The Butterfly Button
רצון להינשא מתוך בחירה נכונה

שאלה מקטגוריה:

איני מרפא ממחשבה הורסת זו, מדוע אין לי חברה? מעולם לא הייתה לי, אף אחת לא רצתה אותי ואלו שכן לא היה קשר בכלל ביני לבינה.
אני  בן 24 . רצונותיי וחובותיי במחשובותיי ניתונים אך ורק ליישום משימה זו, ושוב אינני רואה צורך בכלום, עד ליישום משימה זו, הכל פשוט אינו רלוונטי, אך הגעתי למצב מייסר זה אשר כל מחשבותיי ניתונים אך ורק לרעיון זה.
אתחיל בכמה וכמה מחשבות אשר מסתבכות והופכות להיות מורכבות מרגע לרגע, אני שומר מצוות, בחיי הרגשתי דבקות וקרבה גדולה לבורא העולם, בתפילותיי, מחשבותיי, בתורתו הקדושה אשר מוציאה אותי ממוות נפשי לחיים מלאי זיו ואור, פשוטו כמשמעו, אך בחלוף הזמן ייצרי מעולם לא הפסיק ולו לרגע, תמיד רציתי ותמיד נמשכתי לבנות המין השני, סוקרנתי מהן, רציתי מאד, ולהפתעתי תמיד מצאתי מפלט בבית המדרש אל מול התורה, בכוחה היה לעלות אותי אל מול כל קשיי ורצונותי, מיותר לציין שאני נכשל רבות בשמירת הברית, אך ותמיד היה האך הזה, כי התורה בדרך פלאית לגמרי הייתה שם להבין את ליבי השבור, ובעידוני העידונים מאחה את השברים הרבים, וכך כל פעם כמעגל שאינו נגמר אני חי, בתפר הזה של שני העולמות.
ומכאן נובעת באופן טבעי השאלה הנדרשת, האם אינך רוצה להתחתן ולקיים מעשה זה אשר הופך למצווה של בורא העולם?
וכאן בדיוק אני חיי, אינני יודע, רוצה אשה, קשר אמיתי אשר אינו מבוסס על רגשות נעלמים, קשר המבוסס על אימון הנבנה אם השנים, קשר של אמת, אך ובצד השני, האם אני מסוגל להתחתן? האם רק משום שאינני רוצה או מסוגל מספיק לנצח את יצריי אצטרך להתחתן, הרי חתונה איננה אפיזודה שנגמרת בבוקר למחרת או בערב של אותו יום, זוהי בחירה לחיים, והאם רק משום שאני נופל ומתחרט במעגל שאינו נגמר אצטרך לבחור בחתונה, מה אגיד לאשתי, לא רציתי זאת אלא ייצריי אלצוני, האם חתונה איננה מגיעה ממקום אחר, מקום של בניית המשפחה מתוך אהבת אמת, או רצון אמת לקרבה של חיים, אשר אני מאמין כי קיים בתוכי אך איננו מופיע אל הפועל, האם יש בידי היכולת האמיתית של קרבה רק לאישה אחת, האם אהיה מסוגל להתחייב ולהשמר לאישה אחת ויחידה, הרי מכיר אני את ייצריי, ורצונותם שלהם, הם אינם מסתפקים רוצים ויירצו לטעום מכל העוגה ולהשאירה שלמה, ואולי ארצה לממש רצון זו עוד לפני החתונה וכך אדע ואטעם מכל העוגה?
ובבלבול הזה אני שקוע, רוצה לבחור, ואן לי מושג מה, ומעדיף להשאר ניטרליי מלעשות בחירות אשר אחריהם אין דרך חזרה..

תשובה:

שלום לשואל היקר מאוד!

התרגשתי מהשאלה שלך. אתה כנה, מודע היטב לתחושות העמוקות ביותר שלך, חש בסערת יצרים ומחשבות מבלבלות, ובכל זאת מרים את הראש מעל המים הגועשים, ומחפש את האמת. וזה יפה, וטוב, ומרגש.

אינך מתרפא מהמחשבה ההורסת על כך שאין לך אשה, ומלשון רפואה אני למד שאתה תופס מחשבה זו כחולי. לא סתם חולי אלא חולי הורס.

אתה ישיר מאוד בלשונך, ואף אני אענה כנגדך ללא משוא פנים, מסתכל בעיניך מבלי למצמץ. מצד אחד אתה מדבר על כך שאין לך חברה, ומצד שני מדבר על כך שאין לך אשה. זו סתירה, לידיעתך. חברה ואשה אלו שני מושגים שונים לחלוטין. אין כוונתי חלילה שאשתך לא תהיה חברה שלך. הנביא מכנה את אשת הנעורים "חֲבֶרְתְּךָ וְאֵשֶׁת בְּרִיתֶךָ" (מלאכי ב, יד). אלא שיש להבחין בין הרצונות: הרצון בחברה נובע מהמשיכה הטבעית שבין גברים לנשים, ומחפץ הלב לריגוש שבאהבה; ואילו הרצון באשה עניינו כריתת ברית וקשר של אמת. ואתה עצמך הדגשת את היות הנישואין קשר של נאמנות ולא רצף של מפגשים רגעיים.

אם כן, אני מציע שתתמקד ברצון שלך באשה, ותצא מהתסכולים חסרי התועלת על כך שאין לך חברה, וגם לא הייתה לך. לוּ  הייתה, האם זה היה מקרב אותך לנישואין?!

רצונותיך ומחשבותיך מכוונות רק לעניין זה, וזה מצויין. כך צריך להיות, שהרי "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ" (בראשית ב, יח), ואם היה לך טוב לבדך פירושו של דבר שאינך אדם, או שאינך יודע מהו טוב. הואיל ואתה אדם, והואיל ואתה יודע מהו טוב, אינך מוכן להישאר במצב זה אף לא יום אחד! אני איתך.

תמיד חשבת על בנות המין השני ונמשכת אליהן – אכן תופעה לא שגרתית בקרב בחורים צעירים, נראה שיש להפנותך לטיפול מקצועי. לא, לא ברצינות. ככה זה, אחי היקר. אין לי עסק בחשבונות שמים, ואיני יודע מדוע "התחכם הבורא יתברך להטביע יצר חזק באדם  המטה אותו לפעולה זאת כמעט בכפייה והכרח" (לשון היעב"ץ בסידורו, ליל שבת, מיטת כסף, פ"ז, חוליא ג, אות יט), אבל לדבריך המשיכה העוצמתית הזאת גרמה לך להימשך אל בית המדרש, אל צוף עסק התורה – "אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן דַּדֶּיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל עֵת בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד" (משלי ה, יט). התוצאה – איפוא – טובה.

וכיוון שכבר פתחתי את סידור היעב"ץ, אני מוצא שהוא משיב על שאלתי הנ"ל, ומסביר מאיזה טעם גזר עלינו מלכנו ונטע בנו תשוקה מופלגת זו: "לשתי סיבות, אם לרוב תועלתו וטובתו הנמשך ממנה אם הוא כפי הראוי והנאות מן המותר והמסודר לו בעצם לישב העולם; וכדי שלא ימנע האדם מן החיבור מדאגה מדבר הנזק החזק המצוי עמו לכן הוטבעה בו נטייה עצומה ותאוה יתירה גדולה מאד, למען לא יפרוש לגמרי גם מן המותר והטוב ליראתו את הסכנה והרע הדבק בו כשהיא שלא כהוגן. ואם שנית כדי להכפיל שכרו, לבחנו ולנסותו אם יעמוד במלחמה כבדה כזאת וינצח".

במילים פשוטות הוא אומר שלא היה די בתאווה עדינה או על כל פנים ממוצעת, אלא צריך היה תאווה גדולה. שים לב, אגב, שכל תחושה עוצמתית מתורגמת אצלנו למילה "הכי", במקום "מאוד" ("זה הסטייק הכי טעים בעולם", וכמובן זהו סטייק טעים מאוד), כך שבחור ממוצע שואל את עצמו מדוע דווקא לו יש את התאווה הכי גדולה מכולם?

משיב היעב"ץ שיש שני טעמים בדבר: האחד, שבלעדי זה היה חשש שתפרוש מן האשה לגמרי; והשני, כדי לעמוד בניסיון, לנצח ולבוא על שכרך; וכתב ה'מסילת ישרים' (פ"א): "עיקר מציאות האדם בעולם הזה הוא רק לקיים מצוות ולעבוד ולעמוד בנסיון". ואם תאמר, והלא נכשלתי! דע לך כי "כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם" (משלי כד, טז). הספרה 7 מייצגת את הטבע; האם אמנם נפילותיך יוצאות מגדר הטבע? התשובה היא לא. ואם אתה חושב שכן, קרא שוב את מה שכתבתי לעיל על המילה "הכי".

הקשר שאתה מתאר לבורא עולם הוא מיוחד במינו. אתה קרוב אליו, אתה חש דבקות, אתה מתפלל וחושב, אתה מתמסר ללימוד התורה עד אשר היא מוציאה אותך מאפילה לאורה וממוות לחיים. התחזקתי מקריאת התיאור שלך.

עם הפנים קדימה, אתה רוצה קשר עם אשה, קשר אמיתי אשר אינו מבוסס על רצונות נעלמים, ואתה כותב עוד מילים יפות על נישואין, שעניינם קשר של אמון ואמת. אתה בכיוון הנכון, אז ממה אתה מפחד? אתה חושש שהינך מתחתן רק בגלל שאינך מסוגל לנצח את יצרך. החשש הזה לא נכון, והראיה לכך היא שאתה מתאר את הנישואין בצורה גבוהה ומרוממת, ולא כתוצאה של יצרים רדודים. ומכל מקום, גם אם אמנם החשק שלך להינשא נובע מחמת יצרך, אין להיבהל מזה, וכפי שכבר כתב היעב"ץ שבלי זה לא היינו מתחתנים. שים לב, אתה רגיל לפגוש את היצר בהקשר של איסור, כרווק נטול אשה, אך בעתיד אתה צפוי לפגוש אותו בהיתר ובטהרה, ולמצוא את עצמך "מעורר יצרך בנחת" (כלשון הרמ"ק ב'תומר דבורה') לצורך אשתך. שוב הוא לא יראה לך כה דוחה ומבלבל, אט אט תלמד כיצד מתפעלים אותו בצורה בריאה ומקצועית.

אתה חושש שיש לך רצונות ודמיונות שלא יבואו לידי מימוש במערכת של נישואין. אתקן את לשוני: אתה מבין שהמציאות היא שפנטזיות ודמיונות לא יבואו לידי מימוש במערכת של נישואין. זה נכון לחלוטין. אל לך לחשוש מזה, עליך לטפל בזה. להבין ולבחון בצורה מעמיקה מנין זה מגיע ולאן זה הולך. קשה להאמין שתוכל לעשות זאת לבדך. אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים. סביר להניח שתהיה זקוק לייעוץ מקצועי מתאים, ואני מזמין אותך לפנות חזרה ל'אקשיבה' לקבלת הפניה מתאימה.

לא ברור מהתיאור שלך האם אתה בן-ישיבה או לא, היכן אתה מתגורר, מיהם הסובבים אותך, ועוד. חשוב שתהיה בחברה תומכת, עם סדר יום מלא, קביעות לתפילות ולימוד, ומתוך כך תוכל להיכנס בצורה טובה למערכת של נישואין. יש לך קשר עמוק לבורא עולם. תנצל אותו! תתפלל אליו בכל העוצמה, תבקש על בניין ביתך, בית של תורה ומצוות, בית שתהא השכינה שרויה בו. במקביל תכוון את עצמך למצוא מהי דמות האשה המתאימה לך. וכאן אני מציע תרגיל קטן: אל תחשוב איזו אשה תהיה טובה עבורך, אלא תחשוב לאיזו אשה יהיה טוב שתהיה בעלה (ואם היא לא מוצאת חן בעיניך, שפר עצמך וחזור על התרגיל כעבור שבוע, וחוזר חלילה עד שתהיה מרוצה מהתוצאה). את האשה הזו תחפש ותמצא בעזרת השם יתברך.

מברך אותך בכל הטוב שבעולם, בקשר שרק יעמיק וילך עם בורא עולם, בתורה ובתפילת אמת, שתבנה את ביתך בקרוב, בקלות ובשמחה, עם האשה המיוחדת לך.

אתה מוזמן לפנות אליי בשמחה, בטלפון או במייל.

שלך,

אביאל

052-7130390

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
רוצה אשכנזי, או חוסמת לעצמי?
התחלתי שידוכים בשעה טובה, וברוך ה' יש לי הצעות, אבא שלי ממש מחפש בשבילי ואמא שלי מדי פעם מביאה רעיון. בנתיים יצאתי עם בחור אחד שלא התאים לי. אני ספרדיה, משוכנזת בהליכותי, רוב חיי התפללתי נוסח אשכנז כי התרגלתי לכך מבית הספר, הכל בסדר על פי הספר. אחיותי התחתנו עם...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לדבר עם הבת על נושאים צנועים?
שלום רב וברכות על פעילותכם החשובה אנחנו זוג חרדי סטנדרטי נוטים יותר לכיוון פתוח אבל ברמה גבוהה לפני כחודש ביתנו הבכורה בת ה14 רמזה לאשתי בשיחה ביניהן כי היא מודעת לכל מה שצריך לדעת בעניינים אינטימיים של בינו לבינה לא נבהלנו והזמנו אותה לשיחה בכל עת שתחפוץ אתמול התקיימה השיחה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן