The Butterfly Button
פגעתי ונפגעתי..איך לא לשמור טינה?

שאלה מקטגוריה:

ברצוני לשאול שאלה שאני די נחבטת בה..
פגעתי בבן אדם ובסיום הפגיעה ביקשתי סליחה שאולי זה לא היה נכון ומוצדק להתנהג כך.
האדם מנגד אינו מוכן להקשיב/לקבל התנצלותי
וכמובן שגם אני נפגעתי עמוקות..
כיצד ניתן להמשיך הלאה ולא לשמור טינה/כעס כלפי אותו אדם?
ניסיתי לתקשר/לדבר עשרות פעמים כדי להבין מה הולך בכלל ועל מה ההתלהמויות,קורה..זה יכול לקרות לכל בן אדם אך אני נתקלת מהסתייגות בדיבור.
אנשים מהצד אמרו לי,עזבי,תמשיכי הלאה..תשכחי מזה…לא סוף העולם..אך בשבילי זה כן..כי אני ממש מלאת חרטה.
תודה רבה רבה על המענה

תשובה:

תשובה:

שואלת יקרה מאוד.

רגישותך הרבה ראויה להתפעלות. פגעת במישהו, ואת לא ממשיכה הלאה. את עוצרת להתנצל, ומנסה עשרות פעמים לפייס. אם כולם היו כמותך, מסתבר שהעולם היה טוב יותר.

אין לי מושג מה היתה הפגיעה שארעה, אבל אני אנסה לחשוב אתך ביחד, מה הפירוש המילה סליחה? איך בכוחה ליישר הדורים? למה יש כאלו שאינם יודעים לפייס? ומה הדרך הנכונה לפייס.

אדם שנעשה לו עוול, בהתחלה הוא כועס מאוד, ולאט לאט הוא חוזר למסלול. בגמרא (שבת קה, ב) כתוב שכל המשבר כלים בחמתו כאילו עובד עבודה זרה. במילים אחרות, הגמרא עורכת השוואה בין כעס לבין עבודה זרה. בקריאה ראשונית, ההשוואה הזו מעוררת תמיהה. מה הקשר בין כעס לעבודה זרה, ומדוע כעס הוא חמור כל כך.

אך אם נתבונן בדבר נמצא שרגש הכעס מגיע מהתקוממות על הכבוד האישי או על המעמד האישי שנפגע. אני ציפיתי שמישהו ינהג בצורה כזו, כי אני סבור שכך ראוי להתנהג עמי, ולבסוף אותו אדם התנהג אחרת ממה שחשבתי. רגש הכבוד שנפגע מעורר אותי לצאת למלחמה. איך יתכן שקורה כזה דבר? מה זה צריך להיות?? בעצם, הכעס הוא ביטוי של הגנה על הכבוד העצמי.

לפי דברים אלו, דברי הגמרא ברורים מאד. אדם צריך לזכור שהוא קרוץ חומר, ילוד אשה, בשר ודם, וממילא גם אם המרו את רצונו ולא התנהגו אליו כנדרש, צריך להתייחס לדברים בצורה הנכונה.

בכדי שהדברים יובנו בבירור, אדגיש ואומר; מידת הכעס מגיעה מאכפתיות. כאשר היא מווסתת נכון, יש בה צורך. דברי חז"ל נאמרו על כעס היוצא מחוץ לשורת הדין והטעם הטוב.

כעת נתבונן מהו הפיוס. הבעת סליחה פירושה, החזרת מעמדו האישי של הנפגע למקומו. הכרה בכך שהתנהגותי או דבריי גרמו למעמד האישי של הנפגע להתערער, ואני מבקש כעת להחזיר את המצב לקדמותו.

הבעת הסליחה נעשית בדומה לעשיית תשובה. ראשית, צריך להכיר בחטא. לאחר מכן, צריך להתוודות, ולקבל לעתיד. בשעה שהנפגע רואה שהאדם הפוגע מדבר בכנות, ומנסה להחזיר את המצב לקדמותו, הוא מתפייס וסולח. זו הסיבה שישנם אנשים שלא מסוגלים לבקש סליחה. אותם אנשים מרגישים שבקשת סליחה היא פחיתות כבוד בשבילם.

ישנם שלשה סיבות הגורמות לנפגע לא לסלוח. הראשונה היא, שהוא שרוי כעת בשלב הראשון של הכעס, ואין לו פניות רגשית לשמוע את הסליחה. על זמן כזה נאמר במשנה (אבות פרק ד משנה יח) "אל תרצה את חברך בשעת כעסו". בעל התפארת ישראל בפירושו למשנה מוסיף "דהפיוס אז ירבה כעסו". בזמן כזה, ניסיונות הפיוס דומים לניסיון לכבות מדורה עם שמן.

הסיבה השניה הינה, חוסר אמון של הנפגע בכוונות הסליחה של הפוגע. הנפגע מרגיש שבקשת הסליחה הינה מהשפה ולחוץ. אין לפוגע כוונה אמתית להחזיר את המעמד שלי למקומו, אלא הוא רוצה לצאת ידי חובה, ולתת 'מס שפתים', ותו לא.

הסיבה השלישית הינה, שהפגיעה היא מתמשכת ובעלת תוצאות הממשיכות כל הזמן. למשל, אדם שפגעו בשמו הטוב; מעבר לפגיעה הראשונית, התוצאות העגומות של הפגיעה הזו ממשיכות ללוות אותו כשובל מצחין שלא מתפוגג. על פי ההלכה, אדם אינו מחויב למחול על פגיעה בשמו הטוב, אם כי ממידת חסידות ראוי למחול (רמ"א תרו, א; מגן אברהם שם סק"ה).

על פי ההלכה, אדם שפגע בחברו וניסה לפייסו כנדרש, אינו חייב להמשיך ולבקש, וכלשון השו"ע (שם) "אינו זקוק לו". אם את נסית לפייס כנדרש והנפגע מסרב למחול, אין לך חיוב להתעסק עם זה יותר. ישנם אנשים שמנצלים פגיעה שפגעו בהם לשם קבלת טובת הנאה. אם אכן עבר זמן מה מהפגיעה, ולא היתה פגיעה בשם הטוב, ובקשת הסליחה היתה כנה, [לא בלשון של "אולי לא פעלתי כנדרש"], לא מוטל עלייך להרגיש רגשות אשמה ולבקש שוב ושוב סליחה. את עשית את חובתך.

את לא צריכה לכעוס על הנפגע שמסרב למחול. לפי דעתי, מוטב כי תרחמי עליו. אדם הכובל את עצמו רגשית לפגיעה שפגעו בו, ולא מתנער ממנה לאחר כל בקשות הסליחה הכנות, אינו ראוי לכעס כי אם לרחמים. אולי ניתן להתפלל לה' שירחם עליו, ויגרום לו לסלוח לך.

בהצלחה רבה.

בניהו

[email protected]>

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אני לא מרגיש את קדושת השבת
כשהייתי צעיר, כל שבת היתה רוממות, וקדושה, והרגשתי ששבת זה משהו שאני מחובר אליו היטב, אבל מלפני כחצי שנה בערך, הפסקתי להרגיש את ה'שבת עדן הנפשות'. בהתחלה חשבתי שזה זמני,. אבל ככל שעבר הזמן התחלתי להרגיש שאני כבר לא מחובר לשבת קודש,. אני רוצה להרגיש חיבור עמוק לשבת,. אני רוצה...
רע לי עם בעלי
תודה על הבמה החשובה הזאת. האמת, שאני לא יודעת מאיפה להתחיל… בעלי ואני נשואים קרוב ל13 שנים. יש לנו 3 ילדים. רע לי איתו. רעעעעע. אומר עכשיו מילה קרה, אני מרגישה שאני שונאת אותו ממש. אנחנו חושבים ורואים את העולם אחרת לגמרי. קשה לי לתת דוגמאות כי יש בלי סוף....
דכדוך והתמודדות זוגית אחרי לידה
אני כמעט חודש אחרי לידה שביעית ב"ה, הלידה הייתה קשה מאד הפעם, סבלתי הרבה, וגם העיתוי של ערב פסח היה לא קל. חזרתי הביתה לימים של ערב חג, וכיוון שאין משפחה שיכולה לעזור, נעמדתי לגמור בישולים לחג. בעלי ניסה לעזור ככל יכולתו, אבל עדיין העבודה הייתה רבה. באופן כללי הזוגיות...
הפרעת אישיות וקשרים רעילים במשפחה
ראשית יישר כח על האתר החשוב והמועיל לנפש ולנשמה! שאלתי נוגעת באחות שלאחר שנים של קרבה וריחוק ויחסים לא בריאים איתה, הבנתי לאחר חקירה ובדיקה וקריאת חומרים בנושא שיש חשש גדול שמדובר בהפרעת אישיות נרקסיסיטית. היא היתה פוגעת בי רגשית במגוון צורות שהיריעה קצרה מלפרט אותן, היתה מניפולטיבית כלפיי וכשהתרחקתי...
קשה לי עם זה שההורים שלי גרושים
לפני מספר שנים הורי התגרשו ובאותם השנים הראשונות לא היה לי עם זה בעיה כיוון שהם אנשים גדולים וזה ההחלטה שלהם, גם לאורך כל הדרך ההורים שלי תמיד הזכירו לי שהם אוהבים אותנו (הילדים). אבל כרגע כל פעם שאני נזכרת שהם כבר גרושים…. אני לא מפסיקה לבכות ולקוות שזה לא...
אמא שלי צורחת עלי נוראות
אני לומד בישיבה ישיבה שנחשבת טובה אבל אני נמצא הרבה בבית ואמא שלי כל הזמן יורדת עליי ומקללת אותי אני חושש שיש לה מחלת נפש וכל פעם שאני מדבר איתה על זה היא צורחת עליי ומבזה אותי ומקללת אותי וזה גורם לי להשפלה ביזיון וחוסר הערכה עצמית (ההורים שלי גרושים...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן