The Butterfly Button
כיצד נכון להגיב כשאני שומעת על התמודדויות?

שאלה מקטגוריה:

אני בתפקיד עם מחויבות לשמוע קשיים של בנות, עצבים, התמודדויות… אשמח לדעת מהי הדרך הכי נכונה להכיל בנות עם הקשיים שלהן? כשהן מספרות לי על התמודדויות בבית כמו סכסוך עמוק עם בני משפחה, על עלבונות קשים שעברו… מה צריך לעשות? לומר להן כמה התחושות האלה קשות ואולי ליפול איתן ביחד, פחות לדבר ובעיקר להקשיב..? אני באמת לא יודעת איך לנהוג. תודה רבה!!

תשובה:

שלום לך שואלת יקרה

שמחתי לקרוא את פנייתך החשובה. היא מראה על רצון כן לעזור באמת, לעומק, על אחריות, אכפתיות ועוד הרבה דברים טובים.

ובכן, לשאלתך: מהי הדרך הכי נכונה להכיל? מה צריך לעשות? איך לנהוג?

זו שאלה תמידית, שעולה בכל מצב ובכל זמן, מול כל מיני סוגים של אנשים ומצבים. גם מול עצמינו. כולנו- כן, כולנו- מתמודדים מול בעיות שונות, ורוצים לדעת איך הכי נכון להגיב. התלבטות מה נכון לעשות יכולה לבוא מול ילד שנפל וקיבל שריטה, מול בן זוג שפורק חוויה שעבר, מול חברה שמספרת על משהו… זה יכול להיות כל דבר, גם קטן ביותר. ועל אחת כמה מול בנות שאני מניחה- לפי מכתבך- עוברות דברים לא בדיוק פשוטים.

בואי נתבונן על סיפורו של שלמה המלך. הוא נעשה למלך בהיותו בן 12 (!!!) שנים בלבד. ילד קטן, שאפילו עדיין לא נעשה בר מצווה. מלך על העולם כולו על העליונים ועל התחתונים (מגילה יא:) וזכה לחכמה ודעת יותר משאר בני אדם כנאמר "ויחכם מכל האדם" (מלכים א פרק ה' פסוק י"א). בקיצור- כמה שנאריך, לא נפריז בגדלותו.

והנה, מיד כשהומלך, השם בכבודו ובעצמו נגלה אליו בחלום, ומציע לו לבחור מתנה. ושלמה, נער קטן- אבל חכם מכל אדם, מה מבקש? אריכות ימים? עושר? כבוד?

לא ולא! שלמה מבקש:

"וְנָתַתָּ֨ לְעַבְדְּךָ֜ לֵ֤ב שֹׁמֵ֙עַ֙ לִשְׁפֹּ֣ט אֶֽת־עַמְּךָ֔ לְהָבִ֖ין בֵּֽין־ט֣וֹב לְרָ֑ע"(מלכים א פרק ג' פסוק ט')

לב שומע- מסביר לנו ה"מצודות ציון", וגם הרד"ק הקדוש- זהו לב מבין!

וזכה שלמה המלך ומילא השם את בקשתו, ולא זו בלבד- בגלל שלא ביקש דברים אחרים, קיבל גם דברים נוספים.

ואכן, אפשר לראות בפסוקים שלאחר מכן עד כמה משתמש שלמה בלב השומע והמבין שביקש כדי לשפוט בו בתבונה ובחכמה את עם ישראל, ביושר ובהגינות.

פעם שמעתי הסבר מדהים לסיפור הידוע "משפט שלמה" שבו שתי נשים טענו שבנן הוא זה החי ובנה של האם השנייה מת, ושלמה, בחכמתו, ציווה: "גזרו"- ואז נזעקת האם האמיתית ומוותרת על גידולו של בנה- העיקר שיחיה. מנין לקח שלמה את האומץ לצוות כך? אולי התינוק כלל לא שלהן וסתם כל אחת טוענת לכתר האם, ואז לא תועיל העצה?

אבל שלמה המלך כבר הבין לפני כן, מדבריהן, מיהי האם האמיתית. וכיצד? האחת אמרה- "…כי בני החי ובנך המת"- הקדימה את החי למת. והאחרת- "…כי בנך המת ובני החי" הקדימה את המת לחי. שלמה המלך הקשיב טוב טוב לדבריהן, ואף חוזר עליהם כדי לוודא שהבין: "ויאמר המלך זאת אומרת זה בני החי ובנך המת וזאת אומרת לא כי בנך המת ובני החי" (שם, פסוק כ"ג) ורק לאחר שהן מאשרות את הדברים, מעז לצוות "קחו לי חרב… גזרו את הילד החי לשנים…" האמת למי שייך התינוק החי כבר התגלתה והתבהרה לזה שהקשיב היטב וראה מי הקדימה את הבן החי בדבריה! וגם כדי לוודא שהבין- חזר על הדברים בדיוק כפי שנאמרו!

מכאן אנו יכולים ללמוד- עד כמה צריך לדעת להקשיב. לא רק לראות את העובדות היבשות, אלא גם את עומקם של דברים. להכיל. להשתתף. להבין באמת.

אז ככה. שאלת מה נכון וצריך לעשות.

אני מניחה שרצית תשובה חד משמעית… אז קודם כל, חשוב מאד לדעת ולהבין: אין כזו.

ראשית כל, לפני הכל, עוד לפני שחושבים "אז מה להגיד עכשיו" "מה נכון לעשות" כדאי פשוט (???…) להיות. להיות עם כל הלב, השומע, המכיל, המבין. אולי אפילו לדמיין את המצב שעכשיו זאת שעומדת/ יושבת/ שוכבת/ בוכה/ …(מחקי את המיותר) מתארת. אפשר גם, מומלץ מאד לדעתי, לחזור על הדברים כפי שהבנת. (תופתעי לגלות כמה תיקונים יש לפעמים…) ורק אחר כך, אפשר להבין מה עכשיו.

לא, אני ממש לא מתכוונת לרדת אליהן. ליפול איתן. זה לא יעזור להן ולא לך לעזור להן. אני מתכוונת לכך שכדי לעזור- חייבים קודם להרגיש, להבין.

ואז? אחרי ההבנה וההכלה, מה לעשות אז?

לזה אין לי תשובה וגם לא תהיה. לך, אחרי שתביני טוב טוב, תהיה תשובה מתאימה. הלב שלך כבר ידע מעצמו מה עכשיו.

והכי חשוב: להתפלל- ולהתפלל אפשר גם בלב, בשקט- שהשם ייתן את המילים הנכונות והמעשים הנכונים.

וסודות מהחדר, לא סודיים בכלל: אני רוצה לגלות לך, שזה מה שאני עושה לפני שאני מתיישבת לכתוב תשובה למישהי (והאמיני לי, לפעמים זה מאד כואב, וקשה) במילים פשוטות ולא מסוגננות בכלל: השם הטוב, אתה יודע מה זו שפנתה צריכה, הרבה יותר ממני. אנא שלח לי את המילים הנכונות שיעזרו לה ושיעשו לה טוב!

וגם, אני קוראת שוב ושוב את הפנייה כדי להבין כמה שאפשר (לי אין את האופציה של לחזור על הדברים לפני מי שפנתה…) וגם משתדלת- בתשובה שאני כותבת- לחזור על הדברים, לפעמים במילים שלי ולפעמים במילים של הפונה, כדי שזו שמקבלת את מילותי תדע מה הבנתי ומאיפה "שאבתי" את הדברים שכתבתי לה.

הרבה הצלחה

מברכת אותך שהשם תמיד יוליכך בדרך הנכונה,

שרי

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
חיכיתי מאד להתחתן ועכשיו אני נשואה ואבודה
אני כותבת ומוחקת כותבת ומוחקת ואני לא יודעת איך לפתוח את הדבר הכואב הזה שלי. אני נשואה פלוס תינוקת מתוקה בת שנה התחתנו בגיל מאוחר, רווקות מאוחרת, אחרי כל כך הרבה תפילות ודמעות ברוך השם זכינו להינשא. אבל גם זה היה כרוך בהמון כאב הרבה מריבות לפני, והתחתנתי איתו למרות,...
בחור ישיבה בקשרים עם בנות- מה יהיה איתי?
לא יכול יותר, פשוט לא יכול. אני בחור ישיבה בן 21, לומד בישיבה טובה והכל. לצערי, בשנתיים האחרונות אני בקשר עם בנות – חלק יותר, חלק פחות – ואני מרגיש קרוע לגמרי. מצד אחד, אני נהנה, לא אכחיש; אני באמת נהנה מזה. אני בגיל שזה דבר מאד נצרך. מצד שני,...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן