The Butterfly Button
שאלה על אמינות התורה

שאלה מקטגוריה:

אני מצטט כאן שאלה ששמעתי ואולי היא שאלה מפורסמת, בכל מקרה אשמח לשמוע תשובה לגוף השאלה . גילוי נאות, אני יוצא בשאלה ובגדול לא מאמין (נכון לעכשיו) אבל אני מנסה לחקור ללא משוא פנים.
השאלה: האמונה בתורה מתבססת על המסורת בקיומו של מעמד הר סיני שבו התגלה אלוהים לכל העם ונתן בידיהם את התורה שבכתב ואת התורה שבע”פ, מאז, התורה וזכר האירוע עברו במסורת מאב לבנו. העניין הוא שבספרות חז”ל מוזכרים מקרים בהם נשתכחה התורה או חלקים ממנה מישראל עד שנמצאה מחדש או שחכם כלשהו לימדה מחדש (ראה למשל מסכת סוכה כ ע”א).

תשובה:

 

ישראל היקר, שלום וברכה!

שאיפתך לבחון את שאלותיך ללא משוא פנים – ראויה להערכה. כך יאה למבקש אמת. אני מאחל לך בכל לבי שתמיד תשאף להכיר את האמת ולחתור אליה עוד ועוד.

לגוף שאלתך:

האמונה במסורת אבותינו אכן מבוססת על רצף היסטורי – ממעמד הר-סיני ועד ימינו – בו אב מעביר לבניו את האמונה באלוקי ישראל ובייעוד היהודי, להיות לו לעם סגולה, ממלכת כוהנים וגוי קדוש.

ההתבססות על הרצף ההיסטורי, משמעה כי אנו מקבלים כאמת היסטורית את תיאור מעמד הר סיני, מתוך שהועברה בנאמנות דור אחר דור עד ימינו.

אנו מאמינים כי מיום שניתנה תורה בסיני, העבירו העם מדור לדור ומאב לבן את סיפור המעמד, שבו התגלה האלוקים לאבות-אבותינו, בחר בהם לעם עבדיו וכרת עמם ברית שבה הם התחייבו לשמור את מצוותיו. המאורע ההיסטורי הזה הוא הבסיס לכל עולמנו האמוני, והוא מקור התוקף להלכה שאנו מחויבים לה ואשר החלה להתפתח מן המעמד ההוא עד ימינו, ועד בכלל.

אך שים לב: אין במשמע שכל הדורות שווים במידת תפוצת התורה בעם או במידת שמירתם את התורה. כל הבקי מעט בתולדות עמנו יודע היטב כי לא כל התקופות שוות. בזמנים שונים ובמקומות שונים, היו לעתים רוב מוחלט של העם עמי-ארצות, לא רק במידת ידיעותיהם את התורה אלא אף במידת שמירתה. אמנם האמונה בייעוד האלוקי, ובברית שנכרתה בסיני, ובכך שניתנה בה תורה והיא תורת משה שבידינו –  אלו היו אמונות מושרשות עמוק בעם, בכל התקופות ובכל המקומות, וזו היא האמונה המבוססת על הרצף ההיסטורי.

כדרכו של עולם, יצר של שכחה שולט בבני אדם, וגם מצוקי העתים ותהפוכות הגורל מזמינים לכל אוצר ידע אנושי תהליכים ותמורות – לעתים בכיוון חיובי של שגשוג וצמיחה, ולעתים בכיוון שלילי של ניוון ושכחה. גם תורת ישראל בכלל, ואכן בתקופות מסוימות הייתה שמירה התורה וידיעתה נפוצות בעם, ובתקופות אחרות דלה ומועטה, לא אחת אף עד כדי איום על המשך קיומה. תקופת חזקיהו מתאפיינת בתפוצה מרהיבה של לימוד התורה ושמירה אדוקה של מצוותיה, ומיד לאחר מכן – בתקופת מנשה בן חזקיהו, קרן התורה יורד פלאים והעם הולך ושוכח אותה ואת מצוותיה. ושוב פעם, בימיו של יאשיהו עולה קרן התורה, וחוזר חלילה. כך דרכו של עולם.

ממילא, אין כל פלא ואין כל דופי בתיאורים הנפוצים לרוב בספרות חז”ל, על תקופות מסוימות שבהם נשתכחה תורה מישראל, כיון שהדברים אמורים על ידיעת התורה לפרטיה ועל שמירת מצוותיה, ולא על עיקר האמונה באלוקי ישראל שהתגלה לעמו בחורב ונתן להם את תורתו. ‘שכחת התורה’ המתוארת משמעה תיאור של עם שכולו עמי-ארצות, היודעים את התורה היכרות שטחית ודלה, אך אין משמעה ששכחו את אלוקיהם, שנתן להם תורה בשעה שהתגלה אליהם בסיני.

כך, למשל, דברי הגמרא בסוכה כ, א שהטרידוך. שים לב שהגמרא מתארת כיצד כל פעם שהשתכחה תורה מישראל עלה חכם מבבל וחזר וייסדה. עזרא, הלל ורבי חייא ישבו בבבל, וכל אחד בתקופתו עלה לארץ ישראל והרים שוב את קרן התורה. יש ללמוד מכך, שבכל אחת מן התקופות שהשתכחה התורה בישראל, קיים היה עדיין יישוב יהודי מפותח בבבל, שהצמיח חכמים גדולים אשר היו מסוגלים לרומם את קרן התורה מיד עם עלייתם לארץ ישראל.

אם כן אין כוונת הגמרא אלא לתאר את שכחת התורה בזמנים מסוימים במקום מסוים – בארץ ישראל. אך תמיד נמצאו אחרים שלמדו תורה וקיימו את מצוותיה, וכך הועברה מסורת התורה מדור לדור. גם אם בדורות מסוימים היא השתמרה ביד קומץ מן העם, אלו תמיד יכלו לשוב ולהשפיע על העם, כיון שגם שאר העם היו חדורים באמונה באלוקי ישראל, בהתגלותו ובתורה שנתן בסיני, כאמור, אלא שלא השתמרה התורה בידם.

*

מוכרחני לציין כי הצטערתי מאוד מן הגילוי הנאות שצירפת לשאלתך. אתה בחור צעיר וחייך לפניך, ואני מתפלא וכואב על החלטתך לוותר על המטען הערכי העצום שהנחילו לנו אבותינו.

שלושת אלפי שנות תורה יצרו לנו תבנית מרהיבה של חיי אנוש קדושים, אשר ההולכים בה הופכים את חייהם הארציים לנשגבים ובעלי משמעות, ואני תוהה מאוד על הכרעתו של אדם לוותר עליה. אמנם לעתים האתגר לא קל, והשאלות מטרידות, אך האם משום כך נאבד טובה הרבה?!

אשמח מאוד אם תרצה לשוחח על כך בהרחבה, לשתף אותי במניעים להחלטתך, ואולי, אולי, גם לבחון אותה שוב, בדרכך הראויה לשבח, לבחון הכל ללא משוא פנים.

ביקר,

יצחק ברוך

datshe@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אני יודעת שהתורה חשובה אבל נראה לי מוגזם הלימוד כל החיים
יש לי שאלה שבוערת לי כבר מזמן ועכשיו בגלל המלחמה והחוק על הגיוס היא ממש מציקה לי. אני מבינה את הטענה שהתורה מחזיקה את העולם, אמנם קשה לי עדיין עם הטענה הזו כי אני לא לגמרי מבינה איך זה קשור ולמה לימוד של כתבים שנכתבו אי אז ועוסקים בכל מיני...
חוסר עניין רוחני של הבעל
ראיתי באתר תשובה לשואלת בעניין פער רוחני בין בעל לאישה. השואלת סיפרה על מצב רוחני ירוד של בעלה.המשיבה הסבירה שצריך להניח לבעל ולאפשר לו את ההתבגרות הרוחנית שלו, לא להתערב ולתת לו בית חם תוך לתהליך הזה. אני מאוד מזדהה עם הקושי והכאב הזה, אני נשואה שנה וחצי עם ילד...
יצאתי מהישיבה-מה עושים עכשיו?
ראשית אפתח בזה שאני אוהב לקרוא את הפניות הרבות וכן את השאלות האמיתיות המגיעים מלב נכון ועכשיו אגש לעניין אני בחור ישיבה שהועף מהישיבה ולא יודע מה לעשות הלאה אני בחור עם ראש טוב ולמדתי והייתי בחור מצוין אך חוויתי קצת ירידות עד שעכשיו בתקופה שמסובכת לכולם בגלל המלחמה אני...
אני שוכח כל מה שאני לומד!
רציתי לשאול לגבי לימוד תורה אני מרגיש שכל מה שאני לומד אני שוכח דבר זה גורם לי לתסכול איך זה יכול להיות שאני שוכח את מה שאני לומד אני קובע כל יום לימוד תורה בגמרא והלכה אבל פשוט שוכח את מה שאני לומד זה קצת גורם לי לתסכול איך זה...
לקחת כסף מהמדינה שלא כדין זה מותר?
לאחרונה עזבתי את מקום העבודה ואני זכאי לדמי אבטלה. יש לי אפשרות להרשם כאברך כולל בתקופה הזו והקצבה החודשית תועבר ישירות לכולל כתרומה. אציין כמובן שאיני מתכוון ללמוד בכולל הנ״ל. האם ראוי לעשות זאת?
רוצה ללמוד ולהספיק כמה שיותר ולסיים ש"ס
אני בחור בן 16 בקרוב אני עומד לסיים את השס אני מחר מסיים מסכת חולין אני כבר 5 שנים לומד את השס בגרסא ולא מעמיק ולא עושה חזרות רק מסכתות מאוד ספציפיות שכן יש לי עליהם חזרות ואני זוכר מהם יותר מהשאר שנה שעברה התוודעתי ללימוד טוב שכולל שקלא וטריא...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן