1. שלום אם כל המצוות אמורות להיות קלות ונוחות לעשותן, למה תמיד בימים שאנחנו אמורים להיות שמחים השם עושה לנו סיבות להיות עצובים? הרי זה לא נוח ולא קל? איך זה עובד ביחד שיש מניעות אבל זה אמור להיות קל? או שקל ואז אין מניעות או שיש מניעות ואז זה לא קל, ביחד זה לא עובד.
2. אם השם יכול להשיג את אותה תוצאה עבורנו מבלי סבל למה הוא בוחר שיהיה לנו סבל, ואיך אפשר לומר שהשם הוא אבא אוהב אם הוא בוחר לגרום לי לסבול למרות שהוא יכול להשיג את אותה תוצאה מבלי לגרום לי לסבול? והרי אם תגיד הוא לא יכול אז הוא לא כל יכול וזה כפירה.
3. איך אני אמור להאמין שמצד אחד כל הצדדים ביהדות נכונים? אלו ואלו וכו’. אבל אתה לא יכול להאמין לכל צד ביחד כי כל אחד אומר את ההפך הגמור וכל אחד אומר שמי שלא הולך אחריהם הוא טועה וכו’, ולא סתם טועה אלה הוא הופך לעצמו את החיים לגיהנום כי הדרך שלו ממש לא עובדת והוא יסבול הרבה יותר. כך חב”ד אומרים כך ברסלב אומרים כך המקובלים אומרים ועוד איך אני אמור לבחור דרך אחת מבלי לזלזל בדרך האחרת הרי כל אחד סובל כל כך הרבה סתם לחינם ומצד שני איך אני אמור לבטוח בדרך שלי אולי אני סתם מעביר את עצמי גיהנום מבלי טעם? וזה בכלל לא רצון השם וכו? ועוד שאלתי את זה בעדינות כי אם אתה קורא מה שהם אומרים אתה רואה שהם אומרים שסוף כל סוף כולם ילכו אחרי הדרך שלהם והמשיח יבוא מהם וכל השאר טועים אני אמור לכבד אנשים שמטעים אחרים לעשות הפך רצון השם? וגורמים לאנשים לסבול לחינם?
4. איך אני אמור להאמין שיש היום צדיקים גדולים שלא חוטאים בתאוות כבוד ורצון לפרסם את עצמם? הרי הם יכולים לפרסם את כל הספרים שלהם בעילום שם, וגם יכולים להסתיר את כל המעשים הטובים שלהם ובכל זאת תמיד איך שהוא הם דואגים שמישהו ידע מזה ויספר על זה, וגם הם בעצמם מתפארים בעצמם בכל מיני התפאריות והם מנהיגים אחרים ואף על פי שהיום ידוע שסכנה גדולה מאוד להיות מפורסם וכו’ כי הבן אדם לא יודע להנהיג אפילו את עצמו כל שכן אחרים וגם ראיתי אחרים סובלים מהנהגה לא נכונה של הרב שלהם שהורה להם דרך שגויה איך אני אמור לסמוך על צדיקים של היום, ובפרט שיש הרבה גדולים מאוד שמבטיחים כל מיני הבטחות שראיתי בעיינים שכלום לא קרה, ואני מדבר על גדולי הדור וכאלה שגם שאר גדולי הדור הענקים סמכו ידיהם עליהם ואמרו שהם צדיקים אמייתים וכו’ ובכלל כל עניין הלבוש של הכבוד והפרסום של עצמם מאיפה ההיתר לפרסם את עצמך לא אמורים להיות נחבאים אל הכלים ולברוח מהרבנות וכו’?
5. איך יכול להיות שיש צדיקים גדולי הדור ממש שאומרים כל מי שיעשה כך וכך יהיה לו ישועה בוודאות בעניין כך וכך למשל יבריא ורואים בעינים שהאדם לא מבריא, איך יכול להיות שצדיק ישקר? ואם תגיד זה רק כסגולה, הוא לא אומר סגולה הוא אומר מי שיעשה כך יהיה בוודאות, וגם הוא לא תולה את זה בשום תנאי. ומדובר על גדולי הדור הכי גדולים שיש שאם תגיד הם שיקרו אז איך אפשר לסמוך על איזה רב בעולם כי אם הם משקרים כולם שקרנים כי כולם תומכים בכולם וכולם מחזקים את כולם.
6. יש צדיק מסוים שהוא צדיק גדול שאומר שהרבנים שקרנים והמפורסמים כולם שקרנים וכו’, והרי אם הוא משקר אז איך אני אמור לא לזלזל בו ולחשוב שהוא שקרן ממש רמאי ונוכל, ואם תגיד כן תחשוב כך כי הוא באמת לא בסדר, אבל יש צדיקים אחרים שאומרים בוודאות שהוא צדיק אמיתי וכו וכל דבריו אמת וקיים וכו וכו’ אז בכולם אני צריך לכפור? ואם תגיד הוא רק טעה והוא צדיק אבל איך יתכן שצדיק יטעה בצורה שיגרום לקהל שלם ללכת נגד רצון השם אז זה לא צדיק זה רשע ח”ו.
אני שואל להתקרב ולא להתרחק, אני שואל כדי להיות שלם בעבודת השם אין לי עניין לזלזל באף אחד חס ושלום אני אפר ועפר אבל תורה היא וללמוד אני באמת באמת צריך באופן שיכנס לי ללב ויוכל להשקיט את דעתי שנטרפת מכל זה.