The Butterfly Button
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה

שאלה מקטגוריה:

השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי…
1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו…
2. איך יתכן שמדקדקים עם צדיקים? אני אעשה הכל כדי לא לחטוא ולא להיענש ואז אחשב צדיקה, ובסוף ידקדקו איתי יותר ואיענש??
3.האם אלוקים סדיסט או שאין גהינום? או שאנחנו לא יודעים מה זה גהינום וזה הרבה פחות נורא…?
השאלה בהרחבה: אומרים שאלוקים ברא את העולם כדי שיהיה לו למי להיטיב, אם כן איך יתכן שהוא ברא גהינום מראש, כי הוא ידע שאנשים יחטאו וחוץ מזה שהוא ידע מה יקרה ובמה אנשים יבחרו, וגם אם יש בחירה הוא לא היה באשליות שאף אחד לא יחטא עובדה שהוא ברא גהינום… מספיק אפילו אדם אחד כדי שזה כבר לא יקרא שבוא ברא את העולם כדי להיטיב, כי הטוב הזה לא מושלם ויש בו גם הרבה רוע.
4.כל מה שאלוקים בורא זה חלק ממנו, אם הוא ברא רע אז יש גם בו…? או שאולי הכל טוב בעולם ואין דבר רע וגם אלוקים הוא טוב מושלם? אבל אני צריכה לזה הוכחות אם באמת אלוקים הוא טוב…
5. איך אפשר לצוות על אנשים בעוה"ז לעשות מצוות שמשפיעות על עולמות רוחניים וכן להיפך, ואח"כ להעניש על כך? זה ממש כמו לקחת ילד בן 3 שלא מבין בטילים ולשים אותו אחראי על כך ואז אחרי שיורה באנשים להעניש אותו קשות!…
6. העונש לא פרופורציונלי, זה כמו להרביץ לילד קטן ללא רחמים על שעשה מעשה שובב… כך גם לשרוף נשמה על זה שעשתה מעשים שהיו לה כל כך הרבה השפעות שגרמו לה להתנהג כך… זה לא פרופורציונלי בכלל!!!
7. שאלה שצריך להבין לעומק! הכל צפוי מראש ואין לנו באמת בחירה, רק לאלוקים יש בחירה. ולמה הכל צפוי? כי יש לנו כל כך הרבה השפעות על הבחירות שלנו – כל מה שעברנו, שמענו, ראינו בחיים, כל ההשפעות הפסיכולוגיות, רגשיות ונפשיות שלנו, כל מה שעברנו היום ובכל רגע, ההרצאות ששמענו, הרצון שלנו להתקרב לה' ולעבוד על עצמינו, הכלללללל משפיע על הבחירות שלנו. כך שלמשל אם יש לי התלבטות אם לדבר עכשיו לשוה"ר אז יכול ליהיות לי נגיד 70% מההשפעות שיגרמו לי לבחור לא לדבר ו-30% שיגרמו לי לדבר, אם כן ברור שה' יודע שאבחר ב-70%.
זה כמו שאתן לילד לבחור בין 2 חטיפים שאחד הוא אוהב ואת השני פחות… ברור שהוא יבחר בזה שהוא אוהב! אז זה לא באמת שיש כאן בחירה. רק אלוקים יכול לבחור!
8. אם אלוקים מעניש על כל דבר רע שעושים ולא מתחשב במה שגרם לנו להתנהג כך (וזה הגיוני מצד אחד כי צריך להעניש כדי שלא יתנהגו כך אחרים), אז הוא בדיוק כמו שופט אנושי שלא מעניין אותו מה גרם לבן אדם לגנוב – מבחינתו מי שגנב ילך לכלא!
ומבחינת אלוקים מי שחטא ילך לגהינום , וזה אפילו יותר גרוע כי גהינום זה שריפה, זה עונש שאף אחד לא נותן בימינו וזה מאוד אכזרי! אז איפה הארך אפיים של ה'?

תשובה:

לשואלת היקרה שלום רב,

קראתי בעיון רב כמה פעמים את השאלות שלך. השאלות שלך באמת שאלות טובות, עמוקות, ויסודיות הנוגעות ביסודות הבסיסיים ביותר של היהדות, וגם משפיעות על המבט שלנו על החיים ועל האלוקים. אז טוב שיש איפה לשאול בצורה פתוחה את כל השאלות שמסתובבות בתוככי הנפש.

את שואלת על העונש הלא פרופורציונלי של הגהינום, עונש שלא מתחשב בנסיבות, ובכלל, מדוע לא לסלוח לנו, ולמה לדקדק דווקא עם הצדיקים, ואיפה הטוב שבורא עולם רצה להיטיב, והאם באמת האלוקים הוא טוב, וגם הענין העמוק של הבחירה, שנראה שבאמת אין לאדם בחירה חופשית.

כבר אמרתי, שאלות טובות, עמוקות ויסודיות.

ברשותך אני רוצה להוסיף עוד שאלה אחת למאגר השאלות שלנו. בורא עולם כותב לנו "אָהַבְתִּי אֶתְכֶם" (מלאכי פרק א), וכן בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹקיכֶם (דברים פרק יד), ועוד בזוהר הקדוש (ח"ב, דף ה): "אילו ישראל היו יודעים את גודל האהבה שאוהב הקב"ה את עם ישראל, היו שואגים כמו בני אריות ורצים אחריו להדבק בו". אז איך זה מסתדר עם כל השאלות הקודמות. מה, בורא עולם עובד עלינו?

לפני שנגיע לחלק התשובות אני רוצה לעשות הקדמה קטנה. אכן טוב לשאול וחשוב לשאול. אבל צריך לדעת שאנחנו שואלים שאלות על אלוקים – בורא העולם וכל המציאות כולה. אנחנו צריכים קצת ענווה כאשר אנחנו שואלים שאלות על בורא עולם. פשוט לדעת בפני מי אנחנו עומדים ועל מי אנחנו שואלים שאלות. בורא עולם לא נמצא בכלל במערכת האנושית שלנו, בכלי התפיסה שלנו, ובמושגים האנושיים שלנו. בורא עולם נמצא במערכת אלוקית. זה משהו אחר לחלוטין. ולכן מבואר במקורות היהדות שזאת טעות לוגית להקיש מהמערכת האנושית על המערכת האלוקית או להקשות מהמושגים האנושיים על בורא העולם.

וכבר הקב"ה בעצמו אמר (ישעיה פרק נה): "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה' ". וכאשר משה רבינו רצה להבין את דרכי הקב"ה וביקש (שמות לג, יג): "הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ", בורא עולם ענה לו (שם, פסוק כ'): "לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת פָּנָי כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי". ואח"כ הוסיף הקב"ה ואמר (שם, פסוק כא'): "הִנֵּה מָקוֹם אִתִּי וְנִצַּבְתָּ עַל הַצּוּר" וביאר הרש"ר הירש (שם): כאשר תהיה איתי, כלומר, כאשר תביט על הבריאה מנקודת המבט שלי, אז לא יהיו לך שאלות וטענות על מעשי.

כל זה לא צריך למנוע מאיתנו לשאול שאלות, כי שאלות הם דרך להבנת המציאות. אנחנו רק צריכים קצת ענווה – להבין ולדעת שאנחנו שואלים על מערכת אלוקית ולא מערכת אנושית.

עכשיו אנחנו מוכנים להתחיל להתבונן בתשובות.

מבואר בספרי המחשבה והקבלה שיש תכנית ותכלית לבריאת העולם – תכנית אלוקית לכל מה שקורה ויקרה בעולם. ואם נבין את התכנית האלוקית כל השאלות שלנו יקבלו מענה. משל למה הדבר דומה: לאדם שנכנס לבנין גדול מאד מבלי לדעת מה התכלית של המקום. הוא רואה אנשים סובלים, צועקים מכאב, חלקם עוברים ניתוחים קשים, וחלקם טיפולים קשים ומכאיבים, ולא נראה שאף אחד מנסה לעזור להם. תמונת המצב מעוררת אצלו המון שאלות. ואמנם, אחרי שמסבירים לו מה התכלית של הבנין – בית החולים, וכיצד הטיפולים המכאיבים עוזרים לאנשים להבריא, כבר אין לו שאלות על המתרחש שם. באותו אופן אם נבין את התכנית של הבריאה, אז כל השאלות יקבלו מענה מתאים.

ספרי המחשבה והקבלה מבארים לנו שתכלית הבריאה היא להיטיב לנבראים. בורא עולם רוצה להיטיב לנו הטבה נפלאה – הטבה רוחנית של הרגשים עצומים של הנאה, רוגע, שלווה, וסיפוק. את ההרגשים הנפלאים האלו משיגים ע"י קשר וחיבור לבורא עולם – שהוא השורש לכל החוויות הרוחניות.

בורא עולם רוצה להיטיב דווקא לנבראים עם רמה אנושית הכי גבוה – בני אדם עם תודעה עצמית ויכולת של בחירה חופשית. ככל שהרמה הרוחנית של הנברא מפותחת יותר, כך ההטבה גדולה ומשמעותית יותר. ההטבה לדומם – אין לה משמעות. ההטבה לצמחים – בקושי יש לה ערך. ההטבה לבעלי חיים – כבר יותר משמעותית אבל עדיין מוגבלת. ההטבה לבני אדם עם תודעה עצמית גבוה, הבנה עמוקה של המציאות, הבנה שיש בורא עולם, ועם בחירה חופשית – היא ההטבה הגדולה ביותר האפשרית. כלומר, ככל שהרמה הרוחנית של הנברא גבוה יותר, כך האפשרות להיטיב משמעותית יותר. אנחנו גם רואים שכאשר אדם מקבל הטבה מחברו כל האישיות שלו מתמלאת באושר שמחה והכרת הטוב.

נבאר קצת יותר את ענין הבחירה החופשית כיוון שגם את התייחסת אליה בשאלות שלך.

מהי בחירה חופשית? כאשר האדם עומד מול מחלקת החלב בסופר וצריך לבחור את הבחירה הקשה: 5% או 9%, זאת אינה בחירה חופשית, אלא העדפה ע"פ הנתונים הטבעיים של האדם. גם אדם שצריך לבחור האם ללמוד מוסיקה או רפואה, יבחר ע"פ מבנה האישיות שלו, וגם זאת אינה בחירה חופשית. כל בחירה שמושפעת מהמערכת הטבעית, הרגשית, הפסיכולוגית והחברתית – אינה בחירה חופשית. אז מה כן. בחירה חופשית היא בחירה בין המערכת הטבעית שלי על כל חלקיה לבין מערכת מחוץ לאדם, כמו מערכת מוסר, צדק או ציווי אלוקי. למשל, אם אני מאד רעב ובמקום לקנות לי ארוחת בוקר בבית קפה אני מחליט לתת את הכסף לאדם נצרך העומד לידי – זאת בחירה חופשית. הבחירה היא בין המערכת הטבעית שלי לבין מערכת מחוץ לטבעים שלי. הבחירה החופשית מאפשרת לאדם לעשות מעשים בניגוד לכל המערכות הטבעיות שלו. באותו אופן, אם אני מאד רעב אבל בבית הקפה אין הכשר מתאים ואני מחליט לא לקנות למרות שאני רעב – זאת בחירה חופשית כיוון שבחרתי להתגבר על המערכת הטבעית שלי לטובת מערכת חיצונית של ציווי אלוקי. רק לאדם יש את כוח הבחירה החופשית. לבעלי חיים, לעומת זאת, יש רק העדפה שהיא תוצאה של הטבעים שלהם.

בכוח הבחירה החופשית האדם גדול מהמלאך (שאין לו בחירה חופשית), שהרי כתבו המקובלים שנשמת האדם נמצאת בעולם יותר גבוה מעולם המלאכים. הבחירה החופשית היא כוח מיוחד שניתן רק לאדם. אין שום נברא אחר בכל הבריאה כולה שיש לו בחירה חופשית. וזאת הכוונה שהאדם שנברא 'בצלם אלוקים'. הבחירה החופשית היא יסוד האדם ותנאי לתכלית הבריאה. יש לבורא עולם הרבה מלאכים בשמים אבל הוא רוצה דווקא את העבודה של האדם הפועל מתוך בחירה חופשית (מתוך תפילת ראש השנה).

לכן, כדי לאפשר בחירה חופשית, האדם נברא עם גוף גשמי ונשמה רוחנית, יצר טוב ויצר רע. הגוף הגשמי מושך את האדם לעבר החומריות ומרחיק אותו מקשר עם הבורא, ואילו הנשמה הרוחנית מושכת את האדם לעבר הרוחניות, ומחזקת את הקשר והקרבה לבורא עולם. מכאן תפקידו ותכליתו של האדם בעולם: להשתמש בכוח הבחירה החופשית, להגביר את כוח הנשמה על כוח הגוף, את הרוחניות על הגשמיות, ובכך להגיע לקשר וחיבור עם בורא עולם ולקבל את אותה הנאה עצומה שבורא עולם רצה להיטיב. כלומר, האדם משיג את ההטבה הרוחנית של הרגשים עצומים בכוחות עצמו ע"י קרבה וחיבור לבורא עולם.

כאמור, הבחירה החופשית היא יסוד האדם. היא מאפשרת לנו לפעול מתוך מודעות והכרה במעשים שלנו ולהפוך את הקשר עם בורא עולם לקנין אמיתי בנפשנו.

יחד עם זאת, הבחירה החופשית גם מאפשרת לנו לעשות טעויות, חטאים, להימשך אחרי הטבעים והיצרים ולהתרחק מבורא עולם. אבל היא הכרחית, אחרת היינו תכנת מחשב.

הבחירה החופשית מחייבת אותנו לקחת אחריות על המעשים שלנו. אנחנו במעשים שלנו קובעים את המציאות הפיזית והרוחנית שלנו.

אדם שמכניס אוכל לא בריא לגוף שלו צריך לקחת אחריות על מעשיו ולדעת שבסוף הדבר יזיק לו והוא יצטרך לעבור תהליכים מכאיבים ולא נעימים של ניקוי המערכת, או אפילו ניתוח להוריד את החלקים הפגועים במעיים. פעם פגשתי רופא טבעוני שנותן דיאטה לניקוי המערכת – אכילת ענבים בלבד למשך 30 יום: ארוחת בוקר ענבים ירוקים, ארוחת צהריים ענבים שחורים, וארוחת ערב סלט ענבים. לא, הרופא הוא לא סאדיסטים, הוא רק מוכן לעזור למי שהרס את המערכת הפיזית שלו ולא רוצה לעבור ניתוח או טיפולים מכאיבים שונים.

אדם צריך לקחת אחריות על הבחירות שלו. כוח הבחירה החופשית הוא כוח נפלא, אבל לכל בחירה יש תוצאה טבעית.

אדם צריך לקחת אחריות גם על הבחירות הרוחניות שלו. כוח הבחירה החופשית הוא כוח נפלא המאפשר לאדם להגיע לקשר וחיבור עם בורא עולם, בדרגה יותר גבוה אפילו מהמלאך. אבל לכל בחירה יש תוצאות, ואם האדם נמשך אחר התאוות והיצרים, העבירות והחטאים, הוא צריך לדעת שהוא יוצר כתמים סביב הנשמה שלו ומעכב את הקשר והחיבור עם בורא עולם, שהרי נשמה עם כתמים יותר קשה לה להגיע לחיבור עם ה'.

גם במערכת הרוחנית יש אפשרות לעשות ניקוי של המערכת ולהסיר את הכתמים הדבוקים בנשמה. האם זה כדאי? כן, כדאי מאד, כיוון שהכתמים סביב הנשמה מפריעים לקשר וחיבור עם בורא עולם ומעכבים את ההנאה הרוחנית העצומה שבורא עולם רוצה לתת לנו. האם זה כואב? כן, כמו כל ניקוי של מערכת שצריך להוציא את הדברים הלא בריאים מהגוף. האם תהליך ניקוי המערכת מופעל ע"י סאדיסט? לא, מה פתאום, הוא מופעל ע"י מישהו שרוצה לעזור לנו לנקות את הנשמה הרוחנית.

תהליך ניקוי המערכת והכתמים הדבוקים בנשמה נקרא גהינום (וכן כף הקלע ועוד שמות). הגהינום הוא כמו מכונת כביסה ענקית המנקה ומטהרת את הנשמה מהכתמים הדבוקים בה. זהו תהליך נקיון. הגהינום לא שורף את הנשמה ומכלה אותה, הוא מנקה את הנשמה ומנתק אותה מהדברים הלא בריאים שנדבקו בה. זהו חסד גמור מצד בורא עולם, כדי להשאיר את הנשמה זכה וטהורה כדי שתוכל לבסוף להיות מחוברת לבורא עולם ולהנות הנאה רוחנית עצומה של רוגע, שלווה והרגשים עצומים של סיפוק ואושר. הגהינום הוא כמו בית חולים. כפי שהאדם יוצא מבית החולים יוצא בריא ויכול לחזור לחיים הרגילים, כך הנשמה יוצאת מהגהינום נקיה וטהורה ויכולה להגיע לחיבור עם בורא עולם ולהנות הנאה רוחנית עצומה.

מבואר במקורות היהדות שבורא עולם אינו מעניש סתם כמו בן אדם המעניש רק בשביל העונש. בורא עולם, אבינו שבשמים עושה איתנו חסד ומנקה את הנשמה מהכתמים הדבוקים בה כפי שאב רחמן מוציא את הקוצים מהבשר של בנו הקטן והאהוב.

לכן בורא עולם לא סולח סתם, כלומר, הוא לא מוותר לנו על ניקוי הנשמה כפי שרופא טוב לא מוותר לנו על ניתוח שיבריא אותנו. וגם בורא עולם מדקדק עם הצדיקים כדי להשאיר את הנשמה שלהם זכה וטהורה ללא כתם הכי קטן.

בורא עולם נתן לנו בחירה חופשית (יחד עם תודעה, הבנת המציאות ותפיסה שיש בורא לעולם) כדי שנהיה ברמה הרוחנית הגבוה ביותר ובכך נשיג את ההטבה הגדולה ביותר, נגיע לקשר וחיבור עם בורא עולם דווקא מתוך בחירה. נכון, הוא ידע שאנשים יחטאו שהרי הבחירה החופשית מאפשרת זאת, ובדיוק בגלל זה הוא ברא מראש את הגהינום כדי לאפשר תהליך של נקיון הנשמה. בסופו של דבר הנשמה תשאר נקיה והאדם יזכה להנאה רוחנית עצומה כתוצאה מהקשר עם בורא עולם ללא מעכבים כלל.

התהליך הזה כולו הוא חסד גמור מאת בורא עולם, שהרי בורא עולם כבר אמר לנו "אָהַבְתִּי אֶתְכֶם" (מלאכי פרק א), וכן בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹקיכֶם (דברים פרק יד), ועוד בזוהר הקדוש (ח"ב, דף ה): "אילו ישראל היו יודעים את גודל האהבה שאוהב הקב"ה את עם ישראל, היו שואגים כמו בני אריות ורצים אחריו להדבק בו". בורא עולם הוא אבינו שבשמים, אב הרחמן, ולא שום דבר אחר.

שואלת יקרה. שאלת הרבה שאלות טובות ועמוקות. ניסיתי להציג בפנייך את התוכנית הכללית של הבריאה כפי שהיא מופיעה במקורות, ומתוך כך גם לתת תשובות לשאלות שלך. כגודל ועומק השאלות, כך גם התשובות הכתובות במקורות – בדברי חז"ל ובספרי המחשבה והקבלה.

עברתי עד פעם על השאלות ואני מקווה שתמצאי תשובה לכולן. ואם לא, אני עדיין כאן.

בהצלחה רבה!

ישראל ל.

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

4 תגובות

  1. מה שלא הבנתי למה בכלל יש מציאות של עבירות? אם המטרה היא להיטיב שה׳ יתן שכר למי שמקיים מצוות ומי שלא מקיים מצוות לא יקרה לו כלום. למה בכלל יש מציאות של עבירות וניקוי מעבירות?
    שאלה נוספת יש כאלה כמו ירבעם בן נבט שנכרתים מעולם הבא כלומר למרות המצוות שעשו גם הנקיון הסופי לא מספיק להם והם נאבדים בסוף אז מה התכלית?

  2. תודה, לשואלת ששאלה בדיוק את השאלות, שחשבתי בזמן האחרון, רק שכתבה את זה בניסוח יותר מדוייק, ומסודר.
    ובגלל שגם לי קשים השאלות, אז קראתי את התשובה כמה פעמים, אבל לא ראיתי תשובה לרוב השאלות, וע"כ אשאל את זה עוד פעם, ואודה לך מאוד אם תוכל להרחיב ולפרט את התשובה.
    1. למה ה' לא סולח לנו, למה הוא לא מכיל את זה, שאנחנו סה"כ בני אדם,.
    אתה כתבת שזה כמו בית חולים, אבל למה אתה אומר ככה? לכאו' זה פשוט יחסים בינינו לבורא עולם, וודאי שאדם יכול לסלוח על מה שעשינו לו, ועוד שאלה למה א"כ בעולם הזה מועיל תשובה, לגמרי(הרי צריך לדבריך מכונת כביסה,). ובעצם זה שאלה אחרת, אבל באמת איך זה שרק עכשיו הוא מרשה לנו לשוב בתשובה, משא"כ אחרי המיתה. למה,?
    2. למה ככל שאני צדיק יותר ידקדקו איתי יותר, לבן אהוב סולחים על דברים קטנים, ( ובעצם גם השאלה הזאת שבגלל שלא הבנתי את התשובה שלך שזה 'מכונת כביסה').
    3. אני אנסח את השאלה קצת אחרת, כתוב 'אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא', ותיקנו לנו חז"ל בשמו"ע לומר 3 פעמים ביום 'סלח לנו', וידוע ששלח איזה חסיד לרמב"ם שאינו יודע על מה לחזור בתשובה, וענה לו ש'וודאי' שחטא, ועוד על זה שחושב שלא חטא, זה עצמו חטא,.
    אז ידוע מכל זה שכל אדם חוטא, אז למה להעניש, או למה לעשות כ"כ הרבה מיני עבירות שכל אחד יהיה חייב לחטוא (ואני כבר חושב שתענה לי שה' רצה שלכל אדם יהיה גם את המעלה הגדולה של בעל תשובה,.אבל בכל זאת למה לשים לכל אחד מכשולות.)

    5. 6. למה להעניש כ"כ חזק, האדם חי בעולם הזה ורואה את החומר, ולא חי עם כל הרוחניות והעולמות העליונים, . אז תאמר שזה כמו רופא,. אבל באמת ממשרד הבריאות אנחנו דורשים שיאסר שימוש בסמים, ושילמדו אותנו כל הזמן שהעישון לא בריא, אז למה ה' מעניש אותנו כמו שאנחנו כבר יודעים את כל מה שנעשה בעליונים, בעוד שהחומר מדבר אלינו במגוון צבעים.
    7. כתבת בתשובתך שאמת שאין לנו בחירה חופשית בעניינים רבים, . אבל יש לנו בחירה אם לעשות דברים שבגוף שלנו, אם לעשות דברים שמחוץ לגוף,.
    אבל לא הבנתי ,הרי בענייני הגוף ודאי שיש בחירה חופשית, אם לקחת את החטיף ההוא, או ההוא,. רק שאני אוהב יותר את זה אז אקח אותו, אבל לכאו' אין שום חילוק גם לעניין רוחניות. לדוגמא: אני אין לי בחירה חופשית, או יותר מדוייק ניסיון, לחלל שבת, או לא להתפלל ערבית, משא"כ החילוני כן יש לו בחירה חופשית בזה.
    אז גם לענייננו אם שמעתי בבית המון על לשוה"ר, אז 70% שאשמר מזה ואם לא אז יהיה לי רק 20% שלא אכשל בזה.
    אז נמצא שאין לנו בחירה חופשית, אלא הכל בנוי על משפחה, חברה, נפש מיוחדת. וכו'
    8. התשובה מצאתי ב'תנא דבי אליהו' שכתב שם שה' דן כל אדם כפי מה שהוא,. כלומר שה' בוחן בדיוק באיזה משפחה נולד ובאיזה חברה גדל,
    תודה רבה לכם מערכת 'אקשיבה', הצליחו בכל פעלכם,. אמן.

  3. לנבוך היקר,
    תודה רבה על התגובה המפורטת שלך.
    הדברים שהבאתי בתשובה מבוססים בעיקר על הספר דרך ה' לרמח"ל, ספר יסוד בנושאי השקפה. מטרת הספר להציג את נושא תכלית הבריאה (כפי שמבואר גם בספרי הקבלה) ולענות על כל השאלות שהצגת ועוד הרבה. אם אתה מרגיש שלא קיבלת תשובה כדאי מאד ללמוד את הספר בעיון. [אגב, השואלת חזרה אלי וכתבה שכן קיבלה תשובה :)].
    אנסה לבאר שוב את הדברים בקצרה בראשי פרקים (ולהתייחס לשאלות שלך):
    תכלית הבריאה – להיטיב הנאה רוחנית עצומה.
    ההנאה הרוחנית מושגת ע"י קשר וחיבור לבורא עולם.
    הטבה אמיתית שייכת רק בנברא בעל תודעה ובחירה חופשית.
    בחירה חופשית נותנת לאדם אחריות על המעשים.
    לכן האדם נברא עם גוף גשמי, נשמה רוחנית, ובחירה חופשית.
    יעוד האדם: 1] לבחור בהתפתחות רוחנית ע"י תורה ומצוות – מחבר את האדם לבורא ובכך זוכה להנאה הרוחנית.
    2] לבחור לא לשקוע בגשמיות – יוצר כתמים על הנשמה ומרחיק את האדם מהבורא.
    בחירה חופשית מאפשרת לאדם התפתחות רוחנית וקשר עם הבורא והנאה רוחנית עצומה.
    בחירה חופשית מאפשרת לאדם לייצור כתמים על הנשמה שלו ונותנת לו אחריות על המעשים, בדיוק כפי שבחירה חופשית מאפשרת לאדם לאכול מאכלים לא בריאים ונותנת לו אחריות על מעשיו.
    כפי שמאכלים לא בריאים מחייבים ניקוי המערכת ע"י טיפולים כך כתמים על הנשמה מחייבים ניקוי.
    הניקוי אמנם לא נעים כי הוא מנתק את האדם מדברים שדבוקים בו אבל הוא הכרחי להבראה של הגוף וכן של הנשמה.
    בורא עולם אינו בנאדם שמעניש סתם. הוא יצר תהליכי ניקוי לנשמה ברוב אהבתו אלינו.
    ובהקשר לשאלות ששאלת:
    1] המערכת שלנו עם בבורא עולם אינה מערכת יחסים בלבד. זאת מערכת עם תכלית כפי שביארתי. המטרה היא לאפשר לאדם לבנות לעצמו מבנה רוחני ולהנות מקשר עם בורא עולם. בשביל זה צריך אדם עם תודעה ובחירה חופשית! באמצעות הבחירה החופשית האדם יכול להגיע לדרגת מלאך ומצד השני גם לדרגת בהמה. הכל תלוי בו בלבד!
    מעשה טוב של חסד, לימוד תורה, תפילה וכד' משפיע המון על האדם, מפתח את האישיות ובונה באדם דרגה רוחנית חדשה. ראית פעם את הניצוץ בעיניים של אדם שעשה מעשה חסד או סיים תפילה מרוממת. זה אדם חדש עם רמה רוחנית חדשה. זה הופך להיות חלק ממנו. זה טבוע בנפשו. וזאת רק הבחירה שלו והאחריות שלו בלבד.
    באותו אופן אדם שנמשך אחר התאוות והיצרים והמידות הרעות מאבד משהו מהרמה האנושית והרוחנית שלו. גם הוא אדם חדש, פחות רוחני ויותר גשמי. גם זה נשאר טבוע בנפשו כמו כתמים סביב הנשמה. זאת הבחירה שלו והאחריות שלו בלבד, ולא של אף אחד אחר.
    זאת המהות של הבחירה החופשית. אחרת האדם היה תוכנת מחשב.
    לכן בורא עולם לא סולח סתם, כלומר, הוא לא מוותר לנו על ניקוי הנשמה כפי שרופא טוב לא מוותר על טיפול רפואי שמבריא. (למה אנחנו לוקחים אחריות על הבחירות שלנו בענייני בריאות כמו מאכלים לא בריאים, ולא מבקשים מהרופא שיכיל אותנו או יסלח לנו, אבל בעניינים רוחניים לא?).
    ואכן תשובה מועילה כי היא עושה את אותה עבודה של ניקוי המערכת. אחרי המיתה אין יותר בחירה חופשית ולכן אין גם אפשרות לתשובה.
    2] בהמשך לדברים אלו. בורא עולם מדקדק עם הצדיקים לא כדי להעניש אותם על דברים קטנים אלא כדי לנקות את הנשמה שלהם אפילו מכתמים קטנים.
    3] למה להעניש? כבר התבאר שבורא עולם אינו מעניש כמו בנאדם.
    הבחירה החופשית מאפשרת גם התפתחות רוחנית וגם שקיעה בחומריות – עבירות. בלי הבחירה החופשית האדם היה תוכנת מחשב. אין עוד יצור בכל היקום עם בחירה חופשית. זוהי גדולת האדם ומעלתו. לאדם יש יכולת לבחור בטוב. יש לו אחריות על מעשיו. זה לא רק המון עבירות. ממש לא.
    5.6] נכון. כבר ביארנו שבורא עולם מתנהג כמו רופא טוב. כמו שמשרד הבריאות מזהיר כל התורה, חז"ל, ספרי המוסר והחסידות לא מפסיקים להזהיר מההשלכות של עבירות. אבל בסוף יש לאדם אחריות על מעשיו.
    7] בענין הבחירה החופשית. אם הדברים לא ברורים כדאי ללמוד את קונטרס הבחירה בספר מכתב מאליהו בחלקים א, ג, ד. הבחירה החופשית היא בדיוק במקום שכל המערכת הטבעית, החברתית, הפסיכולוגית, והרגשית לא קובעת את הבחירה שלי.
    8] בהרבה מקומות מבואר שה' דן את מעשיו של האדם בהתאם לכלים שקיבל, כפי שציינת.
    בהצלחה רבה!
    ישראל ל.

  4. תשובה לתגובה של זרי:
    תודה רבה על התגובה.
    אשמח אם תוכלי לקרא את התשובה המקיפה שלי לתגובה של הנבוך. אני חושב שתמצאי שם מענה.
    תקציר הדברים בהקשר לשאלה שלך: המטרה היא להיטיב לנברא בעל תודעה ובחירה חופשית, לא לתוכנת מחשב. לכן האדם נברא עם נשמה רוחנית וגוף גשמי. הבחירה החופשית מאפשרת לאדם התפתחות רוחנית אך גם משיכה לתאוות, יצרים, ומידות רעות. אחרת זאת לא בחירה חופשית בין שני דברים.
    לגבי השאלה הנוספת. מבואר בספרים שגם לרשע הכי גדול יש תיקון בעולם הבא, אלא שהדרגה הרוחנית שלו תהיה נמוכה בגלל מעשיו.
    בהצלחה רבה!
    ישראל ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...
עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, איך?
כבר הרבה זמן אני משתמש באתר הנפלא הזה, ומאוד נהנתי מהתשובות המחכימות שלכם, ולכן החלטתי לשלוח לכם את שאלותיי, (וכבר שלחתי כמה פעמים) שאתם עונים עם רגש מיוחד, אשר שמור רק לכם, עכשיו לשאלתי , איך באמת יכולים להאמין בלב שלם שהמשיח הנה בא, הרי חיכינו לו כבר כ"כ הרבה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן