The Butterfly Button
דילמת מוסריות בעבודה-מה עלי לעשות?

שאלה מקטגוריה:

שלום רב
אני נמצאת בדילמה קשה מאוד כבר כמה חודשים טובים ואני רוצה לשים לזה קץ.
אני ב"ה לפני כשנה התקבלתי לעבודה במשרת סטודנט עבודה מאוד מכובדת .
אני עובדת פה עם עוד מזכירה אחת וותיקה שהיא נמצאת באותה משרה כבר 20 שנה! אז היא סוג של בוסית עלי כי המנכ"ל לא תמיד פה אז כל מה שיש לי אני פונה אליה. אני מאוד שמחה ומודה לאלוקים שנתן לי את המשרה הזאת באמת שיחסית לגיל שלי זה ממש וואוו.
עכשיו, אני והיא בקשר מאוד מאוד טוב כל המשמרות אנחנו יחד היא ממש חברה טובה למרות הפרשי הגילאים.
כל היום אנחנו יחד כי זה רק אני והיא לבד! יושבות אחת מול השניה באותו חדר! המשמרת שלנו זה מ8-17 וקרה יום אחד שהיא רצתה לצאת ב2 לבדיקות אז היא שאלה אותי עד מתי אני במשרד אמרתי לה עד 5 אז היא אמרה לי "תחתימי לי בבקשה ב5 ! זה כמו שאני יצא ויחזור לעבודה תעשי לי טובה" ולדאבוני הסכמתי בידיעה שניחמתי את עצמי שזה "בסדר" כי היא הייתה עושה את זה הרבה יוצאת ב-11-12 על חשבון העבודה וחוזרת באיזה 14-15 מחתימה והולכת .
ומאז שאני הסכמתי לה אז היא מתחילה עם זה על בסיס קבוע!
ואם אני מסרבת היא עושה לי פרצופים ואני לא יודעת מה לעשות פעם זה היה להחתים לה רק ביציאה היו זה גם בבוקר להחתים לה כניסה.
וזה כזה לא פייר אני קמה מוקדם יוצאת והיא עדיין בבית ושאני מאחרת וואי וואי איזהבלאגן היא עושה לי לדוגמא יום אחד לא החתמתי לה היא לא דיברה איתי שבוע עכשיו ללכת לבוס ולהגיד לו על זה זה בלתי אפשי הוא מקשיב לה יותר מכל אחד אחר 20! שנה היא עובדת ולא אומרים לה כלום! בגלל הוותק. והתחלתי להרגיש ניצול … לא רק זה ! גם היה לי הרגשה רעה מאוד של גזל גמורר!! הרגשתי גנבה במיוחד בבוקר שאפחד לא רואה להחתים לה וזה כולל אותי בתוכו! ועושה לי נקיפות מצפון. אני בכל פעם רוצה להגיד לה משו ואין לי איך.. אולי יש בי סוג של פחד מודה כי זה עלול לגרום לפיטורי .. אבל עם הזמן הבנתי שלא אכפת לי להפסיד עבודה בגלל כזה דבר אני פשוט לא מוכנה להמשיך עם זה!! ומצד שני אני לא רוצה ריב איתה ולא מעונינת בפיטורים
אני ממש אובדת עצות ואני אציין גם שהיא חילונייה ואני דתייה לכן פניתי אל כבוד הרב! בבקשה לעזרה אני מאוד אשמח שתיחס לכל הנתונים שאמרתי הקשר המשרה העבודה הכל באמת אני רוצה להפסיק! תודה רבה רבה

תשובה:

בס"ד

שלום לך

אפתח בשאפו גדול על המוסריות המדריכה אותך ואינה נותנת לך מנוח. מעבר ליושרה הבסיסית כלפי אלו המעסיקים אותך, את מוכנה להסתכן כדי שלא לעבור על האתיקה הפנימית שלך, והדבר מעורר הערכה רבה.

אינני רב ואיני מתיימר לתת תשובה הלכתית לשאלתך, אך אנסה להתייחס לפן המוסרי ולדילמה האנושית המורכבת בה את נמצאת.

בחברה ישנם אנשים ישרים וישנם כאלו שפחות. ישנם כאלו המעגלים פינות וישנם כאלו המקפידים על קוצו של יו"ד. רמת מוסריותו של האדם נקבעת על פי חינוכו, ערכיו, אמונותיו ונטיותיו האישיות. ישנם כאלו שיראו ב"עיגולי פינות" דבר נורמטיבי (די נפוץ לצערנו בתרבות הישראלית) וישנם אחרים בעלי אתיקה מוסרית גבוהה שיראו בכך עבירה מוסרית. כאשר מדובר במקרים גבוליים ניתן לדון האם המקרה תלוי אופי או תלוי ערך, אך לעניות דעתי במקרה שלך, מדובר בהרבה מעבר לכך. לא מדובר ביציאה מקרית באמצע העבודה או בהתחשבנות כלשהי עם המעסיק, אלא בדפוס קבוע של היעדרות והזנחה שאינו עולה בקנה אחד עם שום אמת מידה מוסרית.

אנשים מסוגה של העובדת הוותיקה המנצלת את טוב לבך, פועלים בחסות הלב הטוב של עמיתיהם ובחסות חוסר ההעזה של כולנו להגיב להם בנחישות. אין להם אלוקים ובשל כך הם מנצלים אותנו כמה שרק יוכלו. התנהגותך במקרה זה נורמלית לחלוטין, וכמוך מגיבים רוב בני האדם המוסריים. הם מנסים לעזור, להעלים עין, להיות נחמדים, וכל זאת מתוך מחשבה שמולם עומד אדם עם ערכים שיש לו גבולות מוסריים וינצל את טוב לבם רק במידה סבירה. אך לעיתים מתברר שהאדם העומד מולנו אינו כזה וחייבים לשים לו גבולות. לרוב זה קורה מאוחר מדי, לאחר שלופ הניצול כבר נמצא בעיצומו.

אז מה עושים בכזה מקרה?

אין ספק כי יושרך והאתיקה הפנימית שלך, אינם טועים. את קוראת נכון את המצב ומבינה להיכן נקלעת. כל שנותר כעת, לעשות מעשה ולעצור את כדור השלג המתגלגל. במצב הנוכחי עשויה העובדת הוותיקה להמשיך ולנצל את יושרך לטובתה גם במקרים נוספים. בנוסף, בהעלימך עין, ועוד יותר במעשים אקטיביים של העברת כרטיס, את מועלת באמון הממונים עלייך ובורחת למקום הנוח של להיכנע. הדיווח הינו מעשה אמיץ שאמנם סיכוי קטן שיעלה לך במקום עבודתך, אך מרבית הסיכויים שתזכי להערכה רבה. ייתכן שזה לא יקרה בטווח המיידי, אך בוודאי יעמוד לזכותך בטווח הארוך.

מבחינה פרקטית: כדאי לפנות לעובדת הבכירה ולהסביר שהמשחק נגמר, ואינך מוכנה להמשיך ולחפות על דברים הנוגדים את הערכים שלך. אפשר לעשות זאת בדרך נעימה וידידותית, אך תוך כדי עמידה על שלך מבלי להתפשר. רצוי להבהיר בגלוי או בעקיפין, שאינך מדברת על העבר ואינך מתכוונת "להלשין" עליה על מה שאירע, אך מכאן ואילך כללי המשחק משתנים. אל תיבהלי אם היא תנסה להטיח בך האשמות ולהטיל אחריות עלייך, זהו חלק מהצורך הבסיסי שלה לצאת מהסיפור "בכבוד", ועלייך לאפשר לה זאת ככל שתוכלי. מצד שני הגבולות צריכים להיות ברורים, תוך הבהרה מצידך שמה שהיה הוא לא מה שיהיה.

סביר להניח שעמדתך המוחלטת מצד אחד והיד המושטת בידידותיות מצד שני, תשכנע אותה לשתף פעולה ולהמשיך לשמור עמך על יחסים טובים. במקרה כזה תמשיכו לעבוד זו לצד זו ביחסים תקינים ובגבולות ברורים. במידה וח"ו תהיה החלטתה להתעמת וללכת לממונים עליכן, עלייך לפתוח את כל הקלפים ולומר את כל האמת. עלייך להבהיר לה מראש כי אופציה זו אינה משתלמת בעבורה ורבים יהיו הפסדיה מרווחיה.

בפנייך עתה התמודדות לא פשוטה. ההלכה, המוסריות והאתיקה נמצאים לצידך במצב זה. החיים מלמדים אותך שיעור מאלף ביושרה והתמודדות מול כוחות הגדולים ממך. בדברים שכתבת ניכרים מוסריות, יושרה וערכיות רבה, ועם מטען מבורך זה אין ספק שתצליחי לעמוד במשימה.

בהצלחה רבה

דניאל

[email protected]

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...
עם כל ההשתדלות עדיין המצב הכלכלי שלנו דוחק
אני מרגישה שלא משנה מה נעשה רוב האנשים חיים כמו ההורים שלהם כמובן שיש יוצאי דופן) ולכן אין לי כבר כח להתאמץ כי זה לא עוזר אני אסביר אני ובעלי באנו ממשפחות מועטות יכולת שנינו עובדים וב"ה מתפרנסים יפה אבל עשינו איזה טעות עם דירה ולא הרווחנו כלום ובעצם כשאני...
איך ארגיש קשורה לתורה שמדברת עלי כך כאישה?
אני נגמרת מבפנים ולקח לי המון זמן בכלל להעיז לכתוב את זה. אני באמת מנסה להיות חרדית טובה ויש לי פחד נוראי שהמחשבות האלה הן כפירה גמורה. אבל אני לא יכולה לשאת את זה יותר. רק אציין בהתחלה שגדלתי במקום פוגעני מאוד ואני מטופלת על זה, אז בבקשה אל תתעכבו...
אני ילדה טובה אבל נופלת הרבה
הי אני שירה בת 17 אני קוראת לעצמי ילדה של אמונה אני חושבת ורואה וגם אומרים עלי שיש בי מלא אהבת השם אני נוהגת שגם אחרים ידעו את זה ממני כמה הוא משמעותי לי בחיים וכל כולי אבל בכל זאת אני לא מתלבשת צנוע ועוד דברים שאני לא מקפידה. ועד...
חיי תורה או בריחה מהחיים?
לא יודעת איך להתחיל אז אני פשוט אתחיל 🙂 גבר בעיני צריך להיות גבר , זה מאוד מוזר לי מה שאני אומרת ואני אסביר , אני מאוד מעריכה את התורה , אני רואה גבר עם ספר לימוד אני נמסה , באמת אבל משום מה כשאני קוראת על אנשים שזה העיסוק...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן