The Butterfly Button
אני צריך לצאת מהישיבה ללמוד מקצוע??

שאלה מקטגוריה:

שמי מוישי, אני בן 19 ולומד בישיבה חשובה במרכז הארץ. לא יודע אם זה המקום המתאים לפרוס את הרהורי לבי אבל הלילות האחרונים גרמו לי לחשוב שאני צריך לקום ולעשות מעשה.
אני לא חושב שהמשגיח יוכל להשיב באובייקטיביות לשאלותיי ולכן אני בוחר לכתוב כאן, בתקווה שמישהו יקרא אותו ויבחר להשיב דבר דיבור על אופניו מבלי שאצטרך לחשוף את עצמי בפניו.
ובכן, במה דברים אמורים.
חבר של אחי הגדול, שהתחתן לפני שנתיים, התחיל לעבוד בעבודה שאני לא מאחל לעצמי: סדרן מדפים במכולת. שאלתי את אחי מדוע הוא עובד בעבודה כזו, והוא אמר לי שאחרי שמונה חודשים של חיפוש עבודה, הוא הבין שהוא לא הולך להיות מנכ”ל חברת הייטק, ובמצבו הקיים אין לו הרבה ברירות. אמרתי לו שאני לא מבין למה הוא לא הולך ללמוד מקצוע כדי להתפרנס בכבוד והוא אמר שיש גיל שכבר “אין זמן” ללמוד מקצוע.
אני מסתכל סביבי ורואה את חבריי יושבים ולומדים ונדמה שהם לא דואגים לעתידם. איך הם יפרנסו את ביתם? איך ידאגו לכל מחסורם? אני יודע שהמשגיח יגיד לי שצריך אמונה וביטחון בקב”ה ומי שמאמין לא מפחד וכו’ וכו’, אבל למרות שאני משוכנע בכך, אני חושב שצריך פשוט לעשות משהו כדי שאנשים לא יצטרכו לסדר מדפים במכולת… שתהיה להם הזדמנות לעבודה יותר מכובדת.
המשגיח תמיד מדבר על חובת ההשתדלות ועל האיסור לסמוך על הנס, אבל לפתע, כשמדברים על עבודה, פתאום לא צריך להשתדל, פתאום כן אפשר לסמוך על הנס… האם לא צריך ללמוד מקצוע כחלק מההשתדלות שלנו?
למען האמת גם אני נמצא בארבע אמות של הלכה ולומד כל היום בישיבה. אבל ככל שאני מעמיק בסוגיה יותר ויותר, אני חושב שאולי הגיע הזמן ללכת ללמוד מקצוע ולדאוג לעתיד שלי. זה לא שנמאס לי מהישיבה, חלילה! אני חושב להמשיך לקבוע עתים לתורה בכל מצב, כי אני יודע שזה סלע קיומנו וחובת האדם בעולמו. אבל שוב ושוב אני שואל את עצמי: אולי אני צריך ללמוד מקצוע לפני שיהיה מאוחר? אני לא רוצה למצוא את עצמי בגיל שלושים עם אשה וילדים בלי מקור הכנסה נורמלי.
אומרים לי שתפקידה של האשה להביא פרנסה הביתה. מצד שני, אני רואה משפחות ששני בני הזוג עובדים, חיים בצמצום, ועדיין מתקשים מאוד לסגור את החודש. כיצד אשתי תצליח לפרנס לבדה את הבית? אתמהה.
אני לא יכול שלא לחשוש לגבי העתיד שלי. אני לא השפיץ של הישיבה ולא בטוח בכלל שאקבל בחורה ב”סידור מלא”. להורים שלי אין כל כך איך לעזור לי ואני בטוח שהם יעשו הכל כדי שאני ארגיש שהם תומכים בי ושלא יחסר לי דבר. השאלה שלי היא: האם אני צריך ללמוד עכשיו מקצוע או לחכות ליום שבו אצטרך לפרנס את ביתי?
אשמח לקבל את עצתכם.

תשובה:

מוישי היקר עד מאוד!

קראתי את מכתבך, שניתי ושילשתי, והתפעמתי שוב ושוב מהבעתך החדה והכנה. מחשבות עמוקות חולפות בראשך, ורוח של רצינות ואחריות חופפת עליהן. כה לחי.

אם הבנתיך כהלכה, ניכר מבין שורותיך כי השאלה מציקה לך משתי פנים. מן ההיבט האישי ומן ההיבט הציבורי. אתה תמה, מצד אחד, על הנורמות הרווחות בקרבנו, ושואל כיצד הן עולות בקנה אחד עם החינוך לאחריות ועם העיקרון ש”אין סומכין על הנס”, ותוהה, מצד שני, כיצד אתה עצמך אמור לנהוג ומה עליך לעשות.

ברשותך, אייעץ לך להתמקד בשאלה השנייה – בזווית האישית. ניתן בהחלט להתבונן על הנורמות הרווחות ועל מנהג העולם, ולשאול אם יש בהם טעם וכדו’, אך כדאי מאוד להתרגל שלא יהיה עיקר עיסוקנו בהם. אין ביד אדם לשנות את העולם כולו, ולוואי ויעלה בידינו לכוון את דרכנו שלנו כהלכה.

רבנו משה בן מיימון, שסידר לנו בספרו את אורחות חייו של היהודי עובד ה’, כתב בהלכות דעות (ה, יא): “דרך בעלי דעה, שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה, ואחר כך יקנה בית דירה, ואחר כך יישא אישהשנאמר (דברים כ, ה-ז, עיין שם): ‘מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹאֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁאֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה‘.אבל הטיפשים, מתחילין לישא אישה, ואחר כך אם תמצא ידו יקנה בית, ואחר כך בסוף ימיו יחזור לבקש אומנות או יתפרנס מן הצדקה”.

נראה שזהו דרכו של עולם, כאשר בני אנוש מכוונים אותה בתבונה – אדם מתקין עצמו למלאכה שתוכל לפרנס אותו; לאחר מכן, כאשר יש בידו את האמצעים הדרושים לכך, הוא בונה לעצמו בית דירה, ושוב נושא אשה ומכניסה לביתו אשר בנה ומפרנס אותו ואת בניו בכספו אשר ירוויח ממלאכתו.

כאשר אדם מתכנן כך את חייו, הוא נוהג כמנהג “בעלי דעה”, ויתירה מזו, הוא חי את החיים כפי שתיכנן אותם קונה הכל בורא שמים וארץ, אשר במסגרתם “יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב(תהלים קד, כג).

ראה נא את לשונו הזהב של רבי יעקב ב”ר צבי מעמדין [היעב”ץ], אשר דבריו נראים כמו נכתבו כמענה ישיר לשאלתך (פירוש “לחם שמים” למסכת אבות ג, יז): “אם אין קמח – אין תורה. פירוש, שלא יסמוך על הנס לישב בטל ממלאכה מכל וכל, בסמכו על עסק התורה להשיג די מחיתו שלא כדרך הטבע, כרבי שמעון בר יוחאי ובנו במערה, וכדרך אוכלי המן במדבר וארץ גזירה, או להיות בטוח לחיות מבלי טרף כשיעסוק בתורה, כדרך שעמד משה רבנו ע”ה ארבעים יום בלי אכילה וכן אליהו ז”ל, כי להם לבדם ניתנה הארץ להעביר ממשלת הטבע הניתן לבני אדם, לא עבר זר בתוכם. כי מן אז והלאה, רצה הקדוש ברוך הוא שישכים איש לעבודתו להביא טרף לביתו ודי חלב עזים ללחמו, לחם ביתו וחיים לנערותיו, ואי לא – לא אכיל. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (קדושין ל, ב): ראה חיים עם אשה – זו אמנות. ואף לדברי רבי נהוראי (שם פב, א, “מניח אני כל אומניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה”), חייב כל אדם לעסוק במלאכה ובאומנות על כל פנים ולא יסמוך על הנס, שהרי כבר שנינו (אבות ב, ב): כל תורה שאין עימה מלאכה – סופה בטלה, בלי חולק”.

הראת לדעת, כי שאלותיך ממקור טהור יהלכון, ואכן זו דרכה של תורה, שיכין אדם את עצמו למלאכה שיוכל להתפרנס ממנה, בטרם יבנה את ביתו.

אמנם במציאות שבה אנו חיים, המסגרות החינוכיות והלימודיות הרווחות אינן פועלות במתכונת מותאמת לעקרונות אלו, אך יש לכך צידוקים היסטוריים, וככל שהולך ומתעמעם תוקפם – גם אופיים יילך וישתנה בהתאמה, כי כך דרכו של עולם.

הישיבות הקדושות בארץ ישראל הן מוסדות-המשך לישיבות שנוסדו בגולה, לפני מלחמת העולם השנייה. בתקופה זו, היו רוב צעירי העם בונים את חייהם בהתאם לדרך המתוארת מעלה, רובם במלאכת כפים או מסחר ומיעוטם בתפקידי הוראה ורבנות. אלו שהוכשרו לעלייה בתורה ולתפקידי הנהגה תורנית בעם, מצאו את מקומם בהיכלי הישיבות הקדושות, ולימים שימשו כגדולי תורה, רבנים ומנהיגים. הישיבה שימשה אפוא בית גידול לתלמידי חכמים ומרביצי תורה.

כאשר חרב עולם התורה בגולה, נוסדו הישיבות בארץ ישראל כמוסדות המשך לישיבות אירופה. עם השנים, הפכו אותם מוסדות ההמשך לישיבות (ששימשו, כאמור, בית גידול לתלמידי חכמים) למסגרת הנורמטיבית של כלל צעירי העם, מבלי שישתנה אופיים העקרוני. הישיבה שמרה על אופייה הייחודי, כמכשירה את שכבת ההנהגה של הדור הבא, אך החלה לשרת את כלל האוכלוסייה (שבאופן טבעי, רובה לא נועד להנהגה תורנית עתידית).

מאחורי מציאות חדשה זו עומדים גורמים רבים, ביניהם הצורך הקריטי בכינונו מחדש של עולם התורה שחרב, וכן האתגר הקשה שעמד בפני ציבור היראים בארץ ישראל, לכונן פלטפורמה חינוכית תורנית במציאות שבה רוב העם, לדאבוננו, אינו שומר תורה ומצוות. הישיבות המשתקמות בארץ ישראל הצליחו בשני אתגרים אלו למעלה מן המשוער: הן כוננו מחדש את עולם התורה לתפארת, ואף גידלו לנו רבבות צעירים שומרי תורה ומצוות והולכי בדרך ה’ (וחלילה לנו לזהות את ההולכים בדרך זו עם ה”טפשים” שבדברי הרמב”ם האמורים, כיון שדברי הרמב”ם עוסקים באדם עצמאי הבוחר את דרך חייו בעצמו, בעוד תלמידי הישיבות חיים במסגרת שבה הנהגתם מנותבת על ידי הוריהם, גם זמן מה לאחר נישואיהם).

אלא שנראה כי עתה ניצב בפני קהל הנאמנים לדבר ה’ האתגר לכונן מחדש גם את השכבות האחרות בעם ה’, ולהעמיד דור של יראי-שמים הנהנים מיגיע כפיהם. יש להניח כי בשנים הקרובות נראה עין בעין במימושו של אתגר זה, ובעזרת ה’ בהצלחה רבה, כפי שהובטחנו מפי ה’ “כי לא תשכח מפי זרעו”. גם על תורתם של אנשי המעשה אנו מובטחים שלא תשכח.

אתגר זה אינו קל כלל. המציאות מלמדת כי החשיפה אל העולם ‘שבחוץ’ היא רבת-סכנות, וככלות הכל, אין כמו הישיבה להעניק מחסה רוחני הולם לנפשות צעירי עמנו. יש להבין אפוא את הנהגת הישיבות הקדושות, ואין לראות בה התעלמות מעקרונות היסוד שתיארנו בראש דברינו, אלא הכרעה קשה בין ערכים מתנגשים. הישיבה, כהיום, מעניקה את החוסן הרוחני הדרוש, גם אם הוא בא על חשבון החוסן הקיומי הנדרש. אמנם רצוי לפעול לשיפור המצב הנוכחי, אך יש להבין תחילה את הרגישויות שיצרו אותו.

ושוב אל הזווית האישית, החשובה יותר.

המחשבות על אודות עתידך הכלכלי, הן, כאמור, נכונות וחשובות וראוי לעסוק בהן. אם אתה מוצא את עצמך מסוגל להעמיק את השתלמותך בתורת ה’, במידה כזו שתוכל בבוא העת לשמש כרב, דיין או מורה הוראה, או כמחבר ספרים שימושיים, או כמורה ומחנך, כי אז טוב ורצוי שתעשה זאת. בדרך זו, ינוצל זמנך היקר בישיבה, גם להתעלות בתורת אלוקים חיים וגם להכשרה אל חיי המעשה.

אם אתה סבור שאין הדבר בידך, כי אז האתגר שלפניך קשה שבעתיים. עליך לטכס עצה כיצד תוכל להבטיח בו זמנית, הן את עתידך הרוחני כבן-תורה וירא-שמים והן את עתידך הכלכלי. ואל יהא דבר זה קל בעיניך. העולם שבו אנו חיים כיום עוד לא מצא את הנוסחה המדוייקת לשילוב בין השניים. רבים עשו כן ולא עלתה בידם, ומרובים יותר אלו שהצליחו במישור אחד – רוחני או כלכלי – מאלו שהצליחו בשניהם.

אני מציע לך בכל לבי לשתף את הוריך בלבטיך. מבין כתלי מכתבך ניכר שאינך מטיל ספק ברצונם הכן לעמוד לימינך ולסייע לך בכל אשר תלך, ואשריך שזכית לכך. ספר להם על מחשבותיך, העמד אותם על כנות מחשבותיך ועל רצונך העז לשמור על רמתך הרוחנית הגבוהה ועל שקיעותך בדברי תורה, יחד עם לבטיך על אודות עתידך הכלכלי.

בנוסף, תן דעתך לכך שחוסן כלכלי אינו עובר בהכרח דרך הכשרה אקדמית. נקודת המוצא בכל דיון על פרנסה איננה מידת הידע שיש, או שיהיה, לך בכל תחום עיסוק, ולא רק מידת הרווחיות הכלכלית שבו (וגם לא, כמובן, מידת החשיבות או היוקרה שנלווית אליו), אלא בעיקר, מידת העניין שאתה מגלה בו. עליך להתיישב היטב בדעתך ולעמוד על תכונות נפשך, כדי לזהות את התחום שבו תמצא עניין לעסוק בו.

ראה את לשונו היפה של החסיד רבנו בחיי (חובת הלבבות, שער הבטחון, פרק ג): “ולכל אדם יש חפץ במלאכה או סחורה מבלתי זולתה, כבר הטביע הא-ל לה בטבעו אהבה וחיבה, וכן בשאר החיים, כמו שהטביע בטבע החתול צידת העכברים… ועל הדמיון הזה תמצא מידות בני אדם וגופותם מוכנות לסחורות ולמלאכות. ומי שמוצא במידותיו וטבעו כוסף (=חושק) אל מלאכה מהמלאכות ויהיה גופו ראוי לה ויוכל לסבול את טָרְחָהּ – יְחַזֵּר עליה וישים אותה סיבה להבאת מזונו ויסבול מִתְקָהּ וּמְרִירוּתָהּ (=כלומר, יתמודד עם מעלותיה וחסרונותיה) ואַל יָקוּץ כשימנע ממנו הטרף בקצת העתים (=לא ייבהל אם בזמנים מסוימים העיסוק האהוב עליו לא יעניק לו פרנסה מושלמת), אך יבטח באלוקים שיספק לו טרפו כל ימי חייו”.

כלל הדברים, שאלת העיסוק בפרנסה אינה נבחנת רק על פי אמות מידה פיננסיות יבשות – מה ‘מכניס’ יותר, אלא בעיקר על פי נטיית הלב: כיצד ובמה אחוש סיפוק במלאכתי, ואהיה בכלל “הנהנה מיגיע כפו” הגדול יותר מירא שמים (ראה בספר “מרומי שדה” לנצי”ב מוולאז’ין, ברכות ח, א שהיינו הנהנה מן העבודה שעובד בה).

ואחרי כל זאת, קיימת גם האפשרות שתבחר בחיי דחק והסתפקות במועט ממש, כדי להקדיש את כל חייך ללימוד תורה. במציאות ימינו, סביר להניח שתוכל גם למצוא אשה כשרה שתסכים בשמחה לעמוד לצידך באתגר קשה זה, וליטול על שכמה את תפקיד הפרנסה (המוטל על האיש, המתחייב בשטר הכתובה “ואנא אפלח ואוקיר ואכלכל”) כדי לאפשר לך את השלוה והמנוחה הדרושים לכך.

לסיכום: שאלותיך רצויות וחשובות, וטוב שאתה עוסק בהן ברצינות; כדאי מאוד לשתף את הוריך בלבטים, הם ישמחו לעזור לך להתמודד עם הסוגיה החשובה הזו ברצינות וביושר; עיסוקו של אדם אינו נגזר רק מאמות-מידה כלכליות טהורות, אלא בעיקר מנטיית הלב וכשרון המעשה; את שאלת העתיד הכלכלי אסור לנתק משאלת העתיד הרוחני, ויהי ה’ אלוקיך בעזרך לקיים בהצלחה מרובה את מאמר הכתוב “מזה ומזה אל תנח ידך”.

אם תרצה, אשמח להמשיך את הדיון.

בהערכה רבה,

 

יצחק ברוך

datshe@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

5 תגובות

  1. אמנם מלכתחילה, הגבר צריך לפרנס. וזוהי התחייבותו בכתובה. אך כיום אנחנו חיים בעולם של אין ברירה לולא הישיבות והכוללים נגיע למצב שתשכח תורה בישראל. רוב רובו של העם, חילוני.

    זה מצחיק לשמוע שהיום יש גיל שאי אפשר ללמוד. לא חסר היום מכללות ומקומות ללמוד, כן, צריך אוצץ ללכת לשם,

    הישיבות באירופה, לא יועדו לכאלה שרוצים להיות רבנים, זה שקר גס!! הישיבות מטרתם הייתה ליצור דמות של בן תורה, אם שיעבוד אחרי חתונתו, או שיהיה רב או כל דבר אחר. הסיבה, שלא היו הרבה בחורי ישיבות בשנים שבין שתי מלחמות העולם, נעוצה בעובדה, שההשכלה וכדו׳ השפיעו רבות. ואדרבא, הישיבות מטרתן הייתה לעצור את הסחף הזה. אם נלך לכמה מאות שנה אחורה, כל הבחורים עד שלב מסויים למדו בבית מדרש, הבטלנים יצאו לעבוד מוקדם! או העניים המרודים.

    עד כאן תגובתי בשתי מילים

  2. שלום משה / ישראל / ומי שזה….
    התשובה שקיבלת מהרב יצחק ברוך מדהימה בהיקפה, מדהימה ביסודיותה, ובעצם נותנת לך כלים רבים ונקודות ואנדקודות רבות לחשיבה.
    רציתי להוסיף פרט אחד או שניים.
    1. טכני. לימוד מקצוע. אם לא מדובר על תואר אלא על לימוד מקצועי, טכנאי, גרפיקאי, חשמלאי, וכדו’ לא מרוויחים מי יודע מה. משהו באזור 6- 7 בחודש ולא בטוח שזה נטו. (הסטנדרט)
    תוכל בקלות למצוא לו תחליף במסגרות חרדיות כגון רבה בחיידר, סופר סתם, נהג של אדמור וכדו’. כך שתישאר בעולמה של תורה. וגם תוכל ללמוד ביני וביני.
    2. לימוד תואר. אם הינך כשרוני לכך תוכל להכנס ללמוד מסלול רבנות , כולל הלכה. וכדו’.

    אלא מה ?? הפרסום הענקי שנגרם בתקשורת…. (וממי ??? מאנשים שלמדו ומנסים להרוויח כסף בשביל ללמד אותך…) גורם לך הרהורים מחשבות לעזוב את עולם התורה.

    אלא מה ??? תקח בחשבון אפשרות ללמוד מקצוע, (לאחר אבחון תעסוקתי מגורם מקצועי !! בלבד) ללמוד מקצוע אחרי הסדרים, ביני וביני.. תוך כדי…
    כך שתוכל גם ללמוד תורה, גם להתברג במקצוע, (מה אבא שלך עובד/עבד?) וגם להשאר בעולמה של תורה.
    ———————-
    מה ששאלת… טוב ששאלת…. ומה ששאלת… בזמן שאלת… כי באמת אחר כך כבר לא שווה ללמוד מקצוע ואי אפשר להשתלב בעבודה … (חוסר נסיון, גיל, עייפות החומר, מתחרים רלוונטיים)
    רק השתדל בכל נפשך, ובכל לבבך, ובכל מאדך… להשאר בעולמה של תורה. )

  3. עצתי היא שתלך ללמוד בערב מקצוע, כי האשה לאאא צריך לפרנס את הבית, זה התפקיד שלך וזה יהיה יפה אם היא תעזור אם היא תוכל. וטוב שחשבת על כך כי זה הדרך הנכונה, אתה בחור חכם. אל תסגור עיניים כי אחרת תעבוד במכלת לסדר מדפים.

  4. קודם אשיב להינדי היקרה, נכון אשה שמרגישה רע עם זה שבדור האחרון ניתנה לה הזכות להשתתף בפרנסת הבית (לכל מי שקצת מבין ומתבונן, הקב”ה סידר שיהיה מכונת כביסה, תנור, הקפאה וכו’ כדי לחסוך את כל עבודות הבית האמיתיות, בזמנינו אם אשה תצטרך לעשות “יום של כביסה” כמו לפני מאה שנים, היא תצטרך שבוע חופש), אותה אשה פטורה מזה [אמנם ממילא היא צריכה לתפוס במידת ההסתפקות במועט, לוותר על קולקציה חדישה ועל יציאות וכו’, עיצוב הבית, ואידך זיל גמור… זה המצב של אשה שאינה עובדת, הלא כן]. אני לא מדבר כאן על אשה שנשארת בבית מכח הרצון להשקיע בו בבית וכו’ ובזה מעבירה מעל בעלה עול חשבונות רבים ומטפחת את ילדיה.
    ולבחור היקר השואל, אני חושב שכן כדאי לך לשאול את המשגיח, בעצם “כאילו לשאול אותו” אני מתכוין שתראה הנה הוא מתפרנס ממה שהוא משגיח והוא לא צריך לסדר סחורה במדפים, אלא רק לסדר בחורים במקומות ומחשבות במוחות. אני יכתוב לך מהפן האישי, התחלתי כאברך כולל שמקבל 1500 ש”ח לחודש בלא שאיפה ליותר מזה (כלומר דבר שיוציא אותי ממסגרת הלימוד, אפילו שכמה דחקו בי לקחת תלמיד וכו’ ולא רציתי כי הבנתי שיש יותר תועלת במה שאני לומד עם עצמי או עם חברותא) בהמשך עברתי לכולל ששם נותנים כ5000 ש”ח בחודש, וכעת אני עורך וכותב ספרים עם משכורת של 10000 ש”ח, מאידך אני אכתוב לך שהתקופה הכי קלה בפרנסה הייתה בתחילת הדרך כשקיבלתי “משכורת רעב”, יש הרבה מה להאריך בזה, אבל הרבה כבר כתוב בתשובה של המשיב הרה”ג יצחק ברוך שליט”א ואין מצוה בחזרת אלא בליל הסדר.
    בהצלחה רבה מלב אוהב

  5. קיבלת תשובה נכונה רק כך בחשבון כמה דברים:

    1. רוב אלה שלומדים תארים אקדמיים לא מגיעים לעבודה בכלל. ואלו שכן לרוב עובדים עבודות שמצריכים מהם מספרי שעות שחרדי נשוי לא יכול לתת.

    2. בעולם האמיתי, או שאתה יודע מקצוע ואו שלא. אם אתה יודע אתה תתקבל לעבודה. אם לא – לא תתקבל.

    3. רוב המקצועות לוקח חצי שנה ללמוד כדי לדעת אותם בשלמותם וזה תלוי ביכולות שלך ובהתמדה ובנחישות.

    4. אני יכול להבטיח לך שככל שתשקיע יותר בלימוד ובהתמדה זה יסדר לך את החיים וייתן לך קביעות בשעות עבודה ותהיה יותר חזק כדי לצאת לעולם היזמות.

    5. עד חצי שנה אחרי שתתחתן תוכל להיות בכולל ולהסתדר עם מה שההורים תומכים ובמשך הזמן הזה כבר תרגיש יחד עם אשתך ותגיע לצורת חיים שמתאים לשניכם.

    אני יכול לתת לך אלף דוגמאות שיראו לך שבחירת מקצוע בשלב זה יכול ללכת לטמיון גם בגלל שאתה צעיר וגם כי לא תדע איפה תגור ומה יהיו תנאי החיים שלך.

    כן הייתי ממליץ שתנסה בחודשים הקרובים (לפחות 3 חודשים) כדי לבחון את עצמך על ידי חברים/משפחה/צוות הישיבה/עסקנים/בעלי עסקים/מאכרים/מהזרם שלך ולראות מהו המקצוע שמתאים לך ובמה היית רוצה לעסוק.

    דע לך שרוב רובו של אנשים הם שכירים, אני לא יודע מה אתה רוצה להיות אבל זה תמיד קשה למצוא עבודה נכונה ולא משנה כמה אתה מוכשר.

    אתן לך עוד מספר דאגות לחשוב עליהם:
    1. מה תעשה אם יהיה לך עבודה טובה ותעבור לעיר אחרת אחרי 2 שנות נישואים ותצטרך להתחיל מחדש?
    2. מה יקרה אם יפטרו אותך בעבודה “שמתאימה לך”? תפסיק לעבוד? תנסה משהו אחר? תיקח הלוואות?
    3. מה יקרה אם הילד יצטרך טיפול שיניים 3000$ וכדומה?
    4. מה יקרה אם הדירה שהשקעת בה לא מניב רווחים או שהתמוטט המרפסת או שצריך להחליף צנרת?
    5. מה יקרה אם האשה לא תעבוד?
    מה יקרה אם אם אם…..

    אחרי כל מה שכתבתי לך כאן תו לי לץץ לך כלל בחיים:
    או שאתה יודע מה אתה עושה ועושה דברים בצורה נכונה – או שלא!

    כשתתחתן יהיה לך מספיק זמן להכין את עצמך ואז יהיה לך תמיד את האפשרות ללכת בדרך הנכונה והישרה, או שתוכל לעשות שטויות.
    האפשרות שיום אחד תחליט להיכנס לפירמידות ולמט”ח ולמניות ועוד לא רחוקה בכלל.
    אתה צריך לחשוב ולהבין מהו הדרך “הנכונה” לחיות.

    אם התמיכה הבלתי רגילה שמקבלים מההורים, אין לך מה לדאוג כלל וכלל.
    אבל אתה כן יכול להרהר בזה ולחשוב מה מתאים לך ולבדוק מה הם הדרכים הישרים ומה הם המוטעים והעקומים.

    אשמח לענות לך על כל תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אני יודעת שהתורה חשובה אבל נראה לי מוגזם הלימוד כל החיים
יש לי שאלה שבוערת לי כבר מזמן ועכשיו בגלל המלחמה והחוק על הגיוס היא ממש מציקה לי. אני מבינה את הטענה שהתורה מחזיקה את העולם, אמנם קשה לי עדיין עם הטענה הזו כי אני לא לגמרי מבינה איך זה קשור ולמה לימוד של כתבים שנכתבו אי אז ועוסקים בכל מיני...
יש לי נקיפות מצפון שאני גולשת באינטרנט בזמן העבודה
אני עובדת בהייטק. נחשבת לעובדת מוערכת. אבל יש ענין שטורד רבות את מנוחתי ואינני מעזה לשתף איש: במסגרת שעות העבודה אני מוצאת את עצמי שעות רבות מבזבזת בגלישה באתרי חדשות, מייל, רשתות חברתיות ותוכניות מענינות כמו הידברות וכו. (האינטרנט מסונן ואי אפשר בלעדיו לגמרי בעבודה) קשה לי להתרכז במשימות ובכל...
מחפש את עצמי אחרי כמה שנים בישיבה
אני בחור מתחזק כבר 5 שנים לומד בישיבה והתחזקתי מאוד וכרגע אני נמצא במצב שאני לא הולך לישיבה ומחפש את עצמי כי דיי נמאס לי מהישיבה ואני רוצה לעשות דבר שיתן לי סיפוק וייתן לי פרנסה כי ללמוד כל היום זה דבר שמקשה עליי מנטלית כי אני לא מאמין בזה...
להכריח את עצמי לעבוד בתחום או לעשות שינוי וללכת ללמוד משהו אחר?
ראשית כל, ברצוני להודות לכם על הפלטפורמה הנהדרת, המחכימה והמכילה. יישר כח גדול ותודה לכם. אני בת 23, נשואה פלוס אחד. הוריי חזרו בתשובה כשהייתי בת עשר, והתחנכתי במוסדות דתיים לאומיים. מאז ומתמיד היה לי קל בלימודים (עד התיכון) והצלחתי לקבל ציונים טובים בהשקעה של יום יומיים לפני בחינה. בגיל...
איך אפרנס בעתיד את המשפחה שלי אם כעת אלמד בישיבה?
זכיתי לחזור בתשובה בשנה האחרונה ואני מאוד רוצה ללכת לישיבה ולעסוק רק בתורה, אבל יש משהו שמציק לי כל פעם שאני חושב על זה, זה איך אני בדיוק אפרנס את האישה שלי ואת הילדים שלי בעתיד בעזרת השם בלי עין הרע, כאשר אני אלך לישיבה, שמעתי כמה פעמים שהשם מפרנס...
חוסר עניין רוחני של הבעל
ראיתי באתר תשובה לשואלת בעניין פער רוחני בין בעל לאישה. השואלת סיפרה על מצב רוחני ירוד של בעלה.המשיבה הסבירה שצריך להניח לבעל ולאפשר לו את ההתבגרות הרוחנית שלו, לא להתערב ולתת לו בית חם תוך לתהליך הזה. אני מאוד מזדהה עם הקושי והכאב הזה, אני נשואה שנה וחצי עם ילד...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן