The Butterfly Button
כשאני ליד המשפחה אני נהיית כעסנית

שאלה מקטגוריה:

אני בכורה במשפחה חוזרת בתשובה 12 שנה .היחידה ממשפחתי.. הם אנשים מאוד מקסימים שנתנו לנו הכל בחיים שלהם, השקיעו, טיפחו, גידלו לדרך ארץ וערכים.
יש בעיה שהם אנשים מאוד מאוד לחוצים כתוצאה ממירוץ החיים וכל מה שהם עברו.. ועבדו קשה מאוד למחייתנו.
אני שומעת הרבה שיעורי תורה מרבנים שיש להם המון נחת רוח ורוגע נפשי ומרגישה שזה משפיע גם עליי ב"ה, עד הרגע שאני נכנסת הביתה. ברגע שאני נכנסת ומתחילים נושא שיחה מסויים זה יכול להתפוצץ בשניה כמו סיר לחץ. לאו דווקא מתוך כעס אלא מתוך מקום שכל אחד חושב שהוא צודק בדעתו, וגם אם אני משחררת ונותנת לאחד מהם להרגיש שהוא צודק, אז יוצא מצב שאני נדפקת מזה בסוף.
ממש מגיע למצב של לדבר לאוזניים אטומות. עכשיו אני יודעת שהקב"ה שם אותי פה בבית של ההורים ולא סתם, ושזה הכנה לחיים הזוגיים שלי ב"ה, ואני כל הזמן מנסה לא להתפוצץ ולהיות רגועה אבל אני לא מצליחה! תמיד אני נופלת ללחץ שלהם. ואז זה מלווה בדיבור לא יפה שלי כלפיהם.
גרתי בחו"ל שנתיים והייתי איתם בקשר מידי פעם וממש הרגשתי שינוי בנפש שלי. נאלצתי לחזור לא מתוך בחירה אלא מתוך שהשם החליט שאני יחזור.
מצד אחד גם היה עצוב לי להיות רחוקה כ"כ מהם ומצד שני הרגשתי כמה שזה עושה לי טוב גם בעבודת המידות. אולי זאת בריחה?
אני גם יודעת שאחרי החתונה עדיף להתרחק מההורים וגם הרב שלי אומר שבמצב שלי הכי כדאי להתרחק ואני מבינה את זה ב100% שזה כ"כ נכון!
אז להתרחק מהם זה לא נחשב בריחה בעצם?
ומה אני יכולה לעשות כדי להישאר רגועה ולא להתחצף אליהם (כתוצאה מהלחץ שהם מכניסים אותי)?
תודה רבה לכם על המענה לשאלות אתם ממש עושים חסד והאתר הזה עוזר לי המון!

תשובה:

שלום לך שואלת יקרה מאד,

השאלה שלך עמוקה ונוגעת ללב ממש. הרגשתי ממנה כי יש לך רמת מודעות גבוהה מאד! הצלחת להעביר בכתב את התחושות והקשיים שלך, וזאת ההתמודדות הלא קלה. חד משמעית.

נשמע שיש לך הורים יקרים מאד, שמתמודדים עם קשיים משלהם.

את מציינת שהם אנשים עם ערכים ואני שומעת שאת מעריכה אותם. זה בפני עצמו נקודת פתיחה מדהימה וראויה לצל"ש. (לצערנו לא ממש מובן בדור שלנו:()

לא רשמת בפירוש מה המצב המשפחתי שלך- האם את רווקה או נשואה, אבל אנסה לענות באופן שיתאים לכל מקרה.

בתהליך ההתפתחות האישית והבגרות הרגשית ישנו מונח שנקרא ניפרדוּת. זהו מושג המתאר את היכולת של אדם לראות את עצמו כנפרד מהאחרים סביבו – גם ברמה הרגשית, המחשבתית והמעשית – תוך שמירה על קשר ואכפתיות.

ביחסים משפחתיים, במיוחד עם הורים, הנפרדות הופכת לעיקרון קריטי. כילדים, אנחנו תלויים בהורים שלנו כמעט בכל היבט. עם הזמן, כשאנו מתבגרים, התלות הזו משתנה. אנו מפתחים זהות עצמאית עם ערכים, דעות וצרכים משלהם. נפרדות מאפשרת לנו לשמור על אהבה וכבוד להורים, אבל גם לנהל את חיינו בדרך שמתאימה לנו.

נפרדות בריאה אינה ניתוק רגשי, אלא איזון: היא מסייעת לך לראות את עצמך כאדם עצמאי: להבין שלרגשות ולתחושות שלך יש מקום משל עצמם, גם אם הן שונות מאלה של ההורים. היא אינה סותרת את השמירה על כבוד ההורים: לכבד את הדרך שהם בחרו ואת תפיסת עולמם, גם כשאינך מסכימה.

איך בגדול? לא לקחת אחריות על רגשותיהם: להבין שאמנם הם עשויים להיות לחוצים או מתוחים, אבל זה שלהם, ולא שלך.

מהתיאורים שלך נראה שאת מרגישה לעיתים "נבלעת" בתוך הדינמיקה בבית –את מנסה "לשחרר" אותם, אבל זה פוגע בשלווה שלך, ומכניס אותך למערכת לא בריאה ולא מיטיבה עבורך. הנפרדות יכולה לעזור לך להציב גבולות בריאים.

מצרפת לך עקרונות לנפרדות במערכת יחסים עם ההורים:

להבחין בין "שלהם" ל"שלי":

כשהם מדברים או מגיבים בלחץ, נסי להזכיר לעצמך שזה שלהם. את לא חייבת "לסחוב" את הלחץ שלהם לתוך העולם הרגשי שלך.

דוגמה: כשהם מתווכחים או לחוצים, אפשר לומר לעצמך בלב: "זה שלהם, אני לא חייבת להיכנס לזה."

שמירה על גבולות רגשיים:

זה אומר ללמוד לומר "לא" במצבים שגובים ממך מחיר רגשי גבוה מדי, בלי לפגוע בכבודם. גבולות יכולים להיות גם בצורת ביקורים קצרים יותר או בחירה מתי לשתף פעולה בשיחות רגישות.

אישור עצמי:

אחת הסיבות שקשה להרגיש נפרדות היא תחושת אשמה או צורך לרצות. כשאת אומרת לעצמך: "הדעה שלי לגיטימית, אני לא צריכה להוכיח אותה," את מאפשרת לעצמך לשחרר עימותים מיותרים.

להתמקד בתפקיד שלך כבת:

התפקיד שלך כלפי ההורים הוא לכבד אותם ולעשות את המיטב במסגרת היכולת שלך, אבל לא לפתור את הקשיים שלהם. לדוגמה: אם הם לחוצים או כועסים, אין זה אומר שאת צריכה "לתקן" את הסיטואציה.

לגבי השאלה על התרחקות- חשוב להבין שלהתרחק מההורים במצב כזה זה לא "בריחה" אלא לעיתים פתרון בריא ומבורך. היכולת שלך לשמור על שלוות הנפש שלך, לעבוד על המידות שלך ולהתמקד בצמיחה האישית שלך היא עקרון מרכזי בעבודת השם.

לפעמים התרחקות פיזית יכולה להקל על העומס הנפשי ולאפשר לך להמשיך לכבד את ההורים מרחוק. התרחקות לא אומרת לנתק קשרים או להימנע ממחויבויות כלפי ההורים, אלא לנסות ליצור גבול בריא שמאפשר לך לפעול מהמקום הטוב ביותר שלך. אם הקשר עם ההורים הופך לסיר לחץ קבוע שמזיק לך ולמערכת היחסים שלכם, ההתרחקות יכולה דווקא לשמור על הכבוד והאהבה ביניכם. שוב, בתקווה שהיא תהיה זמנית, עד שתצליחי למצוא לקשר שלכם מסגרת אחרת ומאפשרת יותר, אבל בשלב זה- ייתכן וזה הפתרון הנכון עבורך.

(נראה לי מכאן כבר מדי מטיף…)

להיות בסביבת לחץ תמידי זה אתגר גדול, במיוחד כשמדובר בהורים שאת אוהבת ומכבדת. הנה כמה רעיונות שיכולים לעזור:

הכנה מראש: לפני שאת נכנסת הביתה, קחי כמה רגעים לחשוב על מטרת הביקור ועל המידות שאת רוצה לשמור. בקשי מה' שייתן לך כוח ואיפוק להתמודד בצורה הטובה ביותר.

זיהוי "טריגרים": נסי לזהות מראש אילו נושאים או מצבים בבית מובילים לדיונים מתוחים. אם אפשר, הימנעי מהעלאת הנושאים האלה או מצאי דרך לנווט אותם בצורה רגועה.

תכנון יציאה מוקדמת: אם את מרגישה שמתחיל להתפתח ויכוח, נסי להוציא את עצמך מהסיטואציה בעדינות – אפילו ללכת לשירותים או לקחת רגע לעצמך.

כאמור, את נשמעת אדם עם מודעות גבוהה מאוד לדרך שלך ולעבודה האישית שלך. זו מתנה גדולה! התהליך הזה הוא חלק מהתנהגות בונה ונבונה בחיי נישואין ובאתגרים נוספים בחיים.

אם רבך אומר שהתרחקות היא הבחירה הנכונה במצבך, ואת מרגישה את זה בעצמך, כנראה שזה הצעד הנכון. זה לא סותר את אהבתך להורים, אלא זו יכולת ההתמודדות שבשלב הנוכחי לפחות נראית כמו הדרך הנכונה.

מאחלת לך (ולכל מי שתהיי בסביבתו…) את כל הטוב שבעולם

בשורות טובות

לאה

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
התמודדות קשה עם אמא רעילה
אני בן יחיד לאמא חולה בדיכאון כרוני והפרעות נפשיות.אבא שלי כיום חלש אופי. מאז הילדות שלי  אמא שלי עברה אפיזודות נפשיות שבה הייתה מקללת אותי והאשימה אותי בכל המחלות שלה ,הייתה מאחלת לי דברים איומים ואז כשהייתה מאוזנת הכל היה טוב כאילו לא קרה כלום ,היא אף פעם לא הייתה...
חיכיתי מאד להתחתן ועכשיו אני נשואה ואבודה
אני כותבת ומוחקת כותבת ומוחקת ואני לא יודעת איך לפתוח את הדבר הכואב הזה שלי. אני נשואה פלוס תינוקת מתוקה בת שנה התחתנו בגיל מאוחר, רווקות מאוחרת, אחרי כל כך הרבה תפילות ודמעות ברוך השם זכינו להינשא. אבל גם זה היה כרוך בהמון כאב הרבה מריבות לפני, והתחתנתי איתו למרות,...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן