The Butterfly Button
למה אסור להרוג כופרים היום?

שאלה מקטגוריה:

אני לא שואל כי אני רוצה להרוג או משהו…
אני שואל כי חשוב לי מאוד להבין ולהסביר לעצמי
למה אסור להרוג כופרים היום? האם זה בגלל שהעולם התקדם ודמוקרטיה וחוקי שיוויון וזכויות אדם נהפכו לנורמה והושפענו מהם?
האם זה נכון שלולא הנורמות הללו הייתי צריך להרוג כופר היום?
למה בעצם לא לקיים את דברי הרמבם ביג עיקרים:

” וכאשר יפקפק אדם ביסוד מאלו היסודות הרי זה יצא מן הכלל וכפר בעיקר ונקרא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות, וחובה לשנותו ולהשמידו ועליו הוא אומר הלא משנאיך ה’ אשנא וכו’. ”

מה הסיבה בתכלס?
תודה רבה
מוטי

תשובה:

שבוע טוב.

תודה על שאלתך היפה. בזכותך ישבתי לברר מחדש את הסוגיה, ואני מודה לך על כך!

בשביל לענות על שאלתך הספציפית צריך לברר את יסוד הדברים – את מקומו של עונש המיתה בתורה ובחז”ל.

בתורה שבכתב ישנם הרבה עונשי מיתה קשים לעוברים על רצון ה’. אם קוראים את התורה בלי הדרכה של חז”ל זה עושה רושם שכביכול “היד קלה על ההדק”. מי שסוטה מהדרך הישרה – אחת שתיים מוצא את עצמו בקבר.

אבל כשלומדים את דברי חז”ל מגלים שזה רחוק מלהיות כך. אין עונש מיתה בלי עדים והתראה, וצריך שהחוטא “יתיר עצמו למיתה”. כלומר – יתרו בו שהולכים להרוג אותו, והוא יענה “אף על פי כן”. כמו כן עונש המיתה ניתן רק אחרי שהעדים עובדים מסכת דרישות וחקירות שקשה עד בלתי אפשרי לעמוד בה, עיין מכות דף ז ע”א. הגמרא שם מסיקה ואומרת שסנהדרין שפסקה דין מוות אחת לשבעים שנה היתה נקראת “חובלנית”.

יתירה מזו, מבואר בגמרא (ע”ז דף ח:) שכשרבו הרוצחים גלו הסנהדרין ממקומם כדי שלא יצטרכו להרוג אותם. מדוע? הרי אדרבה, צריך להרוג את העוברים על רצון ה’!

מהגישה של חז”ל נראה שהמטרה של עונשי המיתה הינה בעיקר לצורך הרתעה. אין ספק שמי שעובר על רצון ה’ ראוי לעונש חמור ביותר, אבל אין תועלת בהריגה לשם הריגה. אם ההריגה לא תשיג את מטרתה לקרב את עם ישראל לאביו שבשמים אלא היא רק תיצור מרמור ותזרע פחד ושנאה בלבבות – לא הרווחנו כלום אלא רק קלקלנו.

דברי הרמב”ם שהבאת בנויים על גמרא בע”ז (דף כד:) האומרת “המינין והאפיקורסין מורידין ולא מעלין”. כלומר מצוה להוריד אותם לבור שימותו שם. דברי הגמרא צריכים ביאור: הרי בדיני נפשות תמיד צריכים בית דין של עשרים ושלשה ועדים והתראה וחקירות ודרישות עד שעונש המיתה כמעט נהיה בלתי אפשרי. איך כאן פתאום היד כל כך קלה על ההדק?

לא ראיתי מישהו שמדבר על השאלה הזו, אבל לכאורה התשובה נמצאת ברמב”ם עצמו שפוסק את הגמרא הזו להלכה בהלכות עבודת כוכבים פ”י ה”א וזה לשונו: “המוסרים והאפיקורסין מישראל היה דין לאבדן ביד ולהורידן עד באר שחת מפני שהיו מצירים לישראל ומסירין את העם מאחרי ה’, כישוע הנוצרי ותלמידיו וצדוק וביתוס ותלמידיהם שם רשעים ירקב”. לכאורה נראה מדבריו שבזמן שהעם כולו הולך בדרך ה’ ושומר את תורתו, אם אדם בחר להיות מין הוא סכנה לכל החברה שבה הוא נמצא ועלול להדיח את כולם מהדרך. יש מצבים שבהם למרות שעל פי החוק היבש תהליך הריגה על פי צו בית משפט לוקח זמן רב, עורכים לאדם המסוכן לציבור משפט שדה כדי להציל את החברה.

כלומר, הדין של “מורידין ולא מעלין” נאמר כהלכה שבאה להציל את החברה מהשפעות קלוקלות שטבען להתפתח. הדבר החשוב לנו מכל ואפילו יותר מהחיים עצמם הוא האמונה בה’, ולכן מי שמסכן אותנו בתחום זה הוא מסוכן לחברה סכנה נוראה וטובת העם דורשת לסלקו מהשטח.

ולכן בזמננו שהסיטואציה השתנתה, האמונה אינה מוחשית ומקובלת על כל שכבות הציבור כמו פעם, ואם נצא להרוג כופרים לא נציל את העם משום דבר ולא נקדש את שם ה’ בעולם, אלא רק נהפוך בעצמנו לרוצחים מושחתים, לא נוהג דין זה.

והדברים מפורשים בחזו”א ביורה דעה, וזה לשונו: “ונראה דאין דין מורידין אלא בזמן שהשגחתו יתברך גלויה כמו בזמן שהיו נסים מצויין ומשמש בת קול, וצדיקי הדור תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל, והכופרין אז הוא בנליזות מיוחדות בהטיית היצר לתאוות והפקרות, ואז היה ביעור רשעים גדרו של עולם שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פורעניות לעולם ומביא דבר וחרב ורעב בעולם, אבל בזמן ההעלם שנכרתה האמונה מן דלת העם אין במעשה הורדה גדר הפרצה אלא הוספת הפרצה שיהי’ בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח”ו. וכיון שכל עצמנו לתקן אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת”.

אני מודה לך שוב על כך שבזכותך התיישבתי לברר את הנושא.

שבוע טוב והרבה הצלחה בהכל

יעקב

b0548407520@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איזה ערך יש לאמונה שאסור לשאול עליה שאלות?
רציתי לשאול בנוגע לאיסור המובא בהלכה של קריאה בספרי מינים. לא פעם אנשים רוצים לבדוק את אמונתם ולכן מעיינים בצידו השני של המיתרס ולא דרך פילטר של אתרי חזרה בתשובה וכד’ (שהרי לא תמיד יודעים אם מביאים את הצד השני בצורה אמיתית ומדוייקת). ולא ברור לי, אם ההלכה מבקשת מהאדם...
אמונה, חוסר ביטחון וסוף העולם
אני אישה בשנות הארבעים נשואה ואמא. תמיד הייתי דתיה וב- 3 שנים האחרונות התחזקתי יותר יחד עם בעלי. לפני כשנתיים הייתי צריכה לעבור ניתוח גדול, ובעלי לקח על עצמו כיפה. ואני בהחלטה פזיזה של הרגע, לקחתי על עצמי כיסוי ראש! זה משהו שבחיים לא חשבתי שאקפיד כי המראה החיצוני והטיפוח...
מאז שהתאזנתי אני פחות צדיק
לפני שלש שנים כשהתחלתי ישיבה גדולה הייתי בתקופה מאד לא מאוזנת בחיים שלי לילות בלי שנה סטרס גדול לחץ בעבודת השם בתפילה ובלימוד. היה נורא קשה המון לחץ ובילבול, מאז התאזנתי עשיתי תהליך עם עצמי ונרגעתי אבל מה שאני מרגיש שעבודת השם שלי כבר פחות טובה מאז שנרגעתי התפילות פחות...
בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן