The Butterfly Button
תשעת הימים-למה להקפיד על ההלכות?

שאלה מקטגוריה:

יש לי משהו שאני לא מבין בדיני אבלות בתשעת הימים.
כל הרבנים בישיבה מטיפים שצריך להתאבל ולא לשמוע מוזיקה ובשר ועוד אבל בתכלס גם אסור להתרחץ על פי בסיס ההלכה ולא ניראלי מישהו מהמטיפים באמת לא מתרחץ אז למה בכלל צריך להקפיד על שאר הדברים אם על זה לא מקפידים.
למה אסור לאכול או להתגלח או אפילו ללבוש משהו ישר מהכביסה בלי שלבשו קודם.
אם לא מקפידים על הכל אז למה צריך להקפיד על משהו בכלל??

תשובה:

שואל נכבד.

התפעלתי משאלתך הכנה והאמתית. אי קיום ההלכה בדקדוק טורד את מנוחתך, בפרט כאשר הרבנים לא מיישמים בשלימות את דיני האבלות.

בשאלתך כללת תמיהה על ההבדל בין איסור רחיצה לשאר דיני האבלות, והוספת ש'אם לא מקפידים על הכל אז למה צריך להקפיד על משהו בכלל?'.

אתייחס קודם לדיני האבלות, ואח"כ אדון בטיעון העקרוני שהעלית בסוף השאלה.

דיני האבלות בימי בין המצרים נתקנו על ידי חכמי התלמוד, והוזכרו בגמרא בסוף מסכת תענית. בין שלל האיסורים שמנו חכמים הוזכר גם האיסור של רחיצה. אך חשוב לדעת, שאופן הרחיצה שהיה נהוג בזמן חכמים, שונה מאד מאופן הרחצה הביתית הנוהגת כיום. בזמן הגמרא היה מקום מיוחד לרחיצה שכלל בתוכו חדר הזעה, וחדר טבילה בחמין, ולבסוף טבילה בצוננים. רחיצה היתה פעולה שנעשתה הן מטעמי בריאות והן מטעמי עונג [ע"פ נדרים פ, ב; שבת לג, ב].

משכך, רצו חכמים שנחוש בימים אלו שהם 'אבלות ישנה', כפי שמרגיש אבל שנפטר לו קרוב זה עתה.

בדורות האחרונים ירדה חולשה לעולם, ובני האדם נהיו אסטניסים ורגישים יותר. עקב כך היו מן הפוסקים שדימו את מצבנו כיום לדברי השולחן ערוך בהלכות אבלות (יו"ד שפא, ג) שכתב: "אסטניס מותר לרחוץ כל גופו. ולא כל מי שאומר אסטניס אני מתירין לו אלא דוקא שהוא ידוע שהוא אסטניס ומתנהג בנקיות ואם לא ירחץ יצטער הרבה ויבוא לידי מיחוש".

בשילוב הסברא של כבוד הבריות, שאין זה מן הראוי שאדם המסתובב בין אנשים, יעורר סלידה אצלם מריח גופו ובגדיו.

אך קולא זו אינה מבטלת או מצמצמת את החובה להקפיד על שאר דיני אבלות של ימים אלו, ולהקפיד עליהם כנדרש.

ובאופן עקרוני חשוב לדעת, שהתפיסה של 'או הכל או כלום' אינה עולה בקנה אחד עם השקפת התורה. העובדה המצערת ש'אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא', אינה מעניקה לגיטימציה לעבור על כל התורה בטענה ש'ממילא אני לא יהיה מושלם'. הרדיפה והשאיפה לשלמות היא חשובה – אך אין היא באה על חשבון קיום המצוות.

לעיתים קרובות, חלק מתחבולות ועצות היצר הינם, לייאש את האדם ולהחליש את המוטיבציה שלו. טענות אלו הדוגלות ברדיפת שלמות ואי נכונות ליישום חלקי, הינם חלק מארסנל הלחימה של היצר.

יהי רצון שנזכה בקרוב, שהלכות אבלות אלו לא ינהגו למעשה, אלא רק בגדר 'דרוש וקבל שכר'. שיבנה בית המקדש במהרה בימינו.

בהצלחה.

בניהו

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה הרבנים אמרו לי להתחתן איתו?
אני בת 22 התחתנתי לפני לפני שלושה חודשים ואחרי כמה ימים חזרתי הביתה.. אני ינסה להסביר בקצרה מה היה. בכל תקופת האירוסין לא היה לי טוב. ובשלב מסויים הבנתי שזה לא תקין ואחרי הרבה מחשבה והתייעצות עם ההורים שלי החלטתי שאני רוצה לבטל את החתונה. הלכנו לרבנים גדולים ומוכרים התייעצתי...
היחס לגדולי הדור ועשה לך רב
שלום הרב, בעניין של עשה לך רב וגדולי הדור.. 2 שאלות 1. פורסם באתר חדשות חרדי שבמהלך טיול בין הזמנים, הבחורים בישיבת… שאלו את ראש הישיבה, מגדולי הדור שאלות בהשקפה. אחת השאלות שנשאלה היא, האם בשונה מתפיסת הרב … זצ"ל לדעתו אסור למסור שטחים, אחרי מה שראינו שקרה בשביעי באוקטובר....
למה הרב שלי אמר לי למנוע הריון? אני לא רוצה!
אני בת 44. קצת מוזר להתחיל שאלה עם הנתון הזה. אבל לכאורה זה הנתון שהפך עלי את העולם ולכן אני מתחילה איתו … השאלה שלי בקיצור היא : הרב ממליץ לי להתחיל למנוע הריון ואני לא מרגישה מסוגלת לקבל את ההמלצה… אני מבקשת מראש סליחה אם השאלה תהיה כתובה בחוסר...
קשה לי לקבל את התשובה שהרב אמר לי!
לפני השאלה אקדים ואומר כי תקופה ארוכה מאד חיפשתי רב בעל כתפיים רחבות ושיעור קומה שיוכל לענות לשאלותיי ובסיעתא דשמיא לפני כמה חודשים מצאתי דרך להגיע אל אחד מפוסקי הדור כדי לשטוח בפני את שאלותיי. שלחתי שאלות וקיבלתי תשובות שנכתבו בטוב טעם והקלו מעלי את משא החיים. לפני מספר ימים...
איך שואלים שאלת רב?
רוצה לדעת איך בדיוק שואלים שאלת רב. אציג כאן שאלה לדוגמא כאשר המטרה היא לא מה התשובה ההלכתית שבזה אתם מעדיפים שלא להתעסק אלא יותר על צורת השאלה. ישנם באיזור הרבה מניינים. לאחרונה בית כנסת מסוים רצה לפתוח גם אצלו מניין אז הוא פירסם ואני התקשרתי וביררתי מספר פרטים על...
הרב פוסק לי אחרת ממה שאני לומד בהלכה
מה אני אמור לעשות כשאני רואה בהלכה דעה מסויימת שנכתבה ללא חולק ואז הרב פוסק לי לעשות הפוך? ובחדא מחתא מחד גיסא מעודדים את הציבור ללמוד הלכות, ומאידך גיסא מעודדים אותם שלא לפסוק ע"פ ההלכה שלמדו אלא להציג כל שאלה לרב. ממה נפשך. אם אני לא אמור לפתוח ספר ולפסוק...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן