The Butterfly Button
למה אסור להרוג כופרים היום?

שאלה מקטגוריה:

אני לא שואל כי אני רוצה להרוג או משהו…
אני שואל כי חשוב לי מאוד להבין ולהסביר לעצמי
למה אסור להרוג כופרים היום? האם זה בגלל שהעולם התקדם ודמוקרטיה וחוקי שיוויון וזכויות אדם נהפכו לנורמה והושפענו מהם?
האם זה נכון שלולא הנורמות הללו הייתי צריך להרוג כופר היום?
למה בעצם לא לקיים את דברי הרמבם ביג עיקרים:

" וכאשר יפקפק אדם ביסוד מאלו היסודות הרי זה יצא מן הכלל וכפר בעיקר ונקרא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות, וחובה לשנותו ולהשמידו ועליו הוא אומר הלא משנאיך ה' אשנא וכו'. "

מה הסיבה בתכלס?
תודה רבה
מוטי

תשובה:

שבוע טוב.

תודה על שאלתך היפה. בזכותך ישבתי לברר מחדש את הסוגיה, ואני מודה לך על כך!

בשביל לענות על שאלתך הספציפית צריך לברר את יסוד הדברים – את מקומו של עונש המיתה בתורה ובחז"ל.

בתורה שבכתב ישנם הרבה עונשי מיתה קשים לעוברים על רצון ה'. אם קוראים את התורה בלי הדרכה של חז"ל זה עושה רושם שכביכול "היד קלה על ההדק". מי שסוטה מהדרך הישרה – אחת שתיים מוצא את עצמו בקבר.

אבל כשלומדים את דברי חז"ל מגלים שזה רחוק מלהיות כך. אין עונש מיתה בלי עדים והתראה, וצריך שהחוטא "יתיר עצמו למיתה". כלומר – יתרו בו שהולכים להרוג אותו, והוא יענה "אף על פי כן". כמו כן עונש המיתה ניתן רק אחרי שהעדים עובדים מסכת דרישות וחקירות שקשה עד בלתי אפשרי לעמוד בה, עיין מכות דף ז ע"א. הגמרא שם מסיקה ואומרת שסנהדרין שפסקה דין מוות אחת לשבעים שנה היתה נקראת "חובלנית".

יתירה מזו, מבואר בגמרא (ע"ז דף ח:) שכשרבו הרוצחים גלו הסנהדרין ממקומם כדי שלא יצטרכו להרוג אותם. מדוע? הרי אדרבה, צריך להרוג את העוברים על רצון ה'!

מהגישה של חז"ל נראה שהמטרה של עונשי המיתה הינה בעיקר לצורך הרתעה. אין ספק שמי שעובר על רצון ה' ראוי לעונש חמור ביותר, אבל אין תועלת בהריגה לשם הריגה. אם ההריגה לא תשיג את מטרתה לקרב את עם ישראל לאביו שבשמים אלא היא רק תיצור מרמור ותזרע פחד ושנאה בלבבות – לא הרווחנו כלום אלא רק קלקלנו.

דברי הרמב"ם שהבאת בנויים על גמרא בע"ז (דף כד:) האומרת "המינין והאפיקורסין מורידין ולא מעלין". כלומר מצוה להוריד אותם לבור שימותו שם. דברי הגמרא צריכים ביאור: הרי בדיני נפשות תמיד צריכים בית דין של עשרים ושלשה ועדים והתראה וחקירות ודרישות עד שעונש המיתה כמעט נהיה בלתי אפשרי. איך כאן פתאום היד כל כך קלה על ההדק?

לא ראיתי מישהו שמדבר על השאלה הזו, אבל לכאורה התשובה נמצאת ברמב"ם עצמו שפוסק את הגמרא הזו להלכה בהלכות עבודת כוכבים פ"י ה"א וזה לשונו: "המוסרים והאפיקורסין מישראל היה דין לאבדן ביד ולהורידן עד באר שחת מפני שהיו מצירים לישראל ומסירין את העם מאחרי ה', כישוע הנוצרי ותלמידיו וצדוק וביתוס ותלמידיהם שם רשעים ירקב". לכאורה נראה מדבריו שבזמן שהעם כולו הולך בדרך ה' ושומר את תורתו, אם אדם בחר להיות מין הוא סכנה לכל החברה שבה הוא נמצא ועלול להדיח את כולם מהדרך. יש מצבים שבהם למרות שעל פי החוק היבש תהליך הריגה על פי צו בית משפט לוקח זמן רב, עורכים לאדם המסוכן לציבור משפט שדה כדי להציל את החברה.

כלומר, הדין של "מורידין ולא מעלין" נאמר כהלכה שבאה להציל את החברה מהשפעות קלוקלות שטבען להתפתח. הדבר החשוב לנו מכל ואפילו יותר מהחיים עצמם הוא האמונה בה', ולכן מי שמסכן אותנו בתחום זה הוא מסוכן לחברה סכנה נוראה וטובת העם דורשת לסלקו מהשטח.

ולכן בזמננו שהסיטואציה השתנתה, האמונה אינה מוחשית ומקובלת על כל שכבות הציבור כמו פעם, ואם נצא להרוג כופרים לא נציל את העם משום דבר ולא נקדש את שם ה' בעולם, אלא רק נהפוך בעצמנו לרוצחים מושחתים, לא נוהג דין זה.

והדברים מפורשים בחזו"א ביורה דעה, וזה לשונו: "ונראה דאין דין מורידין אלא בזמן שהשגחתו יתברך גלויה כמו בזמן שהיו נסים מצויין ומשמש בת קול, וצדיקי הדור תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל, והכופרין אז הוא בנליזות מיוחדות בהטיית היצר לתאוות והפקרות, ואז היה ביעור רשעים גדרו של עולם שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פורעניות לעולם ומביא דבר וחרב ורעב בעולם, אבל בזמן ההעלם שנכרתה האמונה מן דלת העם אין במעשה הורדה גדר הפרצה אלא הוספת הפרצה שיהי' בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח"ו. וכיון שכל עצמנו לתקן אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת".

אני מודה לך שוב על כך שבזכותך התיישבתי לברר את הנושא.

שבוע טוב והרבה הצלחה בהכל

יעקב

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
האם לקב"ה באמת אכפת ממני?
שלום רב לאורך שנים האמונה בקב"ה מעסיקה אותי. כבר מגיל תיכון שאלתי שאלות איך אנחנו יודעים שהקב"ה באמת אוהב אותנו ורוצה בטובתנו מאז הלכתי למדרשה וביססתי יותר את האמונה אבל היום אני בת 23 ומרגישה שיש לי שאלות שרק הולכות וגדלות גם אם יש בורא לעולם שהוא מושלם, איך אנחנו...
איך ארגיש קשורה לתורה שמדברת עלי כך כאישה?
אני נגמרת מבפנים ולקח לי המון זמן בכלל להעיז לכתוב את זה. אני באמת מנסה להיות חרדית טובה ויש לי פחד נוראי שהמחשבות האלה הן כפירה גמורה. אבל אני לא יכולה לשאת את זה יותר. רק אציין בהתחלה שגדלתי במקום פוגעני מאוד ואני מטופלת על זה, אז בבקשה אל תתעכבו...
חייבת לסדר את האמונה שלי לפני שאתחתן
אני  בת 25 עוד מעט. תמיד היו לי שאלות באמונה והייתי הולכת גם לשיעורים במדרשות, חיפשתי הרבה זמן מקום שיתן לי מענה מדוייק לשאלות שלי אבל לא ממש מצאתי. תמיד הרגשתי בידיעה שחייב להיות שיש ה', הרגשתי את זה שהוא שומע ומכוון אותי. אבל פתאום זה כאילו נכבה. אני לא...
אמונה, חרדים ודרך חיים
יש לי 2 נושאים שמאוד מטרידים אותי בתקופה האחרונה: 1. אמונה 2. חרדים ודרך חיים נתחיל מהראשון: מגיל 0 לימדו אותי שיש אלוקים והוא מסר לנו את התורה ויש מצוות ושכר ועונש וכו' ופתאום אני אומרת לעצמי מי אמר בכלל שהוא קיים איזה הוכחה מדעית ולוגית יש לזה? (חיפשתי באינטרנט...
שאלות באמונה שמטרידות אותי
אני רוצה לשאול אתכם כמה שאלות: 1.האם יש בורא לעולם? ולא יעזור להגיד שלכל דבר יש בורא כי אם כן גם לבורא היה חייב להיות בורא. ולהגיד שאצלו אין מושג של זמן זה לא מובן לי בדיוק כמו שלא מובן איך העולם יכל להיות מאז ומתמיד או להיברא על ידי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן