The Butterfly Button
שאלות על אלוקים

שאלה מקטגוריה:

למה אלוהים ברא אותנו והציב לנו תנאים וכאשר אנחנו לא עומדים בהם אנו נענשים ? כלומר מה יוצא לו מזה הוא הרי ברא את כל המערכת כולל את הטוב ואת הרע
זה כמו שילד ישחק בבובות וילביש כל בובה בצבעים שונים של חולצות. ויחליט שכל בובה שהלביש בצבע ירוק צריכה להישרף. הרי ברור שזה מחשבה ילדותית. אם אלוהים קיים אז הוא מתנהג באותה צורה ילדותית. מאחר שתינוק שנולד למשפחה נוצרית, אלוהים הרי גרם שהוא יוולד למשפחה זאת. אך בכל זאת מכיוון שהוא האמין בדת הלא נכונה הוא "נשרף".

לא יכול להיות שאלוהים יודע את העתיד ובו בזמן לאנשים יש בחירה חופשית. אם אלוהים שברא אותי, יודע מה אני יעשה בדיוק בעוד שעה. זה אומר שהוא לא נתן לי את האפשרות באמת להחליט לעשות משו אחר. כי הוא ידע כבר שאני לדוגמא החטא. הוא לא "יתרגש"
מזה שרצחתי, כי הוא ידע עוד לפני מליון שנה שאברהם כהן ירצח את פלוני אלמוני. עוד לפני שנולדתי הוא ידע את זה. איך אלוהים יכול להעמיד אותי לדין על משו שהוא ידע שאני יעשה ברגע שהוא יברא אותי. כלומר הוא גרם בעצמו לזה שפלוני אלמוני נרצח בגלל שהוא יצר אותי. כמו שמישו יבנה רובוט שיורה באנשים וכאשר ינטרלו את הרובוט. יענישו את הרובוט ולא את מי שיצר אותו.

כדי ליישב את קושיא זו חייבים להגיד שיש לאדם בחירה חופשית ואלוהים אינו יודע את העתיד. שזה סותר את כל הדעות שתומכות באלוהים כמובן. כי אלוהים כרגע אינו כל יכול.

למה אלוהים רוצה שנהלל אותו על כך שברא אותנו ועל כך שהוא גדול ועצום? (מעבר לזה שזה סוג של גאוותנות.) למה צריך להודות לו על זה שברא אותנו? הוא החליט לעשות את זה על דעת עצמו. אם הוא לא היה בורא אותנו, לא היינו מרגישים טוב ורע. היינו פשוט לא קיימים היינו ניטרלים ברגשות (אגב כמו שאני מאמין שקרה לנו לפני שנולדנו)

אם הוא עשה את זה כדי שיהיה לנו טוב אז הוא לא הצליח. לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. בעולם היהודים מהווים כ 0.18 % מאוכלוסיית העולם מה שאומר שיש 99.82 % שהם לא יהודים. וזה אומר שהם יענשו על כך שלא בחרו בדרך הנכונה. אלוהים הפך יצורים חסרי רגש ליצורים שרובם סובלים. זה רק בעולם הבא, וגם בעולם הזה אנשים לא חיים טוב. כל המריבות השחיתות ושפיכות הדמים והכי הרבה המחלות והעוני. כלומר היצורים שאלוהים ברא רק סובלים מכל הבחינות. אם הוא היה עושה הצבעה ושואל אותנו אם נרצה לבוא לעולם כזה. ללא ספק שרוב מוחלט היה מצביע שלא.

תודה רבה שאתם מקדישים זמן מזמנכם כדי לענות לשאלות של אנשים. אני מאוד יבין אותכם אם לא תוכלו לענות לי על כל השאלות. ושוב תודה רבה

תשובה:

שלום לך

 

ואו, השאלות שלך נפלאות! והן דורשות לימוד והעמקה רבה, רבים מחכמי ישראל ואומות העולם כתבו והתעסקו בהם, ואני אנסה לתת לך במסגרת קצרה זו רק קצה חוט שמשם תוכל להמשיך ולחקור.

 

אני אנסה להפריד בין שאלותיך הרבות והטובות:

שאלתך הראשונה עוסקת בסתמיות של התורה, ובתהיה על כל המסגרת הדתית, ובלשונך:

"למה אלוהים ברא אותנו והציב לנו תנאים וכאשר אנחנו לא עומדים בהם אנו נענשים ? כלומר מה יוצא לו מזה הוא הרי ברא את כל המערכת כולל את הטוב ואת הרע?!"

הדוגמה שלך עם הבובה הירוקה היא ממש גאונית.

ודווקא דרך דוגמה זו, אני רוצה לנסות להשיב לך.

ההנחה הבסיסית היא שהמסגרת הדתית, אם מקיימים אותה כמו שצריך, היא טובה עבורנו כחברה וכפרט. אלוהים הוא לא סטאלין, שהחליט על מספר חוקים, והוא יהרוג אותנו אם לא נקיימם; ולכן היה חשוב לראשונים (בחז"ל יש שתי תפיסות בעניין זה) למצוא טעמים לצווי התורה.

כמובן, קשה לנו להרגיש לגבי כל המצוות שהן אכן טובות, אבל אנו יכולים להרגיש (אני מרגיש כך  באופן אישי) שהמסגרת הכללית טובה עבורנו. ברור שלא נוכל לבחור בדברים שנראים לנו ולזרוק את כל השאר, כפי שלא נוכל לעשות כך בשום מסגרת.

בזה שונה המסגרת הדתית מהשמלה הירוקה בדוגמתך, שם זהו חוק סטאליניסטי, שלא נועד כלל עבורי, לא כחברה ולא כפרט.

 

כאן אני מדלג ברשותך לחלק האחרון בדבריך:

" שאומר שיש 99.82 % שהם לא יהודים. וזה אומר שהם יענשו על כך שלא בחרו בדרך הנכונה"

ברור שאף אחד לא ייענש על כך שהוא נולד כפי שהוא נולד.

אני רוצה שתדע שמספר פילוסופים, כמו הרמב"ם למשל, העריכו גויים שהיו שקועים בהשגת החכמה ובדברים ערכיים, הרבה יותר מאשר יהודים עמי הארצות (כך הוא כותב לדוגמה במכתבו לר' שמואל אבן תיבון).

במילים אחרות, לפי הרמב"ם ישנם קני מידה נוספים המשמשים כדי לקבוע את טיבו של האדם, ללא קשר להשתייכותו הדתית.

אך כיהודי, האמין הרמב"ם, שעליו לשמור את מסורת היהודית על כל כלליה ופרטיה.

באמצע דבריך אתה מעלה את אחת השאלות הכבדות באמונה, והיא שאלת הידיעה והבחירה, ובלשונך:

"לא יכול להיות שאלוהים יודע את העתיד ובו בזמן לאנשים יש בחירה חופשית. אם אלוהים שברא אותי, יודע מה אני יעשה בדיוק בעוד שעה"

על שאלת הידיעה האלוהית נכתב המון, וקשה במסגרת זו להשיב לך. הרמב"ם במספר מקומות מדגיש שהידיעה האלוהית, היא לא  אותה הידיעה שאנשים חושבים. גם הראב"ע בתחילת תהלים (ובמקומות נוספים) מבחין בין הידיעה האלוהית ובין  הידיעה הפרטית של האדם. כלומר אין קשר בין הידיעה ובין הבחירה.

הרמב"ם עונה את התשובה הזו בהלכות תשובה (ה,ה), בפרק האחרון משמונה פרקים ובמורה נבוכים (ג, יז). במורה נבוכים הוא עומד על כך שנורא קשה לתפוס את העניין הזה (זהו אחד היסודות במשמעותיים במטאפיזיקה, לדעת הרמב"ם). אם יהיה חשוב לך שארחיב, ארחיב בכך.

 

שאלתך הנוספת היא:מדוע צריך להלל את אלהים, הלא הוא לא ילד קטן.

המצוות ניתנו לבני אדם בשבילם, לא בשביל אלהים. כשאנו מהללים את אלהים, אנו עצמנו דבקים בו. הדבקות באלהים היא ההשגה הגבוהה ביותר שאנו יכולים לזכות בעולם הזה. המצוות, והתפילה בראשן, הן המכשירות להגיע לכלל דבקות זו.

כל מי שחווה תפילה מעומק הלב מרגיש עד כמה החוויה הזאת רוממה אותו!

שאלתך הנוספת היא מדוע הוא ברא אותנו, ומדוע הוא החליט כפי שהחליט;  העולם מלא צרות וכו'

אלו שאלות קשות וטובות  מאד.

חז"ל מסכמים את המשפט הבא: נוח לו לאדם שלא נברא, ועכשיו שנברא יפשפש במעשיו.

במילים אחרות, חז"ל מפנים את התהיות הללו לעצמנו – מה אנחנו צריכים לעשות בעולם הזה, וכיצד נתקדם ונקדם בכך את העולם כולו.

בסופו של דבר אם נצליח בכך, שיפרנו את העולם שעשה אלהים והתקדמנו צעד אחד קדימה….

עלה והצלחה והמשך לשאול שאלות ולתהות!

משה

[email protected]

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן