The Butterfly Button
יש לי ספקות באמונה ולא מצליח להנות מהלימוד

שאלה מקטגוריה:

בס”ד
יש לי קשיים באמונה אני פשוט בספק אחד גדול אני בגיל 16 ואני לומד בישיבה
אבל אין לי חיים, שאני לומד גמרא אני חשב שפשוט הגמרא שקר וכך אין לי חשק ללמוד
ושיש לי שאלה על הגמרא אני לא מעונין לחפש או לשאול את הרב תשובה (ואחד מהסיבות שמתי שאני שואל על אמורא שלא מסתדר בלשון המשנה הרב אומר לי איך שזה כן מסתדר אבל זה מאוד דחוק להגיד את זה ואם דוגמה אני הייתי כותב את המשנה והייתי סובר כמו אתו אמורא הייתי כותב את המשנה בלשון שונה (כמו בגמרא בבא קמא ”במניח את הכד” ורב אומר שמדובר שהניח הרבה כדים)) ולכן אני מאבד עניין בלימוד וגם בחברה אני לא אוהב מכוון שה”חברים” מתנהגים בזילזול אחד לשני
משחיתים רכוש של הישבה מדברים על הרבנים בזילזול ומנסים להצדיק את המעשים הרעים שעושים (אני מנסה לא לדבר על זה עם בחורים ומנסה לחייך לכולם למרות שבתוך הלב אני חושב אחרת) ואני גם כזה למרות שאני מנסה כמה שפחות לעשות את הדברים האלה. ולכן הישיבה ממש קשה בשבילי. וביהדות עצמה מצד אחד היא מוזרה כלומר במשנה יש דעות ואומרים שתנא אומר כך וכך אבל זה לא שהתנא חידש משהו כלומר שחכמים אומרים שמשלמים בצרורות חצי נזק זה לא חידוש של חכמים כי גם בתקופה של הלל היה די צרורות וגם כך לגבי כמה ערבות והדסים צריך לקחת זה מחלוקת למרות שזה היה בזמן משה רבנו והסנדרים, וגם שאומרים סתם משנה זה רבי מאיר והרי לפני רבי מאיר לא היה את מה שרבי מאיר אמר. ויש מחלוקות על דברים מציאותיים כמו על שור אם יש לו רגישות לנגוח או לא וגם בציץ של הכהן הגדול יש שלוש דעות וברור ששתי דעות לא נכון ואז על סמך מה אמרו את דבריהם וזה גורם לי לפיקפוק שנראה שאומרים דברים על דעת עצמם ללא שום בסיס (ולא אמור להיות בסיס כי זה דבר מציאותי) ואם הם כך שמעו מהרבנים שלהם אז המסורת לא נכונה ואיך אנחנו סומכים על המסורת. והרמב”ם אומר שעולם הבא זה לא כמו חיי העולם הזה וגם שמעתי שאין שם מרחב וזמן ויש רבנים שאומרים שיש סנדרין בשמים ומוזנים וכו’ שזה דבר חומרי. ולגבי הקבלה יש אומרים שזה לא אמיתי וגם הקבלה די מוזרה וגם לפמיים הקבלה חולקת על הלכות אז אפשר להסביר לי בבקשה מה זה הקבלה ולמה היא לא מוזכרת אצל הראשונים שהיו לפני 800 שזה (אני לא זוכר אם זה הזוהר או הקבלה). ואני רואה בישיבה שמתייחסים בזלזול לסיפרי קודש ולמה הקב”ה מסכים לזה וגם למה הקב”ה שותק על זה שמבזים את שמו ואת עושי רצונו. זה הסיבה שקשה לי לאמין ביהדות אבל מצד שני זה דחוק מאוד מאוד להגיד שהיא המצאה כי בשונה מהנצרות והאסלאם היהדות התחילה מהרבה אנשים והיא אפשר לזיף דבר כזה מכוון שלא ראינו שיש עוד דת שאומרת שאלוקים דיבר אם הרבה מעוד איש וגם היהדות מאוד קשה לקיום אז לא סביר שאנשים ירצו לשקר בשביל קצת כבוד(למרות שהתורה מתנגדת לכבוד בשביל לשלוט באנשים ודחוק להגיד שהם יגידו דבר כזה על עצמם, וגם אדם לא יעשה משהו שיודע שזה רע אלא יתרץ לעצמו שזה בסדר מה שעושה והרי ראינו שמגנים מאוד את הכבוד ואז לא שייך להגיד שהם תירצו להם שזה בסדר מה שהם עושים) ובשביל הרבה עול, וגם שיסקימו למות בשביל זה (כי הם לא אנשים טיפשים מספיק בשביל למות למען הכבוד)
ולכן אני די בספק כי מצד אחד אפשר להגיד שהתורה המצאה ומצד שני לא שייך להגיד שהתורה המצאה.
אבל אני לא מרגיש הנאה מכלום מכוון שכול הדברים שיש בעולם הזה כמו אוכל עריות משחקים ליצנות, הם דברים שיש הנעה רק ברגע שעושים אותם וברגע שניגמר זה כאילו לא עשית שום דבר (כי הנאה זה לא דבר שנשאר בזיכרון, ומה שאדם רוצה לעשות את אותו הנעה זה מדחף) ומלימוד תורה אני לא מרגיש הנאה (בגלל הסיבה שאמרתי למלה) (והאם שהרבנים למדו הם הרגישו הנאה? כי אני לפני כמה זמן ניסתי לילמוד כל הזמן שהיתי בישיבה וגם באוטובוס ובהפסקות שבין שיעור לחזרה, וגם היה קצת קשה לי לא לחשוב על דיברי תורה בשרותים אבל לא הרגשתי הנעה אוד חף ללמוד, ומה שלמדתי זה בשביל לא להתבטל מלמוד תורה.
ולכן אני רוצה למות אין לי עניין לחיות וכל יום יש לי ספקות באמונה וזה לא עוזב אותי
ולכן רציתי לשאול איך לגרום שהיה לי הנאה מהלימוד תורה ושאני היה מכור ללימוד תורה ובנוסף השמח אם תתרצו את השאלות ששאלתי, ותודה מראש)אין לי ענין בשביל מה לחיות כי אני מרגיש רוב היום ריקני ועצוב (אין לי אומץ לשאול את הרב שלי את השאלה הזאת, וגם אני לא בטוח שהרב יבין מה אני עובר כל יום) וכל מה ששאלתי אין לי כוונה לזלזל (וסליחה אם פגעתי במישהו) ותודה מראש

תשובה:

בחור יקר

השאלות שלך נגעו לליבי, העסיקו אותי רבות .

רואים בשאלות שלך בגרות מיוחדת, עומק וחשיבה יסודית, עם רצון כנה לברר את האמת וישרות פנימית. שאלות שמצריכות עיון רב.

ההתמודדות שלך קשה מאוד נוגעת ללב, מקווה מאוד שתמשיך להחזיק מעמד.

אני רוצה להציע דרך איך להתמודד, למרות שאני לא מכיר אותך רק מתוך מה שכתבת.

כתבת הרבה על ההתמודדות שלך מול הלימוד והאמונה, אבל עדיין לא כתבת כלום על האישיות שלך, איזה בחור אתה, מה אתה אוהב לעשות ועוד הרבה פרטים שהיו יכולים לעזור יותר.

לכן זה גורם לי לחשוב אולי החלק הזה פחות מוכר לך?

לפני הלכות תלמוד תורה יש ברמב”ם הלכות דעות, חלק ממה שדרך ארץ קדמה לתורה, מונח בזה גם שקודם צריך להיות אדם, להיות מה שאתה, מתוך כך ללמוד תורה, ולא קודם ללמוד תורה ואחר כך לחפש את עצמך.

אולי יש דברים אחרים שמציקים לך, אבל לפני הכל הייתי ממליץ בחום על השלבים הבאים שהם יעזרו בכל מקרה. חשוב לעשות אותם לפי הסדר!

שלב ראשון: חזרה לחיים.

מתוך מה שכתוב הייתי מאוד ממליץ לך דבר ראשון להשתחרר מהלחץ, לשמוע מוזיקה, לצאת לנשום אויר נקי, ללכת לטיול ארוך, לשבת ליד הים לראות את הגלים מתנפצים וכל דבר אחר שיכול לשחרר אותך מהלחץ מהמחשבות המטרידות. כל גדולי התורה ולפחות ממה שאנחנו מכירים באופן אישי בדורות האחרונים, היו צריכים לצאת מהלימוד להתאוורר, אפילו רבי חיים קנייבסקי זצ”ל המתמיד הגדול, סיפר על תקופה שבה הוא הלך לים בכל חודש אלול כדי להתאוורר, [שמעתי ממקור ראשון].

שלב שני: הכר את עצמך.

להכיר את עצמך, מה אתה אוהב לעשות, מה היו התחביבים שלך בילדות, מה מושך אותך וממה אתה נהנה?

כדאי שתהיה לך רשימה מסודרת, כך תדע להכיר את עצמך יותר וללמוד לחיות עם מה שאתה אוהב, ולאהוב את החיים. [הרחבת העניין עיין בעלי שור א’ שער ג’]. אם אתה מתקשה בזה מומלץ מאוד לפנות לאדם מוסמך שיעזור לך בזה.

שלב שלישי: גיל ההתבגרות.

כאן אני רוצה לגעת במה שכתבת שיש לך ספקות באמונה, אני תוהה אולי הם לא ספקות באמונה, הייתי קורא להם שם אחר, גיל ההתבגרות. אני מבין מתוך הדברים שאתה מחפש את הזהות שלך בחיים, עברת את השלב שבו כל דבר קיבלת כמובן מאליו כפי מה שחינכו אותך והגעת לשלב בחיים בו אתה מתחיל לחשוב בצורה עצמאית, לכן מתעוררים בך כל מיני ספקות וזה מאוד בריא וטוב, חז”ל קוראים לזה בן ט”ו לתלמוד, כי אז מתחילים לחשוב בצורה עצמאית.

לכן אחרי שעשית את שני השלבים הקודמים, יהיה לך יותר קל להתמודד עם השאלות על הזהות העצמית שלך, אתה תראה איך החיים הם הרבה יותר טובים ממה שחשבת, אם יהיה ברור לך מי אתה ומה אתה אוהב, תראה את הקב”ה נמצא בכל פינה בבריאה, [עיין בספר חובת הלבבות שער הבחינה]. האמונה נמצאת אצלך בלב, תלמד להכיר אותה ולהתחבר אליה.

שלב רביעי: הכר את חברך.

אחרי שלמדנו יחד להכיר את עצמנו, נוכל להבין שלכל אדם יש אישיות שונה, רצונות שונים, מחשבות שונות, ועוד הרבה הבדלים. כך יהיה לך קל להבין את החברים שלך שהם לא תמיד הגיעו לרמה שלך, כי אתה טוב יותר מהם בתחום של יושר וצדק, אבל מצד שני אני חושב שגם לך יש מה ללמוד מהם בתחומים אחרים שהם טובים יותר ממך. [עיין פרקי אבות פרק ד’ משנה א’ איזהו מכובד]

שלב חמישי: ריבוי הדעות בתורה.

עוד מעט אתחיל להתייחס לשאלות שלך על הגמרא, אבל קודם חשוב להקדים הקדמה קצרה. בהקדמת הספר קצות החושן ביאר איך במעמד הר סיני התורה נמסרה לשכל שלנו, ע”ש. עוד ביאורו זאת יותר איך שמשה רבינו קיבל את כל מה שתלמיד עשוי לחדש. א”כ אחרי שלמדנו שלכל אחד יש אישיות שונה מחשבה ייחודית משלו וסגנון חשיבה שונה, התורה נמסרה לכל אחד לפי סגנון החשיבה שלו, לא דומה סגנון החשיבה של הפני יהושע עם רבי חיים מבריסק, כך גם המהרש”א והמהר”ם יש להם סגנון חשיבה שונה. כך גם אצל הראשונים הגאונים והאמוראים והתנאים, לכל אחד מהם יש סגנון חשיבה שלו. כך התורה נמסרה לנו.

באותו עניין מסופר על רבי חיים מבריסק שבאו אליו שני תלמידים שכל אחד הבין את השיעור שלו אחרת, הם שאלו אותו למה הוא התכוון? הוא ענה להם התכוונתי שאתה תבין כך והשני יבין אחרת…

גם בזמן הסנהדרין היו צריכים שבעים ואחד זקנים בסנהדרין, כי ישנם שבעים סוגי דעות שונים וצריך אחד שהוא יכריע בין שבעים הדעות מה הדרך המתאימה לכלל ישראל. אבל לא תמיד הייתה הכרעה. לכן אין כאן שום חסרון במסורת, אדרבה כך נמסרה התורה לדורות שיהיה בה ריבוי של דעות ובסוף תהיה הכרעה איך לנהוג למעשה, [וגם בזה יש הרבה דעות].

כיון שהתורה נמסרה לפי דעת כל אחד מחכמי התורה, הרשות ביד כל מי שלמד את הסוגיא כמו שצריך להכריע לפי שיקול דעתו איך להבין אותה, כך התורה נמסרה. בסופו של דבר הקב”ה יושב ואומר אלעזר בני אומר כך ויונתן בני אומר כך [גיטין דף ו], כל דעה אמיתית יש לה מקום בתורה.

במאמר המוסגר: ישנה סוגיא רחבה איך התורה נמסרה למשה, האם רק הכללים נמסרו או גם הפרטים, אבל גם לדעה שכל הפרטים נמסרו הם נמסרו עם ריבוי הדעות שבהם.

שלב שישי: דרך הלימוד שלך.

אחרי כל זה אני מאחל לך שתמצא את הדרך שלך בתורה, ראשית תלמד את מה שאתה אוהב ללמוד עד כמה שאפשר במסגרת הישיבה. דבר נוסף תפתח את החשיבה המיוחדת שלך כפי שרואים מתוך מה שכתבת, אתה יכול להעמיק בשאלות הללו, לשאול את הרבנים הנכונים, [בשום אופן לא לשאול את מי שלא מתאים לסגנון שלך…] לחפש בספרים המתאימים ותמצא תשובות לכל השאלות שלך בעזרת השם, כך תמצא את דרך הלימוד הייחודית שלך. אני צופה לך עתיד מזהיר עם החשיבה שלך, יש לך כוחות גדולים, תוכל להגיע איתם רחוק, על כך נאמר: “לך בכוחך זה והושע את ישראל”, כך נאמר לגדעון השופט, גם לו היו שאלות באמונה ומתוך כך הוא גדל…

כל צעד שתתקדם אל עצמך אל הדרך שלך בחיים ובלימוד תהיה מניע עצום לחיות את החיים המיוחדים שלך, זה לא קורה ביום אחד, זה תהליך של חיים.

ברוב המקרים צריך לעבור דרך עד שמרגישים הנאה מלימוד, אבל ברגע שתמצא את הדרך שלך מיד תרגיש הנאה שהיא מביאה ל”הנעה”.

כאן אני אתחיל להתייחס לחלק מהשאלות שלך:

אני רק מציע דרך לתרץ, יכול להיות שיהיו לך בהמשך תירוצים טובים יותר, יגעת ומצאת תאמין, אין שאלה כמעט שנשארת בלי תירוץ רק צריך עמל וחשיבה ישרה, בנוסף יש שאלות שמתבהרות במהלך החיים.

א. השאלה מפרק המניח: אם תתבונן במשנה תראה שאין שום סתירה לרב מלשון המשנה, גם שמדובר על ממלא רשות הרבים כולה חביות אבל הנושא שלנו עכשיו הוא רק החבית שהוא שבר ולא החביות האחרות, לכן המשנה מדברת רק על החבית הבודדת. המשנה רוצה להשאיר את העניין פתוח לכל הדעות של האמוראים בגמרא, לא להגביל את המשנה רק לפי דעת רב, אלא גם לפי הדעות של שמואל רבי יוחנן ורבי זירא, לכן המשנה נותנת אפשרות לכל הדעות. [עיין ביאור הגר”א על משלי פרק ח’ פסוקים ז’ וח’].

ב. דין צרורות, יש מחלוקת בגמרא מה דינם של צרורות זה מראה לנו שיש בזה כמה דעות, א”כ החידוש של רבי מאיר הוא איך צריך להכריע, בכל דור יש הכרעה של הלכה. כנראה דין צרורות אינו חידוש של רבי מאיר רק החידוש איך לפסוק.

ג. המחלוקות לגבי הדסים וערבות כבר שאלו את השאלה דומה בראשונים במסכת ראש השנה דף ל”ד לגבי התקיעות, עיי”ש בריטב”א ובעל המאור. עכ”פ לגופו של דבר כתוצאה חורבן הבית חלק המסורת קצת נשכחה. אבל לעולם אין מחלוקת בדבר עיקרי כמו האם ליטול הדס או לא, אלא רק בפרטים של המצוה, עיין בהרחבה ברמב”ם בהקדמתו ליד החזקה, והקדמתו למשניות.

ד. המחלקות על הציץ, הנידון כאן לא איך הייתה המציאות של הציץ, אלא איך ללמוד את הסוגיא של הציץ וכל אחד נמסרה לו התורה כפי דעתו כנ”ל.

ה. לגבי הקבלה, הקבלה הייתה בכל הדורות כולם כמבואר בהקדמת עץ חיים, אלא שהיא הייתה נסתרת וידועה רק ליחידי סגולה, רק אחרי האריז”ל היא התגלתה יותר, לכן יש רבים טובים שלא התגלה אליהם סודות התורה קודם. הקבלה לא חולקת על הלכות, אדרבה אם תתבונן בהלכה תראה שיש הלכות רבות שמבוססים רק על קבלה. אבל כמו שבכל מחלוקת יש כללי פסיקה בין הדעות השונות, הכלל הוא שאם יש דעה אחת בקבלה ודעה בתורה הגלויה פוסקים כמו הנגלה, וגם בכלל זה יש יוצאים מן הכלל. עכ”פ מוקדם מדאי לגילך לעסוק בזה…

ו. חלק מהבחירה שאין עונש מיד על כל עברה, כמבואר בקהלת ח’ י”א.

ז. הסוגיא של תחיית המתים היא מאוד חשובה ויסודית כדאי ללמוד אותה בצורה יסודית מתוך המקורות ולא להסתמך על שמועות. [רמב”ם על המשניות בסוף סנהדרין, רמב”ן שער הגמול ועוד]

אני חוזר שוב, אני לא מכיר אותך ולא יודע בדיוק מה מפריע לך, אבל אני מאוד מקווה שמתוך הדברים תמצא משהו שיכול לעזור לך. רק אבקש לקרוא את הדברים בעיון כי הם רק מבוא והתחלה לסוגיות ארוכות ורחבות.

שוב אני ממליץ לך בחום למצוא את האדם הנכון ולדבר אתו, זה יכול לשנות לך את כל החיים לטובה.

בהצלחה רבה בהמשך הדרך חזק ואמץ.

יוסי ב.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה לנשים אין את הזכות להכיר וללמוד את התורה?
יש לי שאלה שמציקה לי בתקופה האחרונה. התחנכתי תמיד לכך שהתורה היא כל החיים שלנו, ובלי לימוד תורה אין קיום לעולם. אבל אם ככה קשה לי מאוד להבין למה לנשים אין את הזכות להכיר וללמוד את התורה? אני מבינה שתפקיד הנשים שונה משל הגברים אבל עדיין, הרי כל כך מדגישים...
אני יודעת שהתורה חשובה אבל נראה לי מוגזם הלימוד כל החיים
יש לי שאלה שבוערת לי כבר מזמן ועכשיו בגלל המלחמה והחוק על הגיוס היא ממש מציקה לי. אני מבינה את הטענה שהתורה מחזיקה את העולם, אמנם קשה לי עדיין עם הטענה הזו כי אני לא לגמרי מבינה איך זה קשור ולמה לימוד של כתבים שנכתבו אי אז ועוסקים בכל מיני...
בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...
לא מצליחה להרגיש ביטחון כמו שאני רוצה להרגיש
תודה רבה על האפשרות לכתוב מהלב. התשובות מעמיקות ומכבדות וניכרת מחשבה והשקעת זמן רב בכתיבתן. לשאלתי, מאז ומתמיד האמנתי בהשם. לפני 5 שנים חליתי והתחלתי לקרוא ברכות השחר. מפרוץ המלחמה התחלתי בהתקרבות משמעותית שכוללת שמירת שבת מלאה, תפילות שחרית ושמע שעל המיטה, כיסוי ראש ובגדים צנועים, הקפדה על שעות הפרדה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן