגמרא. עבודת ה' ולימוד תורה אינם מתבטאים רק בלימוד הגמרא, גם אם יש קבוצות המנסות לטעון כך. התורה רחבה מני ים, וכל עוד מטרתך לעבוד את הקב"ה באמת ולהרבות כבוד שמיים, כל לימוד מתקבל בברכה וזוכה לשכר גדול. יחד עם זאת, דע כי הגמרא היא יצירת מופת, שאם רק נדע כיצד לגשת אליה וכיצד להעמיק בה, נגלה עולמות נפלאים. אינני מדבר רק על הפשט ועל הדרש, שגם בהם מי שמעמיק זוכה לתובנות מעמיקות ומרתקות. הגמרא מלאה בפירושים, אגדות, הלכות המעמידות את הדת היהודית על תילה, וכן במעשי מופת מגדולי האמוראים שהנחילו לנו לדורות מהי דרך ארץ.

בניגוד לספרים אחרים אותם קל ללמוד בדרך פשוטה ובהירה, הגמרא היא נסתרת מעין רואה, ורק מי שיודע ללמוד ולהעמיק בה, יזכה לגלות את סודותיה.

בטרם תוותר סופית על הגמרא, מציע לך לנסות שיטות לימוד אחרות, דרך אתרים העוסקים בדף היומי, דרך שיעורי רבנים הנמצאים באתרים שונים ודרך בדיקה של גישות שונות שאתה מוצא בסביבה. סביר להניח שאחת מהדרכים תחצוב מסילות בלבבך ותחבר אותך לחיבור הפלאי והנפלא שחובר בבבל לפני כ-1300 שנה.

 ודבר נוסף: אויבו הגדול של האדם הוא היאוש. לא בכדי רבים מגדולי הדורות הדגישו את מעלת השמחה, ואף היו ישיבות שבנו את שיטתן על אמונה בגדלות האדם והחשבתו אף מעבר למעמדו האמיתי למען לא יחטא. גם בזמנים קשים ובתקופות של תהיה ובלבול, אסור לאבד את המצפן ולאפשר לעצמך להישאב אל יאוש חסר תוחלת. יש בך המון! קראת, שנית, למדת, יש בך ידע רב שאין לאחרים והוא יתרונך הגדול וחוזק כוחך. אמנם יש תקופות שקשה לאדם "לאסוף את עצמו" ולהמשיך קדימה. זה קורה לכל אחד וזה לגיטימי לחלוטין. אין להילחם במצב זה, אלא לשהות בו ו"לזרום אתו" עד שיעבור, אך ברגע שתרגיש שיש לך כוחות, פרוץ עם זה קדימה, יש לך פוטנציאל גדול ואתה כבר שם. אל תיפול ליאוש, אל תתן לבלבול לאכול בך, קח את כוחותיך הנדירים, תברר לעצמך כיצד אתה רוצה להמשיך ואי"ה עוד תגיע רחוק.

 אם אתה חש כי תזדקק לעזרה נוספת ושיתוף מישהו בלבטיך, אשמח לעזור אם תיצור עמי קשר בפרטי.

 בברכה

 דניאל

[email protected]

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מותר לאדם יחיד לחלוק על ההנהגה?
רציתי לדעת איך הגישה שלי בתור יהודי שחלק מעמ"י ולא בתפקיד רבני להשמיע את דעתי בנושא הגיוס ותפקידים רבניים שנראים לא כשרים הרי ה' נתן בכל אחד יושרה פנימית ושכל ישר והגון להבין שדבר מתנהג לא כשורה אבל איכשהו בהרבה פעמים יצא לי להיתקל שהרבה פעמים השמעתי את דעתי בנושאים...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
האם לקב"ה באמת אכפת ממני?
שלום רב לאורך שנים האמונה בקב"ה מעסיקה אותי. כבר מגיל תיכון שאלתי שאלות איך אנחנו יודעים שהקב"ה באמת אוהב אותנו ורוצה בטובתנו מאז הלכתי למדרשה וביססתי יותר את האמונה אבל היום אני בת 23 ומרגישה שיש לי שאלות שרק הולכות וגדלות גם אם יש בורא לעולם שהוא מושלם, איך אנחנו...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
האם הקרע סביב הגיוס מזכיר את ימי החורבן?
תודה רבה לכם על הפלטפורמה הזאת!! המצב בארץ מזעזע את כולנו, וכולנו מרגישים כלואים בסיטואציה שהשליטה שלנו עליה היא אפסית. יש לי שאלה מהצד התורני. בעיקרון, אם הייתי יכולה הייתי שואלת את השאלה הזאת את גדולי ישראל שמחליטים בסוגיות האלו , מאחר שאין לי אפשרות כזו ואין לי גישה גם...
איך ארגיש קשורה לתורה שמדברת עלי כך כאישה?
אני נגמרת מבפנים ולקח לי המון זמן בכלל להעיז לכתוב את זה. אני באמת מנסה להיות חרדית טובה ויש לי פחד נוראי שהמחשבות האלה הן כפירה גמורה. אבל אני לא יכולה לשאת את זה יותר. רק אציין בהתחלה שגדלתי במקום פוגעני מאוד ואני מטופלת על זה, אז בבקשה אל תתעכבו...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן