יום העצמאות האחרון הותיר אותי עם כל מיני שאלות.
כדי שתבינו – קודם אספר על עצמי, בחורה קלאסית מבית חרדי למהדרין, כשר ושמור. גרה באחד הריכוזים החרדיים הגדולים. למדתי באחד הסמינרים הטובים ביותר, וגם כיום אני עובדת במקום חרדי למהדרין. ואוהבת לחשוב.
שבעים זה מספר משמעותי, כולם חושבים את זה, לא כולם מסכימים על זה לגבי המדינה. למה? כי המדינה הזו ארגנה ליהדות לא רק חגיגות שמחה. נכון.
ובכל זאת, בליל יום העצמאות, כשיצאתי מהבית לרחוב הוא היה קצת אחר, שקט ועמוק יותר, האוויר והאווירה שלו היו שונים. כמו בשבוע לפני ראש השנה, או בחול המועד, או בתשעת הימים. משהו אחר עמד בו.
תהיתי לעצמי אם רק אני מרגישה את זה, לא היה לי את מי לשאול.
בארנק שלי יש בשבועיים האחרונים תמונה של דגל קטן, כחול ולבן. עושה לי טוב. אני מרגישה חלק. והמדינה הזו היא בכל זאת מדינת היהודים. גם אם הייתי גרה בארץ אחרת הוא היה שם, אבל עכשיו הוא מרגיש לי משמעותי ומרגש יותר.
זה לא התנהגות חרדית קלאסית, נכון? חרדים שמרניים לא מתרגשים מדגל. בטח לא מכניסים אותו לארנק.
ביום הזכרון השתתפתי באמירת תהילים לעילוי נשמת חללי צה"ל. זה וודאי. הייתי גם בכותל אחריי הטקסים. לא עמדתי בצפירה, אבל הרגיש לי מוזר שכולם ממשיכי לעבוד כאילו כלום, בלי לעצור לרגע, לומר תהילים או להרהר.
היה לי חסר שלא עושים אצלינו שום חגיגה. שבעים שנה זו חגיגה. אבל בסביבה שלי לא היה שום אירוע, טקס או סעודה וזה הפריע לי. הרגשתי, כמו שסיפרתי, שהאוויר אחר, חגיגי או עצוב – לא יודעת. חיפשתי מקום לבטא את זה. לא היה.
זה לא סותר שכאב על על חילולי השבת שנעשו עם החגיגות, על ריקודים מעורבים, או על תפיסה שגויה של המדינה כגאולה. להיפך, אני חושבת שדווקא האכפתיות שלי ומעורבות הרגשית גרמו לי לכאוב יותר.
שבעים זה מספר משמעותי. שבעים שנה למדינה זה גדול, ומהדינה הזו היא בכל זאת מקום מפלט להרבה יהודים טובים. בכל זאת היא חממה לפריחה ושגשוג רוחניים מכל מיני היבטים. יהודים לא צריכים להלחם כאן על זכותם לשחיטה כשרה, מילה ואפשרות לחינוך חרדי פרטי, כמו שקורה במדינות בכל העולם.
יש מלחמות אחרות. יש הרבה מלחמות. אבל לא כל כך האידיליים לחילוניים כמו מחשבון של נוחות חילונית.
בהקמת המדינה היו אינטרסיים של חורבן הדת. אבל איפה האינטרסים היום? נקברו עם המייסדים ועם האידיאל הציוני בכלל.
מי זה ציונים? מהי ציונות? ולמה בסמינר הטיפו לנו שאנחנו הציוניים האמיתיים, בד בבד עם הטפה שהציונות היא אסון?
אני לא רואה את הדברים ככה בכלל. נראה שהתפיסה החרדית שבויה חמישים שנה אחורה לפחות.
למה כתבתי?
מה השאלה שלי בכל המלל הארוך הזה?
האם אני רוצה לקבל "הכשר" לרגשותי,
או נימוקים שסותרים אותם מכל ובכל?
לא יודעת.
יודעת שאני רוצה להעמיק הבנה מסודרת בסוגיה הזו, מתוך ראייה ראלית של המציאות.
תגובה אחת
ממליץ לשמוע את הפאנל שהתקיים בישיבת דרך ה' עם הרב פייבלזון ומטקה בלוי:
חלק א: http://bit.ly/panel-atzmaut1
חלק ב: http://bit.ly/panel-atzmaut2