The Butterfly Button
התלבטות עמוקה על תרבות הפנאי שאני צורכת

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה,
יש לי מספר עניינים שהייתי רוצה ללבן ולהבין.
אני מגיעה מבית דתי חזק, ואני אוהבת מאוד מאוד לקרוא, ולראות סרטים, ולשמוע מוזיקה.
לצערי, במגזר שלי משום מה לא מדברים מספיק על הלכות שקשורות לתרבות (סרטים, מוזיקה, ספרים), ויצא שהייתי ועודני צורכת תרבות לועזית ברובה.
אני מנסה להיגמל מספרים ומהשירים הלועזיים שאני שומעת אבל חסר לי בסיס רעיוני שיעזור לי לקבל כוחות לעשות את הצעדים הקשים מנשוא הללו מבחינתי.

אז כמה שאלות יש לי –
קודם כל לגבי ספרים. יש כל מיני ספרי פנטזיה וכו, סיפרות גויית, בלי בעיות צניעות מיוחדות שאני נורא נהנית לקרוא
השאלה שלי היא כזאת – יש אפור באמצע, או שזה שחור ולבן? אסור בתכלית האיסור לקרוא כל ספר שנכתב ע”י אדם לא יהודי או דתי?
כי קשה לי עם המחשבה שאסור לקרוא כל דבר, כשבעצם יש ספרים שלמים בלי בוטות, אלימות או חוסר צניעות.

לגבי מוזיקה – אני יודעת שאסור לשמוע שירי אהבה (שומעת בכל זאת), אבל האם כל שיר לועזי אסור לשמוע?
יש שירים שמדברים על משפחה, על חוסר ביטחון, על התמודדות עם משבר. והאמת, אני אדם מאוד מילולי, וחסרה לי חדוות היצירה, ואומנים ששופכים את הלב או מלבנים דברים עם עצמם במילים בצורה אינטלגנטית במגזר. שומעת את ישי ריבו ואת שולי רנד, שנתנו לי קרן אור. אבל עדיין זה לא מספיק לי.

וגם לגבי סרטים, לא ברור לי מה נכון. מותר לי לראות סרטים או סדרות שאין בהם דברים לא ראויים?

אז בעצם מה שאני שואלת זה, האם כל המדיה אסורה בתכלית האיסור? כי הרי בפורמט של סרט לדוגמא (לשבת ולהסתכל על וידיאו במסך), אין בעיה, הבעיה יכולה להיות בתוכן שלו. אני מקווה שאתם מבינים מה אני מנסה לשאול, אני קצת מבולבלת.
אנסה לכתוב במשפט אחד- בענייני תרבות, האם הכל אסור או שמותר לצרוך כשמדובר בתוכן נקי?

תודה רבה לכם,
מקווה שתצליחו להבין מה למען ה’ אני מנסה לברר ולשאול:)
שתהיה שנה טובה ובשורות טובות.

תשובה:

שואלת צעירה ויקרה,

רוצה אני להביע את התנצלותי על העיכוב בשליחת תשובתי. שאלתך מעוררת המחשבה, תפסה אותי בתקופה עמוסה בחיי, ואני מקווה, שלא התייאשת מהאפשרות לזכות בתשובה…. עמך הסליחה.

התפעלתי מאד מהדרך הרהוטה שבה את מציגה את הדילמה המעסיקה אותך. עוד יותר התפעלתי מהיותך, צעירה מאד בגיל, אך בעלת אישיות עמוקה, החפיצה לשאוף לתוכה רק אוויר פסגות, שלא נעכר בשיח, שפה, תרבות שאינם ברוח ישראל סבא.

הרצון לגדל את נפשך ונשמתך בטוהרה, בנקיות, וללא חשיפה לתכנים ומראות שאינם ראויים הפעימה אותי. אלוקים, הבט משמים וראה בת-ישראל כשירה זו, מהם שאיפותיה ומהם מאבקיה.

כפי שאת יכולה לתאר לעצמך, אין בפי ‘מענה הלכתי’ במובנו המקובל, ורק אציע בפנייך את מחשבותי, ואשתף אותך בהרהורי.

החברה החרדית – דומני שיותר מכל חברה אחרת- ועוד הרבה לפני כל חברה אחרת, שכן עם כניסת הטכנולוגיה הבנה זו מחלחלת אט אט גם לציבורים נוספים, מבינה לעומק את השפעתה של התרבות על הנפש והנשמה. עוד הרבה לפני שהיה ניתן להגיע לכל תאוות העולם הזה במכשיר כף יד קטנטן, הבינה החברה החרדית עד כמה קריאת עיתון, טור דעה, פרסומת פה ומודעה שם, כולם כולם משפיעים על נשמתינו באלף ואחד נימים דקים של השפעה מצטברת.

לפיכך, אחת מאסטרטגיות שמירת הזהות החרדית, שהפכה ברבות הימים לערך המכונן של זהותה היא ההיבדלות מכל רוחות הזמן ומניעת חשיפה ככל הניתן למשנות תרבותיות אחרות הסובבות אותה. כחלק בלתי נפרד מאותה הבנה, מקדשת היהדות החרדית את טוהר מבטם של גדולי הדור, כמי שיכולים להכריע בסוגיות כבדות משקל. מנין להם ההבנה והיכולת? רק משום שהם שומרים על עצמם לבל תתערב בדעתם דעות שונות ומשונות מן העולם שבחוץ.

וכך כותב ר’ ישראל מאיר כגן מראדין (1838-1933) מחבר ה’משנה ברורה’ ו’חפץ חיים’ העוסק בשמירת הלשון) בספרו ה’חפץ חיים’ על התורה:

מי שדעתו דעת תורה יכול לפתור כל בעיות העולם, בכלל ובפרט. אלא שתנאי התנה, שהדעת תורה תהי'[ה] צלולה, בלי איזו פני'[ה] או נטי'[ה] כל שהיא. ואם יש לך אדם שדעת תורה לו, אלא שמעורבת אפילו מעט עם דעות אחרות מן השוק או מן העתונות – הרי דעת תורה עכורה היא, מעורבת עם פסולת, ואין ביכולתה לרדת לסוף הענין .

זוהי אותה דמות ראויה שאנו מחנכים אליה, ושלאורה אנו משתדלים לחנך את ילדינו. להמנע ממראות אסורים, מדעות מן השוק, מדעות מן העיתונות (הלא נקיה), וכן מכל מה שיכול להשפיע על נשמתינו וטוהר נפשינו.

החובה הזו איננה ‘המצאה חרדית’ אלא מגולמת כבר בצווי המוכר, שעם פרוץ הקורונה לחיינו, אנו מרבים להזכירו בהקשרים פיזיים, אך במקורו עוסק בשמירת הנפש הרוחנית.

בספר דברים פרק ד’ פסוק טו’ נכתב “וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר ה’ אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵש” ואילו בפרק ד’ פס’ ט’ נכתב “הִשָמֵר לְךָ וּשְמוֹר נַפְשְךָ מְאוֹד”.

שני פסוקים אלו אינם עוסקים בהקשרם המקורי בשמירת הנפש במובנה הפיזי, אלא הם נסובים על החובה והזהירות הנדרשים מאיתנו לשמור על צלמינו הרוחני, ועל טוהר נפשינו.

וכך כותב הרב פנחס הורוויץ בספרו פנים יפות על ספר במדבר בפרק כ’:

“וזהו שהזהיר השי”ת עוברים בגבול אחיכם בני עשו “ונשמרתם מאוד לנפשותיכם”, דהיינו שהיו צריכים שמירה גדולה שלא ידבקו בגלולי אדום והעיד הכתוב כל העדה, דאף שעברו בגבול בני עשו וראו את גלוליהם לא נפקד ממנו איש לעבירה וכל העדה היו צדיקים, והיינו דפירש”י ואלו מאותן דכתיב בהן ואתם הדבקים חיים כולכם היום”.

נראה איפא, שהצווי התורני לשמור על הנפש, כשהוא מחוזק באידיאולוגיה של התבדלות מתכנים לא ראויים מביאה להכרעה שבמקרה של ספק אז אין ספק, וכל “שאלה היא טרייף’ (אם יש שאלה, אז זה כבר טריפה) והנטיה להחמיר מדריכה אותנו – אם אתה מתלבט אם נושא מסויים ראוי לכתיבה ולבמה ציבורית, אזי תחמיר ותמנע.

כפי שאת מבינה, אין פה גבול הלכתי ברור אלא הנחיה ודרך חיים- מה שלא קראנו, כנראה גם לא הזיק לנו. ומה שלא נחשפנו אליו, הרי שמנענו עצמינו מן הנסיון, כפי שאנו מקווים ומתפללים בכל יום “ואל תביאינו לידי נסיון”.

אז בעוד שבקבוצות אחרות, כאשר מתלבטים אם משהוא ראוי לפרסום, היד קלה על ההדק (או על העט) לפרסמו, הציבור החרדי, מהסיבות שמנינו לעייל, נמנע ומונע מילדיו להחשף גם למה שעשוי להיות שנוי במחלוקת ודילמה.

לפיכך- כל חברה משלמת את המחירים של החינוך שהיא מאמינה ודוגלת בו. בעוד שהחברה הדתית משלמת את מחיר פתיחות היתר והכרעות ערכיות מקילות מידי, החברה החרדית משלמת את מחיר הסגירות ומונעת מעצמה גם ספרות טובה ואיכותית. הרצון לא לגעת בנושאים רגישים ‘ולהחמיר’ בכל שאלה והתלבטות הנוגעת לתכנים, מעקרת בסופו של דבר את כוחה של ספרות טובה, ומונעת ממנה, לא אחת, להיות טובה ומשפיעה באמת. משמעות הדבר שקשה מאד לכתוב באותנטיות ובכנות על בעיות המעסיקות את הצעירים באופן נוגע ואמיתי, וחלף העיסוק בקשיי החיים כפי שהם, נעשים המילים פלקטיות ובלתי משכנעות. הנסיון לכתוב רק על דברים אידיאלים, כפי שראוי שיהיו, ולהמנע למעסוק ב’דם שפיר ושליה’, בתהליכי עומק, התחבטויות נפשיות וספקות מייסרים, מייצרת בסופו של דבר ספרות דלה, נטולת השפעה, שרק גורמת לחיפוש יתר בשדות זרים.

אני בכוונה מציגה לך את שתי האפשריות כדי להבין כי לכל דרך יש מחיר, ולמעט גבולות ברורים של חוסר צניעות, ההלכה מותירה לנו מרחב של שיקול דעת, ומנחה אותנו להשמר על נפשותינו. צפיה בסרטים אלימים (אפילו שהכל זה רק בכאילו, איפה כתוב שאסור לעשות כאילו?) משפיעה גם היא על הנפש ושומר נפשו ירחק, גם אם לא עוברים על איסור הלכתי מובהק בצפיה בהם.

האיזון בין חשיפה והעלאה על הכתב של מלחמות היצר הכמוסות ביותר, לבין הרצון שלא להתבחבש ברע ובמכוער גם אם בהמשך הסיפור מצליחים להחלץ ממנו, עומד בבסיס הבחירה שלנו בין טוב לרע, והיא נקודת איזון עדינה בין מה שיעלה אותנו בקודש, לבין מה שיורידינו חלילה בסולם. הדרך להעביר את הדברים בכוון בונה, יעיל, ומרומם טפח מעל לקרקע, הוא אתגר גדול לסופר ירא שמים, וכפי שעולה משאלתך, נראה לי שאת עצמך מודעת לגודל האתגר.

לאחר שפרשתי בפנייך את האפשרויות, עליך לחשוב אלו סיכונים את מוכנה ליטול, ואלו מחירים את מוכנה לשלם.

פנייתך לאתרינו מלמדת אותי כי תפיסת העולם החרדית, שיקול הדעת החינוכי, ונקודת האיזון המועדפת עליו הולמת יותר את האיזונים הפנימיים שלך עצמך.

בהצלחה לך בבחירת האיזונים המתאימים לך

בברכה,

ורדית

varditro@mail.huji.ac.il

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. שלום ורדית,
    כתבת תשובה רהוטה לשאלה רהוטה, תענוג אסטטי לקריאה.
    אבל, אני סבור שהשאלה מכילה רובד נוסף מעבר להרצאת הדברים הרהוטה. השואלת נכספת גם לעומק המופיע בספרות ובשירה האחרות וגם למרחב הפיזי והמחשבתי שהן לוקחות אותה אליהם, כמו גם לעולם של אסתטיקה עידון ומערכות יחסים שמושאל לה למחיה בעת הצפייה בסרט. נפש שכוספת לעושר, עומק ומרחב, לא מעוניינת להקריב את נפשה על מזבח ה’השקפה’ להשחיתה, לצמצמה, להשטיחה, לרדדה… סבורני שעל שאלות כגון אלו נאמר ”גדול שימושה יותר מלימודה” בבתי חלק מגדולי ישראל בדור הקודם ואף בדורנו היו מצויים ספריהם של גדולי סופרי העולם, החכמה היא באמת לקרוא קריאה יותר ביקורתית מתוך ידיעה שהקריאה משפיעה, ולעמת כל מחשבה שבאה מבחוץ עם עולם הערכים הפנימי. כך ניתן גם להנות מכל הטוב הזה וגם לפתח את עולם הערכים והאמונה היהודי.
    השבוע ציינו את יום השנה של הרב עובדיה שחיבתו לשירה של אום כולתום הייתה ידועה ובעבר אף התפרסמה רשימה בכתב ידו של השירים האהובים עליו.

    תודה לאתר הנפלא ולמי שמאחוריו, תודה למשיבים ולמשיבות, תודה ורדית שכיף לקרוא אותך תמיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

חייבים לבחור זרם מסויים?
שלום לכם ותודה רבה על ההיענות העמוקה והרחבה, לפני פחות משנה זכיתי תודה להשם, לחזור בתשובה כשאני לוחם בצבא. כיום עדיין משרת ובעזרת השם כשאסיים השנה אני רוצה להיכנס לישיבה וללמוד תורה באופן מסודר וביישוב הדעת ולהקים בית יהודי כשר ולעסוק וללמוד תורה כמה שרק אפשר. מרגיש לי שאם אני...
המתקפות על החרדים -איך להתייחס לזה?
בשנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה, אני חש כי הציבור החילוני פשוט מתקיף אותנו בצורה בלתי נתפסת ממש. לא מתכוון לכולם חלילה, אבל כל ההפגנות בקפלן, מה שקרה בתפילה ביום כיפורים, מה שקורה עכשיו עם הגיוס, הקמפיינים הפוגעניים בבחירות לעיריות וכו’. בעינים שלי הקטן, החילונים אינם רואים שככל שהם מגדילים...
למה אנחנו לא עושים שירות לאומי?
יש לי ענין שמאוד מאוד קשה לי איתו כבר הרבה זמן, ועדיין לא קיבלתי תשובה שתספק אותי, אני בת 19.5 בלימודי ה ו בסמינר, ואני לא מבינה, למה אנחנו החרדים/ דתיים לא עושים שירות לאומי? אני מבינה את המורכבות שיש בצבא וזה ברור ומובן, אבל מה הבעיה עם שירות לאומי?...
הציבור שלנו צריך להתגייס?
תודה על האתר המחכים! אני בחור ישיבה ויש שאלה שמעסיקה כנראה הרבה בזמן האחרון. בנושא הגיוס ונשיאה בנטל. אני חושב שהתשובה שאנחנו בעיקר נותנים לצד השני שהיא, לימוד תורה לא פחות חשוב משירות צבאי יהיה אשר יהיה, כי יש עולם רוחני וגם בו צריך לפעול, ולכן צריך את שני הצדדים...
לאיזה זרם להשתייך?
קודם כל רציתי לומר תודה רבה על האפשרות שאתם נותנים להביע את הרגשות והשאלות דרך האתר עם מענה מקצועי ואדיב! וניגש לשאלה אנחנו משפחה עם חמשה ילדים שלא שייכת לשום מגזר לא למגזר החרדי ולא לדתי אנחנו שומרים תורה ומצוות וכשאן השאלה : לא פעם ולא פעמיים הילדים שלי שואלים...
הרב קוק וההתנגדות אליו אך לא למקביליו
יש לי שאלה שאני מנסה להבין בראי ההיסטוריה. הראיה קוק היה אדם גאון חרדי לאומי מחמיר שהייתה התנגדות אליו במיוחד בקרב העדה. שאלתי הראשונה היא נראה על פניו צביעות שכן הראיה קוק לא היה החרדי הציוני היחיד בדורו. המון היו חרדים ציונים כמו הרב אפשטיין,הרבנים מלצר,אדמורי רוז’ין,הרב כשר,הרב חרלפ,הרב פראנק...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן