בס”ד
יש לי קשיים באמונה אני פשוט בספק אחד גדול אני בגיל 16 ואני לומד בישיבה
אבל אין לי חיים, שאני לומד גמרא אני חשב שפשוט הגמרא שקר וכך אין לי חשק ללמוד
ושיש לי שאלה על הגמרא אני לא מעונין לחפש או לשאול את הרב תשובה (ואחד מהסיבות שמתי שאני שואל על אמורא שלא מסתדר בלשון המשנה הרב אומר לי איך שזה כן מסתדר אבל זה מאוד דחוק להגיד את זה ואם דוגמה אני הייתי כותב את המשנה והייתי סובר כמו אתו אמורא הייתי כותב את המשנה בלשון שונה (כמו בגמרא בבא קמא ”במניח את הכד” ורב אומר שמדובר שהניח הרבה כדים)) ולכן אני מאבד עניין בלימוד וגם בחברה אני לא אוהב מכוון שה”חברים” מתנהגים בזילזול אחד לשני
משחיתים רכוש של הישבה מדברים על הרבנים בזילזול ומנסים להצדיק את המעשים הרעים שעושים (אני מנסה לא לדבר על זה עם בחורים ומנסה לחייך לכולם למרות שבתוך הלב אני חושב אחרת) ואני גם כזה למרות שאני מנסה כמה שפחות לעשות את הדברים האלה. ולכן הישיבה ממש קשה בשבילי. וביהדות עצמה מצד אחד היא מוזרה כלומר במשנה יש דעות ואומרים שתנא אומר כך וכך אבל זה לא שהתנא חידש משהו כלומר שחכמים אומרים שמשלמים בצרורות חצי נזק זה לא חידוש של חכמים כי גם בתקופה של הלל היה די צרורות וגם כך לגבי כמה ערבות והדסים צריך לקחת זה מחלוקת למרות שזה היה בזמן משה רבנו והסנדרים, וגם שאומרים סתם משנה זה רבי מאיר והרי לפני רבי מאיר לא היה את מה שרבי מאיר אמר. ויש מחלוקות על דברים מציאותיים כמו על שור אם יש לו רגישות לנגוח או לא וגם בציץ של הכהן הגדול יש שלוש דעות וברור ששתי דעות לא נכון ואז על סמך מה אמרו את דבריהם וזה גורם לי לפיקפוק שנראה שאומרים דברים על דעת עצמם ללא שום בסיס (ולא אמור להיות בסיס כי זה דבר מציאותי) ואם הם כך שמעו מהרבנים שלהם אז המסורת לא נכונה ואיך אנחנו סומכים על המסורת. והרמב”ם אומר שעולם הבא זה לא כמו חיי העולם הזה וגם שמעתי שאין שם מרחב וזמן ויש רבנים שאומרים שיש סנדרין בשמים ומוזנים וכו’ שזה דבר חומרי. ולגבי הקבלה יש אומרים שזה לא אמיתי וגם הקבלה די מוזרה וגם לפמיים הקבלה חולקת על הלכות אז אפשר להסביר לי בבקשה מה זה הקבלה ולמה היא לא מוזכרת אצל הראשונים שהיו לפני 800 שזה (אני לא זוכר אם זה הזוהר או הקבלה). ואני רואה בישיבה שמתייחסים בזלזול לסיפרי קודש ולמה הקב”ה מסכים לזה וגם למה הקב”ה שותק על זה שמבזים את שמו ואת עושי רצונו. זה הסיבה שקשה לי לאמין ביהדות אבל מצד שני זה דחוק מאוד מאוד להגיד שהיא המצאה כי בשונה מהנצרות והאסלאם היהדות התחילה מהרבה אנשים והיא אפשר לזיף דבר כזה מכוון שלא ראינו שיש עוד דת שאומרת שאלוקים דיבר אם הרבה מעוד איש וגם היהדות מאוד קשה לקיום אז לא סביר שאנשים ירצו לשקר בשביל קצת כבוד(למרות שהתורה מתנגדת לכבוד בשביל לשלוט באנשים ודחוק להגיד שהם יגידו דבר כזה על עצמם, וגם אדם לא יעשה משהו שיודע שזה רע אלא יתרץ לעצמו שזה בסדר מה שעושה והרי ראינו שמגנים מאוד את הכבוד ואז לא שייך להגיד שהם תירצו להם שזה בסדר מה שהם עושים) ובשביל הרבה עול, וגם שיסקימו למות בשביל זה (כי הם לא אנשים טיפשים מספיק בשביל למות למען הכבוד)
ולכן אני די בספק כי מצד אחד אפשר להגיד שהתורה המצאה ומצד שני לא שייך להגיד שהתורה המצאה.
אבל אני לא מרגיש הנאה מכלום מכוון שכול הדברים שיש בעולם הזה כמו אוכל עריות משחקים ליצנות, הם דברים שיש הנעה רק ברגע שעושים אותם וברגע שניגמר זה כאילו לא עשית שום דבר (כי הנאה זה לא דבר שנשאר בזיכרון, ומה שאדם רוצה לעשות את אותו הנעה זה מדחף) ומלימוד תורה אני לא מרגיש הנאה (בגלל הסיבה שאמרתי למלה) (והאם שהרבנים למדו הם הרגישו הנאה? כי אני לפני כמה זמן ניסתי לילמוד כל הזמן שהיתי בישיבה וגם באוטובוס ובהפסקות שבין שיעור לחזרה, וגם היה קצת קשה לי לא לחשוב על דיברי תורה בשרותים אבל לא הרגשתי הנעה אוד חף ללמוד, ומה שלמדתי זה בשביל לא להתבטל מלמוד תורה.
ולכן אני רוצה למות אין לי עניין לחיות וכל יום יש לי ספקות באמונה וזה לא עוזב אותי
ולכן רציתי לשאול איך לגרום שהיה לי הנאה מהלימוד תורה ושאני היה מכור ללימוד תורה ובנוסף השמח אם תתרצו את השאלות ששאלתי, ותודה מראש)אין לי ענין בשביל מה לחיות כי אני מרגיש רוב היום ריקני ועצוב (אין לי אומץ לשאול את הרב שלי את השאלה הזאת, וגם אני לא בטוח שהרב יבין מה אני עובר כל יום) וכל מה ששאלתי אין לי כוונה לזלזל (וסליחה אם פגעתי במישהו) ותודה מראש