The Butterfly Button
בעלי כמו רובוט בלי שום יוזמה!

שאלה מקטגוריה:

אנחנו נשואים 16שנה + 5 ילדים. בעלי אדם עם מידות טובות, יעשה מה שאבקש אבל כמו רובוט. אין שום יוזמה מצידו. זה בא לידי ביטוי בכל המישורים. כמעט שאין לו קשר עם הילדים. הוא לא מדבר איתם כמעט חוץ מעניין טכני. הם קשורים מאוד אלי. כך היה תמיד . למשל כשאנחנו יושבים בארוחת שבת וילד בוכה/צריך טיטול נקי/השכבה הוא לא יקום מעצמו אלא אם אומר לו, וכך בכל דבר.
לאחרונה אני אחרי לידה שהיתה בניתוח חירום קיסרי. אני כאובה מאד לאחר הניתוח והוא לא דואג לכלום. אם אני לא אקום כאובה מהמיטה לבשל, לכבס וכו' שום דבר לא יקרה. אותו הדבר גם מבחינה כלכלית. המצב מאוד לא טוב והוא לא דואג למצוא אפיקי פרנסה. כשצריכים לקנות משהו הכרחי הוא אומר אין כסף, האשראי לא עובר וזהו.
דבר זה בא לידי ביטוי גם בימי הולדת. אני זו שמארגנת יום הולדת לילדים, קונה מתנה, הוא מחוץ לתמונה, רק אם אבקש ממנו. כשזה מגיע אלי או שהוא ידלג על מתנה או שילך לאיזה חנות כמה דקות לפני ויקנה דבר חסר ערך.
די התרגלתי לקושי הפיזי והרגשי הזה, אך כעת אני מרגישה שכבר הגעתי לקצה מה עוד שהמצב שלי אחרי הלידה מקשה עלי לעשות את מה שהייתי רגילה.
האם יש אפשרות לשפר את ההתנהלות בינינו או שזה אופי מסוים ולא בר שינוי.
יש לציין שדיברתי איתו בלי סוף פעמים על כך. הוא תמיד מסכים איתי, אומר שישתפר אבל שום דבר לא קורה.

תשובה:

שלום,

אני קוראת את הפנייה שלך וכואבת איתך את תחושת הלבד שכל כך זועקת מהמילים,

אני מרגישה שהתקופה האחרונה הביאה אותך לנקודת קצה, שבה הכל הרבה יותר מציף, מאתגר, מעייף ומחליש.

אני כל כך מבינה אותך,

להתמודד בחזיתות ללא סוף, ולהוסיף עוד חזית משמעותית כל כך כמו הבריאות שלך, מצריך המון כוחות, ואת מדהימה אותי בעצם היכולת שלך להושיט יד לבקשת עזרה.

מדהימה ממש!

אני חושבת על משך שנות הנישואין שלך, כמה הכלה, סבלנות, ציפייה לשינוי, תקווה ואמונה צריך להיות בבלילת החיים שלך על מנת לעבור אותם באופן מיטיב, כשחווית הזוגיות, המשפחתיות ובכלל כובד החיים, אם הבנתי אותך נכון, היא על כתפייך כמי שמנווטת את הספינה, ברצון או שלא…

אני רוצה להתחיל בתקווה, אמיתית ומבוססת נסיון, ב"ה, שכל עוד הנר דולק, אפשר לתקן.

ההגדרה של התנהלות בערכת יחסים כ"אופי" יכולה להיכנס עכשיו לשיח פילוסופי מעמיק ומרתק אודות נפש האדם, ההתנהגות ונקודת הבחירה שלו,

אבל לא לשם כך התכנסנו, אלא לשם ההתבוננות בשאלה, האם זה בר שינוי?!?

על פי הגישה המערכתית אינטגרטיבית, שאני עובדת איתה בטיפול זוגי, אני רואה לנגד עיני, התנהגויות שקל להגדירן כפתולוגיות, משתנות מול עיני כשהזוג מבין מה ואיך הדפוס הקיים משרת את הריקוד הזוגי הנוכחי, המכאיב, ומקבע אותו חזק ולא מאפשר גמישות.

את לא מתארת אדם קשה, כעסן, אלים, בוטה ושלל התנהגויות פוגעניות, ב"ה.

את כן מתארת אדם שרוצה לשנות, ש"מבצע פקודות" אבל לא נוכח בערכת היחסים, כמו חי מבחוץ.

ללא לקיחת אחריות על החיים המשותפים.

את מתארת אותך כמי ששנים למדה שאין לה ברירה אלא לתווך את הרצון בפועל, לבקש בפשטות את הנוכחות שלו, העזרה שלו ושיתוף הפעולה הנדרש ממנו, והוא עושה, אבל צריך שוב ושוב לומר לו, כאילו הוא לא מבין את האחריות הנדרשת ולא מתבצעת למידה של הכישורים והנתינה החיונית כל כך מצד עצמו בתוך המערכת.

התמונה הזו לא פשוטה בכלל, אבל, נקודת האור שאירה לי בפנייתך, הייתה שכשאת בלי סוף פעמים מדברת איתו, ומסבירה לו את הקושי שלך הוא מסכים איתך.

זה האומר שהוא יכול להיות אמפתי, הוא מצליח להבין מה קשה לך, הוא יודע שהוא לא בסדר, הוא מבין את החלק שלו בתוך המערכת.

אבל, וכאן מתחילות השאלות,

למה הוא לא באמת פועל לשינוי?

מה מונע ממנו לעשות איתך מאושרת?

למה הוא לא באמת מנסה לקחת אחריות?

ואני רוצה להציע כיווני חשיבה להתבוננות:

מה יקרה אם אני באמת אשחרר את ניהול הבית? כמה חלק הוא יכול בפועל לקיים מצד עצמו?

איך היה הבית אחרי הלידות שלך?

האם הוא נעזר בגורמים חיצוניים? או שאת דאגת ללכת ללדת שהכל כבר מוכן עבורו…

מה יקרה אם לא יהיה כסף לסגור את החודש? ולא יהיה עם מה לקנות במכולת?

כמה אדיש הוא יכול להישאר?

האם הילדים יעיזו לפנות אליו לעזרה במשהו, במקום שאת תתווכי?

כמה קל לבקש ממך מאשר ממנו?

האם אין בכלל יוזמה מצידו? בשום תחום?

יכלו להיות שעבר הוא ניסה ליזום? ולא קיבל תמיכה? או הערכה?

האם הייתה עמדה בתוכך שהבינה שהוא טיפוס שכזה, שאבקש ממנו והוא יהיה שם בשמחה?

אז למה אני מתבאסת שאני צריכה לבקש?

מה בבקשה מקשה עלייך?

למה הבקשה משקפת לך שהוא מחוץ למערכת?

האם את לא סומכת עליו?

אולי את צודקת, אבל אתם נשואים 16 שנה, ולמדת להתנהל לידו בריקוד עדין, שבסה"כ מתאר זרימה של החיים.

לא חלק, לא שוטף, אבל זורם.

תראי, אני יודעת וכואבת איתך את העובדה שאת בתקופה של קושי רפואי, ועייפה ומותשת, ולכן אולי זה יותר קשה לעשות עבודה זוגית במצבך הנוכחי, אבל אני רוצה בעיקר לשדר לך, שדברים יכולים, בע"ה לזוז מהקיבעון בעבודה. כן. עבודה זוגית שמצריכה כוחות, אבל יכולה לחולל תנועה.

אם אין בכוחותייך כרגע, מה שמובן בהחלט, לאור המצב,

אז זה השלב לעצור רגע, ולבחון מה ייטיב איתך.

תמצאי מה ייתן לך כוחות.

תתבונני מה משמח אותך, תהיי קשובה לצרכים שלך, לאהבות שלך,

אל תוותרי עלייך,

את יכולה לבחון את הערכים בחייך, הורות, זוגיות, משפחה, השכלה, אמונה, בריאות, העשרה, פנאי וכו'

תרשמי ליד כל ערך כמה מ1 עד 10 את חושבת שהערך הזה חשוב בחייך,

ועכשיו, תרשמי כמה מ1 עד 10 את משקיעה בו על מנת לממש ולקיים את הערך הזה בחייך,

לדוגמא:

ערך ההורות: 9.

כמה בפועל: 6.

מה חסר:

חסר זמן משותף עם הילדים, חסר זמן איכות, לא טיפלתי בנושא האבחון של…, לילדה X יש בכי יותר מוגבר לאחרונה, לא יודעת למה, לא טיילנו סתם רק אנחנו בפארק, זמן משותף עם הילדים ואיתי בלי מטרה מסויימת, הילד X צריך בדיקת ראייה… ועוד ועוד ועוד…

ואז את מחליטה לחיות את הגשמת הרשימה, לדאוג לחיות את הערכים שחושבים לך וממלאים את לבך בשמחה ובכוחות שאת זקוקה להם על מנת שיהיה לך טוב,

בע"ה, תבחרי להיטיב איתך, ותראי את קריעת ים סוף הפרטית שלך,

רפואה שלמה מכל הלב,

מחבקת מכאן,

שירה.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. ממה שאני ראיתי בחיים שלי
    הטיפוסים הפאסיביים לא משתנים
    זה או ללמוד לחיות עם זה ולהנות מהשקט ומהטריטוריה שהם מאפשרים או לעזוב .
    אין מה לעשות איתם
    אני מציעה לך שואלת יקרה לדעת לקחת מהם את מה שהם יודעים לתת ,אם זה למלא אחר הוראות או לבצע מטלות טכניות ,בכל השאר תמצאי לך חברויות או מקורות שימלאו אותך .בהצלחה

  2. שלום וברכה
    אני מאוד מזדהה עם התשובה והשאלות שהשאירה היועצת,
    מניסיוני המאוד דומה בעבר העניין הוא לשחרר ולתת לטיפוסים כאלה להתמודד,
    לשלוח את הילד לבקש מאבא ולא להיות המתווכת וכמובן לשמור על כבודו וכפל כפליים מול הילדים, ברגע שאנחנו "מנצחות" על כל התזמורת אז למה להתאמץ…
    הטיפים שהיועצת הביאה בסוף הם מאוד חכמים
    בתקווה לשינוי וצמיחה מחדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...
אולי עשיתי טעות כשהתארסתי איתה?
התארסתי בשעה טובה לפני פחות משבוע. מצד אחד, יש לי הרבה על מה להודות. ארוסתי היא בחורה עם לב טוב, יש בינינו תקשורת טובה, פתיחות ומטרות חיים משותפות. היא רוצה באמת להקים בית של תורה, אין פערים מהותיים בהשקפה או באופי ויש בינינו חיבור. אבל מאז האירוסין, מציפות אותי מחשבות...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן