The Butterfly Button
עקרון הסיבתיות - הסיבה הראשונית

שאלה מקטגוריה:

אני לא יודע עד כמה אתם עוסקים בתחומי פילוסופיה כאלה אבל אשמח לשמוע את דעתכם בעניין,
רציתי לשאול בנוגע לעקרון הסיבתיות.
פילוסופים רבים טענו שעיקרון הסיבתיות לא נובע מהניסיון אלא מהתבונה ולכן אמור להיות שייך בכל מצב ומקום ואם כך משליכים זאת על הסיבה הראשונית ליקום וחוקי הטבע וכד’ ומגיעים לאלוקים – הסיבה הראשונה… (אם זה נלמד מהניסיון אזי שלא בהכרח הדבר קיים בתחומים שמחוץ לניסיוננו, כמו התקופה ש”לפני” הבריאה בה לא היו שום חוקים וכללים מהידועים לנו)
אך מניין לנו באמת לדעת שהסיבתיות היא אינטואיציה הנובעת מהתבונה ולא נלמדה מהניסיון? איפה הראיות לכך?
אולי ניתן לומר שבמציאות הנורמלית אנחנו תמיד מחפשים את הסיבתיות אך ברגע שהמציאות חורגת מהנורמה (קוונטים בריאת העולם וכד’) עקרון הסיבתיות כבר נשבר ולא בהכרח קיים ולכן ניתן לשער שלא בהכרח יש סיבה לכל דבר, אולי בבריאת העולם נוצרה מציאות שמחזיקה את חוקי הטבע ללא סיבתיות…
אם בפיזיקת הקוונטים למשל הסיבתיות לא מופיעה, רואים מכאן ראיה שיש דברים החורגים מהמציאות הנורמלית ואין להם סיבה אז למה אנחנו צריכים להניח שבמצב של בריאת העולם (מציאות חריגה וללא חוקים הידועים לנו כלל) היה את עקרון הסיבתיות?!
ושאלה לסיום להבנת הנושא: בעולם המדע/פילוסופיה מקובל שבפיזיקת הקוונטים יש סיבה אלא שלא זיהינו אותה עדיין?
בתודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה לשואל היקר!

ראשית מרגש ומעודד לראות שיש עוד אנשים העסוקים בבירור וחיפוש האמת לאמיתה, וחותרים בחיפוש אישי להגיע לאמונה מזוככת.

מאחל לך בהצלחה במסע!

אני אישית הילכתי עם עצמי במחשבות על שאלה זו ששאלת, לפני שנים רבות, והיא הטרידה את מנוחתי. חבר שלי שלמד רפואה שאל אותי את השאלה הזו, והיא הטרידה אותי.

אינני פילוסוף, ולכן איני יכול לדבר בשם הפילוסופים שהזכרת, אבל מקווה שהמחשבות שאכתוב כאן יועילו במשהו.

השאלה כפי שאני שאלתי אותה היתה שאם הסיבתיות היא עקרון מציאותי הרי שאין להחיל אותו על דבר שמחוץ לה.

אמנם מה שכתבת בשם הפילוסופים הוא פשוט, שסיבתיות הוא צורת חשיבה אנושית, שמבקש סיבה לכל דבר שרואה.

איני יודע אם עקרון זה נולד בחשיבה האנושית כתוצאה בהתבוננות בעולם או שהוא עקרון מובנה. אולי צריך לחפש זאת בחוקרי התפתחות הילד. באיזה שלב הילד מגיע לעקרון הסיבתיות.

יתכן מאוד שהוא מגיע כתוצאה מהתבוננות בעולם, או כתוצאה מחינוך של ההורים. בכל אופן הוא צורת חשיבה אנושית, אבל כמובן מבוססת על התבוננות במציאות.

להרגשתי הטיעון שהסיבתיות לא יכולה לחול על דבר שהוא מחוץ לבריאה, הוא אולי טיעון נכון אבל הוא “מתחכם”. ואסביר את דברי.

הטיעון שהסיבתיות הוא צורת פעולה וחוקיות חומרית, של זה העולם, הוא נכון.

אבל אם כן, הרי על כל העולם ניתן לומר, מנין מגיע כל החומר הזה. הרי חייבת להיות לו סיבה.

החומר עצמו שקיים בזה העולם, קיימת לגביו הטענה שחייב להיות לו סיבה.

אמנם הסיבה היא מחוץ לו, ומשלב זה אין לנו השגה כלל, וגם הסיבה עצמה אינה “סיבה” מוכרת לנו ולא חל עליה עקרון הסיבתיות.

אפשר לומר שעקרון הסיבתיות מתייחס לחומר כבעל התחלה, וזה באמת תופעה שמתאימה לכל חומר שהוא.

למעשה לגבי העולם כולו עקרון הסיבתיות מתחלק לשנים- לגבי החומר העולמי ברור לנו שיש לו “התחלה” והוא נגרם. אבל מציאות וקיום הסיבה באופן חיובי- זה לא דבר שנכנס תחת עקרון הסיבתיות.

ובשפה הישיבתית- זה “דין” בחומר ולא בבורא.

מכאן לכל תורת השלילה של הרמב”ם, וההדגשה שלו שאין לנו שום השגה בו. רק שיש כאן סיבה.

[למען האמת לא הבנתי איך תועיל ההסברה שעקרון הסיבתיות הוא צורת חשיבה אנושית ותבונית. שהרי אם כן עדיין לא שייך להוכיח מכאן כלום, שהרי זו רק צורת חשיבה, ושמא כאן אינה שייכת. כל התוקף של הוכחת הסיבתיות הוא מכך שהוא ענין עובדתי].

עוד יש להוסיף, שיש קדמונים שהביאו את טענת הסיבתיות בצורה רחבה יותר, שהעולם מלא סדר ותבונה, וכמשל בעל חובות הלבבות שמי שמצא ספר ביער לא יחשוב שהוא נכתב במקרה.

הסדר והתכנון העולמי מחייב שיש מסדר. וזה בהחלט מעשיר

אולי טיעון זה הוא נפרד מטיעון הסיבתיות, אבל הוא בהחלט משלים אותו. ומעורר את המתבונן לראות את הבורא בבריאה עצמה.

מקווה שהועלתי במשהו, בהצלחה רבה!

נתנאל

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אני אגיע לגהנום?
לאחרונה התחלתי לחשוש מאוד מכך שאגיע לגיהינום. אני חייב להבין כמה דברים-נכון שבסוף אף אחד לא באמת יודע מה זה, אני יודע שכל תיאורי האש וכו זהו מקור נוצרי ואצל היהודים זהו עונש יותר רוחני. אבל חייב לשאול- אני בסך הכל בן אדם שומר מצוות-אוכל כשר, מניח תפילין בבוקר, לא...
עקרון הסיבתיות - הסיבה הראשונית
אני לא יודע עד כמה אתם עוסקים בתחומי פילוסופיה כאלה אבל אשמח לשמוע את דעתכם בעניין, רציתי לשאול בנוגע לעקרון הסיבתיות. פילוסופים רבים טענו שעיקרון הסיבתיות לא נובע מהניסיון אלא מהתבונה ולכן אמור להיות שייך בכל מצב ומקום ואם כך משליכים זאת על הסיבה הראשונית ליקום וחוקי הטבע וכד’ ומגיעים...
עד מתי כל הניסיונות האלה?
אני בן 20, לפני 10 שנה אמא שלי חלתה למשך כשנתיים והבריאה ב”ה ,לפני 5 שנים אבא שלי חלה במחלה בערך שנה והבריא ב”ה ומאז היו עוד כמה סבבים.. ושבוע שעבר בן דוד שלי חייל נהרג במלחמה ואחרי כמה שעות אחותי היה לה הפלה, בראש אני יודע שהכל לטובה, אבל...
איזה ערך יש לאמונה שאסור לשאול עליה שאלות?
רציתי לשאול בנוגע לאיסור המובא בהלכה של קריאה בספרי מינים. לא פעם אנשים רוצים לבדוק את אמונתם ולכן מעיינים בצידו השני של המיתרס ולא דרך פילטר של אתרי חזרה בתשובה וכד’ (שהרי לא תמיד יודעים אם מביאים את הצד השני בצורה אמיתית ומדוייקת). ולא ברור לי, אם ההלכה מבקשת מהאדם...
איך אפשר להאמין שהכל לטובה?
רציתי לשאול. קודם כל רציתי להודות לה’ על בית משפחה ילדים אוכל בגדים כסף וכל מה שהיה נותן לי תודה על הבריאות אפילו שלפעמים יש לי זריקות או כדורים. רציתי רק לשאול. “כשם שמודים על הטוב יש להודות על הלא טוב” כי הכל לטובתנו. את זה הבנתי כבר. אבל זה...
אמונה, חוסר ביטחון וסוף העולם
אני אישה בשנות הארבעים נשואה ואמא. תמיד הייתי דתיה וב- 3 שנים האחרונות התחזקתי יותר יחד עם בעלי. לפני כשנתיים הייתי צריכה לעבור ניתוח גדול, ובעלי לקח על עצמו כיפה. ואני בהחלטה פזיזה של הרגע, לקחתי על עצמי כיסוי ראש! זה משהו שבחיים לא חשבתי שאקפיד כי המראה החיצוני והטיפוח...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן