The Butterfly Button
לבעלי יש מצבי רוח

שאלה מקטגוריה:

שלום רב
אנחנו נשואים 35 שנים. יש לנו 5 ילדים שניים מתוכם נשואים. לאורך כל שנות הנישואין בעלי סבל ממצבי רוח. כשמצב רוחו טוב הוא מפגין אהבה ועזרה, אך מדי פעם , ללא סיבה הגיונית מצב רוחו מתהפך והוא הופך מנוכר, לא מדבר איתי, עונה במילה על שאלות שלי , ובכלל שקוע בעצמו. בימים כאלה שיכולים להמשך אפילו עד שבועיים אני מרגישה מאד בודדה. הוא לא עוזר בבית לקראת שבת, ואם הנכדים לא מגיעים השבת עוברת בשקט קורע עצבים. כל עוד הוא עבד הצלחתי איכשהו להכיל את המצב. לפני כמה שנים הוא פרש מעבדתו והמצב מחמיר. הוא מודע למצבו, אך לא מוכן לקבל עזרה. האם תוכלו לתת לי עצה ?

תשובה:

אשה יקרה וגיבורה,

אני מתארת אותך, מה בסך הכל את מבקשת? חיים נעימים, שיאירו לך כפי שאת מאירה לאחרים. אך תחת זאת את מוצאת את עצמך מכילה את הצפרדעים שקפצו לאורך הדרך, ונושאת בעול הסבל לבד. מחזיקה ובולעת – עד קצה גבול היכולת. כעת, הלב שהכיל והכיל מאיים להתפקע.

ובנקודה הזו, החוזק שלך מתבטא בכך שפנית לעזרה. קבלי חיבוק ממני על כך! ברכתי לך, שאת הפתח שיצרת ירחיב בורא העולם, ותזכי לנחת ושלווה בחייך.

אמנם מדובר בתשובה קצרה ומידע מוגבל. אך אשתדל לפחות להאיר את קצה הדרך המובילה למקום שבו את חפצה.

את מתארת מצב של מצבי רוח תנודתיים. ישנם זמנים של מצב רוח חיובי הכולל שותפות, הערכה ואהבה. לעומת זאת ישנם זמנים של מצב רוח שלילי וניכור, הגורם לך לתחושת בדידות ומועקה. זה לא מצב תקין מכיון שאת ראויה לחיים שמחים כפי שרוצה הבורא.

להתחלה, בואי נספור את המתנות המסתתרות בשאלתך. תוך כדי קריאת הרשימה, תנשמי עמוק ואפשרי להודיה לחלחל פנימה. שום דבר אינו מובן מאליו:

את נשואה, ויש לכם זכרונות של זמנים טובים, ויש נכדים, והם באים, ואת מארחת. יש לך יכולת הכלה מדהימה, ואת מודעת למצב הדרוש תיקון.

וזה מלבד המקרר, ומכונת הכביסה, והגג לראשך…

זוהי נקודת הפתיחה.

באופן טבעי, תמיד ה"אין" נראה גדול ומאיים יותר, אך למעשה אם נשים לב לכל ה"יש", נראה שמידת הטוב תמיד מרובה.

וממקום של הכרה בטוב, את תוכלי בע"ה להרבות עוד את הטוב בחייך.

את צודקת בכך שהיה טוב אילו בעלך היה מעונין לעזור לעצמו, מכיון שברור שהוא לא חש נעימות מהמצב. אבל לאף אחד אין שליטה על האחר. וזו הנקודה הקריטית: האם את, אשה אמיצה ויקרה, מוכנה להשאר בתוך המעגל המשורטט כביכול סביבך, כמעשה חוני המעגל, אשר בגבולותיו נמצאים כל הפעולות שבכוחך לעשות? האם את מסכימה לוותר על מה שאינך יכולה לשלוט, לטובת מה שאת כן יכולה לפעול?

אם תשובתך חיובית, את מוזמנת להמשיך ולקרוא. כמובן שאת תקחי ותישמי רק מה שמתאים לך, ואולי תחשבי על כיוונים משלך. אך העמדה הראשונית היא: "מה אני יכולה לעשות?" הדגש על "אני – ולא אחרים" "יכולה – ולא מעבר לגבולות היכולת"

כיוונים אפשריים הם:

– הפנימי שאת לא אשמה, ואין עליך אחריות לשנות את מצב רוחו. התפקיד שלך הוא לשמור על מצב הרוח שלך, וזהו. באופן כזה את תשמרי על בריאות הנפש שלך, ובעלך יוכל לבחור להצטרף אלייך.

– שחררי ציפיות. כשבעלך במצב רוח טוב, תהני כמו מהפתעה של גלידה ביום חם. וכשאינו- נסי לשחרר את הקול שאומר: "אבל זה לא בסדר!". זה הוא כרגע, וזהו.

– יתכן וישנו אפקט של "קפיץ": את לחוצה שהוא אינו מדבר, מדרבנת אותו, וכתגובה – הוא מתכנס אפילו יותר. נסי להתעלם לגמרי ולא לנסות לפתוח בשיחה כאשר הוא במצב רוח ירוד. ככל שאת תעסקי בשלך, יהיה לך יותר קל לשאת את הריחוק ויקל עלייך להשאר במקום חיובי.

– את הצורך בשיח, שיתוף והפגת הבדידות אל תנסי או תצפי להשיג דרכו. אם הוא אינו פרטנר כרגע, הוא אינו מסוגל להתרם מנוכחותך. חפשי אפיקים נוספים כגון חברות, חוגים, תכנית לימוד קבועה עם חברותא, או פרוייקט אחר שליבך חפץ. לא, זה לא במקום בעל, אבל הצורך הנפשי של שיתוף והשענות אינו תמיד מגיע דרכו, ולכן עלייך מוטלת המשימה למלא את צרכי נפשך ממה שאפשרי וקיים.

– עד כמה שזה עלול להשמע אבסורד משום שמצבי הרוח שלו הם הבעיה, תוכלי לקבל כלים וכוחות להתמודדות בעזרת טיפול לעצמך. אשמח לסייע לך למצוא מענה באם תרצי ותפני.

– כל הנ"ל מדובר כאשר בעלך אינו מזלזל בך, אלא מכונס בתוך עצמו. באם מדובר בהערות פוגעות בכל אופן שהוא, אזי יש להתיחס אחרת. לא קיבלתי את הרושם לכך, ולכן לא אפרט בכיוון.

אלו נקודות למחשבה, מליבי אלייך.

אשרייך שאת שואפת ולא מוותרת, יודעת שאפשר אחרת.

כולי תקווה ותפילה שנפשך תמצא מרגוע,

ושתמצאי חיבור משמעותי ומשמח עם מי שאת וכל מה שיש בך לתת.

איתך,

שפרה

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. לדעתי רצוי מאוד לפנות לרופא פסיכיאטר.
    זהו לא בושה לקבל תרופה!
    לפי התיאורים ממש נראה שיש צורך בפנייה לרופא!
    בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כמה זה חמור חוסר כיבוד הורים עקב התעללות בילדות?
  אני בת 19 ויש לי שאלה שמטרידה אותי מאוד מבחינה רוחנית והלכתית. עברתי ילדות קשה ביותר. הורי שניהם עם התמודדויות קשות, ולכן במשך שנים ניסיתי להבין אותם,  ולדון אותה לכף זכות. בילדותי חווינו קשיים רבים בבית. גרנו לעיתים בתנאים שלא היו תקינים, היו בעיות של היגיינה ותחזוקת הבית חמורות,...
איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן