שלום רב.
אני אדם אתאיסט ויש לי שלל שאלות שכמותן אני משוכנע שכל רב שמע מאות פעמים במהלך חייו ויש באמתחתו תשובות מוכנות לכל סוגיה שאעשה.
מטרת השאלות שלי היא לא להשתכנע או לשכנע. אני משער שלכל תשובה שאקבל אוכל למצוא סיבות לפקפק במשקלה ולא אהפוך לאדם מאמין, ולשם גילוי נאות אני מצהיר כי המטרה בלשאול את השאלות היא כפולה:
1) אני מאד סקרן להבין את האופן בו אדם דתי (יהודי, במקרה זה) חושב וכיצד הוא מצדיק את אמונותיו בפני עצמו.
ו2) כדי לאתגר את עצמי בניהול דיון לוגי בנושא מאד מסקרן ועמוק כמו דת כאשר איני בקיא באף אחד מהצדדים.
ולהלן – סוגיותי:
1) אני יודע שנושא האבולוציה הוא נושא מאד מאד פופולארי כי הוא אחד מעמודי השידרה של הסתירה בין דת לאתאיזם.
רבנים רבים טוענים כי חסרות חוליות בשרשרת של האבולוציה וכי מסיבות אלה ניתן לזרוק את התאוריה המדעית הזו לפח.
אך מדע, ותיאוריות מדעיות, לעיתים מאד נדירות עוסקות באמת שלמה. האבולוציה היא כמו סידרה חשבונית – 1 ואז 2 ואז 3 ואז 4 ואז חוליה חסרה ואז 6 ואז 7 ואז חוליה חסרה ואז 8 ואז 9 וכן הלאה.
המדע מודע לחלוטין שאין בידיו את כל התשובות אך כאשר עוקבים אחר הראיות הקיימות מצטיירת תמונה די שלמה או תהליך לוגי מאד מלא בעל ראיות רבות אשר מובילות למסקנה לוגית שהיא ההמשך של הראיות הקיימות. המדע תמיד פתוח לשיפור המודלים המדעים שהוא מפתח ותמיד מקבל באהבה את המונח “איננו יודעים עדין” כדי לאפשר מחקר בנושאים פתוחים.
אין חוליות חסרות קטנות מספיק כדי לזרוק את כל התאוריה לפח. כאשר דארווין הציע את התאוריה הוא עדין לא היה מודע לדי.אן.איי אך הלוגיקה והמחקרים שערך הובילה אותו לתיאוריה שהחזיקה מעמד (למרות טעויות מסויימות) גם לאחר גילוי הדי.אן.איי, תורשה ומוטציות גנטיות שהן המהות של אבולוציה.
דארווין עדין לא ידע עד כמה נכונה התאוריה שהציע בזמנו אך הלא בני אדם חולקים די אן איי גם עם צמחים. המקור של די אן איי, האופן בו מחוברות חומצות האמינו, האופן בו סוכר מתחמצן ומשחרר אנרגיה ועוד תהליכים פנים תאיים הוא זהה לכל החיים על פני כדור הארץ. אם בני האדם חולקים חומר גנטי משמעותי עם היצורים הכי בסיסיים בעולם יש יותר הגיון לוגי להסיק כי לכל היצורים היה מקור אחד שממנו הכל התפתח.
הקפיצה מ”חסרה לי חוליה בפאזל מלא חוליות” לבין “דמות אנושית בלתי ניראית ובלתי נתפסת התחילה את הכל” היא קפיצה מאד גדולה, היות ויש המון המון חוליות אחרות שמהוות קשרים בין מינים שונים של צמחים ובע”ח אשר מהוות דוגמא לכיצד קפיצות בין מינים מתקיימות, אך אין אף יצור שמיימי או מיסטי כמו אלוהים שיכול להוות דוגמא לכיצד יכולה ישות לברוא יש מאין.
2) מדע הוא דבר מתפתח. כל הזמן אנו למדים דברים חדשים. מדענים כיום יודעים הרבה יותר על העולם מאשר מדענים מלפני 500 שנה.
האם אנשי דת יכולים להגיד שהם יודעים יותר על אלוהים היום מאשר אנשי דת מלפני 500 שנה?
3) כיום רבנים מפרשים את התורה והתנ”ך באופנים שונים כדי שיעמדו לצד המדע המתפתח. סליחה על הסקפטיות אך לי זה נשמע כמו דרך להימנע מהפרכת הדת על ידי עיוותים של הכתוב כדי לשמר את כבודה של הדת כאשר המדע והעובדות מאיימים על קיומה עם תגליות אשר סותרות את הכתוב.
מידות תיבת נוח הן מאד אבסולוטיות אך הסיפור אינו הגיוני בעליל.
לא יתכן כי תיבת נוח הכילה את כל החי הקיים כיום (או היה קיים ב6000 שנה האחרונות על כדור הארץ) בתוך התיבה.
ואיפה היו הדינוזאורים? היכן הכילו בקטריות? כיצד ניזונו כל החיות?
פרשנויות יעוותו את הסיפור הכתוב כדי לשוות לו ציוויון מדעי כדי שהסיפור יחזיק מעמד, ואם לא ציוויון מדעי אז יזקפו סתירות לוגיות ל”ניסים” אך ניסים אינם הסבר מקובל על אנשים לוגים.
בריאת העולם כתובה במפורש כתהליך שנמשך 6 ימים ואני משוכנע שבמשך אלפי שנים התייחסו אליו כאל תהליך של 6 ימים כי לא היו תאוריות ועובדות ותיארוכי פחמן שיפריכו את זה, אך היום נשמע כאילו הצגת הימים כתהליכים היא פירוש מאולץ שנועד לשמר את אמינות הסיפור.
מה גם שסדר האירועים נשמע לי לא הגיוני לממצאים של היווצרות כוכבים ופלנטות וחיים….
ולא חסרות דוגמאות כאלה.
כיצד רבנים רואים את הסתירות הלוגיות והפרשנויות הדתיות שכנראה מגיעות לאחר התגליות המדעיות ולא לפניהן…
4) אנשי דת מאמינים שעליהם לקיים את דבר אלוקים. הם מאמינים כי דבר אלוקים הוא התנ”ך. מדוע אנשי דת סבורים שהתנ”ך הוא מקור מידע אמין ומדוע שאדם יחשוב שהתנ”ך הוכתב על ידי ישות בלתי נתפסת?
5) אם אלוהים הוא יצור היכול לברוא דבר מתוך כלום, ליצור עולמות וחיים, יצור שחי מעבר לגבולות הזמן, יכול להרוג ולהחיות ואף לקבוע את דעתם של הבריות – מדוע אינו מגלה עצמו כדי שכולנו נחזה בו? מדוע כל הראיות לקיומו הן עיניין של אמונה ולא מדע? הלא אם משהו קיים אז יש ראיות לקיומו אשר כל אדם הנוכח בהן יכול להאמין בהן.
הרי אלוהים יכול לחשוף עצמו באופן כזה שלא יהיה שום ספק בקיומו ובאופן כזה שאף המדען הסקפטי ביותר בעולם יוריד את הכובע ויתנצל על הפיקפוק שהביע. מדוע זה לא קורה?
הלא אם כל עם ישראל יאמין באלוהים אזי כל חוקי המדינה ומהלכה ישנה כיוון באופן כזה שייטיב עם עם ישראל. לא?
6) למיטב הבנתי לפי אלוהים בתנ”ך עבדות היא דבר מותר. עבד יהודי חייבים לשחררו לאחר 7 שנים אך עבדים שאינם יהודים יכולים להישאר בגדר רכוש לנצח חייהם. האם אני תוהה? או שמא רק פרשנות מודרנית סותרת את זה?
7) האם יש לבני האדם (לפי התנך) רצון חופשי? או שמא אלוהים בורא אותנו עם נטיות מחשבתיות מסויימות ומשפיע על החלטתנו, כפי שהקשה את לב פרעה והשפיע על לבבם של אשיויות אחרות בסיפורי המקרא?
אני מאד סקרן לשמוע את תפיסת העולם של הרב אשר יעסוק איתי בדיוק.
אני מקווה שהסקפטיות שלי לא פוגעת ברגשות הקוראים.
תודה רבה על העיסוק בדיון