האם אפשר להתחתן עם מישהו שדעותיו מבחינת אמונה שונות משלי? The Butterfly Button
האם אפשר להתחתן עם מישהו שדעותיו מבחינת אמונה שונות משלי?

שאלה מקטגוריה:

שלום אני חרדית ופגשתי בחור דתי לאומי.
דיברנו ויש בינינו קשר טוב
אפילו חשבנו על חתונה
אבל פתאום חשבתי לעצמי האם הקשר באמת מתאים מאחר ויש בינינו שוני בנושא האמונה.
שנינו מאמינים בקב”ה ורוצים להתקדם מבחינה רוחנית אבל בכל זאת יש הבדל בין הגישה של הדתיים הלאומים הציונים לבין החרדים. הוא אמר שהוא יתחשב וברור שכל אחד צריך לעשות ויתורים. אבל האם אלו ויתורים לחיוב?
האם אתם חושבים שקשר מסוג זה יכול להצליח? האם להפסיק אותו? תודה רבה

תשובה:

שלום לך פונה יקרה,

קראתי את שאלתך שוב ושוב, והתפעלתי מכך שבחורה בגילך, כה צעירה, יודעת לעשות מעין ‘עצירה’ , zoom – out, ולהתבונן על הסיטואציה בה היא נמצאת מבחוץ ולשקול אותה באופן שכלי, רגוע ומחושב.

כדי להנשא אנו מחפשים מקסימום התאמה בפרמטרים רבים ושונים, שחלקם חשובים עד מאד באופן אובייקטיבי וחלקם פחות, חלקם חשובים עד מאד לנו באופן אישי, גם אם באופן אובייקטיבי הם אינם ‘תנאי בלעדיו אין’ לקיום חיים משותפים.

מצד אחד, את כינית את ההבדל ביניכם – כהבדל ב’אמונה’, מצד שני הדגשת – כי שניכם מאמינים בקב”ה ורוצים להתקדם רוחנית. מדברים אלו אני למדה כי ההבדל בינכם איננו ב’אמונה’ אלא בהשקפה על אורח החיים הראוי והנכון לקיום מצוות, כשטווח ההבדל הוא בין אורח חיים דתי-לאומי לאורח חיים חרדי.

אורח חיים חרדי כמו גם אורח חיים דתי-לאומי אינם נקודה קטנה אחת במרחב אלא טווח של מופעים ופרקטיקות מעשיות בקיום מצוות הנושקים להרבה היבטים בחיינו, שחלקם מביאים לידי ביטוי חד את לשון ההלכה, וחלקם מדגישים יותר את רוחה והשקפתה.

מעצם העובדה שהתחלת לצאת עם בחור שתיארת לעצמך שהשקפותיו עשויות להיות שונות משלך, אני רוצה שתשאלי את עצמך עד כמה ‘ההשקפה הדתית’ היא מרכז משמעותי כל כך בעולמך, ועד כמה היא בעיניך תנאי הכרחי לקיום חיים משותפים. מי ש’השקפה’ זו היא קריטית בעיניה, הרי לא הייתה מעלה על דעתה מלכתחילה לצאת עם בחור שאיננו חרדי.

מהבחירה הראשונית שעשית לצאת עימו, – אני למדה מכך שעבורך יש לרדת לרצוזלוציות נמוכות ומדוייקות יותר, ועליך לפרוט לפרוטות קטנות יותר את משמעות הדבר והשלכותיו על חייכם המשותפים.

למשל – מהם פריטי הלבוש הדתיים שהוא מקפיד עליהם והאם יפריע לך אם זה לא יעמוד בסנטדרטים הדתיים המקובלים במשפחתך? ? האם הוא ידרוש ממך לוותר על סטנדרטים של צניעות שאת רגילה ודוגלת בהן?

חינוך – האם תוכלו להגיע להבנה לאיזה מוסדות חינוך תשלחו את ילדיכם? האם הוא ירצה לחנך ולנתב את בניו למסירות נפש לשירות בצבא והגנת העם והמדינה, בעוד שאת תרגישי כי מסירות נפש יש לטפח רק עבור ערך של עמל בתורה? האם אתם רואים עין בעין את מידת הפתיחות או הסגירות כלפי העולם או ממנו הנדרשת ממשפחה שומרת מצוות בעת הזו ?

איני יודעת באיזה קצה את נמצאת בסקאלת הזהויות החרדית, ובאיזו נקודה הוא נמצא בסקאלה הדתית לאומית, שיתכן והן קרובות מכפי שעשוי להראות במבט ראשון. עליכם לדבר על כל המשמעויות העשויות להגזר מן העובדה שקבלתם חינוך שונה וגודלתם על ברכי הדגשים ערכיים שונים .

יש לזכור ,כי גם זוג שיוצא מנקודת מוצא דתית זהה בדיוק – עשוי למצוא עצמו כעבור שנתיים במקום קצת שונה. אנשים חיים אנחנו, משתנים כל העת, עוברים תהליכי צמיחה והתבגרות, ואף אחד לא מבטיח שנשאר תמיד באותו מקום (רוב הסיכויים שלא נשאר בדיוק באותו מקום) שבו התחלנו את דרכינו המשותפת.

ולכן, מעבר לחשיבות של זהות מוחלטת בהשקפת העולם בנקודת ההיכרות הראשונית, כדאי יותר לבחון אם פניכם לאותו כוון, ואתם רואים עין בעין את יעד משותף אליו תרצו לחתור. חשיבות רבה עוד יותר היא לעבור את תהליכי הצמיחה הללו ביחד, תמיד בפתיחות, שיתוף, כנות ותקשורת זורמת לכל אורך הדרך.

לו היית בת 29, לא הייתי חושבת פעמיים וממליצה לך באופן חד משמעי לבחון הצעה זו ברצינות ולא לנטוש אותה רק בשל פער זה, שעשוי להתגלות יותר כפער סוצילוגי מאשר כביטוי להבדלים של ממש ברמה דתית במובנה העמוק והאמיתי.

עתה שהנך צעירה, ורק עתה יצאת לעולם השידוכים, יש לך את הזמן ואורך הרוח לבדוק את הנקודות שהצעתי לעומק. עליכם לשוחח באופן גלוי על כל המשמעויות וההבדלים שעשויים להיות לכך בצמתים משמעותיים בעתיד בחייכם המשותפים. במידה שאתם יכולים להגיע לשלד של הסכמה בנושאים אלו, ושניכם שואפים להקים בית נאמן לה’ ולתורתו, אזי לא יוותר לי אלא לאחל לשניכם הרבה אושר ובניין עד עד.

ורדית

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

האם כשאתארס אצליח להיות יותר שמחה?
גמרתי סמינר מהמצוינים בארץ. כיום עובדת מעט במשרה חלקית. גרה בבית שלא קל לשהות בו. כבר כחצי שנה בשידוכים. רב החברות שלי נשואות. פעם היו אומרים עלי שאני בת שמחה. כיום אני רוב הזמן בעצבות, מרגישה שהחיים קשים. בימים שלא הולך טוב בעבודה אני מרגישה בזבוז בעולם, למה לחיות סתם...
אם אצא ללימודי מקצוע זה יתקע את השידוכים שלי?
אני לומד בישיבה ליטאית נחשבת ובזמן האחרון הרגשתי תחושת מיצוי וחוסר סיפוק ורצון להוציא את היכולות שלי בתחומים נוספים והחלטתי בשיתוף עם ההורים לצאת ללימודים להשלים בגרויות ואני מאד שמח עם ההחלטה ורוצה את זה אבל הפחד הגדול הוא שידוכים כי הורגלתי וחונכתי בממסד לחשוש משידוכים (גם אם לא אומרים...
רוצה להתחתן אבל מפחדת להתנתק מהבית ומההורים
יש לי בעיה מצד אחד אני רוצה להתחתן ומצד שני אני ממש מפחדת להתנתק מהבית ומההורים אף פעם לא ישנתי מחוץ לבית ותמיד הייתי עם ההורים שלי בקשר מאד קרוב לא נעים להגיד אבל אני מפחדת לישון בלי שאני יודעת שהם בבית אני אוהבת ממש להיות קרובה אליהם ומפחדת מנישואין...
מחפש את עצמי אחרי כמה שנים בישיבה
אני בחור מתחזק כבר 5 שנים לומד בישיבה והתחזקתי מאוד וכרגע אני נמצא במצב שאני לא הולך לישיבה ומחפש את עצמי כי דיי נמאס לי מהישיבה ואני רוצה לעשות דבר שיתן לי סיפוק וייתן לי פרנסה כי ללמוד כל היום זה דבר שמקשה עליי מנטלית כי אני לא מאמין בזה...
הבחור הזה באמת בעייתי?
יצאתי עם בחור חכם ועמוק מאוד במשך תקופה (בערך 10 פגישות כולל שיחות טלפון רבות והתכתבויות ארוכות) במהלך הפגישות הבחור העלה נושא בעייתי מאוד שבו הציג את עצמו כחוקר דתי, שבו בגישה שלו לדת היא קצת שונה מהרגיל והוא אפילו עושה דברים משונים בתהליך הזה. לא נבהלתי משום אמרה או...
מרגישה שאני יותר חזקה ממנו מבחינה רוחנית
היי אני בת 22 יוצאת עם בחור בגיל 26 בחור ממש טוב חמוד מעניין חכם יש כמה דברים שמפריעים לי בפגישה הראשונה הוא אמר הרבה דברים שהיתי בשוק והיה לי ממש מוזר תחביבים ומשפטים מוזרים שהוא אמר אבל גם הרמה הרוחנית מפריע לי מאד הוא עובד רוב היום ולומד תואר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן