The Butterfly Button
רגשות שליליים כלפי הילדים שלי

שאלה מקטגוריה:

אני אמא לשלושה ילדים קטנים ואני מרגישה שאני מאבדת שליטה. הבן הגדול שלי בן ה7 מתפרץ המון, יש ויכוחים אינסופיים על כל דבר, ואני מוצאת את עצמי צועקת וכועסת יותר ממה שאני רוצה. בסוף כל יום אני נופלת למיטה עם תחושת אשמה נוראית. אני יודעת שאני לא האמא שרציתי להיות, ולפעמים אני מרגישה שאני פשוט לא מסוגלת להתמודד עם כל זה. אני כל כך עייפה… אין לי זמן לעצמי, ואני מרגישה שאני מאכזבת את כולם – את עצמי ואת הילדים שלי. איך אני יכולה להיות אמא יותר טובה? איך מתמודדים עם הכל?

תשובה:

אמא יקרה,

אני רוצה להודות לך על כך שאזרת את האומץ לשלוח לאקשיבה את השאלה הזאת, להודות ברגשות המכאיבים ולהביע את הכעס על המצב והמציאות שאת עוברת. אמנם לקח לי זמן רב לענות לך, אך השאלה שלך נכנסה לי ללב וחשבתי עליה ועליך המון עד שהמילים האלה הצליחו להיכתב.

אז אני כותבת אותן לך ובזכותך, אך הן מיועדות גם עבורי, ועבור כל אמא יהודיה ששוכחת לפעמים מי היא וכמה היא חשובה, יקרה ומיוחדת..

לימים שבהם קשה יותר, שבהם אנחנו לא בדיוק האימהות שחלמנו להיות, לילדים שחלמנו שיהיו לנו. וגם לא בערך..

כי יש ימים כאלה. ויש תקופות כאלה, ויש ילדים כאלה, שאיתם הכל מורכב יותר.

וכשאנחנו עולות למיטה בלילה, אחרי ימים שכאלה, שוב יסורי המצפון מתקיפים אותנו על כל מה שיכולנו לעשות ולא עשינו, ועל מה שכן עשינו ואולי לא היינו צריכות לעשות..

הרי להיות אימא זה אחד התפקידים המאתגרים ביותר עלי אדמות, והקושי שלך הוא מובן כל כך.

המילה הזאת – אמא מגלמת בתוכה כל כך הרבה..

כמויות של יכולות, כמויות של משימות שלא נגמרות, כמויות של תשומת לב שצריך לתת, פינות שצריך לנקות, מאכלים שצריך לבשל, בגדים שצריך לכבס, ילדים שצריכים לקום בבוקר בזמן ולשלוח מטופחים לבית הספר או לגן או שניהם, ואחר כך אולי גם לצאת לעבוד בחוץ, ואחר הצהריים לאסוף מהמוסדות, להקשיב לחוויות, ללטף ולנשק, לחבק ולנחם, להרגיע ולהבטיח, לקלח ולהשכיב, ואולי גם לספר סיפור לפני השינה…

(ויש עוד המון, זה לא באמת נגמר מתישהו…)

אז מתי תספיקי לטפוח לעצמך על השכם ולומר לעצמך "וואו, איך הספקתי את כל זה ביום אחד?"

"וואו! הקב"ה מינה אותי!! מכל נשות העולם להיות אמא של הילדים האלה". או "איך עניתי לילד שלי בסבלנות על שאלה ששאל אותי עשר פעמים בזמן שהייתי לחוצה וחסרת סבלנות..?"

וגם "הקב"ה הפקיד בידי שני ילדים, וסמך את ידיו עלי שאבצע את התפקיד הזה כמו שצריך, אפילו שהוא יודע את החולשות שלי, אפילו שהוא יודע כמה אני לא מושלמת ולפעמים עייפה וחסרת סבלנות.."

גברת נכבדה,

את המינוי הנכבד הזה קיבלת מאת הקב"ה בכבודו ובעצמו, וזה אומר שיש בעולם הזה שלושה ילדים שיכולים לצמוח ולהגיע לפלאות רק בזכותך. בזכות היכולות והכוחות המיוחדים שיש לך. את מבינה את גודל האמון שיש לו בך?

ולך, יש אמון בעצמך? בסמכויות שלך כאמא, או שאולי את חוששת להציב גבולות ועושה זאת בהססנות?

האם את מאמינה בכך שמתוקף תפקידך יש לך הכוח להחליט החלטות לטובת ילדייך, גם אם הם חושבים אחרת ממך וצועקים זאת בקולי קולות?

האם את מרגישה רחמנות על ילדיך כשהם צריכים לציית לסמכותך ולבקשותיך?

לפעמים הרצון להיות אמא טובה נראה כסותר את הסמכות ההורית, אך האמת היא שאין הדבר כך. ילדים לא תמיד יודעים מה נכון להם, תפקידנו כהורים לנווט להם את הדרך. להיות קשובים אליהם, אך לקבל החלטות שלא תמיד יתאימו למה שהם חושבים או רוצים..

מצב כזה שבו אנחנו מעבירות מסרים לא עיקביים או חסרות ביטחון בסמכות שלנו, עלול לגרום לילד לא לציית כיוון שהוא מרגיש שהבקשה מגיעה ממקום לא בטוח. ממקום עייף ומותש.

כאמא מותר וחשוב להעביר מסר בביטחון ולהיות עקבית שהילד יבצע זאת.

גם כאשר את עייפה ומותשת, את יכולה להציב גבול בקול בוטח. אולי יקח זמן לילדים להבין שיש כאן אמא שעומדת על שלה, אבל השינוי הזה יכול לקרות תוך ימים ספורים.

הדבר השני החשוב הוא לדאוג שהילד יהיה בטוח באהבתו אליך.

אין פה שום סתירה, אהבה וגבולות יכולים להתקיים בו זמנית וילדים זקוקים לשניהם.

הילדים שלך עדיין קטנים, זה השלב שבו הם מפנימים את הנוכחות האימהית שלך בתוכם, בהמשך חייהם הקול הפנימי שלך יהדהד בתוכם ויעזור להם לפתח את הקול הפנימי שלהם.

רוצה לפתח בהם מסוגלות ביכולתם להצליח – תשמיעי להם מילות עידוד ואמונה ביכולתם להתמודד.

רוצה שיהיה להם ביטחון עצמי – תאמיני בהם ותשדרי להם שהם טובים ומוצלחים. רוצה שהם ירגישו אהובים ויתנו אמון בעולם? העבירי להם מסרים חזקים של אהבה.

וכן אם את רוצה לייצר להם גבולות פנימיים ויכולת להתמודד עם פיתויים – הציבי גבול, ברכות – אך בנחישות ועקביות.

לצערי זה עובד גם הפוך.. ילד ששומע מילים קשות, מזלזלות המילים הללו עלולות להפוך לדיבור הפנימי שלו ולאמונות שלו לגבי עצמו.

ומה הקול הפנימי שלך? את תצליחי? איזה קולות מהילדות מהדהדים בך? את מאמינה בעצמך שתצליחי להתמודד עם הקושי שלך? מה האמונות שמלוות אותך על עצמך?

אם את מרגישה שאת לא מצליחה להאמין בעצמך, אפילו אם זהו מצב זמני – אני ממליצה בחום לטפל בזה וללכת למטפלת טובה שתעבד איתך את חוויות העבר ויחד תנסו להבין מה הדברים שמעכבים אותך ומונעים ממך לפרוח.

אמנם ציינת שאין לך זמן וזה מובן בהחלט, אך תנסי להתייחס לזה כאל צורך חיוני. את עושה את זה עבור ילדייך ובשבילם תמצאי את הזמן.

אני רוצה להוסיף שבתחילת מכתבך ציינת שיש עניינים של חוסר וויסות והתפרצויות של הבן הגדול, האם גם במסגרת הלימודית יש התפרצויות? האם יש קשיים גם בשעות הלימודים? במקרה כזה כדאי לפנות להתפתחות הילד – דרך קופת החולים שלכם ולבדוק מה הכלים שהם יכולים לתת – אבחון, הדרכת הורים, טיפול רגשי וכד'.

ולבסוף אני שוב מזכירה לך – את אמא לשלושה ילדים קטנטנים, הקושי שלך הוא כל כך טבעי והגיוני, והקשיים שלך מובנים לגמרי. יחד עם זאת ברור שהם לא עושים שום דבר אישי נגדך. הם פשוט ילדים ולפעמים גם להם קשה ומתסכל וגם הם מתמודדים עם העולם הגדול והמציף.

אני מצטרפת בחום לכל אותם אלו שממליצים לעשות משהו עבור עצמך,

קחי עזרה, תתאווררי, גם לך יש נשמה שזקוקה לנחת רוח ושלוה,

מאחלת לך חוויית הורות טובה ומספקת יותר, אמונה בטוב שבך, והמון נחת,

מורן.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כמה זה חמור חוסר כיבוד הורים עקב התעללות בילדות?
  אני בת 19 ויש לי שאלה שמטרידה אותי מאוד מבחינה רוחנית והלכתית. עברתי ילדות קשה ביותר. הורי שניהם עם התמודדויות קשות, ולכן במשך שנים ניסיתי להבין אותם,  ולדון אותה לכף זכות. בילדותי חווינו קשיים רבים בבית. גרנו לעיתים בתנאים שלא היו תקינים, היו בעיות של היגיינה ותחזוקת הבית חמורות,...
איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
איך לדבר עם הבת על נושאים צנועים?
שלום רב וברכות על פעילותכם החשובה אנחנו זוג חרדי סטנדרטי נוטים יותר לכיוון פתוח אבל ברמה גבוהה לפני כחודש ביתנו הבכורה בת ה14 רמזה לאשתי בשיחה ביניהן כי היא מודעת לכל מה שצריך לדעת בעניינים אינטימיים של בינו לבינה לא נבהלנו והזמנו אותה לשיחה בכל עת שתחפוץ אתמול התקיימה השיחה...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן