The Butterfly Button
מותר לי לבחור מה שמתאים לי?

שאלה מקטגוריה:

תודה על האתר המיוחד הזה. קראתי בו כמה וכמה תשובות מחכימות והרגשתי שגם אני אוכל לשלוח לכאן את שאלתי. אודה להתייחסותכם.
שנים ארוכות אבי חינך אותנו בכללים מאוד ברורים וצמודים מה לעשות לאורך כל היום, איך להשיג ציונים הכי טובים בבית ספר, בחגים במיוחד- כאשר כל החג היינו סביב סדר יומו בבית, ואף פעם לא היה זמן לחברות, יציאות וכדומה. אם רצינו לעשות משהו אחר זה היה קצת מפחיד, כי הוא היה יכול לכעוס מאוד, לאיים ולזלזל. השליטה שלו בבית התבטאה בעוד הרבה תחומים ותמיד ידענו שכל דבר צריך לעבור את אישורו. גם היה הרבה מאוד עבודה בבית, סביב בקשות שלו, וגם לא נשאר הרבה זמן לעשות דברים אחרים… לאורך השנים היה לי קשה מאוד עם זה, כעת בשנות עשרים זה כבר אפילו חונק… הרגשתי שאני לא מסוגלת 'להיבלע' בתוך רצונותיו וחשוב לי לבטא את הבחירה האישית שלי בכל זאת…
למשל, כאשר הגיע כעת חג החנוכה, ואבא אמר שבכל לילה כל המשפחה יוצאת יחד איתו להדלקת נרות אצל אדמו"רים שונים, היה לי קשה מאוד להסכים עם זה… זה לא עניין אותי ורציתי לעשות את מה שמעניין אותי… עם זאת פחדתי שאני מותחת את החבל יותר מדי… ועלולים לכעוס עלי.
א. האם כיבוד הורים מחייבת לעשות את כל מה שאבא אומר לעשות, גם אם אני מרגישה שזה לא לטובתי וחונק את אישיותי?
ב. איך אפשר בכל זאת לבחור, בתוך מציאות שלא מאפשרת בחירה….? חשוב לי להרגיש מעט עצמאות ונפרדות, גם כשזה לא כ"כ אפשרי….
תודה רבה לכם על האפשרות לבטא את המחשבות שלי, טיפה מהים….

תשובה:

שלום נערה בוחרת,

תודה ששיתפת בטיפה מהים בתהליך הגדילה שלך. גדילה אמיתית ובריאה כוללת חוויה פנימית של נפרדות ועצמאות, שמכוחן נובעות העדפות אישיות ותובנות חדשות. כמו שאת בטח מרגישה ויודעת, התהליך הזה הוא לא רק חלק מהתפתחות נורמטיבית טבעית, אלא הרבה מעבר לכך – זהו הבסיס לעבודת ה' ולבניין האישיות שלך כאדם בוחר, וניכר שאת עושה את הדרך מתוך רגישות ובקרה עצמית וזה מבורך.

במצב אופטימלי הורים אמורים לקבל את התהליך הזה בברכה, לשחרר בהדרגה את הדרישות שהם הציבו לילד בעודו קטן, לחגוג את העצמאות המפתחת ומדי פעם להזכיר לו שעם כל הכבוד עדיין יש גבולות. מהמכתב שלך נראה שאת גדלה באווירה שונה. ברוב הבתים יש מדי פעם תופעות נקודתיות של דורשנות, שליטה, כעס, איום וזלזול, אבל לא כהנהגה קבועה ולאורך זמן. אני שמחה שלמרות כל אלה את מרגישה את הכמיהה לביטוי אישי, עצם הרצון הזה הוא חיובי וחיוני מאין כמותו.

עכשיו לשאלה הראשונה שלך האם מצד כיבוד הורים את מחויבת לעשות גם מה שמרגיש לך לא טובתך. האמת היא שזו שאלה הלכתית טהורה, ולכן הפנינו אותה למורה הוראה שכתב לך את הדברים הבאים:

"ההלכה למעשה היא שאין חובה לילד לשמוע לקול רצונותיו של האב הנוגעים לזמנו ולעיסוקיו של הילד ואינם נוגעים לצרכיו הממשיים של האב (כמו אכילה ושתייה), ובפרט כאשר הדבר סותר את צרכיו של הילד וכדו'. אם האב מתבזה מזה וכדו' צריך להיזהר שלא ייגרם לו בזיון והרי זה בכלל מורא אב".

הרב הוסיף שלהלכה זו יש כמה נימוקים. לדוגמה: הרמ"א כתב שאין חובת כיבוד אב אלא בדאגה לצרכיו הגשמיים של האב. וכן יש כלל ש'כיבוד אב משל אב', כלומר: הבן אינו חייב להוציא כסף כדי למלא את צורכי אביו, אז כל שכן כשכיבוד אב סותר את צרכיו האישיים של הבן. במשנה מופיעה שאלה מעניינת: אדם שמצא חפץ שאבד לו וחפץ נוסף שאבד לאביו והוא יכול לקחת רק אחד מהן. איזו אבידה יקח? המשנה קובעת שאבידתו קודמת והרמב"ם מנמק זאת במילים הבאות: "יש לאדם להקדים עצמו על זולתו… וזה שאמרו שלך קודם לשל כל אדם".

עד כאן ההלכה, וכעת למעשה. אולי זה יישמע לך מוזר אבל רוב האנשים לא בוחרים את המציאות שהם חיים בתוכה. אם תשאלי 'אז למה את/ה עושה כך וכך למרות שאתה ממש לא נהנה מזה' תקבלי תשובות כמו: אין לי ברירה, אני חייב את זה בגלל המצב הבריאותי / הכלכלי / המשפחתי ועוד כהנה. אז מה עם הבחירה שכל כך חשובה לנו? ובכן, המימוש של כוח הבחירה מתבטא בשני מישורים:

א. התודעה היא בת חורין. גם אם בפועל את נאלצת לעזור בבית או לצאת להדלקת נרות, את יכולה לבחור מאיזה מקום לעשות את זה. יש הבדל בין בת שפוחדת להרגיז את אבא שלה לבין מי שבוחרת להנמיך כרגע את הלהבות. הבחירה האמיתית היא במרחב הפנימי שלך, ושם אין דריסת רגל לאף אדם, אפילו לא לאבא שלך. עמדה פנימית של בחירה תיתן לך עוצמה וחופש גם אם בפועל המעשים שלך בשלב הזה מוכתבים. תמיד תזכירי לעצמך שהנשמה היא בת חורין לבחור את המחשבות והרגשות שלה. בהקשר הזה אני נזכרת, להבדיל, באמירות מעוררות השראה של יהודים במחנות ההשמדה, שהמכנה המשותף להן היה תחושה שיש בחירה גם במצב של שיעבוד מוחלט. לדוגמה: אמנם לקחתם ממני את חירותי הפיזית, אבל את האמונה לא תוכלו לגזול ממני.

ב. בתוך מציאות שלא מאפשרת בחירה חשוב שניצור איים של עצמאות וחופש. זה יכול להתבטא בדברים קטנים שתקני לעצמך, בדרך שבה תעצבי את החדר או את המדף בארון שלך, ביומן אישי או ביום חופש שתקחי לעצמך מדי פעם. המכתב שלך הוא בעיניי אי של בחירה בתוך מסגרת שמצמצמת בחירה.

איך כל זה יבוא לידי ביטוי בפעם הבאה שאבא שלך ידרוש משהו (ניחוש שלי: משלוחי מנות אצל אדמו"רים שונים)?

מהסגנון העדין שבו התנסחת אני מניחה שככל שניתן את תמצאי את הדרך לנווט בעדינות, בלי להיכנס לעימותים מיותרים אבל גם בלי לוותר על מה שממש חשוב לך. ייתכן שיעזור לך אם תחשבי על עיקרון מפתח בהצבת גבולות: אנחנו לא יכולים להציב גבול לאחרים, אבל כן יכולים להציב גבול לעצמנו. אז במקום להיכנס לעימות מול דרישות ותכתיבים יהיה טוב אם תתמקדי בגבול שלך ('אני לא יכולה לצאת הערב', 'אני לא אספיק לעזור בבית היום' וכד').

יחד עם זאת, אני משערת שהבחירה שלך בבניית מקום אישי עשויה לעורר בבית תגובות של ביקורת, כעס, ואף מעבר לכך. מזכירה לך שהבחירה שלך היא ממקום בריא של רצון בעצמאות, והבחירה של אחרים מולך היא לא בידייך.

מאחר שאת כבר בשנות העשרים, אני מניחה שפנייך קדימה, אל הקן הפרטי שתקימי בעז"ה, והמצב שאת מתארת הוא זמני. טוב שאת מכינה את עצמך כבר עכשיו, כי בדרך כלל נישואין לא פותרים בעיות של שליטת יתר וחוסר כבוד למרחב העצמאי של הזולת. יש הורים שדורשים מילדיהם הנשואים להגיע באירועים מסוימים בדיוק כפי שהיה לפני החתונה. העובדה שאת בונה לך כבר כעת איים של בחירה ועצמאות מניחה את התשתית לבית מאפשר ומכבד, שיהיה בו מרחב וביטוי לאישיות הייחודית שלך.

מאחלת לך שתמצאי את איי הבחירה בחייך כעת, ותרחיבי אותם עוד ועוד בהמשך המסע שלך!

ברוריה

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. תשובה יפה.
    נשמע שהעונה בחרה שלא לנסות לאבחן את האבא דרך השאלה.
    בצדק.
    אבל כן חשוב לי לכתוב לשואלת שמשאלתך עולה סימני התנהגות לא נורמטיבים של ההורה.
    אם תוכלי להגיע לטיפול לפני החתונה כדאי ממש – זה יעזור לך מאוד להבין את הסיטואציות הלא תקינות ויקנה לך חוסן.
    ואם לא-כדאי לך מיד אחרי.

    בבחירת בן זוג שימי לב שלא להימשך למישהו שמשדר לך חוזק ועוצמה כמו אביך. אנשים כאלו עלולים למשוך אותך ולהתגלות אחרי דומים יותר מדי לאביך, ח"ו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
התמודדות קשה עם אמא רעילה
אני בן יחיד לאמא חולה בדיכאון כרוני והפרעות נפשיות.אבא שלי כיום חלש אופי. מאז הילדות שלי  אמא שלי עברה אפיזודות נפשיות שבה הייתה מקללת אותי והאשימה אותי בכל המחלות שלה ,הייתה מאחלת לי דברים איומים ואז כשהייתה מאוזנת הכל היה טוב כאילו לא קרה כלום ,היא אף פעם לא הייתה...
חיכיתי מאד להתחתן ועכשיו אני נשואה ואבודה
אני כותבת ומוחקת כותבת ומוחקת ואני לא יודעת איך לפתוח את הדבר הכואב הזה שלי. אני נשואה פלוס תינוקת מתוקה בת שנה התחתנו בגיל מאוחר, רווקות מאוחרת, אחרי כל כך הרבה תפילות ודמעות ברוך השם זכינו להינשא. אבל גם זה היה כרוך בהמון כאב הרבה מריבות לפני, והתחתנתי איתו למרות,...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן