The Butterfly Button
למה אסור להרוג כופרים היום?

שאלה מקטגוריה:

אני לא שואל כי אני רוצה להרוג או משהו…
אני שואל כי חשוב לי מאוד להבין ולהסביר לעצמי
למה אסור להרוג כופרים היום? האם זה בגלל שהעולם התקדם ודמוקרטיה וחוקי שיוויון וזכויות אדם נהפכו לנורמה והושפענו מהם?
האם זה נכון שלולא הנורמות הללו הייתי צריך להרוג כופר היום?
למה בעצם לא לקיים את דברי הרמבם ביג עיקרים:

" וכאשר יפקפק אדם ביסוד מאלו היסודות הרי זה יצא מן הכלל וכפר בעיקר ונקרא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות, וחובה לשנותו ולהשמידו ועליו הוא אומר הלא משנאיך ה' אשנא וכו'. "

מה הסיבה בתכלס?
תודה רבה
מוטי

תשובה:

שבוע טוב.

תודה על שאלתך היפה. בזכותך ישבתי לברר מחדש את הסוגיה, ואני מודה לך על כך!

בשביל לענות על שאלתך הספציפית צריך לברר את יסוד הדברים – את מקומו של עונש המיתה בתורה ובחז"ל.

בתורה שבכתב ישנם הרבה עונשי מיתה קשים לעוברים על רצון ה'. אם קוראים את התורה בלי הדרכה של חז"ל זה עושה רושם שכביכול "היד קלה על ההדק". מי שסוטה מהדרך הישרה – אחת שתיים מוצא את עצמו בקבר.

אבל כשלומדים את דברי חז"ל מגלים שזה רחוק מלהיות כך. אין עונש מיתה בלי עדים והתראה, וצריך שהחוטא "יתיר עצמו למיתה". כלומר – יתרו בו שהולכים להרוג אותו, והוא יענה "אף על פי כן". כמו כן עונש המיתה ניתן רק אחרי שהעדים עובדים מסכת דרישות וחקירות שקשה עד בלתי אפשרי לעמוד בה, עיין מכות דף ז ע"א. הגמרא שם מסיקה ואומרת שסנהדרין שפסקה דין מוות אחת לשבעים שנה היתה נקראת "חובלנית".

יתירה מזו, מבואר בגמרא (ע"ז דף ח:) שכשרבו הרוצחים גלו הסנהדרין ממקומם כדי שלא יצטרכו להרוג אותם. מדוע? הרי אדרבה, צריך להרוג את העוברים על רצון ה'!

מהגישה של חז"ל נראה שהמטרה של עונשי המיתה הינה בעיקר לצורך הרתעה. אין ספק שמי שעובר על רצון ה' ראוי לעונש חמור ביותר, אבל אין תועלת בהריגה לשם הריגה. אם ההריגה לא תשיג את מטרתה לקרב את עם ישראל לאביו שבשמים אלא היא רק תיצור מרמור ותזרע פחד ושנאה בלבבות – לא הרווחנו כלום אלא רק קלקלנו.

דברי הרמב"ם שהבאת בנויים על גמרא בע"ז (דף כד:) האומרת "המינין והאפיקורסין מורידין ולא מעלין". כלומר מצוה להוריד אותם לבור שימותו שם. דברי הגמרא צריכים ביאור: הרי בדיני נפשות תמיד צריכים בית דין של עשרים ושלשה ועדים והתראה וחקירות ודרישות עד שעונש המיתה כמעט נהיה בלתי אפשרי. איך כאן פתאום היד כל כך קלה על ההדק?

לא ראיתי מישהו שמדבר על השאלה הזו, אבל לכאורה התשובה נמצאת ברמב"ם עצמו שפוסק את הגמרא הזו להלכה בהלכות עבודת כוכבים פ"י ה"א וזה לשונו: "המוסרים והאפיקורסין מישראל היה דין לאבדן ביד ולהורידן עד באר שחת מפני שהיו מצירים לישראל ומסירין את העם מאחרי ה', כישוע הנוצרי ותלמידיו וצדוק וביתוס ותלמידיהם שם רשעים ירקב". לכאורה נראה מדבריו שבזמן שהעם כולו הולך בדרך ה' ושומר את תורתו, אם אדם בחר להיות מין הוא סכנה לכל החברה שבה הוא נמצא ועלול להדיח את כולם מהדרך. יש מצבים שבהם למרות שעל פי החוק היבש תהליך הריגה על פי צו בית משפט לוקח זמן רב, עורכים לאדם המסוכן לציבור משפט שדה כדי להציל את החברה.

כלומר, הדין של "מורידין ולא מעלין" נאמר כהלכה שבאה להציל את החברה מהשפעות קלוקלות שטבען להתפתח. הדבר החשוב לנו מכל ואפילו יותר מהחיים עצמם הוא האמונה בה', ולכן מי שמסכן אותנו בתחום זה הוא מסוכן לחברה סכנה נוראה וטובת העם דורשת לסלקו מהשטח.

ולכן בזמננו שהסיטואציה השתנתה, האמונה אינה מוחשית ומקובלת על כל שכבות הציבור כמו פעם, ואם נצא להרוג כופרים לא נציל את העם משום דבר ולא נקדש את שם ה' בעולם, אלא רק נהפוך בעצמנו לרוצחים מושחתים, לא נוהג דין זה.

והדברים מפורשים בחזו"א ביורה דעה, וזה לשונו: "ונראה דאין דין מורידין אלא בזמן שהשגחתו יתברך גלויה כמו בזמן שהיו נסים מצויין ומשמש בת קול, וצדיקי הדור תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל, והכופרין אז הוא בנליזות מיוחדות בהטיית היצר לתאוות והפקרות, ואז היה ביעור רשעים גדרו של עולם שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פורעניות לעולם ומביא דבר וחרב ורעב בעולם, אבל בזמן ההעלם שנכרתה האמונה מן דלת העם אין במעשה הורדה גדר הפרצה אלא הוספת הפרצה שיהי' בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח"ו. וכיון שכל עצמנו לתקן אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת".

אני מודה לך שוב על כך שבזכותך התיישבתי לברר את הנושא.

שבוע טוב והרבה הצלחה בהכל

יעקב

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן