The Butterfly Button
מי אמר שזה אמת?

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה!
אני אברך חרדי בן 25. הרבה שנים הייתי קצת שובב ותמיד מחפש להכיר יותר… שרדתי יפה מאד בישיבה.. הצמידו לי אברך ש’ישמור’ עליי.
תכלס הוא עשה עבודה חיצונית יפה מאד אבל לא עבד על הנקודה הפנימית.
עכשיו אני יכנס לשאלה שלי;
רק אקדים מאד כואב לי על המגזר החרדי שבו ‘אסור’ לשאול שאלות…. וכל הכבוד לכם שאתם מצהירים שיש מקום לשאול שאלות…. על אף שאני צריך להימצא כאן בהיחבא וכל האינטרנט זה סוד…
אקדים ואומר שלא היו לי שאלות באמונה וכו’ רק היה לי קשה בדרך הסגורה ‘החרדית’ ותמיד פזלתי החוצה לרשתות החברתיות (כמובן עם פרופיל בדוי)
וככה התגלגלתי כמה שנים…
באיזה שהוא שלב שאלתי את עצמי מי אומר שזה אמת?
ואני יסביר.
כל הנושא של האמונה זה הרי משהו לא מציאותי בכלל זה הכל תיאוריה מסויימת… ואיך אפשר להגיד לי שיש אלוקים?
איך אוכל לדעת שאכן יש אלוקים?
אני עומד בנקודת זמן שאני חושב או שכן או שלא אבל זה לא אמת מוחלטת שיש אלוקים!
כאילו ייתכן שכן אבל גם ייתכן שלא, אני רק חושש שאחרי המוות אני יגלה ש’סתם’ עבדו עלינו כל החיים… וזה הכל שטויות.
הרי גם המוסלמי/הנוצרי/כל בן אמונה אחרת. מאמין שהדת שלו היא הנכונה והאמיתית… אז למה שאני יאמין שהדת היהודית היא הנכונה? בגלל ששם נולדתי וככה חינכו אותי?
אותי חינכו ששאר הדתות הם לא נכונות…. ואותם חינכו שהדת היהודית לא נכונה… זה סך הכל עניין של חינוך…. אז מי אומר ש’היהדות’ היא האמת?
זה מאד קשה לי לאחרונה להגיד ולכוון “שמע ישראל… ה’ אחד” מי אומר???
כל התפילות שלי לאחרונה בפרט בימים נוראים אני לא מצליח להתחבר לתפילה כי כל הזמן אני חושב אולי זה לא נכון?….
את הי”ג עיקרים אני כבר לא מסוגל להגיד….
ואני חושב שכל הסיפור עם הגאותה העתידית שלא מגיעה זה אולי כי חז”ל תלו את זה במשהו שמימי ולא בידי בשר ודם כמו בבתי מקדש הקודמים ולכן ‘אולי’ זה לא יקרה…. כי אנחנו ממתינים למשהו לא אמיתי….
קשה לי לכתוב כזו שאלה!
עצם המחשבה שזה כפירה קשה לי… אבל אני כבר לא מסוגל לכוון בתפילה ולהאמין באמונה התמימה שלי… כאן זה המקום היחיד החרדי שאני יכול מעיז להעלות את השאלה שלי, זה החלק הראשי יש עוד הרבה נקודות קטנות שאני לא מבין… כמו כל ההלכות הקטנוניות…. והידיעה שרוב עם ישראל לא יודע את כל ההלכות וכולם חוטאים…אבל זה יישאר להזמנות אחרת, אולי אם תפתרו לי את החלק הזה שאר השאלות כבר יעלמו….

תודה מראש

תשובה:

לשואל היקר שלום.

ראשית כל אני מוכרח לציין שאני מזדהה עם כל מילה, עם הכאב, עם תחושת החיפוש המציקה, ועם תחושת האשמה הקשה לנשיאה.

מזדהה – ומעריך מאוד. כי שאלה כזו נובעת ממקום טוב ואמיתי שבאדם, אדם שלא מוכן לחיות בשטחיות ולקבל כל מה שאמרו לו רק בגלל שכך אמרו לו או שכך הולך העדר. אדם שמבקש את האמת כי הוא פשוט (!) רוצה את האמת.

לגופו של ענין, נכון הדבר שהחינוך החרדי לא נותן מענה קבוצתי בשאלות אלה, לא עוסקים בהם בפומבי מטעמים שונים, חלקם נכונים והגיוניים (כמו הטענה שיהיו הרבה אנשים שטחיים שיזדהו עם השאלות ולא יבינו את התשובות), וחלקם אינם נכונים אבל נוצרו מאליהם בעקבות תהליך ארוך של הסתגרות מרוחות זרות וכו’.

אבל אם מעיינים קצת בספרי הראשונים, רואים שתהליך החיפוש הוא חיובי וכמעט מוכרח לדעתם. לדעת החובת הלבבות, למשל, הבדיקה של יסודות הדת היא מצות עשה גמורה, הנלמדת מהפסוק “וידעת היום והשבות אל לבבך”. כך גם הרמב”ם, שכותב בהקדמת ספרו מורה נבוכים שכדאי לו לכתוב ספר כדי ללמד את החכם המבקש וחוקר את יסודות האמונה, למרות הסיכון שהדבר עלול להזיק למי שלא מפותח כל כך בשכלו ולא מעבד את אמונתו, כי החכם ההוא עדיף על אלף סכלים.

הנטיה לשאול שאלות נובעת מרצון להיות אמיתי עם עצמך. יתרו היה אדם שחיפש את האמת ובמסגרת זו ניסה הכל, והוא היה היחיד ששמע על קריעת ים סוף והחליט לחולל מהפך בחייו. אנשים רבים שמעו על זה, אבל הם העדיפו לא להתייחס. כי מי שזורם עם החיים בלי לחשוב, לא יתבלבל מסיפור כזה, כי מה לזה ולחיים שלי? רק אדם אמיתי שמוכן לבדוק כל דבר בלי הנחות מוקדמות, כי הוא מחויב לאמת ורק לה, כאשר הוא שומע משהו אמיתי זה מדבר אליו אישית והוא עושה את מה שהאמת מחייבת.

לגופה של שאלה, כתבת שהאמונה היא תיאוריה, ומי אמר שהתיאוריה נכונה. הגישה הזו נכונה וחיובית כשלעצמה. כאשר הכוזרי במאמר הראשון מציג את התיאוריה של הדת הנוצרית, הוא לא טורח להוכיח שהיא לא נכונה וכי ישו לא היה נביא אמת, אלא מציג שאלה אחת: מי אמר שזה היה? כל עוד לא תוכיח אין לי סיבה לקבל את דבריך.

הנקודה היא שהאמונה היהודית היא לא תיאוריה אלא עובדה מציאותית, מסוג כל העובדות שעליהן אנחנו מבססים את חיינו. נכון הדבר שאנחנו טוענים שזה קרה לפני 3300 שנה, ואין לנו אפשרות לוודא דבר כזה באחד מחמשת החושים, אבל יש לנו אפשרות לוודא את זה בעזרת השכל, כפי שאנחנו מבססים את כל חיינו על השכל.

עם ישראל מוכר לנו כיום – וזו כבר עובדה מציאותית – כעם הדבק באדיקות מזה אלפי שנים בספר מסוים, שבו כתוב שאתם עצמכם ראיתם וחוויתם מהפך אדיר בחייכם, הייתם עם של עבדים ונהייתם אומה עצמאית, וכעת אתם בדרך לארץ כנען לכבוש אותה.

אין אפשרות בעולם למכור סיפור כזה לאנשים שפויים אם הסיפור לא נכון. תאר לעצמך שמישהו מופיע כעת במדינת ישראל, עולה לשידור חי ומספר לכולם: אני הוא זה שכבשתי למענכם את המדינה מיד הבריטים לפני שבעים שנה, אתם הרי זוכרים…

לפי זה, אם נרצה לומר שמעמד הר סיני ויציאת מצרים לא אירעו במציאות, נצטרך לומר שמי שהנחיל את הספר לעם ישראל סיפר להם על מעשה שאירע בעבר הרחוק של האומה. ולא מדובר כאן על מעשה בודד וחסר חשיבות, כמו שתספר היום לאומה האמריקאית שלינקולן לא דגל בשחרור העבדים אלא אשתו איימה עליו שיסכים לזה, אלא בסדרת אירועים שלטענת המספר ייסדו את האומה. סיפור כזה אי אפשר למכור לשום עם בעולם, זה כמו לספר לניצולי שואה שלא היתה שואה. האפשרות היחידה למכור דבר כזה לאומה היא בשני תנאים: א. שאותה אומה הינה בלתי מתורבתת, ואין לה שום ידע על עברה הרחוק מעט. ב. שהסיפור יהיה על העבר הרחוק כמה מאות שנים. אולי אז האומה תאמין איכשהו לסיפור משמעותי על עברה ועל היווסדותה, בהנחה שמדובר על אנשים אנאלפביתים.

נניח שזה נכון, כאשר המסורת תעבור מאב לבן היא תעבור תמיד בצורה כזו שנודע לנו על עברנו הרחוק לאחר כמה מאות שנות נתק. אי אפשר שפתאום ישתרבב לסיפור פרט מרכזי כל כך, שהמספרים מספרים על חוויות אישיות ולא על חוויות היסטוריות. אם חלק מהסיפור – המודגש שוב ושוב- כולל את הפרט הזה שמדובר על חוויות אישיות, אין אפשרות לשתול אותו בסיפור אם הוא לא נכון.

כל הפלפול הארוך הזה מוזכר בתורה בכמה פסוקים בספר דברים. התורה מעמידה את עצמה למבחן הקורא, ומאתגרת אותו למצוא משהו מקביל באמונות אחרות: “כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למיום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ ולמקצה השמים עד קצה השמים (כלומר, בכל הגלובוס ולכל אורך ההיסטוריה): הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו? השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה? או הניסה אלוקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות באותות ובמופתים ובמלחמה?”

אין אפשרות להמציא סיפור משמעותי והזוי כזה ולהנחיל אותו לנשואי הסיפור ולגרום להם להעביר את המסורת בנוסח כזה שהדבר קרה לנו עצמנו.

זו ההוכחה המרכזית לאמיתות האמונה. אנחנו מאמינים בתורה כי היא משהו מציאותי, בדיוק כמו שמלחמות אלכסנדר מוקדון הן משהו מציאותי למרות שמעולם לא ראינו אותן, ואף הרבה יותר מכך. הספר שעובר באומתנו באדיקות מדור לדור לא נוצר מאליו, ולא היתה שום אפשרות לשתול אותו פתאום.

כמובן זו תשובה על קצה המזלג. יש הרבה חומר בענין, ובפרט יש לציין את החוברת הנפלאה “אגרות צפון השני” של הרב יהושע עינבל, המופיעה באתר “אקדמיה ליהדות”. יש ספרים פשוטים וברורים יותר, כמו “לא נתנו לי צ’אנס” של הרב אורי זוהר, או “מערבה מכאן”.

היהדות לא מצווה לעצום עיניים אלא לפקוח אותן לרווחה ולחשוב.

השאלה נוספת של ששאלת על פרטי ההלכות ולמה זה כל כך חשוב, זו שאלה שפותחת דיון שלם בפני עצמו, על השתלשלות תורה שבעל פה, תפקידה, מקור האמינות שלה והסמכות של החכמים לחדש ולתקן דינים חדשים. כמו כן יש לעורר דיון על עצם הסיבה שהדקדוק בקיום המצוות הינו כה חשוב.

אין לי ספק שגם אחרי שתברר את שאלותיך הנוכחיות תצוצנה שאלות חדשות, כי כשמחפשים לא נעצרים. אבל אף אחד לא ביקש ממך לעצום עיניים ולהדחיק, בוודאי לא הקדוש ברוך הוא. כל התורה בנויה במהלך של ביקורת וחשיבה, ובדיקה של החומר הבסיסי. יש לנו ספרות ענפה, וצריך פשוט להכיר אותה.

חזק ואמץ, ה’ עמך גבור החיל.

מקווה שתשובתי סייעה לך, אתה יכול לפנות אלי לשאלות נוספות.

יעקב

1880@okmail.co.il

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

3 תגובות

  1. תודה רבה,
    בקשר למה שכתבת שזו מסורת בת אלפי שנים ואי אפשר להמציא אותה, הרי מובא בנ”ך עצמו שמצאו את התורה או חלקה אחרי 300 שנה, ולפי מה שאתה כותב ומסכים שפער של מאות שנים זה כבר כן משהו שאפשר להמציא, אז איך נדע שמה שיש לנו כיום זו המסורת האמיתית, ולא מישהו שהוסיף דברים….?

  2. ברצוני להוסיף שאנו יודעים גם שהעולם נוצר ע’י כוח תבוני בגלל הראיות המדעיות הקיימות. הנה 2 נקודות מעניינות שכדאי לחשוב עליהן:

    1)נניח שמדענים יפתחו בעתיד רובוט דמוי-אדם. והרובוט יהיה כל כך דומה לאדם, עד כי לא נוכל להבדיל בינו לבין אדם אמיתי (נניח שהוא אף עשוי חומר אורגני ומכיל מנגנון שכפול, כמו יצור חי). ללא ספק רובוט שכזה יהיה הוכחה לתכנון רב. אם כך, מדוע לא האדם עצמו המורכב בהרבה ואף בעל בחירה חופשית שאינה קיימת ברובוט שכזה?

    2)אם העולם התפתח בתהליך טבעי, הרי שגם מכונית יכולה להווצר בחדר סגור. כיצד? משום שאם האדם התפתח בהדרגה מחיידק (כפי שטוענת תיאורית האבולוציה), הרי שאם נסגור חדר עצום בגודלו (אף בגודל כדור הארץ), החיידק שבתוכו יכול להתפתח בהדרגה לאדם, שבתורו ייצור מכונית=מכונית התפתחה בחדר סגור. אבל אנו יודעים שמכונית אינה יכולה להווצר בחדר סגור.

    ולגבי תיאורית האבולוציה למשל- יש בה מס’ בעיות מדעיות רציניות, כפי שניתן לראות במאמר מעניין זה:

    http://www.haemet.net/articles/creation/evolution/truth_about_evolution.htm

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אמונה, חוסר ביטחון וסוף העולם
אני אישה בשנות הארבעים נשואה ואמא. תמיד הייתי דתיה וב- 3 שנים האחרונות התחזקתי יותר יחד עם בעלי. לפני כשנתיים הייתי צריכה לעבור ניתוח גדול, ובעלי לקח על עצמו כיפה. ואני בהחלטה פזיזה של הרגע, לקחתי על עצמי כיסוי ראש! זה משהו שבחיים לא חשבתי שאקפיד כי המראה החיצוני והטיפוח...
מאז שהתאזנתי אני פחות צדיק
לפני שלש שנים כשהתחלתי ישיבה גדולה הייתי בתקופה מאד לא מאוזנת בחיים שלי לילות בלי שנה סטרס גדול לחץ בעבודת השם בתפילה ובלימוד. היה נורא קשה המון לחץ ובילבול, מאז התאזנתי עשיתי תהליך עם עצמי ונרגעתי אבל מה שאני מרגיש שעבודת השם שלי כבר פחות טובה מאז שנרגעתי התפילות פחות...
בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...
לא מצליחה להרגיש ביטחון כמו שאני רוצה להרגיש
תודה רבה על האפשרות לכתוב מהלב. התשובות מעמיקות ומכבדות וניכרת מחשבה והשקעת זמן רב בכתיבתן. לשאלתי, מאז ומתמיד האמנתי בהשם. לפני 5 שנים חליתי והתחלתי לקרוא ברכות השחר. מפרוץ המלחמה התחלתי בהתקרבות משמעותית שכוללת שמירת שבת מלאה, תפילות שחרית ושמע שעל המיטה, כיסוי ראש ובגדים צנועים, הקפדה על שעות הפרדה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן