תודה רבה על שאלתך הכנה והחשובה. אחלק את התשובה לשני חלקים, האחד ספציפי והשני יותר כללי.
בנוגע לשאלה הספציפית, פוסקים לא מעטים התייחסו למניעת הריון, הן ביהדות האורתודוקסית באופן כללי והן פוסקים מתוך היהדות החרדית (ראו: שו"ת מנחת יצחק ג, כו; לבוש מרדכי, אבן העזר א, כח; שו"ת ציץ אליעזר ח"ט, סימן נא, ענייני רפואה ב). רובם ככולם מתירים את השימוש במניעת הריון כאשר יש בכך צורך, אך יש הבדלי גישה משמעותיים בנוגע לאיזה צורך, ומתי להתיר את הדבר. באופן כללי, כיום נוטים רבנים רבים לתת היתר כמעט גורף ל"הפסקה" בין הילדים של פרק זמן מסוים (בוודאי עד שנתיים), כדי לתת אפשרות של התאוששות למי שזקוקה לה.
עבור זוג שטרם קיים מצוות "פרו ורבו" יש התייחסות יותר מחמירה, אך גם זו תלויה בנסיבות – אינו דומה מי שטרם הביא ילדים לעולם, לבין מי שנולדו לו ששה בנים אך טרם קיים מצוות "פרו ורבו" (בהעדר בת). במקרה שלכם, אתם כמובן מעוניינים לקיים את המצווה ולהוסיף ילדים, אלא שמבקשים "פסק זמן" כדי לבנות את עצמכם – אם בזוגיות, אם במובנים אישיים אחרים – ומהיכרות קרובה בהחלט יש רבנים שיקלו בכך.
ואולם, כאן אני עובר למישור השני, הכללי יותר.
חז"ל בפרקי אבות מבקשים מאתנו "עשה לך רב". אני מבין שהלכתם לרב כלשהו, אבל מהגרש"ז אויערבך זצ"ל קיבלתי שהוראת "עשה לך רב" מבקשת מאתנו לבדוק ולחפש אחר רב שמתאים להלך הרוח של כל אדם. לא כל הרבנים שווים, ואם אתם נתקלים ברב הצועק עליכם כאשר אתם שואלים שאלה תמימה וכנה, אז נדמה שטעיתם בכתובת. אין צורך בכך להחליף ציבור בציבור. בתוך הציבור החרדי, יש די מגוון, ובתוכו רבנים מקשיבים ומבינים שייתנו לכם את היחס המכובד שאליו אתם מצפים בצדק.
הצורך ב"עשה לך רב" מתוך בחירה מושכלת מקבל ביטוי מובהק ביחס לשאלת הילודה. מדובר בנושא רגיש, עדין, ואישי מאד. לא הרי מקרה אחד למקרה שני. לפי מה שקיבלתי מרבותיי, תפקידו של רב כאן אינו "להחליט" עבור השואל אלא להדריך ולהנחות את השואל כדי שיגיע להחלטה הנכונה שלו עצמו.
אשמח להמשיך את הדיון בפרטי, במידת הצורך. בינתיים אאחל לך ולמשפחתך הצלחה רבה, בתקווה שתזכו לשגשוג ולפריחה בגשם וברוח.
יהושע
[email protected]
2 תגובות
התחברתי מאוד לרעיון של "עשה לך רב".
זה כל כך נכון, ומבהיר ומדויק.
עצה שלי בחיים אל תביאו ילד אם אתם לא מוכנים אני סובלת מזה כבר כמעט שנה!!!