The Butterfly Button
ארוסתי חוששת שבעתיד לא יהיה לנו כסף

שאלה מקטגוריה:

ארוסתי מאוד קשה לה לחיות בצמצום והיא אמרה לי שאם היא תרגיש חוסר כספי בבית אז שאני אלך לעבוד כמובן עדיף לה עבודה תורנית או משהו כזה ואני רוצה ללמוד בכולל יום שלם כמו שצריך ואני לא רוצה להתחייב לה על זה אפילו שבפגישות אמרתי לה שאני בעצמי לא יודע אם באמת אני אצליח להישאר בכולל לכל החיים…

תשובה:

שלום לך חתן יקר

שאלתך היפה גורמת לי להעלות במחשבתי שלושה נושאים שונים וחשובים

*הראשון* הוא הזוגיות היפה והמיוחדת שלכם. כמה טוב ויפה שיהא יכולה לשתף אותך בחששותיה העמוקים ואיזה יופי שאתה נותן להם משקל ראוי ועמוק.

זהו תהליך הכניסה שלכם לחיים משותפים ולכן הייתי מנסה להבין מדוע היא חוששת? ממה אתה חושש ולמה אתה מצפה ? ומה בעצם האמירה שהיא מבקשת לשמוע ממך?

ואולי מה שכלתך מבקשת לשמוע ולראות זה אותך כבעל וכראש משפחה, לא רק כבחור ישיבה מהשורה הראשונה?

היא רוצה להרגיש שאתה עוגן!

שאתה אדם שלוקח אחריות! שותף אמיתי למסע.

כזה שעבור הצלחת המסע המשותף מוכן לעשות הכל.

בקריאה נוספת של שאלתך אני שם לב לביקורת הסמויה שאתה טומן בשאלתך על המחויבות של ארוסתך לתורה והיכולת שלה לחיות בצמצום עבור לימוד התורה

בהקשר זה אזכיר את הגמרא במסכת כתובות, דף מ"ח.

"ת"ר: שאר כסות ועונה, שאר – כמשמעו, כסות – שלא יתן לה לא שחקים בימות החמה ולא חדשים בימות הגשמים אלא הראוי לה בימות הגשמים בימות הגשמים ובימות החמה בימות החמה. עונה האמורה בתורה… תנא: עולה עמו ואינה יורדת עמו."

זה חלק מדיון רחב יותר על חובות הבעל כלפי אשתו. "עולה עמו ואינה יורדת עמו" מתייחס למחוייבות של בעל יהודי לרמת החיים וההרגלים של אשתו.

כלומר הרגלים ורמת חיים באיזון הנדרש אינם "חולשה" של ארוסתך אלא חובה עתיקה וקדושה שלך כאדם יהודי.

משאלתך כלל לא נראה כי יש בינכם פער בנושא עבודה או לימוד תורה אלא דווקא ביחס לשלב מתי לשאול כל שאלה.

הנושא *השני* עליו רציתי לחשוב איתך הוא השאלה העקרונית והיחס לפרנסה ולימוד התורה הקדושה.

"בזיעת אפך תאכל לחם". זו גזרה שהיא מציאות מוחלטת בעולמנו.

מאז, כל יהודי התמודד ומתמודד עם השאלה איך לשלב בין לימוד תורה וכל שאר רצונותיו לבין הפרנסה הנצרכת לקיום וצמיחת גופו ומשפחתו. כבר רשב"י הקדוש חלק על רבי ישמעאל שפסק כי יש לעסוק בענייני פרנסה עד שהגמרא מסכמת ש"הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן".

מאז קום המדינה ובעקבות השואה הנוראה, כשעולם התורה היה שבור, גדולי ישראל עשו מאמץ עצום להקים מחדש את עולם הישיבות והכוללים. זה היה חיוני, אך יצר מציאות שלא היתה כמותה בעם היהודי מעולם, כולם חושבים שכולם צריכים להיות אברכים במשרה מלאה. וזהו הדבר הפשוט בחלקים נכבדים של הציבור שלנו. היתרונות של תפיסה זו ברורים ומדהימים את כולם. אלפי תלמידי חכמים ויצירה תורנית שאין לה אח ורע בתולדות הדורות אך גם המחירים של תפיסה זו רחבים ועמוקים בפרנסה, במימוש עצמי בשותפות עם שאר חלקי העם ועוד.

לטעמי יקל עלינו מאוד אם נתמקד בערך שאנחנו נותנים לתורה, ולא רק בכמות השעות שאנחנו לומדים. אפשר להיות אדם עובד ועדיין להעריך ולכבד את התורה עמוקות. מצד שני, אסור לזלזל בצורך ובחובה לפרנס את משפחתנו בצורה ראויה.

בסופו של דבר, כל אדם וכל זוג ומשפחה צריך למצוא את האיזון הנכון לו. אם צריך לעבוד כדי לפרנס – זה מה שעושים. אבל חשוב תמיד לזכור ולתת ביטוי למקום המרכזי של התורה בחיינו, גם אם אנחנו לא לומדים במשרה מלאה.

*והנושא השלישי* הוא תכנון ועתיד: למרות שבתקופה זו של האירוסין קל לרצות לחשב תוכניות מדויקות, אין באמת צורך ויכולת לתכנן את כל החיים בשלושה חודשים.

אני מבין שכרגע נראה לכם שתוכלו להתחיל בלימוד בכולל במשך יום שלם.

זוג צעיר לא צריך כל כך הרבה כסף, ובהמשך לאט לאט תחליטו ביחד איך ממשיכים.

כדאי לזכור שלא כל מי שיוצא לעבוד מתפרנס בכבוד, ולא כל מי שיושב בכולל הוא עני מרוד.

וכמובן שאפשר "לצאת לעבוד" ולהיות בן תורה ותלמיד חכם.

החיים הם לא שחור לבן, האנשים משתנים, המצבים, המציאות והצרכים משתנים כל הזמן.

כאן אחזור לדברים שכתבתי בהתחלה מן הסתם גם היא מבינה ויודעת שאי אפשר לתכנן את כל שלבי החיים בשלושה חודשים והיא מרגישה את ערך לימוד התורה בעיינך, אבל רוצה לראות אותך לוקח את האחריות על הבית, מוכן להקריב בשביל שיהיה לכם טוב, שאתה הולך להוביל את הבית ולקחת בעזרת השם יחד את הבית ששאתם בונים ואת כל המשפחה קדימה ! והאמת שהדבר החשוב ביותר לכם כרגע זה להתאמץ להבין ולהכיר אחד את השניה ולפתח את האמפתיה וקשב גם לדברים שלא ציפת לשמוע ממנה.

ניסיתי לכתוב לך כמה מחשבות ראשוניות ולפתח מעט את השאלה שלך.

בהצלחה רבה לכם

בצלאל

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...
עם כל ההשתדלות עדיין המצב הכלכלי שלנו דוחק
אני מרגישה שלא משנה מה נעשה רוב האנשים חיים כמו ההורים שלהם כמובן שיש יוצאי דופן) ולכן אין לי כבר כח להתאמץ כי זה לא עוזר אני אסביר אני ובעלי באנו ממשפחות מועטות יכולת שנינו עובדים וב"ה מתפרנסים יפה אבל עשינו איזה טעות עם דירה ולא הרווחנו כלום ובעצם כשאני...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן