בס"ד
שלום לך!
שמחתי לקרוא את שאלותיך, שבעידן הנוכחי בו כולנו מחוברים עד צוואר לתקשורת ההמונים, מציקות ללא-מעט צעירים החשופים לתכנים המסתובבים ברשת. האופן בו שאלת, ורצונך הכן והמרשים לא לקבל דברים כהווייתם אלא לחקור ולדרוש, מעידים על היותך אדם יסודי ומעמיק, שאינו מסתפק בקבלת האמונה והמצוות כ"מצוות אנשים מלומדה" אלא דורש להעמיק חקר ולהבין את הדברים על בוריים.
שתי השאלות שהצבת בפנייתך קשורות זו לזו, ועל כן אנסה לענות תוך חיבור ביניהן.
חז"ל האריכו להסביר מדוע האוייב של עם ישראל בה' הידיעה, הינו דווקא עמלק. הרי היו במהלך ההיסטוריה עמים נוספים שהצרו לישראל הרבה יותר. כך מצריים, מואב, עמון, פלישתים, ועוד מגוון עמים שהוזכרו כשונאי ישראל והצרו לנו רבות במשך שנים ארוכות. מדוע אם כן "זכה" עמלק להיות האוייב מס' 1 אותו יש להשמיד ולהרוג לאורך כל ההיסטוריה???
על כך עונים חז"ל, שהתשובה מונחת בדברי התורה "אשר קרך בדרך" (דברים כ"ה, י"ח). עמלק הוא זה אשר "קרר את האמבטיה", וניסה להילחם בעם ישראל רק כדי שכולם ידעו שמעטפת ההגנה האלוקית המקיפה אותם, אינה מוחלטת כמו שזה נראה. עמלק הוא סמל לצינון ההתלהבות בקיום המצוות, ובעוד שכל האומות פחדו להתעסק עימנו – כאמבטיה רותחת, הוא בא ונכנס למרות שנכווה. את הקרירות הזו השוכנת בכל אחד מאיתנו המהווה "זכר" מהעמלק ההוא, מבקשת התורה לשרש ולעקור מחיינו ועל כן נצטוונו להשמידו עד היסוד, מעולל ועד יונק, בכל עת ובכל זמן.
כלפי מה הדברים אמורים: עולמנו המתוקשר והגלובלי מלא במגוון "מקררי אמבטיה", שאת חלקם הזכרת בשאלתך. האמונה התמימה ועבודת ה' דורשות קדושה, טהרה ומוכנות נפשית פנימית לדבקות בקב"ה. מגוון הדברים הסובבים אותנו, החל מפרסומות ציניות ולועגות, עובדות מדעיות המטילות ספק בדברים שהם למעלה מהשגתנו ואורח חיים נהנתן המדגיש את הגשמיות והחומריות ומדחיק את הרוחניות, כל אלו מהווים גורמים המרחיקים אותנו מאמונה ועבודת ה'. גורמים אלו מוחדרים לוורידינו יום יום ושעה שעה, ואט אט הם עושים את פעולתם, להחליש את אמונתינו ורוחניותינו. אלו מאיתנו המחוברים לתקשורת חשופים ל"רעלים" אלו במינון גבוה ובצורה תדירה, ועל כן גם סכנתם להיפגע עולה משמעותית.
כנגד זה אנו צריכים להזרים כל העת "דלק" נגדי. צריכים לצרוך במינון גבוה חמצן שיוכל לייצר נוגדנים ולדחוק את הרעל המוסנף לתוכנו. דלק זה הנו עיסוק בתורה, קיום מצוות ודבקות בדברים רוחניים. ככל שנהיה מחוברים יותר לתורה ולרוחניות כך יאבדו התכנים החיצוניים את השפעתם עלינו והסכנה תקטן. זו לא תרופת פלא, אלא שכלול המחשבה ומילואה בתכנים רוחניים הדוחקים את החומריות ומגרעותיה.
לא קל להתנתק מהחיידק החומרי. מגוון החושים והצבעים המקיף אותנו, הינם מלכודת דבש המקשה על מי שמכור אליה להתנתק ולהיפרד. מי שהתרגל לצריכה יומיומית וקבועה של תקשורת, יתקשה לחשוב על חיים חסרי הודעות ומסרים. אך מי שיצליח להתגבר, לשבור את הרגליו ולנתק את החיבורים הכובלים אותו לתקשורת, יצטרך הרבה פחות "דלק נגדי" כדי לשרוד באמונתו ורוחניותו.
לגבי ההוכחות על האמונה בבורא העולם, אמונה מעצם טבעה איננה ידיעה, שהרי לו הייתה האמונה ידיעה לא היינו צריכים להאמין. אינך צריך להאמין שהרמזור כעת אדום כי הנך יכול לשאת עיניים אל על ולראות זאת במציאות. לעומת זאת, אתה צריך להאמין לחזאים שירד גשם מחרתיים, שכן אינך יכול לדעת זאת בוודאות.
כולנו מאמינים ברמה כזו או אחרת במשהו. האחד מאמין בבורא עולם והשני מאמין שהנהג העומד מולו בצומת אכן יעצור ולא יסע ברמזור אדום. לו לא היינו מאמינים, היינו נמנעים מכניסה לצומת גם באור ירוק, והדבר היה גורם לתוהו ובוהו. אנשים מאמינים זה לזה בחיי היומיום, מאמינים ליחידים, מאמינים לארגונים, מאמינים למדינות, שאלמלא זאת היינו חיים בכאוס מוחלט.
בורא העולם הינו יישות רוחנית, חסרת גבולות אנושיים שאינה יכולה להיתפס בשכלם של בני אנוש. מגבלותנו הגשמיות מונעות מאיתנו מלהבין בהשגתנו את עוצמתו של בורא העולם, שהינו ראשון לראשונים ואחרון לאחרונים, והוא מקור כל הטוב בעולם. אנו חיים במסגרת של זמן ומקום, ומתקשרים לריבונו של עולם שהוא מעל הזמן ומעל המקום. זו התקשרות המחייבת עבודה מתמדת שאינה מפסקת כל החיים, הכוללת חתירה מתמדת להעמקת הקשר עם הקב"ה ועם האמונה. האדם מטבעו אוהב וודאות ושליטה, ועל כן קשה לנו לקבל את העובדה שישנו דבר שהוא למעלה מהבנתנו, אך המציאות היא שעלינו להאמין במשהו שאיננו יודעים ואיננו יכולים לדעת. כל ההוכחות האמוניות שאנו שומעים עליהן חדשות לבקרים, נועדו לשבר את אוזננו כדי שנשיג ולו מעט מגדולתו של הק-ל, אך אין סיכוי שנצליח להשיג את כל גודלו ותפארתו, לכן אנו מצווים להאמין בלבד. כל ניסיון להוכיח את האמונה בדרך תבונית נידון לכישלון, שכן לא יכולה להיות תבוניות בניסיון לכלול בתוך עולמנו מושגים שהם מעל ליכולת התפיסה שלנו. חלק גדול מהאמונה מבוסס על המסורת אך לא רק
עליה, הוא מבוסס גם על ההתקשרות הפנימית שיש לנו בעולם הא-לוהי, והאמונה מופיעה בנו מכוח פנימי של התאהבות והתקשרות בעניין הא-לוהי. הצירוף של ההתקשרות הנפשית הפנימית והמסורת האמונית של עם ישראל הם הבסיס לאמונה לאורו ניתן לחיות חיי אמונה עמוקים.
יונתן יקר, הקב"ה חנן אותך בלב רחב ומבין ומוח חוקר ודורש. כוחותיך אלו מאפשרים לך לחקור ולדרוש על מהות האמונה ולהעמיק את האחיזה בה על ידי מחשבה תבונית. גם בעיתים של תהיות ובלבול אל תתן למחשבות לרפות את ידיך. לך עם תחושתך הרוחנית הפנימית, לך עם המטען הגדול אותו ספגת בחייך, נסה להפחית במינון "הרעל" התקשורתי אליו אתה מחובר, ואין לי ספק כי תצליח למצוא את האמונה הפרטית שלך, והדרך הייחודית בה אתה מתקשר לבורא העולם. ניחנת ביכולות גדולות, לך בכוחך זה ונצל אותן.
בהצלחה רבה
דניאל
[email protected]