The Butterfly Button
כל העול עלי

שאלה מקטגוריה:

אני ובעלי נשואים 7 שנים ולנו 2 ילדים מתוקים. אנחנו אנשים קרייריסטים ועסוקים הרבה בעבודה. עם זאת, אני משתדלת בקביעות לחזור לבית בזמן, לאסוף את הילדים מהמסגרות וכמובן לתפעל בית כמו שצריך. בעלי חוזר מדי יום בשעות מאוחרות יותר. בזמן האחרון גברה התופעה שבעלי מרבה לצאת עם חברים (בעיקר רווקים) עד שתיים ושלוש ויותר לפנות בוקר. התדירות יכולה להיות פעמיים בשבוע לחזור בשעות הללו מלבד השעות המאוחרות בהן חוזר מהעבודה (כמעט 9) שאני כבר עייפה… וכך מתנהלים חיינו ללא תקשורת הדדית ומעמסה שבעיקר “נופלת” עלי.
כאשר שוחחתי עמו על כך הוא כעס מאוד ואמר שאני לא מאפשרת לו ואני מגבילה. ניסיתי להסביר שאין לי בעיה בכך שיצא אבל שיחזור בשעות הגיוניות. כמו כן חשוב לי לציין שכמעט כל אחיו מתנהגים כך (הרווקים והנשואים), נראה שזב מן דפוס התנהגות שמגיע מבית. בהמשך לשיחתי עמו אמרתי שהוא בעל לאישה וילדים מקסימים, חשוב שהוא יהיה בבית ויקדיש את זמנו לנו.
אשמח לדעת כיצד לפעול מכיוון שיש בינינו הרבה ויכוחים סביב הנושא וזה מצער אותי מאוד!

תשובה:

שואלת ייקרה,

מזל טוב לחגיגות משבר שבע השנים לנישואיכם :)

אני זוכרת את היום שבו הצהרתי שאנו חוגגים את המשבר הזה באופן רשמי. זה היה אחרי שגוגל הסכים אתי, שאנחנו לא סתם עצבניים אחד על השני, אלא אכן יש דבר כזה. שבע שנים אחרי הנישואים זה מועד מתבקש להרגיש בו את השחיקה: ילדים, עבודה ועוד עבודה, משרה בבית משרה בחוץ, שגרה שוחקת, ו—- אין ספק שזה מתיש.

אני קוראת את השאלה שהצגת, ושואלת את עצמי מאיזה צד לגשת לפתור את הקונפליקט:

מצד אחד, אפשר פשוט לנהל סוג של משא ומתן באווירה טובה, ולהגיע להסכמים כמה כל אחד יכול לצאת ולבלות, ומה מצופה ממנו לתרום לטובת הבית.

במיוחד שציינת שאתם קרייריסטים, שניכם מן הסתם יודעים איך מנהלים משא ומתן בין חברי צוות.

מצד שני, מה את אומרת, אולי יש פה הזדמנות להרחיב את המבט מעבר, ולנצל את נקודת הקושי לעליית שלב במערכת היחסים שלכם?

נראה לי שלזוגיות צעירה יש סוג של קסם, של החיזור ושל הפרפרים בבטן, שבאמת נשחק ונעלם עם הזמן, ועשרות מאמרים, ספרים והרצאות נכתבים ונמסרים בניסיון להחיות את אותם רגעים של התחלה. יכול להיות, ואני חושבת על זה ביחד איתך, יכול להיות שזה באמת נעלם באיזשהו שלב, שהחיים בהמשך לא דומים לחיים בהתחלה, אבל זה בדיוק הזמן להתחיל לבנות משהו אחר, חדש.

הזוגיות הצעירה דומה להצגת התכניות של הבניה, לפני שיוצאים לדרך. פרוספקט כרומו מבהיק עם הדמיות בתלת-ממד. הבניה בהמשך היא כבר בחומר ובלבנים, עם הרבה אבק בדרך, ורעש של טרקטורים. אבל רק ככה בונים באמת.

כל מי שהוסיף תוספת בניה לבית שלו, יכול לספר על רגעים של ייאוש בדרך. אם שם עוצרים, בתוך המלט והבלוקים הנערמים, אז הבית באמת יישאר חסר לנצח. אבל אם רואים את זה כעוד שלב בדרך, נושמים עמוק וממשיכים, עד שבסוף הבית באמת ייראה מהקטלוגים, כמו אותה הדמיית תלת-ממד ששכנעה אותנו לצאת בכלל למסע הזה.

כשסיפרת על הקושי שלך שמעתי בו שיחה על עול, ועל חלוקת תפקידים: כמה את נושאת בעול הבית, וכמה הוא.

אני חושבת שבהרבה מערכות זוגיות יושב מאחורי הדיון על חלוקת תפקידים סיפור אחר. סיפור על נתינה וקבלה.

לפי תורת הקבלה, גבר דומה לשמש ואישה דומה לירח. הירח נותן מאורו כל חודש עד שהוא ‘נגמר’. גם לנשים יש את הנטיה הכל כך מוכרת לתת ולתת ולתת עד שפתאום אנחנו נגמרות, ודי. אין אויר. לגבר זה לא קורה. גבר לא נותן אף פעם את עצמו, הוא נותן מעצמו. הבדל קטן אבל כל כך משמעותי.

ההתמסרות הזו של נשים על חשבון עצמן ניכרת בכל מעגלי החיים, החל במקומות עבודה וכלה בהתמודדות עם אתגרים בריאותיים. אז היריעה כאן באמת קצרה מלהרחיב, ולכן נתמקד בזירה שמנקודת מבטי היא הכי משמעותית מהכל: במערכת הזוגית.

תארת בצורה כל כך בהירה את המצב שבו את עומדת עכשיו: נותנת את כולך לבית, לילדים, ומרגישה כבר מרוקנת.

ואז את פונה למקור התמיכה הטבעי שלך, לבעלך, ומגלה שהוא עסוק בעניינים אחרים. יש חברים, כיף לצאת איתם, למה לעבוד קשה?

ובאופן טבעי כל כך את מתקוממת.

אז מה באמת אפשר לעשות בשביל ‘לשכנע’ את הבעל להתחיל לתרום לבית?

שתי נקודות יכולות להסביר את המצב הנוכחי:

דבר ראשון, נטיית העצלות היא תכונה אנושית בסיסית, והיא דומיננטית יותר אצל גברים שנבראו עפר מן האדמה.

דבר שני, בעל צריך להרגיש שאשתו צריכה אותו בשביל שתהיה לו אמביציה להתגייס לעזרתה.

אני חושבת על הטיעון הכל כך הגיוני שהעלית – יש לך אישה וילדים מקסימים, חשוב שתהיה בבית ותקדיש את זמנך לנו.

מה את אומרת, זה עושה חשק להישאר בבית, או שזה נשמע כמו עוד מטלה שלמי יש כוח אליה?

אחד האתגרים היותר קשים לאישה, זה להצליח לגייס את בעלה לטובת תמיכה ועשייה במערכת הזוגית ‘ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך’…

האישה מנסה למשוך את הגבר הביתה, והוא נוטה בדרך לסרב.

אז איך כן?

כאן נכנסת הבינה היתרה שניחנו בה, בחסד ה’.

הנטייה שלנו כנשים, כמו שכבר ציינתי, זה לתת מעצמנו עד שאנחנו נגמרות, ואז להתעצבן שאף אחד לא שם לב שכל כך הקרבנו.

אז מה הפתרון?

הפתרון הוא להפסיק להקריב מצד אחד, ולהפסיק לדרוש מצד שני, ולהתחיל לבקש.

אם את רוצה אותו יותר איתך, אז בקשה בסגנון של ‘אני אוהבת אותך ורוצה להיות איתך יותר’, עם פרוט של דברים נחמדים ששניכם אוהבים לעשות ביחד, ואם את זקוקה לעזרתו עם הילדים כי קשה לך להיות איתם כל הזמן, אז בקשה בסגנון של ‘הילדים המקסימים שלנו דורשים הרבה משאבים ושנינו נשחקים. בוא נראה איך כל אחד מאיתנו יכול למלא מצברים’.

באותה מידה שהנטייה הטבעית של אישה היא לא לבקש בשביל עצמה, אפילו אם היא יודעת שזה ממש יעזור, כך גם לגברים יש את נקודות החולשה שלהם, וגברים לא כל כך מהר יוצאים מאזור הנוחות שלהם.

לכן אני מזמינה אותך לשנות את הריקוד הקבוע שלכם, ולהתחיל משהו חדש.

מקווה בשבילך ששניכם תרויחו.

חשוב לי לציין שהנתינה האידיאלית, בעיניי, לא אומרת שבסופו של דבר הוא יהיה תמיד בבית. סביר מאד שבתוך מערכת זוגית כל אחד זקוק גם למרחב אישי, ואולי כמו שהוא מבלה מדי פעם עם חברים, תבקשי ממנו זמן לבלות את עצמך עם חברות, פילאטיס, או הצטרפות לקבוצת ריצה, מה שמדבר אלייך.

אבל אם תוכלי לבקש בשבילך, עם נכונות להסביר שאת זקוקה לו, אני מאמינה שזה יתקבל אחרת לגמרי מאשר אם תנסי לדבר בהגיון, ולקבוע כללים מי צריך להיות בבית וכמה.

בהצלחה רבה, דבורה.

vidvora2@gmail.com>

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

בעלי מתלונן שהוא לא מרגיש חיבור ורגש אלי
אני אישה חרדית בת 25, נשואה כשנה וחצי. אני אשת קריירה, בעלי אברך. מתחילת הנישואין אנחנו במצב מתמשך של חוסר חיבור רגשי מצד בעלי. בעלי מתלונן שהוא לא מרגיש מספיק חיבור אלי. זה מציק גם לו וכמובן גם לי. אני מרגישה חוסר ביטחון רגשי וחרדת נטישה. באזור 11 חודשים אחרי...
פערים עצומים ביני לבין בעלי בתקשורת
שלום אקשיבה ותודה על הפלטפורמה הכ”כ חשובה הזו, פשוט חסד גדול. בעלי ואני נשואים קצת יותר מחצי שנה אחרי שנה של קשר. הוא איש מתוק עם לב טוב אכפתי שדואג לי, אך מנגד ישנם פערים שהולכים וגדלים בנינו. בעלי איש עם שכל ישר שמתקשה מאוד לדבר ולהבין רגש. הוא מתייחס...
יש לי הרבה ציפיות וכעסים על בעלי ובעיקר מאז שילדתי
מאד נהנת מהתוכן שבאתר. תבורכו. אני בת 30, התחתנתי לפני כשנה וחצי ותוך 3 חודשים הריון ברוך ה’. הזוגיות שלנו לעיתים סבילה ולעיתים טובה. יש לי הרבה ציפיות וכעסים על בעלי, הלידה במלחמה בכלל היתה אתגר. מלהיות רווקה פעילה ששמלאה את החיים בעשייה, מתנהלת כלכלית לבד וקונה מה שנראה לי,...
אני ובעלי לא מסכימים על מקום מגורים
נשואה טרייה לבעלי, אנחנו לא מסתדרים אנחנו רבים על איזור המגורים העתידי שלנו ללא הצלחה, אנחנו בטיפול זוגי, לי חשוב להקים את העסק שלי באיזור שהוא מאוד ספציפי בין שעה לארבעים דק נסיעה מהאיזור שלנו , בעלי לא מוכן לשמוע הוא רוצה לגור ליד אמא שלו , הסברתי לו כשיהיה...
אשתי לא סומכת עלי בנושאים דתיים
אני נשוי מזה כשנתיים וביני לבין אשתי ישנם פערים ברמת הדת ואני חש שהיא פשוט לא סומכת עליי בכל מה שקשור לנושא הדתי, כשעולה נושא/שאלה אם אני אומר x ישר התגובה היא ”מי אמר” ו”צריך לבדוק” וזה כולל גם דברים שנוהגים בבית הוריי ואציין שאבי הוא מספיק בר סמכא בשביל...
בעלי ואני רבים בצורה הרסנית
ראשית יישר כוח על הפלטפורמה החיובית הזאת. אתם עושים חיל וכיף שיש את האפשרות לפרוק ולקבל עצות אמיתיות מהלב. תודה. אתחיל ואומר שבעלי ואני ביחד כבר כ-16 שנים ואפשר לומר שגדלנו והתעצבנו מתקופת הנעורים ועד היום כאנשים בוגרים – ביחד. אני כבר כמעט ולא זוכרת את עצמי לפניו. עברנו המון...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן