The Butterfly Button
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים

שאלה מקטגוריה:

תודה על ההזדמנות לשאול..
אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל
כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות..
אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה
אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת
וזה קורה בד"כ על הדברים הכי פיצקים. אבל דווקא בגלל זה.
ניקח לדוג' סיפור של לפספס אוטובוס, שהוא דבר שכיח ורלוונטי לי מאוד.
זה לא עוזר לי כשאני מפספסת אוטובוס להגיד שהכל לטובה, וכנראה אני הייתי צריכה להגיע יותר מאוחר.
כי א' לא מעניין אותי לטובה, אני רוצה להגיע בזמן וזה- טוב .
לאחר- רע. כמה פשוט:)
הסיפור הגדול- לטובה, לא מצליח לעזור לי כשאני בתוך הסיטואציה עצמה.
האוטובוס מתרחק ואז אני מתחילה פשוט לכעוס,
עכשיו אם הקב"ה לא היה מנהל את העולם,
אני מצטערת להגיד את זה, אבל היה לי הרבה יותר קל.
כי אני יודעת שהכל מקרי, ואף אחד לא עושה לי בכוונה, והייתי ממשיכה בשגרת יומי,
וקמה יותר מוקדם למחרת..
אבל כשאני יודעת שהכל מכוון זה מפוצץ אותי!
כל פספוס סתמי של אוטובוס הופך להיות סערה מול הקב"ה
כי זה לא סתם פספסתי, זה הקב"ה ברגע זה דאג לזה, בכוונה!
ולא עוזר לי סיפורים על משהי שפספסה את האוטובוס ואז גילתה שהוא התפוצץ
(אני בכוונה מביאה מקרה קיצון, ע"מ להמחיש את הדוגמא)
בגלל שזה לא קביל מבחינתי, כי הקב"ה כל יכול, נכון?
אז אני לחלוטין סומכת עליו שהוא יכול גם להביא אותי בזמן
וגם לא לעבור פיגוע בדרך, כאילו מה זה ההנחות האלו שעושים לקב"ה?
כמה טוב שאדם קיבל קוץ וככה לא עלה על ספינה שטבעה, (סיפור מהגמרא)
לא הבנתי,
שהספינה לא תטבע והוא לא יקבל קוץ.
לא מדובר פה בישות אנושית, שהיא סופית ומוגבלת, נכון?
ודבר שני, נגיד ואני צריכה משמים להגיע מאוחר, נגיד.
אפילו רק לראות את האוטובוס עובר מרגיז אותי,
כי אם הייתי עליו והוא היה מתעכב בכמה רמזורים
והייתי מגיעה באותו שעה בדיוק, אבל בלי לחוש את הפספוס המעצבן של לראות אותו עובר
זה עדיף.
אז למה הוא היה חייב לי עבוד לי מול הפרצוץ??
אני ממש מרגישה כעס ענק כשזה קורה.

למה עושים הנחות להקב"ה?? הוא אחראי לרע בדיוק כמו לטוב,
ואני כשיש טוב מודה מכל הלב וכ"כ שמחה, אבל כשיש רע, לא הבנתי, זה לא ממנו?

נחזור לסיפור עם האוטובוס:)
נניח אני מתגברת על עצמי מחדירה קצת אמונה
ומתפללת שבבקשה ה' שהאוטובוס הבא יגיע מהר,
אממה, אני מפספסת עוד אחד!!
ואני גם ככה על הקצה ואני פשוט לא מצליחה להכיל את זה
ואני מרגישה שאני פשוט הולכת ונאטמת לתפילה, לא מסוגלת כבר,
אני במצב הכי פגיע שלי מדברת איתך, מבקשת,
למרות שבא לי רק לכעוס, ואז עוד פעם?
מה, כאילו אין שמה מישהו? הלו? צוחקים עלי?
זה מטרלל אותי, באמת!
ואז אני יכולה פשוט לא לדבר/ להתפלל / לבקש מהקב"ה כלום במשך תקופה,
פשוט לסגור את הלב, שלא מסוגל להכיל את העלבון והפגיעה הזאתי
אני ממש מרגישה שאני נפגעת אישית..
עד שזה נרגע ואני שוב פותחת את הלב, הפעם בצורה זהירה עוד יותר וחוזר חלילה,
וכל פעם כזו אני כבר מותשת, עייפה מלהיפגע מרגישה פשוט,
אתה אלוקי, נכון? לא חסר לך טוב, ואתה משפיע עלי הרבה, אבל למה לעצבן אותי???
זה לא מביא שום טוב!
אני מרגישה קרבה גדולה להקב"ה בזמנים טובים,
בזמנים מעצבנים, אני לא מצליחה להתמודד עם זה, אני פשוט כועסת ומתרחקת, ופגועה, ואוטמת את הלב לא להיפגע שוב..
(באופן כללי קשה עם להיות בעמדה מבקשת, פגיעה, מוחלשת)

אני מנסה לענות לעצמי כל מיני תשובות, בשטח זה כמעט לא מחזיק מים
תודה על ההזדמנות לשתף, זה לבד חשוב
רק אומרת שאני מסיימת לכתוב עם גרון שורף ודמעות בעיניים זה פשוט עצוב לי.
אז גם אם המכתב נכתב בחריפות מידי, אצלי בלב זה הרבה יותר חריף..

תודה גדולה!!

תשובה:

שלום לך

ותודה על השאלה הכנה!

הכעס שאת מתארת שיש לך מול ה' הוא מתוק ותמים ואני בטוח שה' מאוד מרוצה מזה שיש מי שלוקח ברצינות את קיומו, אבל יש בעיה בכלל באופן שאת מבינה את השגחת ה', וכדאי להיגמל מהתפיסה הזו ולהחליף אותה בתפיסה בוגרת יותר של השגחה פרטית.

זו לא אשמתך, חונכת על משהו ואת שואלת שאלה, והשאלה מצוינת, אבל כדאי לזכור שהרבה פעמים מה שמלמדים אותנו בבית, במערכת החינוך וברחוב על מה זו השגחת ה' או כל נושא אחר ביהדות זו רק ההתחלה, לפעמים זה רעיון נכון ביסודו, אבל צורת היישום מאוד שטחית וההבנה לא נכונה. דווקא בגלל שנתקלת בדבר כזה יש לך פה הזדמנות לגלות תפיסה יותר מדויקת שתקדם אותך.

התפיסה הקיימת מפריעה לך ומביאה אותך לכעס על ה', ולהרהורים וספקות במקום מה שצריך שיקרה, שהידיעה על השגחת ה' תכוון אותך למקום טוב ומועיל יותר. אז כדאי לנסות לחשוב מחדש על זה.

"והארץ נתן לבני אדם"

אז כדי שנבין קצת יותר טוב, אני מבקש לצלול לרגע לדיון קצת יותר עמוק, ואני אאתגר אותך בשאלה הבאה: האם ה' יש לו אחריות למה שקורה בעולם? כן, בוודאי, אבל צריך לזכור שגם לנו יש אחריות, האם ייתכן שבגלל שלו יש אחריות לנו אין?, הרי גם לאדם יש כוח עצמאי שה' נתן לו, וזה אומר גם שכל הארועים שקורים בעולם הפיזי – העולם בו אנו פועלים, יש להם עצמאות.

וזה כתוב "והארץ נתן לבני אדם", מה הכוונה בכך שהוא נתן? ה' נתן את הארץ לנו פירושו של דבר שהוא נותן אוטונומיה – רשות עצמאית לעולם ובמסגרת אותה אוטונומיה האדם פועל, אך אוטונומיה זו לא שוללת מן הצד השני את האחריות של האדם, למה? כי היא עד לגבול מסוים, לא קיבלנו עצמאות שהקב"ה חסר משמעות בה חלילה, ה' יש לו דרך פלאית לנהל את העולם ולהשגיח עליו שילך למקום הנכון גם במסגרת העצמאות שקיבלנו.

הרעיון הזה נמצא בתהלים בפרקים רבים מאוד, למשל ב"מזמור שיר ליום השבת" שאנחנו אומרים כל שבת, דוד המלך מתאר איך הרשע מצליח לשעה, אך הוא לא יצליח לטווח הארוך ויתגלה שמעשיו של הצדיק מצליחים אך הרשע הוא כמו עשב שצץ וחולף. אם ה' לא היה נותן לאדם כוח מסוים, לא הייתה משמעות לעולם ולא הייתה משמעות למעשיו, ולכן ה' נותן לרשע כמו לצדיק מרחב לפעול, ועם זאת אנו מאמינים שלקב"ה מסובב הסיבות יש דרך להביא את הדברים למקום טוב, זאת היא האמונה וזו פשטות הדברים ביהדות.

איך זה משליך עלינו – עליך? לפי הבנה זו, הכעס שלך שנובע מתסכול ומתחושת אין אונים נגרם כתוצאה מהפסיביות שאת מרגישה שנגזרה עליך, מכך שהחיים אינם בשליטתך. לכן, את הכעס יש כעת להחליף בהכרת אחריותך על מעשיך, ה' נתן לך עולם שיש לך אחריות עליו, ומצד שני יש גם דברים שאינם בשליטתך, אבל גם באלו, תלכי עם ההבנה שלעולם יש חוקים בהם הוא פועל, והקב"ה לא תמיד יתערב, כי אם הוא יתערב יותר מידי, כבר לא יהיה עולם עצמאי להתערב בו ולכוון אותו כשצריך.

ונזכור, עם זאת ולמרות זאת, יש לקב"ה את הדרך לפעול כדי שמה שהוא מבקש בעולם יבוא לידי גמר, וכיוון שאת לא באמת יודעת את רצון ה' ואת פשר מה שקורה לך בכל רגע ורגע, אז כדאי להניח לשאלות אלו "למה ה' עשה לי כך" ולהבין שבסופו של דבר ה' מנחה אותך למקום נכון וטוב ובמסגרת זו את חיה בשלווה שהכול ילך למקום נכון, כשאת מממשת את האחריות שלך כלפיו.

השיטות השונות בנוגע להשגחה

וכאן אכנס מעט יותר לעובי הקורה, אולי התשובה שעניתי עד עכשיו כבר יכולה לספק אותך, אבל אני חש חובה להעמיד את הדברים על דיוקם:

ישנן שיטות שונות ביהדות בנוגע להשגחה פרטית, יש מחלוקת ידועה ומפורשת בין הרמבם לרמבן, האם לטבע יש עצמאות וההשגחה היא רק איפה שהשי"ת רוצה להשגיח במיוחד, שזה רק לאנושות ובעיקר לאנשים מיוחדים ומודעים שה' רואה כקרובים אליו, זו שיטת הרמבם (מורה נבוכים ח"ג פי"ז), או שהכל הוא נס מושגח כשיטת הרמב"ן בסוף פרשת בא שכבר הפך לשיר "שאין לנו חלק בתורת משה עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם ניסים ואין בהם טבע ומנהגו של עולם". ברמה השטחית הפערים ביניהם נראים גדולים, אם כי כשקוראים את דבריהם בעיון רואים שהם קרובים הרבה יותר ממה שנראה לעין.

ויש גם את הגישה החסידית הידועה שאף ממחישה ומרחיבה את שיטת הרמב"ן, שאומרת שהקב"ה משגיח על כל תולעת וההשגחה היא מוחלטת.

הגישה שאת מתארת היא תרגום נפוץ לגישה החסידית להשגחה, שה' משגיח באופן פרטי על כל ארוע זעיר בעולם ואחראי ודואג לכל דבר פעוט. אבל הבנה זו לא מתורגמת נכון לדעתי, והשאלה שלך היא דוגמה מצויינת. כדי להסביר, כאן אצלול עוד יותר לעומק:

ההבנה בשיטת הבעל שם טוב בהשגחה פרטית

כשהחסידים דיברו על השגחה פרטית הם לא דיברו על רעיונות מופשטים, ולא ניסו לתאר מה קורה בשמים בהיכלו של ה', אלא הם דיברו על החיים, החיים הפשוטים והיומיומיים שלנו.

הם דיברו על משהו שפוגש אותנו בחיים הרבה, מה שהפסיכולוג קרל יונג כינה "סינכרוניות", התופעה של צירופי מקרים, שאנחנו נפגשים בהם הרבה פעמים בחיינו. משהו קורה באופן לא מוסבר וזה מרגיש לפתע שהדברים אינם מקריים. הפסימיסטים יקראו לכך "חוקי מרפי", שהדברים מסתדרים תמיד לרעתם.., והמאמינים האדוקים משתדלים לראות תמיד את המקרים האלו כבעלי משמעות עבורם, לטוב ולרע.

ביסוד הרעיון הזה עומדת הבנה שיש חוקים אלוקיים שפועלים במציאות, ומה שקורה לנו אינו רק ביטוי לתזוזה ודינמיקה גשמית, אותם צירופי מקרים שונים שאנחנו פוגשים שאינם קורים סתם אלא יש להם משמעות, שכן העולם שלנו הוא לא רק פיזי אלא יש בו גם נוכחות של תודעה, התודעה שלנו היא דבר רוחני. העולם יש בו מרכיב של טבע וגשמיות חוקית, יחד עם תודעה שהיא יצור רוחני, ולכן העולם מתנהג במקביל גם בחוקים רוחניים.

זו הסיבה שיהודים קורה להם משהו והם שואלים את עצמם למה זה קרה לי? לא הכוונה שה' עשה לי את זה בכוונה כדי להרגיש אותי או שהוא אטום לסבל ולשרירותיות, להיפך, זה אומר שיש מעין חוק אלוקי בבריאה שכשאני פוגש בארוע שהוא משמעותי עבורי יש לו באמת משמעות.

המשמעות של זה היא שהעולם אינו שרירותי, אלא הוא בעל משמעות, ולכן מה שקורה לי יש לו משמעות עבורי, לקח אותו אני צריך להפיק.

"במקום שנותנים לו להיכנס"

אבל, וזה הדבר הכי חשוב כאן, לקח זה אינו נתון מראש, וזה בגלל שאין לנו שום סיכוי לדעת מה "באמת" ה' חושב, או בכלל איך הוא חושב ולמה הוא עושה דברים, אלא זה חלק ממסע חיינו ומהקשבה שלנו למציאות שה' שולח לנו. הסינכרוניות אינה נתונה מראש אלא אני פוגש אותה בתודעה שלי, ולולי שאני אתן משמעות למה שקורה לי לא תהיה משמעות כזו. זה כמו שותפות בין הקב"ה לבינינו.

יש כאן משהו מאוד עדין, מצד אחד לולי המפגש שלנו עם הארוע ויכולתנו לפרשו לא היתה לו כל משמעות, מצד שני זה לא רק פרשנות אישית ופסיכולוגית למשהו שקורה לי בראש, אלא המשמעות הזו היא אמיתית לא פחות מחוקי הטבע, היא כמו שדר אלוקי שנשלח אלי ברגע זה, והשאלה אם אקבלו ואיך אקבלו תלוי בי.. ולכן גם לאדם יש חלק בכינון המשמעות הזו, וזה מאוד תלוי באדם המפגש הזה.

הבעש"ט נהג תמיד לומר שה' נמצא בכל מקום והוסיף הקוצקר "בכל מקום שנותנים לו להיכנס", ולהבנתי זה לא סתירה לדברי הבעש"ט אלא הכוונה המדויקת שלהם, כי בסוף כוונת הבעש"ט להנחות אותנו לראות את העולם כך שדברים לא קורים בו סתם, ואז אנחנו נזכה לחיות במקום שבו באמת יש משמעות לכל דבר. רק שבתודעה הרגילה והפשוטה של אנשים זה לא כך, כי הם לא נמצאים שם..

בכך שיטת הבעל שם טוב מתקרבת מאוד לדברי הרמב"ם שרק אדם המעלה מושגח באופן פרטי, הכוונה היא לפי זה לומר שהקב"ה מנהיג אדם ברמה האישית אם הוא אכן קשוב למה שה' שולח לו. וזה לא סותר את זאת שה' משגיח על ההיסטוריה ועל השתלשלות כללית של הארועים, שזה ברובד אחר ונוסף ופחות תלוי באדם ובהתכוונות האישית שלו.

ומה תכלס?

אז תכלס, אחרי כל השיטות וההסברים, איך זה יכול לכוון אותך למחשבה מדויקת יותר ביחס להשגחה?

בגלל שאת המשמעות אנחנו נותנים בסופו של דבר, לכן מתן משמעות לארועים קטנים ופשוטים שקורים לנו הוא אפשרי לא בשביל להבין "באמת" את הקב"ה, אלא כדי שניתן ערך למה שקורה לנו ללמד את עצמנו לקח לחיים, כאשר אנו חיים את התפיסה הנכונה בשאלה מה ה' רוצה מאיתנו, ולראות בכך הנחייה שקורה לנו משהו ואנחנו אומרים "אולי זה בגלל שלא הייתי מספיק מדוייק עם הנושא הזה?" זהו פשפוש במעשים שחז"ל דיברו עליו וזה חיובי, אבל תמיד כדאי להוסיף את המילה "אולי" בהתחלה, אין לנו שום יכולת אובייקטיבית לדעת "למה", אלא רק ללמוד מכך לקח לחיינו.

ולכן הכעס שלך הוא פשוט מיותר, כי הוא לא משרת בכלל, ולהיפך, את ההנחייה האישית שלך בחיים, אלא רק גורם לך לחשוב שה' חלילה אטום לסבל שלך, שזה בוודאי לא נכון.

ככל שזה לא משרת את יכולתך להקשיב קשב בונה למה שה' שולח לך בעולם, מה שיגרום לך להפוך את חייך למשמעותיים יותר, כי תרגישי שאת מונחית ושמכוונים אותך בחיים לדרך הנכונה, אין בכלל טעם לפרשנות הזו שאת עושה, כי אנחנו לא יודעים דבר מעבר למה שנוגע אלינו, וגם זה תמיד בגדר השערה מועילה.

כך תוכלי גם אולי לשנות את דמות ה' בתוכך, שאת מציירת אותו קצת כאבא כועס ואטום, ואת מצפה ממנו למשהו הרבה יותר טוב. תרפי מהניסיון להבין אותו אובייקטיבית ותנסי להבין את זה רק כהנחייה שפוגשת אותך, איך חייך יהיו טובים יותר, ותיווכחי לדעת בע"ה שה' הוא טוב תמיד, והוא מנחה אותך בדרכי יושר ובדרכים שאינך יודעת, בשביל שחייך יהיו בעלי משמעות ואמת נצחית, וגם טובים כפשוטם.

בברכה והצלחה בדרך האמונה

אריה מ.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן