שואל יקר ונכבד.
איזה יופי לקרוא שאלה מאדם מעמיק וחושב. אדם שמנסה לראות מעבר לרובד השטחי.
ידוע מאמר החכם “שאלת חכם חצי תשובה”. בשאלה שלך בעצם טמונה התשובה כולה.
אני רוצה לשאול אותך שאלה. אם אתה רואה מולך שני עשירים אחד סוחר בהיקף של מאה אלף שקל, ואחד סוחר בהיקף של מאתיים אלף שקל. מי לדעתך נחשב יותר עשיר? ודאי שהסוחר בהיקף הגדול יותר נחשב עשיר גדול יותר, על אף שהוא חווה הפסדים גדולים יותר. כיון שהיקף המסחר שלו הוא גדול יותר.
חז”ל ברוחב דעתם רצו להזכיר לנו מיד בשעה שאנחנו קמים ממיטתנו את היקף המסחר שלנו. לשם כך הם תיקנו שנודה לה’ על שהיקף המסחר שלנו גדול מהיקף המסחר של גויים, שמצווים רק בשבעה מצוות. לאחר מכן אנחנו מודים על כך שהיקף המסחר שלנו גדול יותר מאשר העבד שפטור ממצוות עשה שהזמן גרמא. ולבסוף אנו מודים גם על כך שנבחרנו יותר מאשר הנשים, לסחור בהיקף גדול יותר.
אדם הרואה כך את ברכות השחר מבין מיד שאין כאן שום אמירה על מעמד האשה. יש כאן בברכה הודאה על כך שאנחנו מתנהלים בהיקף מצוות גבוה יותר. הודאה זו תשמש עבורנו כתזכורת לבל נשכח את חובתנו.
ניתן לבאר לפי זה מחלוקת מאוד מעניינת שהיתה בין בית שמאי לבית הלל. וזה לשון הגמרא (עירובין יג, ב): “תנו רבנן שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל. הללו אומרים נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא. והללו אומרים נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא יפשפש במעשיו. ואמרי לה ימשמש במעשיו”.
במבט ראשון, מחלוקת זו אינה מובנת, מה יש לדון איזה מצב יותר עדיף לאדם, והלא בפועל כולנו נבראנו בסופו של דבר. מה התועלת מהדיון המיותר הזה. ועוד קשה, מה הקשר בין המסקנה לבין הדיון, מה עוזר הפשפוש או המשמוש לגרום לכך שטוב לאדם להיבראות. [כבר המהרש”א (מכות כג, ב ד”ה תרי”ג) עמד על כך, ויעויין במה שתירץ].
מה שנראה לומר בזה הוא שחז”ל התבוננו וראו שיותר מצוי שאדם ייכשל בעבירות, ואם כן נמצא שמוטב היה לו לא להיבראות. מאידך גיסא, אלמלא הניסיונות לא היינו מקבלים שכר על מצוותינו. בלי ניסיון לא שייך מצוה.
ועל זה חכמים הכריעו, שלאדם רשע באמת מוטב היה לו שלא נברא, אולם לנו לשומרי המצוות, אדרבה, טוב לנו שנבראנו, שכעת יכולים אנחנו לעשות מצוות.
מקווה שכעת הדברים התיישבו על ליבך.
בידידות.
בניהו.
תגובה אחת
אכן כך מבאר הבעל התניא שלכן הנוסח הוא ‘נוח’ משום שבבריאת האדם הוא נחשף לנסיונות קשים ולכן היה נוח לו יותר אילו לא היה נברא.
אבל אין ספק שמצד התועלת שתצמח לו מכך – ‘טוב’ לו לאדם שנברא משלא נברא.
יישר כח.